@article { author = {khormaei, farhad and azadi dehbidi, fatemeh and zaboli, mostafa}, title = {The Prediction of Test Anxiety Based on patience Components with Meditating of Achievement Goals Components Among university Students}, journal = {Quarterly Journal of Education Studies}, volume = {1}, number = {2}, pages = {52-70}, year = {2015}, publisher = {Farhangian University}, issn = {2588-4182}, eissn = {2645-3673}, doi = {}, abstract = {The goal of this study was to investigate relationship between patience components(transcendence, patience, persistence, consent and delay) and test anxiety with the mediating role of achievement goals components(learning, performance- approach , performance avoidance and indifference) among university students. To this extent, 281 senior students (161male and 120 female) who inhabit shiraz university- dormitory were selected using random cluster sampling and patience components Questionnaire, goal orientation Questionnaire and test anxiety scale responded. Structural equation modeling(SEM) was used evaluate path analysis of observable variables. The results of path analysis indicated that between patience components , patience, consent and persistence components negatively, and transcendence component possetively have anticipate test anxiety. Moreover performance avoidance goal played a mediating role in the relationship between test anxiety and patience components. According to the present researchs results, its offered to use patience training for reduced test anxiety in learners. Key Words: Patience , achievement goals & test anxiety.}, keywords = {Patience,achievement goals,Test anxiety}, title_fa = {پیش بینی اضطراب امتحان بر اساس مؤلفه‏ های صبر با واسطه گری مؤلفه های اهداف پیشرفت در دانشجویان}, abstract_fa = {هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه ی بین مؤلفه‏های صبر(متعالی شدن، شکیبایی،استقامت، رضایت ودرنگ) و اضطراب امتحان با واسطه گری مؤلفه های اهداف پیشرفت(اهداف یادگیری ، عملکردگرایی ،عملکردگریزی و بلاتکلیفی) در دانشجویان دانشگاه شیراز بود. بدین منظور281 دانشجو(161پسر و120 دختر) دوره کارشناسی ارشد ساکن در خوابگاه های دانشگاه شیراز با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی انتخاب شدند و به پرسشنامه صبر، پرسشنامه هدف گرایی و مقیاس اضطراب امتحان پاسخ دادند. برای تحلیل داده ها از تحلیل مسیر در مدل معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج تحلیل مسیر نشان داد که از بین مؤلفه‏های صبر، مؤلفه‏های شکیبایی، رضایت و استقامت به گونه منفی و مؤلفه متعالی شدن به گونه مثبت پیش بینی کننده اضطراب امتحان بوده است. علاوه بر این هدف عملکردگریزی در رابطه بین مؤلفه‏های صبر و اضطراب امتحان نقش واسطه ای را ایفا می کند. با توجه به نتایج این پژوهش پیشنهاد می‏شود با آموزش صبر اضطراب امتحان را در یادگیرندگان کاهش داد.}, keywords_fa = {صبر,اهداف پیشرفت,اضطراب امتحان}, url = {https://researchbt.cfu.ac.ir/article_161.html}, eprint = {https://researchbt.cfu.ac.ir/article_161_3ed4291c6573b1be2175f744100a3291.pdf} }