@article { author = {Heyrani, Forugh and Shahmoradi, Nasim and Taak, Fatemeh and Peyman Far, Mehrsa}, title = {Comparing the Effectiveness of Active Hybrid-Participatory Teaching Method with Lecture Method in the Course of Preparing Financial Statements in Accounting}, journal = {Quarterly Journal of Education Studies}, volume = {6}, number = {24}, pages = {1-16}, year = {2021}, publisher = {Farhangian University}, issn = {2588-4182}, eissn = {2645-3673}, doi = {}, abstract = {The purpose of this study was to compare the effectiveness of the active hybrid-participatory teaching method with lecture method in the course of preparing financial statements in accounting in students of accounting. The statistical population for this study includes 60 twelve grade female students at Imam Reza Technical High School in District 1 of Shiraz in the 2019-2020 academic year, which were selected by using available sampling method. The research method was quasi-experimental in which one class was selected as the experimental group (30 people) and one class as the control group (30 people). Initially, a teacher-made academic achievement test was administered in both classes. Then the control group was trained for five sessions by lecturing method while the experimental group was trained by the active hybrid-participatory teaching method. Finally, post-test was performed for both groups and was compared with the pre-test results by SPSS software and independent and dependent t-tests. According to the statistical analysis, the results indicate that the active hybrid-participatory teaching method has a significant effect on learning and is more effective than the lecture method.}, keywords = {Active Hybrid-Participatory Teaching Method,active teaching method,accounting training}, title_fa = {مقایسه اثربخشی روش تدریس ترکیبی – مشارکتی فعال با سخنرانی در درس تهیه صورت های مالی رشته حسابداری}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف، مقایسه اثربخشی روش تدریس ترکیبی – مشارکتی فعال با روش سخنرانی در هنرجویان رشته حسابداری صورت گرفته است. جامعه آماری این پژوهش عبارت است از؛ 60 نفر از هنرجویان دختر پایه دوازدهم هنرستان امام رضا (ع) ناحیه1 شیراز در سال تحصیلی 99 – 98 که به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. روش تحقیق از نوع شبه تجربی بوده که یک کلاس به عنوان گروه آزمایش (30 نفر) و یک کلاس به عنوان گروه کنترل (30 نفر) انتخاب شدند. قبل از شروع، از هر دو کلاس پیش‌آزمون پیشرفت تحصیلی معلم ساخته به عمل آمد، سپس گروه کنترل، پنج جلسه به شیوه سخنرانی تحت آموزش قرار گرفت در حالی که گروه آزمایش به شیوه ترکیبی – مشارکتی فعال آموزش دیدند. در انتها از هر دو گروه پس آزمون به عمل آمد و با نتایج پیش آزمون توسط نرم افزار SPSS و آزمون‌های t مستقل و وابسته مورد مقایسه قرار گرفت. با توجه به تحلیل‌های آماری انجام شده نتایج حاکی از این است که روش تدریس ترکیبی مشارکتی فعال نسبت به روش سخنرانی تاثیر معناداری بر میزان یادگیری داشته و اثر بخش تر است.}, keywords_fa = {Active Hybrid-Participatory Teaching Method,active teaching method,accounting training}, url = {https://researchbt.cfu.ac.ir/article_1378.html}, eprint = {https://researchbt.cfu.ac.ir/article_1378_b2e4cbc7b6ef6a362320ce60a38ec913.pdf} } @article { author = {Anarinejad, Abbas and zare sheybani, koorosh and Rasekhi Pour, Maryam}, title = {Investigating the Students' Attitudes and Tendencies Towards Applied Ethics Course (Case Study; Farhangian University of Fars)}, journal = {Quarterly Journal of Education Studies}, volume = {6}, number = {24}, pages = {17-30}, year = {2021}, publisher = {Farhangian University}, issn = {2588-4182}, eissn = {2645-3673}, doi = {}, abstract = {The purpose of this study was to investigate the attitudes and tendencies of Fars university students toward applied ethics lessons. The research method was descriptive-survey and the statistical population included all students of Farhangian University of Fars province. The sample size was 542 students based on Morgan's table and selected by stratified random sampling method. The results showed that: The attitude of the students of Farhangian University of Fars toward the applied ethics lesson is significantly higher than the acceptable level and is lower than the desirable level. There is a significant difference between the attitude of male and female students towards applied ethics lessons. The first year students have a more favorable attitude toward applied ethics than second year students. Students in Islamic Studies have a more favorable attitude than other students. Finally, the impact of the ethics lesson is more dependent on the Professors than the resources and topics that are considered for this lesson. Therefore, the use of qualified professors is one of the important suggestions for achieving the desired situation in creating a positive attitudes and tendencies toward students in applied ethics.}, keywords = {Attitudes,Applied Ethics,Students,Farhangian University}, title_fa = {بررسی نگرش ها و گرایش های دانشجویان نسبت به درس اخلاق کاربردی (مطالعه موردی؛ دانشگاه فرهنگیان استان فارس)}, abstract_fa = {هدف مطالعه حاضر بررسی نگرش و گرایش دانشجویان دانشگاه فرهنگیان استان فارس نسبت به درس اخلاق کاربردی است. روش تحقیق به صورت توصیفی-پیمایشی و جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان استان فارس بود. نتایج این مطالعه نشان داد که: نگرش دانشجویان دانشگاه فرهنگیان فارس نسبت به درس اخلاق کاربردی به صورت معنی دار از سطح قابل قبول بالاتر و از سطح مطلوب پایین تر می باشد؛ بین نگرش دانشجویان دختر و پسر نسبت به درس اخلاق کاربردی تفاوت معنی داری وجود دارد؛ دانشجویان سال اول نسبت به درس اخلاق کاربردی نگرش مطلوب تری نسبت به دانشجویان سال دوم دارند؛ دانشجویان رشته معارف اسلامی نگرش مطلوب تری نسبت درس اخلاق کاربردی در مقایسه با دانشجویان رشته های دیگر دارند؛ و بالاخره تاثیر درس اخلاق کاربردی بیشتر وابسته به استاد درس می باشد تا منابع و سرفصلهایی که برای این درس در نظر گرفته می شود؛ بنابراین، استفاده از اساتید شایسته یکی از پیشنهادهای مهم جهت دست یابی به وضعیت مطلوب در ایجاد نگرش و گرایش مثبت در دانشجویان نسبت به درس اخلاق کاربردی است.}, keywords_fa = {Attitudes,Applied Ethics,Students,Farhangian University}, url = {https://researchbt.cfu.ac.ir/article_1379.html}, eprint = {https://researchbt.cfu.ac.ir/article_1379_a016cc13940a0b260467b33ef732a7b5.pdf} } @article { author = {Mousavi, Seyyed Mohammad Reza and Darvishi, Vahid and Makari Norani, Mahan}, title = {The Relationship between Mental Toughness and Job Crafting among Physical Education Teachers of Ahvaz}, journal = {Quarterly Journal of Education Studies}, volume = {6}, number = {24}, pages = {31-44}, year = {2021}, publisher = {Farhangian University}, issn = {2588-4182}, eissn = {2645-3673}, doi = {}, abstract = {The purpose of this study was to investigate the relationship between mental toughness and its components with job crafting of physical education teachers in Ahvaz. According to Morgan table, 201 physical education teachers were required to participate in the study, eventually, 202 physical education teacher were selected as a statistical sample. 220 questionnaires were distributed and 202 questionnaires were collected. Data collection tools ware mental toughness (MTQ-48) and Job Crafting Questionnaire (JCQ). Validity and reliability of the questionnaires have been confirmed in previous studies. The analysis of the collected data in this study was done by SPSS software and in significant level of P≤0.05. One sample T-Test, Pearson correlation and regression ware used to data analysis. The results of the research showed that the status of the components of mental toughness and Job crafting are higher than average. Also, the research showed that there is a significant relationship between mental toughness and its components with job crafting among physical education teachers Therefore, it can be said that high levels of mental toughness, especially interpersonal trust and the establishment of positive interpersonal relationships can affect the use of job crafting or manipulation and personalization of teachers' educational environment. Given the current situation of most schools and the lack of necessary facilities for conducting physical education courses, it can help the administrators, physical education experts of the relevant departments and officials to design better programs.}, keywords = {Mental Toughness,Teachers’ Job Crafting,Physical Education}, title_fa = {ارتباط استحکام روانی و بازطراحی شغلی معلمان تربیت بدنی شهر اهواز}, abstract_fa = {هدف از انجام این پژوهش، بررسی رابطه بین استحکام روانی و مؤلفه‏ های آن با بازطراحی شغلی معلمان تربیت بدنی شهر اهواز بود. بر اساس جدول مورگان حجم نمونه پژوهش حاضر 201 تخمین زده شد که جهت اطمینان 220 پرسش‏نامه توزیع و 202 پرسش‏نامه جمع‏آوری شد. ابزار گردآوری داده‏ها شامل پرسش‏نامه بازطراحی شغلی معلمان تربیت بدنی و پرسش‏نامه استحکام روانی بود که روایی و پایایی آن‏ها در پژوهش‏های گذشته تأیید شده است. داده‏های جمع‏آوری شده توسط آزمون‏های تی تک نمونه‏، همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه با روش همزمان در سطح معناداری 05/0≥P تحلیل شدند. نتایج به دست آمده نشان داد بین استحکام روانی و مؤلفه‏های آن با بازطراحی شغلی معلمان تربیت بدنی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد، مؤلفه اعتماد بین فردی نیز تنها متغیر پیش‏بین معنادار عامل استحکام روانی بود. بنابراین می‏توان عنوان کرد سطوح بالای استحکام روانی و به ویژه اعتماد بین فردی و برقراری روابط بین‏فردی مثبت می‏تواند بر میزان استفاده از بازطراحی شغلی یا دستکاری و شخصی‏سازی محیط آموزشی معلمان تأثیرگذار باشد، این امر با توجه به وضعیت فعلی اغلب مدارس و کمبود امکانات لازم برای اجرای درس تربیت بدنی می‏تواند به مدیران، کارشناسان تربیت بدنی ادارات و مسئولین مربوطه جهت برنامه‏ریزی بهتر کمک نماید.}, keywords_fa = {Mental Toughness,Teachers’ Job Crafting,Physical Education}, url = {https://researchbt.cfu.ac.ir/article_1380.html}, eprint = {https://researchbt.cfu.ac.ir/article_1380_8ed5715c73a7f3b572afa77af2bb3132.pdf} } @article { author = {Izadpanah, Amin and shamshiri, Babak}, title = {A Deweyan reconstruction of the role and function of philosophy of education in relation to educational practice}, journal = {Quarterly Journal of Education Studies}, volume = {6}, number = {24}, pages = {45-66}, year = {2021}, publisher = {Farhangian University}, issn = {2588-4182}, eissn = {2645-3673}, doi = {}, abstract = {The purpose of this article is to examine different approaches to the philosophy of education and try to reconstruct its role and function according to John Dewey's pragmatic ideas. This study is a philosophical reflection, and the authors have tried to reconstruct the relationship between philosophy, educational practice, and the philosophy of education based on the views and ideas of John Dewey. Based on this approach, the relationship between philosophy, education philosophy and educational practice is a dialectical one. any educational philosophy, when implemented and becomes an educational action to solve educational problems in the context and educational situation, is subject to re-examination and reconstruction from the path of educational philosophy. in this article, by identifying "micro" and "macro" types of educational philosophies, it has been shown that both of them are based on the realities of educational practice and derived from the context of education. In addition to philosophers, educational philosophers in academic and research settings, teachers and educators also need to philosophize and reflect on issues in their field of educational action.  }, keywords = {Philosophy,Philosophy of education,Educational practice,Pragmatism,Dewey,Reconstruction of experience}, title_fa = {بازسازی نقش و کارکرد فلسفه تعلیم‌و‌تربیت در نسبت با عمل تربیتی مبتنی بر اندیشه‌های جان دیویی}, abstract_fa = {هدف از این مقاله بررسی رویکردهای مختلف به فلسفه تعلیم‌وتربیت و تلاش برای بازسازی نقش و کارکرد آن با توجه به اندیشه‌های عملگرایانه جان دیویی است. نوشتار پیش‌رو تاملی فلسفی است و تلاش کرده‌ایم ضمن بررسی آرا و اندیشه‌های جان دیویی، به بازسازی ارتباط میان فلسفه، عمل تربیتی و فلسفه تعلیم‌وتربیت بر اساس رویکرد او بپردازیم. مبتنی بر این رویکرد، رابطه فلسفه، فلسفه تعلیم‌وتربیت و عمل تربیتی رابطه‌ای دوسویه و دیالکتیکی است و هر گونه فلسفه‌ورزی تربیتی، زمانی که جامه ‌عمل می‌پوشد و تبدیل به کنش تربیتی برای حل مسائل یا چالش‌های تربیتی موجود در بافت و موقعیت تربیتی می‌شو،د خود مشمول بازبینی و بازسازی دوباره از مسیر فلسفه‌ورزی تربیتی‌ می-شود. همچنین در این نوشتار ضمن شناسایی دو نوع فلسفه تعلیم‌وتربیت «خرد» و «کلان»، نشان داده‌ایم هر دوی آنها مبتنی بر واقعیت‌های عمل تربیتی و برآمده از بافت و موقعیت تربیتی هستند و علاوه‌بر فیلسوفان/فلسفه‌ورزان تربیتی در محیط‌های آکادمیک و پژوهشی، معلمان و مربیان نیز ضروری است به تامل در مسائل موجود در میدان کنش تربیتی‌شان بپردازند و فلسفه‌ورزی کنند.}, keywords_fa = {Philosophy,Philosophy of education,Educational practice,Pragmatism,Dewey,Reconstruction of experience}, url = {https://researchbt.cfu.ac.ir/article_1381.html}, eprint = {https://researchbt.cfu.ac.ir/article_1381_fa43846a2efe8fa1cd333d884c929733.pdf} } @article { author = {Adibmanesh, Dr. Marzban}, title = {Investigating the Feasibility of Implementing "University-based Curriculum" in Farhangian University}, journal = {Quarterly Journal of Education Studies}, volume = {6}, number = {24}, pages = {67-86}, year = {2021}, publisher = {Farhangian University}, issn = {2588-4182}, eissn = {2645-3673}, doi = {}, abstract = {The purpose of this study was to investigate the feasibility of implementing university-based curriculum planning in Farhangian University. The research method was descriptive survey and its statistical population included all faculty members of Farhangian University in the academic year of 1998-99. From this statistical population, 60 people were randomly selected to participate in the sample and a researcher-made questionnaire was distributed among them. The validity and reliability of the questionnaire were evaluated and confirmed. The results showed that although Farhangian University does not have the appropriate facilities to implement university-based curriculum, the faculty members of that University have sufficient knowledge, attitude and skills in the field of implementing university-based curriculum. There is also a significant and positive relationship between gender and faculty members' attitudes (P <0.05). But no relationship was found between gender and knowledge and skill components (P <0.05).}, keywords = {Feasibility,University - based curriculum development,Teachers University}, title_fa = {بررسی قابلیت اجرایی"برنامه ریزی درسی دانشگاه محور"در دانشگاه فرهنگیان}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف بررسی قابلیت اجرایی برنامه ریزی درسی دانشگاه محور در دانشگاه فرهنگیان صورت گرفته است. روش پژوهش، توصیفی پیمایشی بوده و جامعه آماری آن شامل کلیه اعضای هیات علمی دانشگاه فرهنگیان در سال تحصیلی 99-98 بوده است. از این جامعه آماری، 60 نفر به صورت تصادفی چند مرحله ای برای شرکت در نمونه انتخاب شده است و پرسشنامه محقق ساخته بین آنها توزیع گردید. روایی و پایایی پرسشنامه مورد بررسی و تایید قرار گرفت. نتایج نشان داد که اعضای علمی دانشگاه فرهنگیان دارای دانش ، نگرش و مهارت کافی در زمینه اجرای برنامه ریزی درسی دانشگاه محور می باشند ولی دانشگاه فرهنگیان برای اجرای برنامه ریزی درسی دانشگاه محور از امکانات مناسب برخوردار نیست. همچنین بین جنسیت و مولفه نگرش اعضای هیات علمی رابطه معنی دار و مثبتی وجود دارد (05/0>P). اما این رابطه بین جنسیت و مولفه های دانش و مهارت مشاهده نشده است (05/0< P).}, keywords_fa = {Feasibility,University - based curriculum development,Teachers University}, url = {https://researchbt.cfu.ac.ir/article_1383.html}, eprint = {https://researchbt.cfu.ac.ir/article_1383_c2742359cae9481a0869a3a212bdf2b1.pdf} } @article { author = {Ahmadabadi, Arezoo and Abdollahi, Bijan}, title = {Review Obstacles to the implementation of the document of fundamental Evolution in education using the meta-synthesis method}, journal = {Quarterly Journal of Education Studies}, volume = {6}, number = {24}, pages = {87-109}, year = {2021}, publisher = {Farhangian University}, issn = {2588-4182}, eissn = {2645-3673}, doi = {}, abstract = {The purpose of this study is to provide a model of barriers to the implementation of the document of fundamental Evolution in education using the meta- synthesis method. The type of research is descriptive in terms of purpose and applied in terms of type of use. The statistical population of the study includes 165 articles related to the document of fundamental change in education that were published between 1390 and 1399. 19 articles were selected as a sample by non-random-purpose sampling. The results of data analysis showed that the obstacles related to the development of the document of fundamental change with 3 meta components and 23 components, the executors of the document with 2 meta components and 11 components, management and leadership with 2 meta components and 6 components, curriculum with 2 meta components and 11 Component, manpower upgrade with 2 components and 8 components, space and equipment with 2 components and 14 components, financial resources with 1 component and 6 components, research and evaluation with 2 components and 3 components and structure with 2 format and 10 components are the most important Obstacles to the implementation of the document are the fundamental transformation of the Iranian education system.}, keywords = {Fundamental Evolution Document,Education,Barriers,Implementation,meta- synthesis}, title_fa = {بررسی موانع اجرای سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش با استفاده از روش فراترکیب}, abstract_fa = {هدف تحقیق حاضر ارائه الگوی موانع اجرای سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش با استفاده از روش فراترکیب است. نوع تحقیق از نظر هدف توصیفی و از نظر نوع استفاده کاربردی است. جامعه آماری تحقیق شامل 165 مقاله مرتبط با سند تحول بنیادین آموزش و پرورش است که بین سال‌های 1390 تا 1399 منتشر شده اند. تعداد 19 مقاله به روش نمونه‌گیری غیرتصادفی-هدفمند مبتنی بر ملاک به عنوان نمونه انتخاب شدند. نتایج تحلیل داده‌ها نشان داد که موانع مربوط به تدوین سند تحول بنیادین با 3 فرامولفه و 23 مولفه، مجریان سند با 2 فرامولفه و 11 مولفه، مدیریت و رهبری با 2 فرامولفه و 6 مولفه، برنامه درسی و آموزشی با 2 فرامولفه و 11 مولفه، ارتقای نیروی انسانی با 2 فرامولفه و 8 مولفه، فضا و تجهیزات با 2 فرامولفه و 14 مولفه، منابع مالی با 1 فرامولفه و 6 مولفه، پژوهش و ارزشیابی با 2 فرامولفه و 3 مولفه و ساختار با 2 فرامولفه و 10 مولفه از مهمترین موانع اجرای سند تحول بنیادین نظام آموزش و پرورش ایران محسوب می‌شوند.}, keywords_fa = {Fundamental Evolution Document,Education,Barriers,Implementation,meta- synthesis}, url = {https://researchbt.cfu.ac.ir/article_1780.html}, eprint = {https://researchbt.cfu.ac.ir/article_1780_145305713fdccf514f304a8578a3a6b3.pdf} }