per
دانشگاه فرهنگیان
آموزش پژوهی
2588-4182
2645-3673
2019-05-22
5
17
11
26
803
Original Article
مقایسه ی احساس تعلق به مدرسه و انگیزه پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مقطع متوسطه مدارس عادی و هوشمند
Comparing School Connectedness and Academic achievement motive between Smart and Traditional high Schools Students
رویا علیرضایی
roya.alirezayi@yahoo.com
1
صدرالدین ستاری
sadraddin1356@yahoo.com
2
کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی دانشگاه ازاد اسلامی واحد اردبیل، ایران.
عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل، ایران.
پژوهش حاضر با هدف مقایسهی احساس تعلق به مدرسه و انگیزه پیشرفت تحصیلی در میان دانشآموزان مقطع متوسطه مدارس عادی و هوشمند شهر اردبیل به روش توصیفی از نوع پیمایشی انجام شد. جامعه آماری پژوهش کلیه دانش آموزان مدارس هوشمند و عادی دوره متوسطه دخترانه ناحیه یک شهر اردبیل بود. نمونهی آماری به تعداد 300 دانشآموز(150 دانشآموز از مدارس عادی و 150 دانشآموز از مدارس هوشمند) با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای، انتخاب گردید. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه انگیزه پیشرفت هرمنس و پرسشنامه احساس تعلق به مدرسه بتی و بری بود، که روایی صوری و محتوایی هردو پرسشنامه با استفاده از نظر متخصصان، و پایایی آنها نیز با روش آلفای کرنباخ برای پرسشنامه انگیزه پیشرفت هرمنس(71/0) و برای پرسشنامه احساس تعلق به مدرسه(90/0) بدست آمد. داده های جمع آوری شده با استفاده از آمار توصیفی و آزمون T دو گروهه تجزیه و تحلیل گردید. نتایج تحلیل دادهها نشان داد احساس تعلق به مدرسه دانش آموزان مدارس عادی بالاتر از مدارس هوشمند می باشد. همچنین بین انگیزهی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مدارس عادی با دانش آموزان مدارس هوشمند تفاوت معنیداری وجود ندارد.
This research aimed to compare School Connectedness and Academic achievement motive among students in Smart and traditional high schools City Ardabil. The research method was descriptive and survey. The population of the research, all the smart and traditional high schools for girls in one region city Ardebil. The research sample consisted of 300 students (150 students in traditional schools and 150 students in smart schools) using random cluster sampling were selected. Data collected by questionnaire Hermens Academic achievement motive and School Connectedness Betty & Barry questionnaire, who both formal and content validity of the questionnaire using the opinions of experts and their reliability using Cronbach's alpha for achievement motive questionnaire Hermans(0.71) and for a School Connectedness questionnaire(0/90) was reported. Data analysis using the T-test was performed two independent groups. The results showed that School Connectedness in traditional schools students higher than smart schools students. Also there was not significantly different between Academic achievment motive Smart and Traditional high Schools Students.
https://researchbt.cfu.ac.ir/article_803_3cb5663d8ce7d0eef67ea644d16ecfce.pdf
احساس تعلق
انگیزهی پیشرفت
مدرسهی هوشمند
شهر اردبیل
School Connectedness
academic achievement motive
Smart School
Ardabil city
per
دانشگاه فرهنگیان
آموزش پژوهی
2588-4182
2645-3673
2019-05-22
5
17
27
55
812
Original Article
تأثیر بازیهای آموزش تخیلی در انگیزش تحصیلی و میزان پیشرفت درسی دانش آموزان دختر در درس ریاضی پایه چهارم ابتدائی ناحیه سه شهر کرمانشاه
The Effect of Fantasy Education Games on Educational Motivation and the Degree of Progression of Female Students in Mentally Undergraduate Elementary School in Kermanshah, Three District
فرانک موسوی
frnkmosavi@yahoo.com
1
شهلا محبی
mohebbykiana@ymail.com
2
گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، واحد کرمانشاه، دانشگاه آزاد اسلامی، کرمانشاه، ایران
گروه مدیریت آموزشی ، دانشکده ادبیات و علوم انسانی ، واحد کرمانشا ، دانشگاه آزاد اسلامی ، کرمانشاه ، ایران.
هدف از انجام این تحقیق بررسی تأثیر بازیهای آموزش تخیلی در انگیزش تحصیلی و میزان پیشرفت درس ریاضی دانش آموزان بود. جامعهی این پژوهش دانش آموزان دختر پایه چهارم بودند که به صورت تصادفی یک دبستان انتخاب شد، سپس، از این دبستان، دو کلاس به صورت تصادفی انتخاب شد. که از بین این جمعیت 64 نفری، دو گروه (یک گروه آزمایش و یک گروه گواه) به روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شدند و از روش نیمه تجربی استفاده شد. ابزار پژوهش عبارت بود از (الف) پرسشنامهی استاندارد شده انگیزش تحصیلی هارتر، (ب) آزمون معلم ساخت. برای بدست آوردن پایایی و روایی آن از روشهای تحلیلی آلفای کرونباخ برای انگیزش تحصیلی استفاده شد که این ضرایب از 09/0 کمتر و از 07/0 بیشتر است. همچنین، از نمرهی درس ریاضی در پایان دوره آموزش بازی تخیلی به عنوان شاخص انگیزش تحصیلی استفاده شد. تحلیل آماری دادهها با استفاده از نرم افزار SPSS انجام شد. نتایج نشان داد: (الف) رابطهی معناداری بین بازی آموزش تخیلی و پیشرفت درسی ریاضی وجود دارد، (ب) رابطهی معناداری بین آموزش بازی تخیلی و انگیزش تحصیلی وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون حاکی از آن بود که بازی آموزش تخیلی پیشبینی کننده بخشی از پیشرفت تحصیلی در درس ریاضی باشد.
The purpose of this study was to investigate the effect of fiction training games on academic motivation and the progress of students' mathematical lessons. The population of this study was 4th grade female students who were randomly selected in a primary school. Then, from this elementary school, two classes were randomly selected. From this population of 64, two groups (one experimental group and one control group) were selected by cluster sampling and semi-experimental method was used. The research tool was (a) Hartler's Educational Motivation Standardized Questionnaire, (B) Teacher Teaching Build. In order to obtain its reliability and validity, Cronbach's alpha for analytic motivation was used for academic motivation. These coefficients are less than 0.09 and more than 0.07. Also, the mathematical lesson score at the end of the imaginary educational game as an index of academic motivation was used. Statistical analysis was performed using SPSS software. The results showed: (a) there is a significant relationship between fiction training and mathematical education, (b) there is a significant relationship between imaginative learning and academic motivation. The results of regression analysis indicated that the predictive imaginary teaching game is part of the academic achievement in the mathematical course.
https://researchbt.cfu.ac.ir/article_812_b26bb6e29b5e83a2438b59c9a1ca7251.pdf
آموزش ریاضی
بازی آموزش تخیلی
پیشرفت درسی
انگیزش تحصیلی
دانش آموزان پایه چهارم ابتدایی
شهر کرمانشاه
Mathematical education
Fiction training
Educational progress
Educational Motivation
Elementary school students
Kermanshah city
per
دانشگاه فرهنگیان
آموزش پژوهی
2588-4182
2645-3673
2019-05-22
5
17
57
81
818
Original Article
بررسی سیر تاریخی تعلیم و تربیت ایران و نقاط قوت و ضعف آن در سه دوره باستان، اسلامی و معاصر
The study of the historical development of Iran's education and its strengths and weaknesses in the three periods of ancient, Islamic and contemporary
محمد صفری مهجن آبادی
msm61906510@gmail.com
1
شهرزاد شاهسنی
shshahsani@yahoo.com
2
عاطفه زارعی
atizarei1369@gmail.com
3
آموزش و پرورش ناحیه یک شیراز، ایران.
استادیار دانشگاه شیراز، ایران.
دبیر آموزش و پرورش شهرستان ممسنی، فارس،ایران.
چکیده نظر به اهمیت تعلیم و تربیت، این پژوهش با هدف بررسی تاریخ تعلیم و تربیت در ایران انجام گردید. پژوهش حاضر به روش کیفی با بررسی اسناد، مقالات و پژوهشهای معتبر و مرتبط با موضوع، انجام گرفته است. نتایج تحقیقات به دست آمده نشان میدهد: هدف از تعلیموتربیت در ایران باستان دانشاندوزی و فراگیری ادب بهمنظور تصاحب صفات و کردار نیک بود تا فرد بتواند در اجتماع عضو مفیدی باشد. این سنت بعدها نیز در دورههای اسلامی گرامی ماند و دستورات قرآن که ضمن آن مقام معلم و دانش گرامی شمرده شده بود، سرمشق مسلمانان و الهامبخش آنان قرار گرفت. با تأسیس دارالفنون اولین گام در راستای تعلیم و تربیت نوین برداشته شد و سپس باعث تأسیس مدارس جدید در ایران شد. با پیروزی انقلاب اسلامی تلاشهای زیادی به منظور تعلیم و تربیت اسلامی انجام گرفت. در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که در سال 1390 تصویب شد چشم انداز و اهداف تعلیم و تربیت در افق 1404 هجری شمسی تبیین شده است. با توجه به سیر تاریخی تحولات تعلیم و تربیت و افقی که سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ترسیم کرده میتوان راهکارهایی برای بهبود نظام تعلیم و تربیت کشور ارایه داد.
According to the importance of education, this study aimed to study the history of education in Iran. This study has been conducted in Qualitative method by reviewing the professors, articles and researches related to the topic. The results of researches show: Nurture the aim of education in Persia was the possess good knowledge in order to possess good qualities, and to be useful in society tomorrow. The traditions were later honoured in Islamic courses and the teaching of the Quran, which were the status of the teacher and knowledge, set the example of muslims and their inspiration. The establishment of ecole polytechnique was the first step in the course of modern education, then it opened up new school in Iran. With the victory of the Islamic revolution, many efforts were made to educate and train Islam. In evidence of the fundamental transformation of education adopted in 2011, the vision and objectives of education have been determinded on the horizon of the solar system. According to the historical course of the education and education developments that document the fundamental transformation of education, there is a way to improve the education system of the country.
https://researchbt.cfu.ac.ir/article_818_12a550bb7430f0be89bc6bd85730f3f6.pdf
تعلیم و تربیت
دوران باستان
دوران اسلامی
دوران جدید
Education
ancient times
Islamic times
modern era
per
دانشگاه فرهنگیان
آموزش پژوهی
2588-4182
2645-3673
2019-05-22
5
17
83
108
819
Original Article
برنامة درسی آموزش بهزیستی در دورة ابتدایی (بر اساس عناصر برنامة درسی کلاین)
Well-being Educational curriculum on elementary education
Based on elements of Klein's syllabus
جابر افتخاری
jaber.eftekhari@gmail.com
1
حجت افتخاری
h.eftekhari18@gmail.com
2
فهیمه مسلمی
3
دبیر آموزش و پرورش شهرستان نی ریز، ایران.
دبیر آموزش و پرورش شهر مشکان، فارس، ایران.
دانشجوی مقطع کارشناسی رشته علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان، ایران.
مدارس، تنها وظیفه انتقال محتوا به دانش آموزان را ندارند بلکه می توانند با استفاده از متخصصان برنامة درسی، برنام های را که در جهت بهبود کیفیت زندگی و بهزیستی دانش آموزان باشد تدوین نمایند. این مقاله به روش توصیفی - تحلیلی به دنبال پاسخ به این دو پرسش است که اولاً، چه تحلیلی در زمینه ی توان مدارس برای پرداختن به مقوله ی بهزیستی وجود دارد و افرادی که در این زمینه پژوهش کردهاند چه مؤلفه هایی را برای بهزیستی تعریف کرده اند؟ ثانیاً در وضع کنونی جامعه ما ضرورت آموزش بهزیستی در برنامة درسی نظام آموزشی ابتدایی کشورمان چیست؟ نتایج این پژوهش نشان می دهد که مشکلات شخصی، اجتماعی، آموزشی، فرهنگی و... در کشورمان می طلبد که با به کارگرفتن مؤلفه هایی که از طرف صاحب نظران برای بهزیستی منظور شده است تعریفی دیگر از جایگاه مدارس برای تحقق این امر صورت گیرد و با داشتن اعتقاد به نقشی که مدارس درآموزش بهزیستی دارند، برنامه های درسی به گون های طراحی و اجرا شوند تا با فراهم کردن زمینه های لازم، موجبات بهزیستی برای فراگیران فراهم و این امر در زندگی آنها محقق گردد.
schools are only They do not have the task of transferring content to students, but they can use a curriculum specialist to create a program Which is designed to improve the quality of life and well-being of the students. This paper is a descriptive- An analysis seeks to answer these two questions, firstly, what is an analysis of the ability of schools to address There is a category of well-being and those who have studied in this field what are the components for welfare. Have defined? Second, in the current state of our society, the need for welfare education in the curriculum of the educational system What is our primary country? The results of this research show that personal, social, educational, Cultural and ... In our country, it is necessary to use the components that are used by the experts for the well-being There is another definition of the position of schools to accomplish this and by believing in the role that Schools are well-educated, curricula are designed and implemented in such a way as to provide field- Provide the necessary welfare for learners and achieve this in their lives.
https://researchbt.cfu.ac.ir/article_819_c316bb7ddc07e3540c1bfa1d5cb0a111.pdf
برنامة درسی
بهزیستی
آموزش
دورة ابتدایی
curriculum
Well-being
Education
Elementary
per
دانشگاه فرهنگیان
آموزش پژوهی
2588-4182
2645-3673
2019-05-22
5
17
109
124
820
Original Article
سنجش مولفههای مهارت ارتباطی در تدریس (مطالعه موردی: مدرسان تربیت بدنی)
Assessing University teachers' Communication Skills in teaching (Case Study: Physical Education teachers of Universities)
ابراهیم عزتی لارسری
ezati2015@gmail.com
1
بهنام عاشقی
behnam.asheghi@yahoo.com
2
استادیار و عضو هیئت علمی گروه زبان شناسی و زبانهای خارجه دانشگاه پیام نور ایران
کارشناس ارشد رشته مدیریت ورزشی دانشگاه پیام نور ،ایران.
در این پژوهش، مهارت ارتباطی مدرسان تربیت بدنی مورد مطالعه قرار گرفت. ابتدا با مروری بر کارهای انجام شده مدل فرضی پژوهش انتخاب گردید. پس از ترجمه با توجه به نظر مشورتی گروه خبرگان پرسشنامهی سنجش مهارت ارتباطی مدرسان تربیت بدنی را طراحی و پس از تطبیق با نسخهی اصلی و تأیید گروه خبرگان، به صاحبان فرایند یعنی مدرسان تربیت بدنی ارائه شد سپس پاسخهای دریافتی را وارد نرم افزار SPSS ورژن 23 نموده و پایایی پرسشنامه از طریق آلفای کرونباخ ضریب 774/0 به دست آمد. بعد از آن با استفاده از آنالیز عاملی اکتشافی، مدل پیشنهادی مهارت ارتباطی مدرسان تربیت بدنی تعیین شد. سپس با وارد کردن دادهها در نرم افزار LISREL ورژن 8.80، آنالیز عاملی تأییدی پرسشنامه تبیین گردید. در نهایت، مهارت ارتباطی مدرسان تربیت بدنی با سه عامل بیان، مدیریت مکالمه و توجه معرفی گردید مشاهده میشود اولین مولفهی تأثیرگذار در تدریس به زبان فارسی بیان است، لذا میتوان این نتیجه را مد نظر قرار داد که در بافت تدریس به زبان فارسی، گفتار استاد میتواند اولین و مهمترین تأثیر را در برقراری ارتباط با دانشجویان داشته باشد.
This study concerns studying the components of teachers' communication skills in teaching physical education. To start with, a comprehensive review has been conducted to attain the conceptual model of teaching communication skill. Moreover, the given model has been revised by an expert panel into a Farsi questionnaire. Next, the questionnaire was submitted to the subjects of the study to be filled out. In order to gain the explanatory factor analysis, the responses were fed into SPSS 23 and the reliability of the questionnaire has also been computed as 0.774. After that the output of EFA from SPSS was fed into LISREL 8.8 software to achieve the confirmatory factor analysis. The CFA upshot revealed three most important factors in PA teachers' communication skills as follows: Expression, conversation management and attention. As a final notion, it has been confirmed how to express what a PA teacher really means is considered as the most effective factor in PA teachers' communication skills
https://researchbt.cfu.ac.ir/article_820_4d19e000d46be0b05de4e6d73b1d6c12.pdf
مهارت ارتباطی
تدریس
مدرسان تربیت بدنی
بیان
آموزش پژوهی
Communication Skills
Educational Instructors
Expression
Teaching
Education Studies
per
دانشگاه فرهنگیان
آموزش پژوهی
2588-4182
2645-3673
2019-05-22
5
17
125
138
824
Original Article
رابطه انسجام خانوادگی و مهارت های زندگی در دانشجویان دانشگاه فرهنگیان استان فارس
Relationship of family cohesion and life skills in students of Farhangian University of Fars province
عباس اناری نژاد
anarinejad@gmail.com
1
محمدجواد دژکوهی
mohammadjavaddezhkoohi@gmail.com
2
فاطمه خاکسار
khaksar.fateme77@gmail.com
3
عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان
دانشجوی رشته آموزش ریاضی،دانشگاه فرهنگیان، ایران.
دانشجو رشته الهیات دانشگاه فرهنگیان،ایران.
این تحقیق با روش توصیفی-همبستگی انجام شد. برای نمونه گیری ابتدا با محاسبه حجم نمونه از طریق فرمول کوکران، تعداد 282 نفر انتخاب و نمونه ها با روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای از بین پردیس های دانشگاه فرهنگیان استان فارس انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از دو پرسشنامه انسجام خانوادگی و مهارت های زندگی استفاده گردید. پایایی دو پرسشنامه با استفاده از روش آلفای کرونباخ به ترتیب به میزان 89/0 و 83/0 محاسبه و تایید شد. نتایج این مطالعه نشان داد که: بین دانشجویان پسر و دختر از نظر انسجام خانوادگی و مهارت های زندگی تفاوت معناداری وجود دارد؛ بین دانشجویان مجرد و متاهل از نظر انسجام خانوادگی و مهارت های زندگی تفاوت معناداری وجود ندارد؛ بین انسجام خانوادگی و مهارت های زندگی با معدل دانشجویان مورد مطالعه رابطه معناداری وجود دارد؛ انسجام خانوادگی قادر به پیش بینی مهارت های زندگی دانشجویان می باشد. بر اساس یافته های حاصله، دانشجویانی که خانواده آنها انسجام اجتماعی بیشتری داشتند، از مهارت های زندگی بالاتری برخوردار بودند؛دانشجویان دختر دارای مهارت های زندگی بالاتری نسبت به دانشجویان پسر بودند و بالاخره، دانشجویانی که دارای مهارتهای زندگی بالاتری بودند و خانواده آنها از انسجام اجتماعی بیشتری برخوردار بود، در تحصیل موفق تر بودند.
This research was done by descriptive-correlational method. For sampling, 282 people were selected by computing the sample size using the Cochran formula and the samples were selected by stratified random sampling from the campuses of Farhangian University in Fars province. Data were collected using two questionnaires of family cohesion and life skills. The reliability of the two questionnaires was calculated to be 0.89 and 0.83 using Cronbach's alpha method, respectively. The results of this study showed that there is a significant difference between male and female students regarding family cohesion and life skills; there is no significant difference between family members and living skills between single and married students; between family solidarity and life skills There is a meaningful relationship with the average of the students studied; family cohesion can predict students' life skills. Based on the findings, students with more family social cohesion had higher life skills; female students had higher life skills than male students, and finally, students with higher life skills and their families with coherence More socially, were more successful in studying.
https://researchbt.cfu.ac.ir/article_824_3395b50d54402802032a5baa9f296cc2.pdf
انسجام خانوادگی
مهارت های زندگی
دانشجویان
دانشگاه فرهنگی
Family cohesion
life skills
Students
cultural university