@article { author = {Mousavi, Dr. Faranak and Abdolhoseini, Salimeh}, title = {Examine the current status of the general professional competencies of preschool teachers and compare them with the desired situation}, journal = {Quarterly Journal of Education Studies}, volume = {2}, number = {8}, pages = {9-24}, year = {2017}, publisher = {Farhangian University}, issn = {2588-4182}, eissn = {2645-3673}, doi = {}, abstract = {The purpose of this study was to investigate the current status of general vocational qualification of pre-school lecturer and compare it with the desired situation. The statistical population of this study consisted of 58 preschool students in Ilam city, all of which were selected by sampling method. A researcher-made questionnaire was used to collect the data. To assess the correlation matrix, KMO test and Bartlett's Kraft test were used to compare the existing situation and use of dependent t-test. After reviewing the requirements and studying the sources of astronomy and the background of the research, the views of experts and defense professors and analyzing factors were finally identified as 75 questions. Finally, eight main molecules of education, science, personality, social, intellectual, managerial, ethical and technology were categorized. Research findings showed that the preschool school is less than moderate in terms of educational, scientific, and moral qualifications, and there is a significant difference between the present and desired general education of preschool teachers in all of the components, in other words, for There is a gap to achieve the desired status, indicating that the professional qualifications of instructors are slightly higher than average.}, keywords = {professional competence,Preschool Teachers,Pre-school Education}, title_fa = {بررسی وضعیت موجود صلاحیت های حرفه ای عمومی مربیان پیش دبستانی و مقایسه با وضع مطلوب}, abstract_fa = {پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت موجود صلاحیت حرفه ای عمومی مربیان پیش دبستانی و مقایسه با وضع مطلوب انجام شد. جامعه آماری این پژوهش شامل مربیان پیش دبستانی شهرستان ایلام به تعداد 58 نفر بودند که کل جامعه به روش نمونه گیری سرشماری انتخاب شد. ابزار گرد آوری پرسشنامه محقق ساخته و بسته پاسخ بود . جهت ارزشیابی ماتریس همبستگی از آزمون KMO و آزمون کرویت بارتلت، جهت مقایسه وضع موجود ومطلوب از آزمون tوابسته استفاده گردید. پس از بررسی های لازم و مطالعه منابع نظری و پیشینه های پژوهش همچنین نظر کارشناسان و اساتید مجرب و انجام تحلیل عامل در نهایت 75 سؤال شناسایی شد در نهایت 8 مؤلفه اصلی آموزشی، علمی، شخصیتی، اجتماعی، فکری، مدیریتی، اخلاقی، وفن آوری دسته بندی شد. یافته های پژوهش نشان داد مربیان پیش دبستانی از نظر صلاحیت های آموزشی، علمی، اخلاقی از سطح متوسط کمتر است و همچنین بین وضع موجود و مطلوب صلاحیت های حرفه ای عمومی مربیان پیش دبستانی در تمام مؤلفه ها تفاوت معنا دار وجود دارد و به عبارتی برای رسیدن به وضع مطلوب فاصله وجود داردیافته ها نشان داد صلاحیت حرفه ای مربیان کمی بالاتر از حد متوسط ارزیابی می شود.}, keywords_fa = {صلاحیت حرفه ای,مربیان پیش دبستانی,دوره ی پیش دبستانی}, url = {https://researchbt.cfu.ac.ir/article_398.html}, eprint = {https://researchbt.cfu.ac.ir/article_398_2b60e31688e9116998767c647e8d9c8a.pdf} } @article { author = {Jowkar, Esmaeil and Molayi, Seyed Najmeh and Anarinejad, Dr. Abbas}, title = {The Relation Between University's Experiences and Academic’s Achievements of the Students of Fars Farhangian University}, journal = {Quarterly Journal of Education Studies}, volume = {2}, number = {8}, pages = {25-52}, year = {2017}, publisher = {Farhangian University}, issn = {2588-4182}, eissn = {2645-3673}, doi = {}, abstract = {The goal of this study is to survey the relation between university's experiences and academic’s achievements of the students of Fars Farhangian university. It is a  cohesive descriptive study which was done through cross sectional method. The statistical population includes all 1400 students in the second semester of the academic year of 2015-16 at the Farhangian University of Fars province. According to Morgan table, 302 students were selected through stratified random sampling method based on gender and field of study as the sample. The instrument used in this study was College Students' experience Questionare (CSEQ) and for data analysis, descriptive statistics, multiple regression, correlation coefficient and independent t-test were used . The results of this study showed that all three dimensions of student experiences including perception of the quality of student's effort, social unity and environmental quality respectively predict their university achievements while according to gender, marital status and residence, the difference between their academic achievements is not significant ; However, according to the field of study, the place of study and academic performance, the power of the dimensions of student experiences varies in predicting their achievements. According to the results, creating favorable conditions and educational facilities for the growth and prosperity of the talents and abilities of the students of Farhangian University is necessary.}, keywords = {University's Experiences,Educational's Accomplishments,Students,Fars Farhangian University}, title_fa = {رابطه تجارب دانشگاهی با دستاوردهای تحصیلی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان فارس}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه تجارب دانشگاهی با دستاوردهای تحصیلی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان استان فارس بود. این تحقیق از نوع توصیفی همبستگی بود که به روش مقطعی انجام گرفت. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان سال آخر(1400 نفر)مشغول به تحصیل در نیمسال دوم سال تحصیلی 95-94 در دانشگاه فرهنگیان استان فارس بودند که با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای بر حسب جنسیت و رشته تحصیلی تعداد 302 نفر طبق جدول مورگان به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامه تجربیات دانشجویان دانشکده (CSEQ)بود و برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از آمار توصیفی، رگرسیون چندگانه، ضریب همبستگی و آزمون t مستقل استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که هر سه بعد تجارب دانشجویان شامل، ادراک از کیفیت تلاش دانشجو، انسجام اجتماعی و کیفیت محیط به ترتیب پیش‌بینی کننده معنادار دستاوردهای دانشگاهی آنان می‌باشد؛ درضمن بر اساس جنسیت، وضعیت تاهل و محل سکونت تفاوت بین دستاوردهای تحصیلی آنها معنی‌دار نیست؛ اما بر حسب رشته تحصیلی، محل تحصیل و عملکرد تحصیلی، قدرت ابعاد تجارب دانشجویان در پیش‌بینی دستاوردهای آنان متفاوت است. با توجه به نتایج حاصل شده، ایجاد شرایط و امکانات آموزشی و پژوهشی مطلوب در جهت رشد و شکوفایی استعدادها و توانایی‌های دانشجویان دانشگاه فرهنگیان امری ضروری می‌باشد.}, keywords_fa = {تجارب دانشگاهی,دستاوردهای تحصیلی,دانشجویان,دانشگاه فرهنگیان فارس}, url = {https://researchbt.cfu.ac.ir/article_419.html}, eprint = {https://researchbt.cfu.ac.ir/article_419_f33e535cfbf7cf06e87b7b54eaa60b3c.pdf} } @article { author = {Bahadorikhosroshhi, Jafar and Farid, Dr. Abolfazleh}, title = {The Impact of Synectics Teaching Model and Pattern Seven-Stage Learning Ccle with Improve Creative Thinking Students}, journal = {Quarterly Journal of Education Studies}, volume = {2}, number = {8}, pages = {53-74}, year = {2017}, publisher = {Farhangian University}, issn = {2588-4182}, eissn = {2645-3673}, doi = {}, abstract = {The aim of this research was the impact of Synectics teaching model and pattern seven-stage learning cycle with improve creative thinking students. Research design was Quasi-experimental and pretest-posttest with control group. The statistical population includes of female students high school in the academic year 2014-2015 city Tabriz were, that a sample of 60 students who were selected randomly in three groups, two experimental groups and one control group. Experimental group 1 (Synectics Teaching Model) and the experimental group 2 (model seven-stage learning cycle) were in the control group did not receive any training. To collect the data, Torrance creative thinking was used. Analysis of the data was performed by analysis of covariance and LSD post hoc test. The results showed that the pattern of innovative teaching and learning cycle of seven stages of the creative thinking of students implications. The seven-stage learning cycle teaching model of innovative and creative thinking in students is increasing. The results also showed that post hoc test innovative teaching model of the seven-stage learning cycle greater impact on creative thinking of students. Teachers can teach lessons and learning many new concepts of innovative teaching model to enhance creativity and innovation to students.}, keywords = {Synectics Teaching Model,Seven-Stage Learning Cycle,Creative Thinking}, title_fa = {تأثیر الگوی تدریس بدیعه پردازی و الگوی چرخه یادگیری هفت مرحله ای بر بهبود تفکر خلاق دانش آموزان}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر الگوی تدریس بدیعه‌پردازی و الگوی چرخه یادگیری هفت مرحله‌ای بر بهبود تفکر خلاق دانش‌آموزان بود. طرح پژوهش به شیوه تجربی و از نوع طرح پیش‌آزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانش‌آموزان دختر دوره متوسطه شهر تبریز در سال تحصیلی 96-1395 بودند که از این جامعه تعداد 60 دانش‌آموز انتخاب و به روش نمونه‌گیری تصادفی چندمرحله‌ای خوشه‌ای در 3 گروه، 2 گروه آزمایش و 1 گروه کنترل قرار گرفتند. آزمودنی‌های گروه آزمایش اول (الگوی تدریس بدیعه‌پردازی) و آزمودنی‌های گروه آزمایش دوم (الگوی چرخه‌ی یادگیری هفت مرحله‌ای) تحت آموزش قرار گرفتند و در مقابل، گروه کنترل هیچ آموزشی را دریافت نکرد. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه تفکر خلاق تورنس استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها با روش آماری تحلیل کواریانس و آزمون تعقیبی LSD انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد که الگوی تدریس بدیعه‌پردازی و چرخه‌ی یادگیری هفت مرحله‌ای بر تفکر خلاق دانش‌آموزان تأثیر دارد. معلمان می‌توانند در تدریس دروس و آموزش بسیاری از مفاهیم جدید از الگوی تدریس بدیعه‌پردازی به منظور افزایش خلاقیت و نوآوری دانش‌آموزان استفاده کنند.}, keywords_fa = {الگوی تدریس بدیعه‌پردازی,چرخه یادگیری هفت مرحله‌ای,تفکر خلاق}, url = {https://researchbt.cfu.ac.ir/article_421.html}, eprint = {https://researchbt.cfu.ac.ir/article_421_5dc55093c29e36466724676aa8c955bd.pdf} } @article { author = {Jadidi, Dr. Hoshang and Esmaeili, Mohsen and Mohammadian Nasrabadi, Seyed Esmaeil and Soltani Rad, Zohreh and Ozami, Masoud and Almasi, Farid and zizi, Keyvan}, title = {Evaluation of the Professional Ethics Status of the Teachers in Sanandaj Islamic Azad University in 2017}, journal = {Quarterly Journal of Education Studies}, volume = {2}, number = {8}, pages = {75-86}, year = {2017}, publisher = {Farhangian University}, issn = {2588-4182}, eissn = {2645-3673}, doi = {}, abstract = {The professional teaching ethics of the  instructors in universities will cause improvements in  education in every country. So, the present study tries to evaluate  the  status of the  professors’ professional ethics. The present study was a descriptive cross-sectional study. The population of the study includes  all students in Sanadaj Islamic Azad University. Randomly ,  200 individuals were selected as the statistical sample. Data were collected by the standard questionnaire of professional teaching ethics by Sobhaninejad and his colleagues in the form of 48 items and 6 components. Data were analyzed using SPSS 21 software. The findings showed  the order of the  scores got in each trait from the highest to the lowest one as follows:  the highest score of professional ethics of teachers in  personality traits  dimension was (3.78) at the desired level and the next score was in the mastery of teaching methods  (3.04)which followed by observance of educational rules with score ( 2.97), the aristocratic dimension on the score (2.5) at the relatively desirable level, the recognition of the different aspects of the learner with the score (2.6), the standard rating with the score (1.93) were at an unfavorable level. The average score of the six factors of teachers' professional ethics  evauation showed that the group received a score of 2.33 points out of a total score of 5, and was ranked in a relatively favorable situation based on the ranking criterion.}, keywords = {Professional ethics,Teaching,Professors,Students}, title_fa = {ارزیابی وضعیت اخلاق حرفه ای تدریس اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج در سال1396}, abstract_fa = {زمینه: اخلاق حرفه ای تدریس در مدرسان باعث رشد تعالی و بالندگی آموزش کشور می شود. براین اساس پژوهش پیش رو به بررسی و ارزیابی وضعیت اخلاق حرفه ای اساتید می پردازد. ابزار و روش ها: مطالعه حاضر توصیفی – مقطعی بود. جامعه مورد مطالعه شامل کل دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج بود که به صورت تصادفی200نفر به عنوان نمونه آماری در نظر گرفته شد. ابزار گردآوری داده ها پرسش‌نامه استاندارد اخلاق حرفه‌ای تدریس سبحانی‌نژاد و همکاران در قالب 48 گویه و 6 مولفه داده ها با کمک نرم‌افزار آماری SPSS 21 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته ها: بررسی امتیاز های نشان داد که بالاترین امتیاز اخلاق حرفه ای تدریس مدرسان در ابعاد بعد ویژگی های شخصیتی با امتیاز(78/3)در سطح مطلوب و بعد تسلط بر روش های تدریس با امتیاز(04/3)، بعد رعایت قوانین آموزشی با امتیاز(97/2)، بعد اشراف برمحتوا با امتیاز(5/2) در سطح نسبتآ مطلوب ، بعد شناخت وجوه مختلف یادگیرنده با امتیاز(06/2) بعد ارزشیابی استاندارد با امتیاز(93/1) سطح نامطلوب قرار داشتند. نتایج: بررسی میانگین امتیاز عوامل شش گانه ارزیابی اخلاق حرفه ای مدرسان نشان داد در مجموع،گروه با کسب امتیاز33/2 از امتیاز کل 5 و بر اساس معیار رتبه بندی در وضعیت نسبتا مطلوب قرار داشت.}, keywords_fa = {اخلاق حرفه ای,تدریس,اساتید,دانشجویان}, url = {https://researchbt.cfu.ac.ir/article_422.html}, eprint = {https://researchbt.cfu.ac.ir/article_422_76481cd71948eb64c267478bfac8a7cd.pdf} } @article { author = {Barani, Hamid and Jowkar, Hamid Reza}, title = {Creativity in Culture and Art Books in the First Secondary High school: A Content Analysis}, journal = {Quarterly Journal of Education Studies}, volume = {2}, number = {8}, pages = {87-110}, year = {2017}, publisher = {Farhangian University}, issn = {2588-4182}, eissn = {2645-3673}, doi = {}, abstract = {The purpose of this study was to examine the content of the culture and art books in first secondary high school in terms of the level of creativity components from the viewpoints of Gilford and Beacards. The present study was conducted using descriptive approach and content analysis method. The contents of these books were studied using the Guillard and Beacard's creativity components logbook. Sample and statistical society of the study were the culture and art books in first secondary high school and the analysis unit were sentences and images in the book. The results of the analysis showed that the conflict coefficient (creative / non-creative components ratio) of text in seventh, eighth and ninth grades was 2.12, 2.18 and 2.48, respectively, and the coefficient of involvement (the ratio of creative components to Non-females) images were 13.66, 33.66 and 32.22, respectively. According to the results, the content of these books in terms of creativity components is at the desired level.}, keywords = {Content Analysis,Creativity,Students}, title_fa = {خلاقیت در کتب فرهنگ و هنر متوسطه اول: یک تحلیل محتوی}, abstract_fa = {هدف از پژوهش حاضر، بررسی میزان محتوای کتب فرهنگ و هنر دوره متوسطه اول از نظر میزان برخورداری از مولفه‌های خلاقیت بوده است. این پژوهش با رویکرد توصیفی و روش تحلیل محتوا انجام شده است و محتوی کتب مذکور با استفاده از سیاهه‌ مولفه‌های خلاقیت گیلفورد و بیکاردز مورد بررسی قرار گرفته‌اند. نمونه و جامعه آماری کتب فرهنگ و هنر متوسطه اول می‌باشد. واحد تحلیل جملات و تصاویر موجود در کتاب بوده که با توجه به بررسی‌های انجام شده میزان فراوانی و درصد جملات و تصاویر مرتبط با مولفه‌های خلاقیت نشان می‌دهد که کل کتب فرهنگ و هنر دوره متوسطه اول در متون 59/2 درصد، در تصاویر 32/26 درصد و در مجموع 5.19 درصد به مولفه‌های خلاقیت توجه داشته است. در مورد متون کتاب فرهنگ و هنر هفتم برابر 3.18 درصد، کتاب فرهنگ و هنر هشتم برابر 12/2 درصد و کتاب فرهنگ و هنر نهم برابر 2.48 را شامل می شود. میزان توجه به مولفه‌های خلاقیت در تصاویر نیز در پایه هفتم، هشتم و نهم به ترتیب 13.06، 33.71و 32.21 درصد است. در نهایت نتایج نشان می‌دهد که کتب مذکور از نظر میزان برخورداری از مولفه‌های خلاقیت در سطح مطلوبی قرار دارد.}, keywords_fa = {"تحلیل محتوا","خلاقیت","دانش‌آموزان","کتب فرهنگ و هنر دوره متوسطه اول"}, url = {https://researchbt.cfu.ac.ir/article_443.html}, eprint = {https://researchbt.cfu.ac.ir/article_443_c0435700f439f3ea8f6926ecec4e5c39.pdf} } @article { author = {Hatami, Dr. Javad and Saedi, Narges and Taghizade, Abbas}, title = {The Effect of Intelligent Applications of Math Training on Problem Solving Skills and Student Avoidance-Solving Problems}, journal = {Quarterly Journal of Education Studies}, volume = {2}, number = {8}, pages = {111-128}, year = {2017}, publisher = {Farhangian University}, issn = {2588-4182}, eissn = {2645-3673}, doi = {}, abstract = {The purpose of this study was to investigate the effect of using intelligent math education programs on problem solving skills in undergraduate students. The research method was semi-experimental and based on pre-test and post-test design with control group. The statistical population of the study was all female students of Allameh Tabatabaei University in theacademic year of 2016-2017. Due to the applicability and interoperability of the subject of teaching and teaching the students' prerequisite units, by using available sampling method, among the Female college students at the Faculty ofEconomics and Statistics, thirty students of the first year undergraduate who were attending the course were evaluated and randomly assigned to two experimental and control groups. The research tool was Hepner and Patterson problem solving skills questionnaire with a reliability of 76 /, and Long / Cassidy problem-avoidance-problem solving questionnaire with a reliability of 77.7. Covariance analysis was used to analyze the data. Data analysis showed that 63% of the riations of the experimental group in the problem solving variable were due to the effect of the independent variable and 45% of the changes in this group in the tendency-problem avoidance variable due to the effect of the independent variable, The research hypotheses were accepted and the findings indicated a better performance of the experimental group in problemsolving and tendency-avoidance variables.}, keywords = {Smart Apps,Math Training,Problem Solving,Students}, title_fa = {تأثیر بکارگیری اپلیکیشن‌های هوشمند آموزش ریاضی، بر مهارت حل مسأله و گرایش اجتناب-حل مسأله دانشجویان}, abstract_fa = {چکیده: از مزایای آموزش مجازی، اپلیکیشن‌های هوشمند است که در آموزش رسمی و غیر رسمی به دلیل سهولت استفاده، فضای جذاب و بازخورد فوری میزان کاربردشان زیاد است. باکمک این اپلیکیشن‌ها فضای ارتباط و مشارکت و یادگیری می-توان ایجاد کرد. هدف از اجرای این پژوهش، بررسی تأثیر بکارگیری اپلیکیشن‌های هوشمندآموزش ریاضی ، بر مهارت های حل مساله دانشجویان مقطع کارشناسی بود. روش‌ پژوهش نیمه آزمایشی و بر اساس طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشجویان دختر سال اول دانشگاه علامه طباطبایی در سال تحصیلی 96-1395 بودند که به روش نمونه گیری دردسترس سی نفر انتخاب و بصورت تصادفی ساده در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. ابزار پژوهش پرسش‌نامه مهارت‌های حل مسأله هپنر و پترسون با پایایی 76/ و پرسش‌نامه گرایش اجتناب-حل مسأله لانگ و کسیدی با پایایی 77/ بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحلیل کوواریانس استفاده شد. یافته ها حاکی از عملکرد بهتر گروه آزمایش در متغیر حل مسأله و گرایش-اجتناب بود.}, keywords_fa = {اپلیکیشن‌های هوشمند,آموزش ریاضی,حل مسأاله,دانشجویان}, url = {https://researchbt.cfu.ac.ir/article_444.html}, eprint = {https://researchbt.cfu.ac.ir/article_444_d48a1d39aea0399b20e81e85aa9e04bc.pdf} }