@article { author = {Mahdizadeh, Arezo and Firouz Abadi, Parivash Sadat and Mohammadi, Heydar and Sharifi Najaf Abadi, Athar and Mohammadi, Farhan and Mansoori, Nemat}, title = {The Effectiveness of the Beybee Teaching Method (5E) on Enhancing Students’ Academic Achievement}, journal = {Quarterly Journal of Education Studies}, volume = {3}, number = {9}, pages = {67-86}, year = {2017}, publisher = {Farhangian University}, issn = {2588-4182}, eissn = {2645-3673}, doi = {}, abstract = {Using only traditional methods of education does not meet the needs of education today; In today's educational systems, New and active teaching methods in the teaching- learning process has been of interest to many. The purpose of this study was to determine the rate of the effectiveness of Beybee  teaching method in enhancing students’ Educational Achievement.  The study was experimental. The population includes all the male students in the third grade of secondary school in Sarpole zahab city in academic year  2017. Sixty six students were selected by multi stage random sampling. The tool used in this research was Hermann's motivation enhancement test. The face validity was estimated in the statistical society. The reliability of the questionnaire was 0.81 using the Cronbach's alpha coefficient.  Analysis of the data involved both descriptive and inferential statistics including means, standard deviations and covariance analyses. The findings of the research showed that the average  scores in enhancing  student achievements in experiment group taught through Beybee’s method were significantly more than control group taught in common way  in the after test (p=0/001).There was also significance difference between control  and experiment groups in the average scores got in enhancing achievement test(p<0/05) Considering the positive impact of Beybee's educational design model on increasing student achievement, it is recommended to use this template to increase students' motivation for student progress..}, keywords = {Instructional Design,Beybee’s 5-Step Pattern(5E),Achievement Enhancement,Students}, title_fa = {اثربخشی آموزش بایبی (5E) بر انگیزش پیشرفت تحصیلی دانش آموزان}, abstract_fa = {بکارگیری صرف روش‌های آموزش سنتی، پاسخگوی نیاز نظام تعلیم وتربیت امروزه نیست؛ در نظام‌های آموزش امروزی، شیوه های جدید و فعال تدریس در فرایند یاددهی- یادگیری مورد توجه بسیار قرار گرفته است. مطالعه حاضر با هدف روش آموزش بایبی (5E) بر انگیزش پیشرفت دانش آموزان در درس زبان انگلیسیانجام گرفت. مطالعه به روش شبه تجربی انجام شد. جامعه آماری، شامل کلیه دانش آموزان پسر سال سوم دوره متوسطه اول شهرستان سرپل ذهاب در سال تحصیلی 96- 1395 بود. به روش نمونه‌گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای، تعداد66 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش آزمون انگیزش پیشرفت هرمنس بود. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از شاخص‌های میانگین و انحراف معیار و آزمون تحلیل کواریانس انجام شد. نتایج نشان داد که میانگین نمرات انگیزش پیشرفت دانش آموزان گروه آزمایش که از الگوی طراحی آموزشی بایبی برای آموزش آنها استفاده شده بود به شکل معنی دار آماری از گروه کنترل که به شکل متداول آموزش دیده بودند در پس آزمون، بیشتر بود(p=0.001). همچنین بین میانگین نمرات گروه های آزمایش و کنترل در آزمون انگیزش پیشرفت تفاوت معنی دار آماری یافت شد(p<0/05).}, keywords_fa = {طراحی آموزشی,الگوی پنج مرحله ای بایبی,انگیزش پیشرفت,دانش آموزان}, url = {https://researchbt.cfu.ac.ir/article_504.html}, eprint = {https://researchbt.cfu.ac.ir/article_504_906ed70c22330b11aa7d53dd449a6c78.pdf} }