@article { author = {Izadpanah, Amin and shamshiri, Babak}, title = {A Deweyan reconstruction of the role and function of philosophy of education in relation to educational practice}, journal = {Quarterly Journal of Education Studies}, volume = {6}, number = {24}, pages = {45-66}, year = {2021}, publisher = {Farhangian University}, issn = {2588-4182}, eissn = {2645-3673}, doi = {}, abstract = {The purpose of this article is to examine different approaches to the philosophy of education and try to reconstruct its role and function according to John Dewey's pragmatic ideas. This study is a philosophical reflection, and the authors have tried to reconstruct the relationship between philosophy, educational practice, and the philosophy of education based on the views and ideas of John Dewey. Based on this approach, the relationship between philosophy, education philosophy and educational practice is a dialectical one. any educational philosophy, when implemented and becomes an educational action to solve educational problems in the context and educational situation, is subject to re-examination and reconstruction from the path of educational philosophy. in this article, by identifying "micro" and "macro" types of educational philosophies, it has been shown that both of them are based on the realities of educational practice and derived from the context of education. In addition to philosophers, educational philosophers in academic and research settings, teachers and educators also need to philosophize and reflect on issues in their field of educational action.  }, keywords = {Philosophy,Philosophy of education,Educational practice,Pragmatism,Dewey,Reconstruction of experience}, title_fa = {بازسازی نقش و کارکرد فلسفه تعلیم‌و‌تربیت در نسبت با عمل تربیتی مبتنی بر اندیشه‌های جان دیویی}, abstract_fa = {هدف از این مقاله بررسی رویکردهای مختلف به فلسفه تعلیم‌وتربیت و تلاش برای بازسازی نقش و کارکرد آن با توجه به اندیشه‌های عملگرایانه جان دیویی است. نوشتار پیش‌رو تاملی فلسفی است و تلاش کرده‌ایم ضمن بررسی آرا و اندیشه‌های جان دیویی، به بازسازی ارتباط میان فلسفه، عمل تربیتی و فلسفه تعلیم‌وتربیت بر اساس رویکرد او بپردازیم. مبتنی بر این رویکرد، رابطه فلسفه، فلسفه تعلیم‌وتربیت و عمل تربیتی رابطه‌ای دوسویه و دیالکتیکی است و هر گونه فلسفه‌ورزی تربیتی، زمانی که جامه ‌عمل می‌پوشد و تبدیل به کنش تربیتی برای حل مسائل یا چالش‌های تربیتی موجود در بافت و موقعیت تربیتی می‌شو،د خود مشمول بازبینی و بازسازی دوباره از مسیر فلسفه‌ورزی تربیتی‌ می-شود. همچنین در این نوشتار ضمن شناسایی دو نوع فلسفه تعلیم‌وتربیت «خرد» و «کلان»، نشان داده‌ایم هر دوی آنها مبتنی بر واقعیت‌های عمل تربیتی و برآمده از بافت و موقعیت تربیتی هستند و علاوه‌بر فیلسوفان/فلسفه‌ورزان تربیتی در محیط‌های آکادمیک و پژوهشی، معلمان و مربیان نیز ضروری است به تامل در مسائل موجود در میدان کنش تربیتی‌شان بپردازند و فلسفه‌ورزی کنند.}, keywords_fa = {فلسفه,فلسفه تعلیم‌وتربیت,عمل تربیتی,عمل‌گرایی,دیویی,بازسازی تجربه}, url = {https://researchbt.cfu.ac.ir/article_1381.html}, eprint = {https://researchbt.cfu.ac.ir/article_1381_fa43846a2efe8fa1cd333d884c929733.pdf} }