@article { author = {ولیخانی, احمد and سرافراز, مهدی رضا}, title = {The Relationship between Mindfulness and Educational Status within the Framework of the Role of Gender in high school students of Shiraz city}, journal = {Quarterly Journal of Education Studies}, volume = {1}, number = {1}, pages = {14-25}, year = {2015}, publisher = {Farhangian University}, issn = {2588-4182}, eissn = {2645-3673}, doi = {}, abstract = {Objective: First, the present study was to investigated gender differences students on mindfulness and its components; second, study of the relationship between mindfulness and its component and educational status within the framework of the role gender. Methods: To do so, 280 students (140 females, 140 males) were recruited using multi-stage cluster sampling, and they completed Kentucky Mindfulness Inventory and researcher-maid questionnaire. The data were analyzed using series of variance and regression analysis. Findings: The results showed that there was no significant gender differences on total mindfulness scores, but there was significant gender differences on its components: act with awareness and acceptance. Another results indicated that mindfulness positively, its components of act with awareness positively and acceptance negatively could predicted school student’s educational status beyond the demographics variables.Discussion and Conclusion: With regard of the results of the present study it can be claimed that mindfulness, particularly act with awareness, can play an important role in educational progress in school students.}, keywords = {Mindfulness,educational status,High school students,gender}, title_fa = {رابطه‌ ذهن‌آگاهی و وضعیت تحصیلی در چارچوب نقش جنسیت بین دانش‌آموزان دبیرستانی پایه سوم شهر شیراز}, abstract_fa = {هدف: هدف از مطالعه‌ی حاضر ابتدا بررسی تفاوت جنسیتی دانش‌آموزان در ذهن‌آگاهی و مؤلفه‌های آن است، ثانیاً بررسی رابطه‌ی ذهن-آگاهی و مؤلفه‌های آن با وضعیت تحصیلی دانش‌آموزان در چارچوب نقش جنسیت بوده است. روش‌: بدین منظور به صورت نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای تعداد 280 دانش‌آموز (140= دختر و 140= پسر) انتخاب و به پرسشنامه‌های ذهن‌آگاهی و محقق‌ساخته پاسخ گفتند. داده‌ها با استفاده از مجموعه‌ای از تحلیل‌های واریانس و رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها: نتایج نشان داد بین دختران و پسران تفاوت معناداری در میزان ذهن‌آگاهی وجود ندارد، امّا بین آنان در مؤلفه‌های عمل با آگاهی و پذیرش ذهن‌آگاهی تفاوت معناداری یافت شد. نتایج دیگر نشان داد که ذهن‌آگاهی (مثبت) و مؤلفه‌های عمل با آگاهی (مثبت) و پذیرش (منفی) توانستند معدل دانش‌آموزان را فرای متغیرهای جمیعت‌شناختی پیش‌بینی نمایند. ب بحث و نتیجه‌گیری: طبق نتایج به‌دست آمده از پژوهش حاضر می‌توان گفت که ذهن‌آگاهی (به ویژه مؤلفه‌ی عمل با آگاهی) می‌تواند به عنوان یکی از عوامل پیشرفت تحصیلی در بین دانش-آموزان اثربخش باشد. همچنین توجه به مؤلفه‌ی پذیرشِ ذهن‌آگاهی به عنوان یکی از عوامل مانع در پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان (به‌خصوص در پسران) و نقش جنسیت در این زمینه، در آموزش ذهن‌آگاهی توصیه می‌شود.}, keywords_fa = {ذهن‌آگاهی,وضعیت تحصیلی,دانش‌آموز,جنسیت}, url = {https://researchbt.cfu.ac.ir/article_137.html}, eprint = {https://researchbt.cfu.ac.ir/article_137_42a2efcad89d2fcea09eaabc186a1e51.pdf} }