@article { author = {امیری, مهدی and پرتابیان, اکبر}, title = {The relationship between organizational citizenship behavior and ethical behavior of teachers}, journal = {Quarterly Journal of Education Studies}, volume = {1}, number = {1}, pages = {54-67}, year = {2015}, publisher = {Farhangian University}, issn = {2588-4182}, eissn = {2645-3673}, doi = {}, abstract = {The aim of this study was to investigate the relationship between organizational citizenship behavior and ethical behaviors are secondary school teachers. The study population consisted of 280 secondary school teachers in the Galedar city and the sample consisted of 160 subjects who use Morgan and were selected through stratified random sampling method. The instruments consisted of a researcher made questionnaire of ethical behavior and organizational citizenship behavior Podsakoff et al Respectively by Cronbach's alpha coefficient ./75 and ./85 nnd validity of the questionnaire was confirmed by experts, is. The results of the study indicate that a significant relationship between organizational citizenship behavior and ethical behavior of teachers there. Independent t-test results indicate a significant difference in terms of gender and ANOVA also showed no significant differences between teachers in terms of education and work experience on their moral behavior score. The results of stepwise regression showed that in two steps, chivalry and altruism variables had a significant relationship with teacher's ethical behavior.}, keywords = {Organizational citizenship behavior,ethical behavior,Teachers}, title_fa = {بررسی رابطه بین رفتار شهروندی سازمانی با رفتار اخلاقی معلمان}, abstract_fa = {هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه رفتار شهروندی سازمانی با رفتار اخلاقی معلمان دوره متوسطه می باشد. جامعه پژوهش شامل 280 نفر از معلمان مدارس متوسطه شهر گله‌دار بوده و نمونه آماری آن شامل 160 نفر از این افراد بوده که با استفاده از جدول مورگان و از طریق روش نمونه گیری تصادفی طبقه‌ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه محقق ساخته رفتار اخلاقی و پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی پودساکف و همکاران به ترتیب با ضریب آلفای کرونباخ 75/. و 85/. و روایی این دو پرسشنامه نیز توسط متخصصان تأیید شده است، می باشد. نتایج تحقیق مبین آن است که بین رفتار شهروندی سازمانی با رفتار اخلاقی معلمان ارتباط معنادار وجود دارد. نتیجه آزمون تی گروه های مستقل نشانگر وجود تفاوت معنادار از نظر متغیر جنسیت و آزمون آنوا نیز نشانگر عدم تفاوت معنادار بین نظر معلمان از نظر متغیر تحصیلات و سابقه کار در خصوص نمره رفتار اخلاقی آنها است. همچنین نتایج رگرسیون گام به گام نشان داد که طی دو گام، متغیرهای جوانمردی و نوع‌دوستی رابطه معناداری با رفتار اخلاقی معلمان داشته‌اند.}, keywords_fa = {رفتار شهروندی سازمانی,رفتار اخلاقی,معلمان}, url = {https://researchbt.cfu.ac.ir/article_140.html}, eprint = {https://researchbt.cfu.ac.ir/article_140_964e16e94668f1b4d3638c7fecc70627.pdf} }