per
دانشگاه فرهنگیان
آموزش پژوهی
2588-4182
2645-3673
2019-11-22
5
19
11
32
918
Original Article
طراحی الگوی تدریس ضرب کسر در عدد(عملگر) با تاکید برتقویت هوش فضایی دانش آموزان پایه پنجم دبستان شهدای مشکان
The design of the teaching model of fractional multiplication in the number (operator) with emphasis on the spatial intelligence of students in the fifth grade of Mashkan Martyrs Elementary School
حجت افتخاری
hojjat.eftekhari18@gmail.com
1
مریم مکی ابادی
m20.makiabadi@gmail.com
2
زهرا عابدی
zahra.abedi22@gmail.com
3
دانشجوی دکتری برنامه ریزی ، دانشگاه هرمزگان، ایران.
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد نی ریز، ایران.
دانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه ازاد فسا، ایران.
هدف درسپژوهی حاضر طراحی الگوی تدریس ضرب کسر در عدد با تاکید بر تقویت هوش تصویری-فضایی پایه پنجم جهت تدریس اثربخش این مفهوم بود. این پژوهش به معلمان کمک میکند تا هنگام کسب صلاحیتهای حرفهای به بازسازی فکری خویش و دانشآموزان در فرایند یاددهی-یادگیری توجه جدی مبذول دارند. در کتب حاضر دوره ابتدایی جهت تقویت هوش تصویری-فضایی فعالیتهایی در برنامههایدرسی در نظر گرفته شدهاست که با توجه به مشاهدات آموزگاران و عملکرد دانشآموزان نیاز به تاکید بیشتر بر این مقوله احساس میشود. جهت انجام پروژه درسپژوهی پس از مشخص شدن موضوع، جلساتی پیرامون نحوه کار و آشنایی با چگونگی تقویت هوش فضایی با حضور تمامی اعضا و راهنمایان و آموزگار پایه چهارم و ششم برگزار گردید و حاصل کار طرح درس تدریس اول و آگاهی تمام اعضا از جوانب موضوع "ضرب کسر در عدد" بود. پس از تدریس اول در مورد چالشها و اثربخشی و نقاط قوت تدریس جلسهای برگزار و بنا به حفظ نقاط قوت تدریس اول و رفع چالشها با روشی نوین شد. پس از تدوین طرح درس دوم و تدارک موقعیتهای آموزشی مناسب، تدریس دوم با موفقیت چشمگیری انجام شد. سپس در مورد نتایج پروژه، اثربخشی و چالشهای تدریس دوم و مقایسهی دو تدریس جلسه برگزار گردید
The purpose of the present study was to design a fractional multiplication teaching model with emphasis on enhancing fifth-grade visual-spatial intelligence to teach this concept effectively. This research helps teachers pay close attention to their intellectual and students' learning in the teaching-learning process when acquiring professional qualifications. In the present textbooks, elementary courses are designed to enhance visual-spatial intelligence in curriculum activities that need to be emphasized more by teachers' observations and student performance. In order to carry out the research project after the topic was identified, meetings were held on how to enhance spatial intelligence with the presence of all members, guides and tutors of fourth and sixth grade. Multiply the fraction by number ". After the first teaching about the challenges, effectiveness and strengths of the teaching session, a meeting was held in order to preserve the strengths of the first teaching and to solve the challenges in a new way. After developing the second lesson plan and providing the appropriate training opportunities, the second teaching was a great success. Then, a session was held on the results of the project, the effectiveness and challenges of the second teaching and the comparison of the two teaching.
https://researchbt.cfu.ac.ir/article_918_685017cdea0a58649b3a09457cbbb7d4.pdf
:" درس پژوهی"
"هوش فضایی"
" ضرب کسرها"
: "Study"
"Space intelligence"
"Multiplication of fractions"
per
دانشگاه فرهنگیان
آموزش پژوهی
2588-4182
2645-3673
2019-11-22
5
19
33
50
920
Original Article
تاثیر آموزش دقت بر توانایی دیکته نویسی دانش آموزان دختر پایه اول ابتدایی
The Effect of Accuracy Training on the Ability of Dictation of Primary School Girls
حیدرعلی زارعی
ha_za74@yahoo.com
1
زهرا روان
eshojaekia@yahoo.com
2
کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، واحد خوی، دانشگاه آزاد اسلامی، خوی، ایران.
استادیار گروه روانشناسی تربیتی، واحد خوی، دانشگاه آزاد اسلامی، خوی، ایران.
هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش دقت بر توانایی دیکته نویسی دانش آموزان بود. روش تحقیق نیمه آزمایشی از نوع طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه است. جامعه آماری پژوهش شامل همه دانش آموزان دختر پایه اول ابتدایی شهر خوی به تعداد 1786 نفر بود. با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند، تعداد 30 دانش آموز که دارای نمرات پایین در درس دیکته بودند به عنوان نمونه انتخاب شدند و به صورت گمارش تصادفی در دو گروه (15 نفر در گروه آزمایش و 15 نفر در گروه کنترل) جایگزین شدند. برای گردآوری اطلاعات از آزمون پیشرفت مهارت نوشتن راغب (1384) استفاده شد. آزمودنیهای گروه آزمایش به مدت 15 جلسه برنامه آموزش دقت را دریافت کردند. تحلیل یافتهها با استفاده از روشهای آمار توصیفی و آمار استنباطی (تحلیل کوواریانس) انجام شد. نتایج تحقیق نشان داد که مداخله دقت آموزی به صورت معنیداری میانگین نمرات دیکته گروه آزمایش (65/122) را نسبت به گروه کنترل (24/95) در مرحله پس آزمون افزایش داد. با توجه به این یافتهها میتوان نتیجه گرفت که آموزش دقت میتواند به عنوان یک روش مفید برای بهبود مهارت دیکته نویسی دانش آموزان مورد استفاده قرار گیرد.
The purpose of this study was to investigate the effect of accuracy training on students' dictation ability. The research method is quasi-experimental with pre-test and post-test design with control group. The statistical population of the study consisted of all 1,786 female primary school students in Khoy city. Using purposive sampling method, 30 students with low scores in dictation lesson were selected as the sample and were randomly assigned into two groups (15 in experimental group and 15 in control group). Ragheb's skill development test (2005) was used to collect information. The experimental group received precision training programs for 15 sessions. The data were analyzed using descriptive statistics and inferential statistics (covariance analysis). The results of this study showed that the accuracy of the intervention significantly increased the mean scores of the dictation of the experimental group (122.65) compared to the control group (95.24) in the post-test phase. Based on these findings, it can be concluded that precision education can be used as a useful method to improve students' dictation skills.
https://researchbt.cfu.ac.ir/article_920_2332e8b5ffce4ae212b4fb90727f7f41.pdf
دیکته نویسی
آموزش دقت
دانش آموزان دختر
Dictation
Accurate Training
Girl Student
per
دانشگاه فرهنگیان
آموزش پژوهی
2588-4182
2645-3673
2019-11-22
5
19
51
73
925
Original Article
رابطه بین فراگیر و معلم با تأکید بر رویکردهای نوین آموزشی
Learner-Teacher Relation Problems with an Emphasis on New Educational Approaches
علی شیروانی شیری
ali_shiravani@yahoo.com
1
رضاعلی نوروزی
ali_shiravani1@yahoo.com
2
سوسن نعمت اللهی
so.nematolahi@gmail.om
3
استادیار گروه آموزشی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
دانشیار گروه آموزشی علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، ایران.
کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، ایران.
یکی از مهمترین عوامل موثر بر یادگیری، محیط کلاس است. معلم باید بتواند یک محیط شاد و خلاق برای یادگیری فراهم نماید. علاقه و توان معلم و دانشآموزان در کلاس، تعاملات رفتاری را موجب میشوند که اساس فرآیندهای یاددهی-یادگیری را به وجود میآورند. البته روابط بین معلم و دانشآموزان، کاملاً تنظیم شده و قابل پیشبینی نیست. ارتباط موثر، یکی از وظایف محوری آموزش موثر است، زیرا دانشآموزان عمدتاً در ارتباط مؤثر با دیگران است که نحوهی تعامل سازنده و مثبتی که در زندگی آیندهی آنان میتواند راهگشا باشد را یادگرفته و مطالب علمی را نیز به صورتی اثربخشتر یاد میگیرند. ارتباط، قلب فرآیندها و فعالیتهای کلاس است. در این نوشته نویسندگان با رویکردی کیفی و از نوع تحلیلی فلسفی و با نگاهی تأملی مفهوم، جایگاه و نقش موثر معلم و فراگیر را در فرایند تعلیم و تربیت مورد بررسی قرار داده و سپس به تبیین رابطه معلم با فراگیر و برعکس پرداخته و در ادامه مشکلات معلم در برقراری رابطه اثربخش با فراگیران و همچنین مشکلات فراگیر در برقراری رابطه موثر با معلم و دیگران، مورد بحث و بررسی و تحلیل قرار میدهند.
Classroom environment is one of the most prominent learning factors. The teacher should be able to provide a delightful, happy and creative learning environment for the learner. Teacher and learners interest and ability in classroom, causes behavioral interactions and are the basis of learning process. although, this relationship between the teacher and the students and their interactions have not completely organized and also cannot be predicted easily. Effective relations between this two are one of the effective teaching duties. Students can learn creative and positive interactions which will be useful for their future life by having effective relations with the others. Anyway, interaction is the heart of classroom processes and activities. Researchers used qualitative approach and philosophical and analytic method of research in order to come up with the possible problems in the way of effective relation between teacher and learners. They also categorize the problems and suggest some possible solutions.
https://researchbt.cfu.ac.ir/article_925_920a096f9337c9c7f936b67ddcca7fa0.pdf
محیط کلاس
معلم
فراگیر
ارتباط موثر
تعامل بین معلم و شاگرد
Classroom environment
Teacher
learners
interactions
effective relation
teacher and learners relations
per
دانشگاه فرهنگیان
آموزش پژوهی
2588-4182
2645-3673
2019-11-22
5
19
74
90
933
Original Article
بررسی رابطه خود نظم دهی تحصیلی و اشتیاق در مدرسه دانشآموزان کلاس ششم شهر شیراز
Studying the relationship between academic self-regulation and student engagement in school in sixth grade school students in Shiraz
مریم شفیعی سروستانی
maryam.shafiei@gmail.com
1
صفورا عسکری
safoura.askari@yahoo.com
2
استادیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، ایران
دانشجوی کارشناسی ارشد آموزش ابتدایی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شیراز،شیراز، ایران.
هدف از انجام این پژوهش بررسی رابطه بین خود نظم دهی تحصیلی و اشتیاق در مدرسه دانشآموزان کلاس ششم شهر شیراز بود. این پژوهش ازنظر هدف کاربردی است که به شیوه توصیفی-همبستگی انجام شد. جامعه آماری پژوهش شامل دانشآموزان کلاس ششم ناحیه 4 شهر شیراز بودند که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای، تعداد 232 نفر پسر(107) و دختر(125) بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامه خودنظمدهی تحصیلی(کانل و ریان، 1987) و پرسشنامه اشتیاق دانشآموزان در مدرسه(ویگا، 2016) بود. دادههای حاصل از پرسشنامهها با آزمونهای آماری تی تک نمونهای، ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون چندمتغیره به کمک مدلسازی معادلات ساختاری تحلیل شد. یافتههای پژوهش نشان داد که بین متغیر خود نظم دهی تحصیلی و اشتیاق دانشآموزان در مدرسه همبستگی معنیدار و مثبت وجود دارد. همچنین از دیدگاه دانشآموزان کلاس ششم شهر شیراز، خود نظم دهی تحصیلی دانشآموزان در مدرسه، پیشبینی کننده مثبت و معنیدار اشتیاق آنان در مدرسه است.
The purpose of this study is to examine the relationship between academic self-regulation and student engagement in school in sixth grade school students in Shiraz. This study was based on descriptive - Correlational method. The statistical population of the study consisted of sixth grade students in district 4 of Shiraz. A multistage cluster sampling method was used to select 232 boys (107) and girls (125) as sample. The research tools were academic self-regulation questionnaire (Connell & Ryan, 1987) and student engagement in school (Veiga, 2016). The collected data were analyzed by using One-Sample t-test, Pearson Correlation, and Multivariate Regression by used of Structural equation modeling (SEM). Findings showed that there is a significant and positive correlation between academic self-regulation and student engagement in school. Also, from the viewpoint of the sixth grade students in shiraz, their academic self-regulation in school is a positive and significant predictor of their engagement in school.
https://researchbt.cfu.ac.ir/article_933_760f279a210b11e1e75fd448327fa282.pdf
کلید واژه ها: خود نظم دهی تحصیلی
اشتیاق در مدرسه
دانشآموزان کلاس ششم
Keywords: academic self-regulation
engagement in school
sixth grade school students
per
دانشگاه فرهنگیان
آموزش پژوهی
2588-4182
2645-3673
2019-11-22
5
19
91
106
935
Original Article
آیندهپژوهی در تربیتمعلم با رویکرد دانش و فناوری از دید هیئتعلمی و دانشجویان دانشگاه فرهنگیان فارس
Future Studies in Teaching with Knowledge and Technology Approach from Academic View and Students at Farhangian University of Fars
ندا نورپیشه
neda.noorpisheh@gmail.com
1
علیرضا علیدادی
ar_alidadi@yahoo.com
2
احسان طالبی
etalebi25@gmail.com
3
مصطفی مزارعی
mostafa13741375@gmail.com
4
گروه آموزش زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان، ایران.
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
دانشجوی کارشناسی علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان، ایران.
دانشجوی کارشناسی علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان، ایران.
این پژوهش ضمن بررسی و تحلیل گذشته تربیتمعلم، با استفاده از تجربیات گذشته، تاریخچه تربیتمعلم و تجربیات به ظهور فناوری و تأثیر آن در نظام آموزشی میپردازد و با نگاهی جامع، چشماندازی مهم را به ارمغان میآورد. نوید دورهای تازه در تربیتمعلم را میدهد که ابزار علمی و عملی لازم را مشخص میکند. این پژوهش بررسی میزان استفاده از دانش و فناوری و اهمیت آموزش الکترونیک باهدف شناسایی آینده (آیندهپژوهی) در تربیتمعلم است. روش پژوهش از نوع توصیفی – پیمایشی بوده و دانشجویان بر اساس نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. جامعه آماری این پژوهش 285 نفر از دانشجو معلمان استان فارس بوده که 145 دانشجو معلم پسر و 140 دانشجو معلم دختر دانشگاه فرهنگیان استان فارس را تشکیل میداد. در تجزیهوتحلیل اطلاعات این پژوهش از آمار توصیفی (فراوانی و میانگین) و استنباطی (آزمون t) با استفاده از نرمافزار spss استفاده گردید. همچنین در این پژوهش از آلفای کرونباخ نیز محاسبهشده است. نتایج بهدستآمده نشان داد در صورت استفاده از فناوریهای نوین آموزشی در دانشگاه فرهنگیان، دانشجو معلمان را بهعنوان یادگیرندگان مادامالعمر معرفی میکند و علاقه این دانشجویان را پس از تحصیل به استفاده از رویکردهای فناورانه تشویق میکند که این خود زمینهساز تفکر انتقادی و خلاق در دانشآموزان میشود.
This study examines and analyzes the past education, using past experiences, the history of education and experiences, the advent of technology and its impact on the educational system, and with a comprehensive view, brings an important perspective. The promise of a new era in education will provide the necessary scientific and practical tools. This research examines the use of knowledge and technology and the importance of e-learning with the goal of identifying the future (future study) in education. The research method was descriptive-survey and students were selected based on random sampling. The statistical population of this study was 285 teachers in Fars province, 145 students were male teachers and 140 students were female teacher of Farhangian University of Fars province. Data were analyzed by descriptive statistics (frequency and mean) and inferential statistics (t-test) using spss software. Also, Cronbach's Alpha is also calculated in this study. The results showed that using modern educational technologies at Farhangian University, the student introduces teachers as lifelong learners and encourages students to take advantage of technological approaches after studying, which is the basis for critical and creative thinking in students.
https://researchbt.cfu.ac.ir/article_935_1587fdf54d143fd1584fe5542f054571.pdf
آیندهپژوهی
تعلیم و تربیت
تربیتمعلم
دانش و فناوری
Future studies
Education
science and technology
per
دانشگاه فرهنگیان
آموزش پژوهی
2588-4182
2645-3673
2019-11-22
5
19
107
122
936
Original Article
بررسی اثر بخشی فناوری نانو در آموزش دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان
Evaluating the Effectiveness of Nanotechnology in Teaching Students of Teachers at Farhangian University
صدیقه ناظمیان
snazemian5@gmail.com
1
مدرس دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
دستیابی به اهداف آموزشی نیازمند نیروهای متخصص و کارآمد می باشد بنابراین دانشگاه فرهنگیان که به تعلیم دانشجو معلمان می پردازد و در نهایت آموزش و پرورش که مسئول پرورش استعداد و خلاقیت دانش آموزان می باشند، باید به برنامه ریزی در زمینه آموزش پایه ای و اصولی نانو فناوری در برنامه درسی همت گمارند جامعه آماری این پژوهش را دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان در شهر یزد به تعداد 420 نفر تشکیل می دهند. حجم نمونه با فرمول کوکران 201 نفر به دست آمده است. در این بررسی دو روش نمونه خوشه ای چند مرحله ای وتصادفی ساده به کار رفته است. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه بوده که از اعتبار صوری و پایایی لازم برخوردار است. به منظور آزمون فرضیات از دو آزمون همبستگی و رگرسیون استفاده شده است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و در سطح استنباطی از آزمون تحلیل مسیر از نوع همبستگی پیرسون استفاده شده است. یافته های این پژوهش نشان می دهد که دانشجو معلمان تمایل دارند که دانش آموزان با این علوم نوین آشنا شوند و منجر به درک عمیق تر مفاهیم و انتقال اثر بخش تر آموزش از یک سطح به سطح دیگر گردد.
The achievement of educational goals requires specialized and efficient staff. Therefore, the University of Cultural Sciences, which deals with the teaching of student teachers, and ultimately the education responsible for the development of students' talent and creativity, should be planning on basic and basic nano education. Technology in the curriculum. The statistical population of this study is 420 students of Teacher of Farhangian University in Yazd. The sample size is 201 with Cochran formula. In this study, two simple random sampling cluster sampling methods were used. The data gathering tool was a questionnaire with formal and reliable reliability. In order to test the hypotheses, two correlation and regression tests were used. Descriptive statistics and Pearson correlation analysis were used for analyzing the data. The findings of this study show that student teachers tend to get acquainted with these new sciences and lead to a deeper understanding of concepts and a more effective transfer of education from one level to another.
https://researchbt.cfu.ac.ir/article_936_05f604e717f32fcb9859b96e296a51ec.pdf
آموزش
فناوری نانو
دانشجو معلمان
دانشگاه فرهنگیان
Education
Nanotechnology
Teacher's Students
Farhangian University
per
دانشگاه فرهنگیان
آموزش پژوهی
2588-4182
2645-3673
2019-11-22
5
19
123
133
952
Original Article
ارزیابی تأثیر الگوی طراحی آموزشی بایبی (5E)بر یادگیری دانش آموزان در درس زبان انگلیسی
evaluate the impact of a Bybee instructional design model on learning English language learning.
علی افسری
aliafsari12@gmail.com
1
مسعود عظمی
maghale.elmi88@yahoo.com
2
سارا شهسواری
sara.shahsavari@yahoo.com
3
ندا غلامی
neda.kholami@yahoo.com
4
عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
مدیر آموزشگاه زبان های خارجی،زبانسرای کرج،ایران.
آموزگار مدارس کرمانشاه، ایران.
آموزگار مدارس کرمانشاه، ایران.
مطالعه حاضر با هدف ارزیابی تأثیر الگوی طراحی آموزشی بایبی(5E)بر یادگیری در درس زبان انگلیسی انجام گرفت.مطالعه به روش شبه تجربی انجام شد. جامعه آماری، شامل کلیه دانش آموزان پسر سال سوم دوره متوسطه اول شهرستان سرپل ذهاب در سال تحصیلی 96- 1395 بود. به روش نمونهگیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای، تعداد66 نفر به عنوان نمونه آماری(33 آزمایش،33کنترل) انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش آزمون محقق ساخته میزان یادگیری بود. برای تعیین روایی آزمون محقق ساخته یادگیری از نظر متخصصان استفاده شد که روایی صوری آزمون مورد تأیید قرار گرفت و جهت پایایی آزمون از روش کودر و ریجاردسون استفاده شده است که پایایی این آزمون با این روش78/0 به دست آمد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از شاخص های میانگین و انحراف معیار و آزمون تحلیل کواریانس انجام شد. نتایج نشان داد که میانگین نمرات یادگیری دانش آموزان گروه آزمایش که از الگوی طراحی آموزشی بایبی برای آموزش آنها استفاده شده بود به شکل معنی دار آماری از گروه کنترل که به شکل متداول آموزش دیده بودند در پس آزمون، بیشتر بود(p=0.001). همچنین بین میانگین نمرات گروه های آزمایش و کنترل در آزمون یادگیری تفاوت معنی دار آماری یافت شد(p<0/05).
AbstractThe purpose of this study was to evaluate the impact of a Bybee instructional design model on learning English language learning. The study was quasi-experimental. The statistical population consisted of all male students of the first year of high school in Sar-e-Pol Zahab city in the academic year of 2016-2016. Using multi-stage cluster random sampling, 66 individuals were selected as statistical sample (33 experiments, 33 controls). The instrument used in this study was a researcher-made learning rate test. The validity of the researcher-made learning test was used by experts to confirm the face validity of the test and the reliability of the test was determined by the Kuder and Rigderson method. Data were analyzed using mean and standard deviation indices and covariance analysis test. The results showed that the mean learning scores of the students in the experimental group who used the Bebi educational design model were significantly higher than the control group who were trained in the post-test (p = 0.001). There was also a significant difference between the mean scores of the experimental and control groups in the learning test (p <0.05).
https://researchbt.cfu.ac.ir/article_952_aa7d4202e3444062c5622e39a42f6a21.pdf
طراحی آموزشی
الگوی پنج مرحله ای بایبی
یادگیری
مقطع متوسطه اول
Educational Design
Bybee instructional design model
learning
Secondary School