@article { author = {هدایتی, اکبر and رضایی, احمد and یوسفی افراشته, مجید and رضایی, هادی}, title = {Comparison of formal and informal cooperative group’s impact on academic achievement and knowledge retention}, journal = {Quarterly Journal of Education Studies}, volume = {1}, number = {3}, pages = {1-20}, year = {2015}, publisher = {Farhangian University}, issn = {2588-4182}, eissn = {2645-3673}, doi = {}, abstract = {The aim of this study was to compare the impact of formal and informal cooperative group’s on students’ academic achievement and knowledge retention. For this purpose among 680 students in grade 9 at Karaj city, 60 students were selected by cluster sampling and divided into three groups. The first group by traditional way, the second group by formal cooperative group and third group with informal cooperative group in social studies lessons were taught. Collected data from the implementation of the three strategies using covariance analysis and Tukey test were analyzed. The findings show that academic achievement and knowledge retention level of students who receive education with formal and informal collaborative groups better than students who trained by lecture method, But students’ knowledge retention between the formal and informal cooperative groups was not significant difference. According to the findings, formal and informal collaborative groups can be effective in students’ academic achievement and knowledge retention.}, keywords = {formal cooperative group,informal cooperative group,academic achievement,knowledge retention,Jigsaw}, title_fa = {مقایسه تاثیر گروه مشارکتی رسمی و غیر رسمی تدریس در پیشرفت تحصیلی و یادداری}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر مقایسه تاثیر گروه‌های مشارکتی رسمی و غیر رسمی تدریس در پیشرفت تحصیلی و یادداری دانش‌آموزان بود. به این منظور از بین 680 دانش‌آموز پسر پایه نهم ناحیه 4 شهر کرج به روش نمونه گیری خوشه‌ای، نمونه‌ای به حجم 60 نفر انتخاب شده و در سه گروه قرار گرفتند. گروه اول به روش سنتی، گروه دوم با الگوی مشارکتی رسمی و گروه سوم با الگوی مشارکتی غیر رسمی در درس مطالعات اجتماعی مورد آموزش قرار گرفتند. داده‌های حاصل از اجرای سه راهبرد مذکور، با استفاده از تحلیل کوواریانس و آزمون تعقیبی توکی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها نشان می‌دهد که پیشرفت تحصیلی و میزان یادداری دانش‌آموزانی که با الگوی مشارکتی رسمی و غیر رسمی آموزش دریافت کرده‌اند، بیشتر از دانش‌آموزانی است که به روش سخنرانی مورد آموزش قرار گرفته‌اند؛ اما در یادداری دانش‌آموزان بین الگوی مشارکتی رسمی و غیر رسمی تفاوت معناداری مشاهده نشد. با توجه به یافته‌های این پژوهش، الگوهای مشارکتی رسمی و غیر رسمی می‌تواند در پیشرفت تحصیلی و میزان یادداری دانش‌آموزان موثر واقع شود.}, keywords_fa = {الگوی مشارکتی رسمی,الگوی مشارکتی غیر رسمی,پیشرفت تحصیلی,یادداری,جیگساو}, url = {https://researchbt.cfu.ac.ir/article_191.html}, eprint = {https://researchbt.cfu.ac.ir/article_191_d3ac97076b229c139d3b270c669b72c3.pdf} } @article { author = {مصلح امیردهی, هادی and سیادت, سیدعلی}, title = {Evaluation of the application component theory humanism by the city Babol and presenting approaches to elementary teachers according to this theorybased on the nature of the course}, journal = {Quarterly Journal of Education Studies}, volume = {1}, number = {3}, pages = {21-35}, year = {2015}, publisher = {Farhangian University}, issn = {2588-4182}, eissn = {2645-3673}, doi = {}, abstract = {The aim of the present study to investigate extent of application theory humanism by teachers elementary components city of Babol. This research descriptive-survey method and with society included all elementary school teachers Babol cityranging from men and women to number was 1100 people. Proportion to the volume clustered sampling method was conducted And 350 Person samples were selected. The tool measuring this research a researcher constructed questionnaire consisting 19 questions, was based on Likert scale of five degrees. Validity of questionnaire, content validity was determined by using reliability coefficient Cronbach alpha of 96/0 respectively. Research shows that teachers in the classroom to help students provide feedback that honestly and delivers environmentand is also provides sympathetic and rich in of confidence in class. Results showed that this field section inferential statistics binomial at the level of 0/05 / ≥p was significant. So it can be claimed that the use elementary teachers humanistic component is more than the average level. Also in compared the amount application of components of humanistic theory, Friedman statistics at the level of 0/05 / ≥p was significant So there are differences Between the usecomponents theory humanism.}, keywords = {curriculum,humanism theory,Elementary School Teachers,city Babol}, title_fa = {بررسی میزان کاربست مولفه های نظریه انسان گرایی توسط معلمان ابتدایی شهرستان بابل}, abstract_fa = {هدف از پژوهش حاضر، بررسی میزان کاربست مولفه های نظریه انسان گرایی توسط معلمان ابتدایی شهرستان بابل است.این پژوهش با روش توصیفی- پیمایشی و با جامعه‌ای شامل کلیه معلمان دوره ابتدایی شهرستان بابل اعم از زن و مرد، به تعداد 1100 نفر صورت گرفت. نمونه‌گیری به روش خوشه‌ای متناسب با حجم انجام شد و تعداد 350 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار اندازه‌گیری این پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته، شامل 19 سوال، براساس طیف لیکرت پنج درجه‌ای بوده است. روایی پرسشنامه، با استفاده از روایی محتوا مشخص گردید و پایایی آن براساس ضریب آلفای کرونباخ 96/0برآورد گردید. نتایج پژوهش نشان‌دهنده آن است که معلمان در کلاس درس به دانش‌آموزان بازخوردی ارائه می‌دهند که صادقانه و یاری رساننده باشد و همچنین فضایی دلسوزانه و سرشار از اعتماد را در کلاس فراهم می‌کنند. نتایج بخش استنباطی این حیطه نشان داد که آماره دوجمله‌ای در سطح 05/≥p معنی‌دار بوده است. بنابراین می‌توان ادعا کرد که میزان استفاده معلمان ابتدایی از مولفه‌های انسان‌گرا بیش از سطح متوسط است. همچنین در مورد مقایسه میزان به کارگیری مولفه‌های نظریه انسان‌گرا، آماره فریدمن در سطح 05/≥p معنی‌دار بوده، بنابراین بین میزان استفاده مولفه‌های نظریه‌ انسان‌گرایی تفاوت وجود دارد.}, keywords_fa = {برنامه درسی,نظریه انسان گرایی,معلمان دوره ابتدایی,شهرستان بابل}, url = {https://researchbt.cfu.ac.ir/article_200.html}, eprint = {https://researchbt.cfu.ac.ir/article_200_a6bea8c8641755c3d33f436fa8518401.pdf} } @article { author = {خسروی, مهوش and مصلح امیردهی, هادی and زمانی, بی بی عشرت}, title = {Content analysis of Work and Technology textbook of the sixth grade of elementary school based on Gardner's multiple intelligences components and rate of activity}, journal = {Quarterly Journal of Education Studies}, volume = {1}, number = {3}, pages = {36-56}, year = {2015}, publisher = {Farhangian University}, issn = {2588-4182}, eissn = {2645-3673}, doi = {}, abstract = {we analyze the content of text, images of the Work and Technology textbook of the sixth grade of elementary school in 1394 according to Gardner's multiple intelligences and also based on the activity and passivity rate. The method of this study is content analysis. The statistical population was Work and Technology textbookof the sixth grade of elementary school in 1393. The findings of the study at the section of Gardner's multiple intelligences showed that (40/36) of the text, activities and practical work of this book emphasize on visual intelligence. In addition, in this book 36/85% of text, activities and practical work have dealt with physical-motor intelligence. At analysis section, based on being active or passive of the book, the involvement coefficient of text is (0/036) that shows the text of Work and Technology textbook of the sixth grade of elementary school has not been written actively. The involvement coefficient of the images was determined (0/22) that showed the images of book do not involve the student in learning. Also in the section of analysis of activity index of the book centrality, involvement coefficient was determined (0/9) that shows the book is activity-centered.}, keywords = {Content Analysis,being active or passive,Gardner's multiple intelligences,Work and Technology textbook of the sixth grade of elementary school}, title_fa = {تحلیل محتوای کتاب کار و فناوری پایه ششم ابتدایی بر اساس مؤلفه ی هوشهای چندگانه گاردنر و میزان فعال بودن}, abstract_fa = {روش مورد استفاده در این پژوهش، تحلیل محتوا است. جامعه آماری پژوهش، کتاب کار و فناوری پایه ششم ابتدایی سال ۱۳۹4 بود، واحد مطالعه، درس های مندرج در کتاب ذکرشده است. واحد تجزیه و تحلیل، متن، فعالیتها و تصویر است که برمبنای هوش های چندگانه و مقوله‌های فعال کتاب مشخص شده است. نتایج به دست آمده در ابعاد هوش چندگانه نشان می‌دهد که محتوای کتاب کارو فناوری ششم ابتدایی بیشتر به هوش دیداری با (36/40) درصد و کمتر به هوش موسیقیایی می‌پردازد. در بخش تحلیل، برمبنای فعال و غیرفعال بودن کتاب، ضریب درگیری متن 036/0 است که نشان میدهد متن کتاب کار و فناوری پایه ششم ابتدایی به شیوه فعالی نوشته نشده است. ضریب درگیری تصاویر نیز 22/0 تعیین شد که نشان داد تصاویر کتاب، دانش‌آموز را درگیر در یادگیری نمیکند. همچنین در بخش تحلیل شاخص فعالیت محور بودن کتاب، ضریب درگیری 9/0 تعیین شد که نشان میدهد کتاب، فعالیت محور است.}, keywords_fa = {فعالیت محوری,هوشهای چندگانه,کتاب کار و فناوری,پایه ششم ابتدایی}, url = {https://researchbt.cfu.ac.ir/article_206.html}, eprint = {https://researchbt.cfu.ac.ir/article_206_abde878f5c5588b7a0336aa83064a29f.pdf} } @article { author = {عظیم پور, احسان and مصرآبادی, جواد and یارمحمد زاده, پیمان}, title = {Design and validate the scale teachers' disciplinary strategies}, journal = {Quarterly Journal of Education Studies}, volume = {1}, number = {3}, pages = {57-76}, year = {2015}, publisher = {Farhangian University}, issn = {2588-4182}, eissn = {2645-3673}, doi = {}, abstract = {This research was performed with the aim to design and validate the scale teachers' disciplinary strategies. For research, The method collect comments of teachers and thematic analysis to build scale, and Correlation- survey method was used to validate the designed scale. This research includes two sample for the first goal 43 teachers of purposive sampling method and The second purpose were selected 354 teachers as the subjects to multi-stage stratified cluster sampling method. For data collection were used two researcher made tools. The first questionnaire was consisted one open question in which of the teacher first sample was asked up to list their discipline strategies in class. The second questionnaire was 35-item scale that its items had been elected through thematic analysis and based on the opinions of teachers from discipline strategies. To determine the components of the questionnaire, was used exploratory factor analysis and principal component and varimax orthogonal rotation analysis method. Exploratory factor analysis showed that teachers' disciplinary strategies are classified into seven types of strategies that include: Custody (direct), prevention-based legislation, human (indirectly), rapid response, based on relation and recognition, non-verbal and sample and modeling.}, keywords = {indiscipline,teachers' disciplinary strategies,classroom management}, title_fa = {طراحی و اعتباربخشی مقیاس راهبردهای انضباطی معلمان}, abstract_fa = {این پژوهش با هدف طراحی و اعتبار بخشی به مقیاس راهبردهای انضباطی معلمان انجام شد. براى انجام پژوهش از روش‌ جمع‌آوری نظرات معلمان و تحلیل مضمون برای ساخت مقیاس و روش توصیفی- پیمایشی برای اعتباربخشی به مقیاس طراحی شده استفاده شد. این پژوهش شامل دو نمونه آمارى بود که براى هدف اول 43 نفر معلم به روش نمونه‌گیری هدفمند و براى هدف دوم 354 نفر معلم به روش خوشه‌ای چندمرحله‌ای طبقه‌ای به عنوان آزمودنى انتخاب شدند. براى جمع‌آوری داده‌ها از دو ابزار محقق ساخته استفاده شد. اولین پرسش‌نامه داراى یک سؤال باز بود که در آن از معلمان نمونه اول خواسته شد تا راهبردهای انضباطی خود را در کلاس فهرست نمایند. دومین پرسش‌نامه یک مقیاس 35 سؤالى بود که آیتم‌هاى آن به طریق تحلیل مضمون و براساس نظرات معلمان از بین راهبردهای انضباطی آن‌ها انتخاب شده بود. برای تعیین مولفه‌های این پرسشنامه از آزمون تحلیل عاملی اکتشافی به روش تجزیه مؤلفه‌های اصلی و چرخش متعامد واریماکس استفاده شد. نتایج تحلیل عاملى اکتشافى نشان داد که راهبردهای انضباطی معلمان را در هفت نوع راهبرد دسته‌بندی کرد که عبارتند از: قیمی(مستقیم)، پیش‌گیری مبتنی بر قانون گذاری، انسانی( غیرمستقیم)، واکنش سریع، مبتنی بر رابطه و شناخت، غیرکلامی و نمونه و مدل‌سازی.}, keywords_fa = {بی‌انضباطی,راهبردهای انضباطی معلمان,مدیریت کلاس}, url = {https://researchbt.cfu.ac.ir/article_218.html}, eprint = {https://researchbt.cfu.ac.ir/article_218_f05929c38e599ea8cdf1b84101c581c9.pdf} } @article { author = {امیری, مهدی}, title = {Study of Comparative Education of Islamic and naturalism doctrine, Features and Elements of the curriculum}, journal = {Quarterly Journal of Education Studies}, volume = {1}, number = {3}, pages = {77-100}, year = {2015}, publisher = {Farhangian University}, issn = {2588-4182}, eissn = {2645-3673}, doi = {}, abstract = {Undoubtedly one of the ways to achieve especially in the field of education Comparative study of educational systems and review Dimension subscription and Differences Between those systems. An education system for their can better identifies strengths and weaknesses, Must review and explore the Components and sub systems itself also to be able to access your strengths and positive, identify your weaknesses and try to eliminate them. So in this article, after brief introduction of naturalism doctrine, To expression of Anthropology and its features in naturalism and Islam are paid Next, Each of aspects education including goals, Teachers and students, curriculum and teaching methods in these two doctrines examined And at the end of the discussion will conclude The research method was Descriptive Type of Document Analysis And its library resources are used. The study population included all documents, papers and resources related to the topic is discussed and capture forms used to collect data And data have been analyzed through the qualitative.}, keywords = {naturalism,Islam,Goals,curriculum}, title_fa = {بررسی تطبیقی آموزش و پرورش در دو مکتب طبیعت گرایی و اسلام؛ ویژگی ها و عناصر برنامه درسی}, abstract_fa = {بی شک یکی از راههای دستیابی به شناخت بهتر از اوضاع کنونی بخصوص در حوزه آموزش و پرورش بررسی تطبیقی نظامهای آموزشی و بررسی وجوه اشتراک و افتراق بین آن نظام ها است. یک نظام آموزشی برای اینکه بتواند نقاط قوت و ضعف خود را بهتر شناسایی کند، باید اجراء و زیر سیستم های خود را مورد بررسی و کنکاش قرار دهد تا بتواند ضمن دست یابی به نقاط قوت و مثبت خود وارج نهادن به آنها، نقاط ضعف خود را شناسایی و سعی دررفع آنها کند. لذا در این نوشتار، پس از معرفی اجمالی مکتب طبیعت گرایی ، به بیان انسان شناسی و ویژگی های آن در طبیعت گرایی و اسلام پرداخته ایم، سپس هریک از وجوه آموزشی و پرورشی شامل هدف ها، معلم ودانش آموز، برنامه درسی و روش آموزش را در این دو مکتب مورد بررسی قرار داده ایم. روش انجام پژوهش تحلیل اسنادی و به شیوه تطبیقی بوده ودر آن از منابع کتابخانه ای استفاده شده است. جامعه پژوهش شامل کلیه اسناد، مدارک و منابع مرتبط با موضوع مورد بررسی می باشد و از فرم های فیش برداری جهت گرد آوری داده ها استفاده شده و داده ها به صورت کیفی مورد تحلیل قرار گرفته اند.}, keywords_fa = {طبیعت گرایی,اسلام,هدفها,برنامه درسی}, url = {https://researchbt.cfu.ac.ir/article_219.html}, eprint = {https://researchbt.cfu.ac.ir/article_219_2823d922a9354dbeae434f690081c227.pdf} } @article { author = {shahbazi, mohamadreza}, title = {Explain the phenomenology of the creative thinking of children at the elementary school teachers.}, journal = {Quarterly Journal of Education Studies}, volume = {1}, number = {3}, pages = {101-123}, year = {2015}, publisher = {Farhangian University}, issn = {2588-4182}, eissn = {2645-3673}, doi = {}, abstract = {The present research aims at Explain the lived experiences of primary school children of how to educating creative thinking. This is a qualitative research of phenomenological type. The participants were primary school teachers in Abadeh ho were purposefully sampled and introduced from the education office. The sample size Reach to person nine following of an interview in which no more new information could be gathered. The data was Commentary via semi structured deep interview and it was analyzed through colizzi seven stages method. After omitting common codes, 220 concept codes were extracted which showed the experiences of the participants.They included four main themes as follows:1.the difrence of characteristics 2.Student-centered strategies"3.the creative thinking growth social and Educatinal obstacles.These findings show that teachers play a very important role on the growth and Can be identified and the development of creative thinking in students, the. Hence, the students need creative teachers and the teachers need to have schools and environments in which creativity is valued most. Knowledge of these findings will pave the way for curriculum planners and consequently it will ease creative education for the teachers.}, keywords = {Key words:phenomenological,Creative Thinking,primary school}, title_fa = {تبیین پدیدار شناسی آموزگاران از تفکر خلاق کودکان در دبستان.}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف تبیین پدیدار شناسی معلمان ابتدایی از چگونگی پرورش تفکر خلاق انجام گرفت. روش پژوهش، کیفی از نوع پدیدارشناسی بود. شرکت کنندگان درپژوهش معلمان مقطع ابتدایی شهرستان آباده بودند که با روش نمونه گیری هدفمند از نوع « مورد مطلوب »انتخاب شدند. حجم نمونه بعداز انجام مصاحبه و عدم دستیابی به اطلاعات جدیددر نهایت به9نفر رسید.اطلاعات با استفاده از مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته گردآوری و با به کارگیری روش7مرحله ای کلایزی مورد تفسیر قرار گرفت.از مجموع یافته های این پژوهش بعد ازحذف کدهای مشترک، شامل 220 کدمفهومی که بیانگر تجارب شرکت کنندگان درپژوهش بود استخراج گردیدکه در سه «تم اصلی» به شرح زیر دسته بندی شدند. 1.« تفاوت در ویژگی ها »2.« استراتژی های دانش آموز محور »3.« موانع آموزشی رشد تفکر خلاق ».یافته ها بیانگر آن است که معلمان، مدارس و جو عاطفی خانواده می تواندتفکر خلاق را شناسایی و باعث رشدو شکوفایی آن دردانش آموزان شود،که به زعم آموزگاران، این مهم نیازمندبهبودروش های تدریس وپیوندبیشتر اولیاء با آموزشگاه می باشد.آگاهی از این یافته ها راه را برای تصمیم گیری برنامه ریزان درسی هنگام تدوین برنامه یا محتوا وچگونگی آن روشن تر و به تبع آن فرآیند یاددهی خلاقانه را برای معلمان سهل تر می سازد.}, keywords_fa = {کلمات کلیدی: پدیدار شناسی,تفکر خلاق,آموزش و پرورش ابتدایی}, url = {https://researchbt.cfu.ac.ir/article_235.html}, eprint = {https://researchbt.cfu.ac.ir/article_235_0461f576cd032a962db279c19491245b.pdf} }