@article { author = {Hashemi, Seyed Hasan and Shamshiri, Babak}, title = {Implications of tacit knowledge with emphasis on the concept of religious education for learning and teaching at elementary level}, journal = {Quarterly Journal of Education Studies}, volume = {7}, number = {28}, pages = {27-50}, year = {2022}, publisher = {Farhangian University}, issn = {2588-4182}, eissn = {2645-3673}, doi = {}, abstract = {The purpose of this research is to investigate the implications of tacit knowledge with an emphasis on the concept of religious education in teaching and learning. Arguing that the implications of tacit knowledge in teaching and learning are based on personal experience and subjective judgments, there is an action between teachers and students. To achieve this goal by analytical-inferential method; concepts of religious education, teaching and implicit learning were analyzed and implicit teaching ratio was explained by teaching religious teaching. finally, according to the three stages of thinking, »intuitive religious«, »objective religious« and »abstract religious« in the students, teaching methods and implicit learning of religious in two categories of 6 to 9 years and 9 to 11 years were considered elementary (religious thinking stage). the result of the age of 6 to 9 years of religious education in the framework of expression of »religious literature« in order to preserve the communication interaction of teacher and learning from attraction and influence, and in the age of 9 to 11, the use of »visualization from religious concepts« in the form of »religious stories«, the purpose of meaning is a subjective aspect of religious concepts.}, keywords = {Tacit knowledge,Religious Education,Teaching and Learning,Elementary Level}, title_fa = {دلالت های دانش ضمنی با تاکید بر مفهوم شناسی تربیت دینی برای یادگیری و تدریس در مقطع ابتدایی}, abstract_fa = {هدف این پژوهش، واکاوی دلالت‌های دانش‌ضمنی با تاکید بر مفهوم‌شناسی تربیت‌دینی در حوزه تدریس و یادگیری است. با این استدلال که دلالت‌های دانش‌ضمنی در تدریس و یادگیری، بر تجربه شخصی و قضاوت‌های ذهنی استوار بوده، در ارتباط کنشی میان آموزگار و دانش‌آموز رخ می‌دهد. برای دستیابی به این هدف با روش تحلیلی-استنباطی؛ مفاهیم تربیت‌دینی، تدریس و یادگیری‌ضمنی تحلیل و نسبت تدریس‌ضمنی با یادگیری آموزه‌های دینی تشریح گردید. و در نهایت با توجه به مراحل سه‌گانة تفکرِ «مذهبی‌شهودی»، «مذهبی‌عینی» و «مذهبی‌انتزاعی» در دانش‌آموزان؛ شیوه‌های تدریس و یادگیری‌ضمنی مفاهیم تربیت‌دینی در دو رده‌سنی 6 تا 9 سال و 9 تا 11 سال، مقطع ابتدایی(مرحله تفکر مذهبی‌عینی) استنباط و مطرح شدند. نتیجه اینکه شیوه تربیت‌دینی رده سنی 6تا9 سال، در چارچوب بیان «ادبیات‌مذهبی» شکل پیدا می‌کند تا کنش ارتباطی معلم و دانش‌آموز از جاذبه و تأثیر لازم برخوردار باشد و در رده‌سنی 9تا 11 سال، استفاده از شیوه «تصویر-پردازی محبت‌آمیز از مفاهیم دینی» در قالب «داستان‌های دینی» با هدف معنا بخشی شخصی نسبت به مفاهیم دینی مطرح گردید.}, keywords_fa = {دانش‌ضمنی,تربیت‌دینی,تدریس و یادگیری,مقطع ابتدایی}, url = {https://researchbt.cfu.ac.ir/article_1939.html}, eprint = {https://researchbt.cfu.ac.ir/article_1939_73f1ba37947b9f9ef4520715ebb1dba3.pdf} }