@article { author = {Brahuei Moghadam, Noor Mohammad}, title = {Evaluation of strategies to increase the level of preparation and language development of primary school students in bilingual areas}, journal = {Quarterly Journal of Education Studies}, volume = {6}, number = {21}, pages = {118-129}, year = {2020}, publisher = {Farhangian University}, issn = {2588-4182}, eissn = {2645-3673}, doi = {}, abstract = {Bilingualism is a global phenomenon that exists in most countries of the world. The term bilingualism refers to the regular use of two or more languages that are used in an individual and social sense. Relationship between bilingualism and education is one of the important issues facing today educational policymakers, planners, psychologists, linguists and teachers. The results show that bilingualism in Iran, like other multilingual countries, is a controversial issue. Bilingual children are at risk of misunderstanding when entering school due to the abandonment of their mother tongue and the consequent inability to comprehend. They face education and drop out. It seems that teachers' experiences, suggestions and initiatives can be used in the short term to reduce the effects of such problems. For this purpose, in this research, an attempt has been made to collect and summarize the valuable memories, experiences and suggestions of teachers who are studying in Resalat and Motahhari campuses of Sistan and Baluchestan province during their undergraduate courses, as well as Zahedan teachers who have been studying for several years. In the rural and nomadic areas of the province, effective solutions have been provided to reduce the language problems of students in bilingual areas.}, keywords = {Solutions,Language Problems,Students,Teachers,Bilingual Areas}, title_fa = {بررسی راهکارهایی برای افزایش میزان آمادگی و پیشرفت زبانی دانش آموزان درپایه اول ابتدایی در مناطق دو زبانه}, abstract_fa = {دو زبانگی پدیده ای جهانی است که در اکثر کشورهای جهان وجود دارد، اصطلاح دو زبانگی به استفاده منظم از دو زبان و یا بیشتر اطلاق می شود که با مفهوم فردی و اجتماعی به کار می رود. نتایج پژوهش ها نشان می دهد که دو زبانگی در کشور ما همچون سایر کشورهای چند زبانه ، از مسایل بحث برانگیز است و کودکان دو زبانه در بدو ورود به مدرسه به دلیل کنار گذاشتن زبان مادری و به تبع آن ناتوانی در درک مطلب با خطر افت تحصیلی و ترک تحصیل مواجه می شوند. به نظر می رسد برای کاهش اثرات این گونه مشکلات می توان در کوتاه مدت از تجارب، پیشنهادات و ابتکارات آموزگاران استفاده کرد. به همین منظور در این تحقیق سعی گردیده است تا با جمع آوری و جمع بندی خاطرات، تجارب و پیشنهادات ارزنده آموزگارانی که در دوره کارشناسی ضمن خدمت در پردیس های رسالت و مطهری استان سیستان و بلوچستان مشغول به تحصیل اند و نیز آموزگاران زاهدانی که چند سالی را در مناطق روستایی و عشایری استان خدمت کرده اند، راهکارهایی مؤثر در جهت کاهش مشکلات زبانی دانش آموزان در مناطق دو زبانه ارائه گردد.}, keywords_fa = {: راهکار,مشکلات زبانی,دانش آموزان,آموزگاران,مناطق دو زبانه}, url = {https://researchbt.cfu.ac.ir/article_1131.html}, eprint = {https://researchbt.cfu.ac.ir/article_1131_35e7ffa4718f129318d46323a1eae0e2.pdf} }