per
دانشگاه فرهنگیان
آموزش پژوهی
2588-4182
2645-3673
2016-05-21
2
5
9
22
278
Original Article
تاثیرآموزش مهارت های مطالعه بر عملکرد تحصیلی با نقش تعدیل کنندگی اسنادها در دانش آموزان دبیرستان های شهر کرمانشاه
The Effect of Teaching Study Skills on Academic Performance with the Moderating Role of Attribution in High School Students in Kermanshah
کامران یزدانبخش
parvane.kareme1367@gmail.com
1
آسیه مرادی
asie.moradi@razi.ac.ir
2
مهدی سلیمانی
mehdi.soleymani33@yahoo.com
3
عضو هیئت علمی گروه روانشناسی دانشگاه رازی ،ایران.
عضو هئیت علمی گروه روانشناسی دانشگاه رازی، ایران.
کارشناسی ارشد روانشناسی دانشگاه رازی، ایران.
پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش مهارت های مطالعه بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان با نقش تعدیل کنندگی سبکهای اسنادی انجام شد. جامعه پژوهش شامل کلیه دانش آموزان پسر سال اول متوسطه دوم دبیرستان های شهر کرمانشاه( 4350 نفر) بود که بصورت خوشه ای انتخاب شد. برای نمونه گیری با رعایت ملاک ورود وملاک خروج تعداد 36 نفر انتخاب و پرسشنامه پژوهش(سبک اسناد سلیگمن، 1982) بین این افراد توزیع شد. سپس آزمودنی ها با توجه به نتایج پرسشنامه و معدل در دو گروه آزمایش و کنترل به صورت تصادفی جایگزین شدند. نتایج نشان داد که بین نمرات پیش آزمون و پس آزمون تفاوت معناداری وجود دارد(001/0>P). همچنین نتایج نشان داد که آموزش مهارت های مطالعه بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان دارای سبک اسناد مثبت تاثیر معناداری گذاشته است. اما بین نمرات پیش آزمون و پس آزمون در دانش آموزان دارای سبک اسناد منفی تفاوت معناداری وجود نداشت، از یافته پژوهش می توان نتیجه گرفت که سبک اسناد مثبت و داشتن مهارت های مطالعه باعث افزایش عملکرد تحصیلی می شود. بنابراین این احتمال وجود دارد که رابطه بین مهارت های مطالعه و عملکرد تحصیلی به وسیله سبک اسناد میانجی گری شود.
This study aimed to study the effectiveness of study skills training on the academic performance of students with moderating role of attribution style .The study population included all male students in the first year of high school education in three areas in Kermanshah (4350 people) selected through cluster sampling. 36 students were selected as sample group following the entrance and exit criteria and the survey questionnaire (document style Seligman, 1982) was distributed to these people. Then, the sample members, according to the results of the questionnaire and the average in both control and experimental groups were displaced randomly. The results showed that there are significant differences between pre-test and post-test (001/0> P), and this means that teaching study skills have had significant effect on academic performance of students in the sample. It can be concluded that the positive attribution style and academic performance can increase reading skills. So it is likely that the relationship between study skills and academic performance is mediated by the style of attribution.
https://researchbt.cfu.ac.ir/article_278_98a79fd9529de819f46cec965215a4e5.pdf
مهارت های مطالعه
سبک های اسناد
عملکرد تحصیلی
Study Skills
Attribution Style
Academic Performance
per
دانشگاه فرهنگیان
آموزش پژوهی
2588-4182
2645-3673
2016-05-21
2
5
23
48
300
Original Article
بررسی تأثیر آموزش مهارتها و روشهای مطالعه با الگوی مدیریت آموزش بر خودراهبری دانشجویان پسر دانشگاه فرهنگیان
A Survey on the Effect of Teaching Skills and Methods of Studying along with Education Management Pattern on Male Students' Self-directed Learning in Farhangian University
امیر مرادی
amirmoradi8@yahoo.com
1
محمدرضا بهرنگی
behrangimr@yahoo.com
2
دانشجوی دکتری فلسفهی تعلیم و تربیت دانشگاه خوارزمی، ایران.
استاد گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه خوارزمی تهران، ایران.
هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر آموزش مهارتها و روشهای مطالعه با الگوی مدیریت آموزش بر خودراهبری دانشجویان دانشگاه فرهنگیان است. روش پژوهش شبه آزمایشی از نوع پیشآزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعهی آماری شامل کلیهی دانشجویان پسر رشتهی علومتربیتی دانشگاه فرهنگیان (740 نفر) میباشد. که به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. آزمودنیهای پژوهش شامل تعداد 60 دانشجو میباشد که از بین آنها30 دانشجوی شرکتکننده در کارگاه مهارتهای مطالعه و یادگیری با الگوی مدیریت آموزش به عنوان گروه آزمایش و دانشجویانی با ویژگیهای همسان به عنوان گروه کنترل انتخاب شدند. در ابتدا پرسشنامهی خودراهبری فیشر به عنوان پیشآزمون به دانشجویان هر دو کلاس ارائه شد. سپس آزمودنیهای گروه آزمایش به مدت شش جلسهی هفتاد دقیقهای طبق الگوی مدیریت آموزش به یادگیری مهارتها و روشهای مطالعه پرداختند، اما گروه گواه هیچ مداخلهای دریافت نکرد. در پایان، پرسشنامهی خودراهبری به عنوان پسآزمون مجدداً به هر دو گروه ارائه شد. دادههای آماری با استفاده از آزمونهای T مستقل، فرمول اندازهی اثر و تحلیل کوواریانس تحلیل شد. یافتهها و نتایج پژوهش نشان داد؛ آموزش مهارتها و روشهای مطالعه با الگوی مدیریت آموزش بر یادگیری خودراهبر دانشجویان تأثیر معنادار و مثبتی دارد. لذا میتوان با این آموزش، خودراهبری یادگیری دانشجویان را ارتقاء داد.
The goal of this research is to find out the effect of teaching skills and methods of studying along with education management pattern on male students' self-directed learning in Farhangian University . Research method is a kind of Quasi-experimental one with pre-test and post-test a long with a control group. The statistical population include all male students in farhangian University (740 students) selected through simple random sampling. Research sample consisted of 60 students in Educational Sciences among which 30 students were selected as participants in the aforementioned workshop and students with similar characteristics were selected as the control group. At first, Fisher’s self-directed questionnaire, As a pre-test were offered to students in both classes. Then, experimental group participated the workshop under teaching skills and methods of studying for six sessions while the control group received no intervention. At the end, Fisher’s self-directed questionnaire, was conducted in both classes. To analyze the data from independent variables, T-test, Effect Size formula and Analysis of Covariance were used. The results indicate that teaching skills and methods of studying has a positive significant effect on students’ self-directed learning. Therefore with this training, students' self-directing learning can be enhanced.
https://researchbt.cfu.ac.ir/article_300_379ad0611633d9b519fac1924f02b1ff.pdf
مهارتهای مطالعه"
"روشهای مطالعه"
"الگوی مدیریت آموزش"
"یادگیری خودراهبر
Study Skills
Study Methods
Education Management Pattern
Self-directed Learning
per
دانشگاه فرهنگیان
آموزش پژوهی
2588-4182
2645-3673
2016-05-21
2
5
49
68
301
Original Article
آموزش اثربخش از دیدگاه اساتید دانشگاه فرهنگیان فارس؛ یک مطالعه کیفی
Effective Education from the View Point of Professors at Fars Farhangian University؛ One Qualitative Study
اسماعیل جوکار
cr.esmail@yahoo.com
1
سیده نجمه مولایی
molayinajmeh@gmail.com
2
زهره عمادی
zohreemadi9217@gmail.com
3
عباس اناری نژاد
anarinejad@gmail.com
4
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی ، کارمند اداره آموزش و پرورش شهرستان فراشبند، ایران.
کارشناسی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، ایران.
دانشجوی کارشناسی علوم تربیتی, دانشگاه فرهنگیان, ایران.
استادیار دانشگاه فرهنگیان, ایران.
هدف از این مطالعه توصیف تجارب و درک اساتید دانشگاه فرهنگیان فارس دربارهی عوامل و شرایط ویژگیهای آموزش اثر بخش است. جهت جمع آوری اطلاعات از مصاحبه استفاده گردید و هنگامی که دادهها به اشباع رسید، نمونهگیری خاتمه یافت. تعداد 22 نفر اساتید در مدت 1 ماه مورد مصاحبه قرار گرفتند. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از راهبرد تجزیه و تحلیل مداوم و مقایسهای استفاده گردید. یافتههای مربوطه نشان داد، مقولههای اساسی آموزش اثر بخش از نظر اساتید شامل: 1) مهارت تدریس؛ 2) خصوصیات آموزش دهنده و آموزش گیرنده؛ 3) ارتباط بین فردی و 4) عوامل زمینهای است. اکثر اساتید «مهارت تدریس استاد» را اساسی ترین عامل موثر در آموزش اثربخش معرفی کردند؛ ضمن اینکه مشارکت کنندگان در این مطالعه، تسلط بر محتوا و مهارت ارتباط با فراگیران را در آموزش اثربخش بسیار مهم می دانستند؛ رعایت قوانین و مقرارت آموزشی مؤلفهای بود که شرکت کنندگان اشاره چندانی به آن نکردند؛ ضمن اینکه در این مطالعه، محققان به مؤلفه-های نسبتاً جدیدی در حیطه« عوامل زمینهای» اشاره کردند؛ براساس نتایج این تحقیق، آموزش اثر بخش زمانی محقق میشود که، تمامی عوامل محیطی و سازمانی با یکدیگر مشارکت کنند و برنامههای سازمان یافتهای را اجرا کنند.
The purpose of this study is to describe experiences and understandings of Fars farhangian university faculty members about factors, circumstances and the effective education characteristics. Interview is used to collect data and when the sufficient data was gathered, sampling was ended. The total number of 22 professors in the period of 1 month were interviewed. The Strategy of continuous and comparative analysis was used to analyze the data. From the viewpoint of professors the main factors in effective education include: 1) teaching skill 2) trainers and students’ characteristics ؛ 3) interpersonal relation, and 4) background factors. Most professors believe that " the professors' teaching skill" is the most important element in the effective education. Meanwhile, most of the participants in this study believe that proficiency in content and communication skill play an important role in the effective education process. However, nobody saw "respecting the law" as an important factor. It is worth mentioning that participants in this study expressed something new in "background factor" as an important element in effective education. Based on the result of this research the effective educations is only possible when all the environmental and organizational factors all together contribute to run the organized programs .
https://researchbt.cfu.ac.ir/article_301_46c32a87335e348f7024d64ed90ab6cf.pdf
آموزش اثربخش
اساتید
مصاحبه
دانشگاه فرهنگیان
مطالعه کیفی
Effective Education
Pinterview
Teachers
qualitative research
per
دانشگاه فرهنگیان
آموزش پژوهی
2588-4182
2645-3673
2016-05-21
2
5
69
94
304
Original Article
اثربخشی آموزش بر اساس تکنیک سکوسازی بر ارتقاء سطح خودکارآمدی در دانش آموزان
The Effectiveness of Teaching Based on Scaffolding Method on Promoting Students Self-Efficacy
یحیی صفری
n_yousefpoor@yahoo.com
1
نسرین یوسف پور
y.safary@kums.ac.ir
2
کیوان عزیزی
azizi_k1394@yahoo.com
3
اسلام محمدی گلینی
eslam.mohamadi1360@yahoo.com
4
سودابه رحمانی راد
maghale.elmi88@yahoo.com
5
دانشیار گروه رادیولوژی و پزشکی هسته ای، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، ایران
دستیارپژوهشی گروه رادیولوژی و پزشکی هسته ای، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، ایران.
دانشجوی دکترای زبان انگلیسی، سرپل ذهاب، کرمانشاه، ایران.
کارشناس ارشد ادبیات عرب، دبیرآموزش و پرورش، سرپل ذهاب، کرمانشاه، ایران
کارشناس ارشد تکنولوژی آموزشی، دبیر آموزش وپرورش، کرمانشاه، کرمانشاه، ایران.
پژوهش حاضر، با هدف تعیین میزان تأثیر آموزش بر اساس تکنیک سکوسازی بر ارتقاء سطح خودکارآمدی در دانش آموزان انجام گرفته است. مطالعه به روش شبه تجربی انجام شد. جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه دانش آموزان پسر سال سوم دوره متوسطه اول شهرستان سرپل ذهاب در سال تحصیلی 1395 بودند. به روش نمونهگیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای، تعداد60 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند(30آزمایش و 30کنترل). برای گردآوری داده ها از پرسشنامه استاندارد مقیاس خودکارآمدی ((SEQ-C استفاده شد. داده ها با استفاده از آزمون کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های پژوهش نشان داد بین گروه آزمایش و کنترل در پس آزمون، تفاوت معنی دار یافت شد(p=0.001). همچنین بین گروه ها از لحاظ خرده مقیاسهای خودکارآمدی هیجانی، خودکارآمدی تحصیلی، خودکارآمدی اجتماعی تفاوت معنی دار یافت شد(p<0/05). با توجه به نتایج به دست آمده به نظر می رسد استفاده از روش تدریس سکوسازی، به خوبی توانسته است خودکارآمدی دانش آموزان را ارتقاء دهد.
The present study aimed to determine the effect of teaching based on Scaffolding method on Promoting students self-efficacy. The statistical population was all of male high school students in grade one in Sarpol-e- zahab city. The method of study was semi experimental. 60 students were selected by multi stage cluster random sampling and assigned into two experimental and control group. The tools of data collecting were standard questionnaires(SEQ-C). The data was analyzed by variation multi variables analyses (ANCOVA). The results showed that there is a significant difference between experimental and control groups in posttest (p=0.001). The results also showed there are significant differences among different groups in intrinsic self-efficacy in subscale , educational self-efficacy, and social self-efficacy.(p<0/05. According to result of this study in order to promote the students self-efficacy , the use of Scaffolding method is suggested.
https://researchbt.cfu.ac.ir/article_304_0c0c7bdaeac6edf784946e9bf7705927.pdf
تدریس سکوسازی
خودکارآمدی
دانش آموزان
self-efficacy
Scaffolding Method
Students
per
دانشگاه فرهنگیان
آموزش پژوهی
2588-4182
2645-3673
2016-05-21
2
5
95
108
324
Original Article
اثربخشی آموزش گروهی ایمنسازی روانی در مقابل استرس بر سلامت عمومی دانشآموزان دختر دوره پیشدانشگاهی
The Effectiveness of Stress Management Group Training Against Anxiety on General Health of Pre-university Girl Students
زهرا گلرخ کلوزی
m_r 1383@yahoo.com
1
کارشناسی ارشد مشاوره, دبیر آموزش و پرورش, مرزن آباد, چالوس, ایران.
اثربخشی آموزش گروهی ایمنسازی روانی در مقابل استرس بر سلامت عمومی دانشآموزان دختر دوره پیشدانشگاهیچکیدههدف پژوهش حاضر اثربخشی آموزش گروهی مدیریت استرس بر سلامت عمومی دانشآموزان دختر دوره پیشدانشگاهی شهر شیراز بود. جهت تحقق این هدف، نمونه 30 نفری از دانشآموزان دختر به شیوه نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب شدند و بطور تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه تحت آموزش برنامه گروهی آموزش ایمنسازی روانی در مقابل استرس قرار گرفت. گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. آزمودنیها به وسیله پرسشنامه سلامت عمومی در دو مرحله (قبل و بعد از مداخله) مورد ارزیابی قرار گرفتند. دادهها با استفاده از روش تحلیل کواریانس چندمتغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که اجرای برنامه آموزشی منجر به افزایش معنادار سلامت عمومی دانشآموزان گروه آزمایش در مقایسه با داشآموزان گروه کنترل شده است. در نتیجه برنامه گروهی آموزش ایمنسازی روانی در مقابل استرس در ارتقاء سلامت عمومی مؤثر است. لذا پیشنهاد میگردد درمانگران از این روش برای کمک به دانشآموزان دوره پیشدانشگاهی استفاده نمایند.کلید واژهها: آموزش ایمنسازی روانی در مقابل استرس، سلامت عمومی، ابعاد سلامت عمومی، مدیریت استرس، دانش آموزان دختر پیش دانشگاهی
The aim of present study was to examine the effectiveness of stress management group training against anxiety on General Health of Shiraz pre-university girl students. For this purpose, a sample of 30 subjects of pre-university girl students in Shiraz were selected by random cluster sampling and randomly assigned to experimental and control groups. The experimental group received a 8 sessions of instruction within the framework of Stress inoculation training Program. The control group not received intervention. The subjects were assessed by General Health Questionnaire two times (before and after treatment). The collected data were then put to the Multivariate Covariance Analysis. Findings show that the instruction has caused significant mental health improvement in the experimental group compared to control group. Therefore, the program is recommended to be used for pre-university girl students.
https://researchbt.cfu.ac.ir/article_324_6a804a2f6de8c87170077edbb0fee600.pdf
کلید واژهها: آموزش ایمنسازی روانی در مقابل استرس
سلامت عمومی
ابعاد سلامت عمومی
مدیریت استرس
پیشدانشگاهی
Stress Inoculation Training
General Health
Stress Management
Pre-university
per
دانشگاه فرهنگیان
آموزش پژوهی
2588-4182
2645-3673
2016-05-21
2
5
109
130
347
Original Article
رویکرد تربیت معلم : روحیه ی علمی یا روحیه ی معلمی؟
Teacher Training Approach: Scientific or Teacher Morale ?
عبدالرسول قادری
ghaderi10@yahoo.com
1
محمد مزیدی
mmazidi52@gmail.com
2
استادیار دانشگاه فرهنگیان, ایران.
دانشیار دانشگاه شیراز, ایران.
در عصر حاضر، همانند اعصار گذشته، به جایگاه معلم در عرصه تعلیم و تربیت تأکید زیادی میشود. در سیستم های آموزشی، افراد زیادی مشغول به کارند اما، نقش معلمان از دیگر افراد بسیار برجستهتر می نماید چنانکه بخش مهمی از اوقات را دانش آموزان در مدرسه زیر نظر آنها سپری می شود و عوامل دیگر فراهم آورنده زمینه برای فعالیت معلّمها میباشد از این رو بسیاری از دانش آموختگان نظام آموزشی سنتی و جدید شکل گیری شخصیت خود را مرهون معلمان خود می دانند.در همین راستا، ویژگیهایی گوناگونی را نیز برای معلم برشمردهاند که از میان آنها داشتن روحیهی علمی از مهمترین ویژگیها ذکر میشود. این مقاله با ذکر ویژگیهای روحیهی علمی، به ذکر آثار این روحیه در عرصهی تعلیم و تربیت و کاستی آن پرداخته و با ارائهی مفهومی تحت عنوان روحیه معلمی به نسبتهای ممکن مواجههی این مفهوم با مفهوم روحیهی علمی، بپردازد. این پژوهش از نوع کیفی است و روش آن توصیفی-تحلیلی است. یافتهها نشان میدهد که توجه به پرورش روحیهی معلمی در تربیت معلم اعم بر پرورش روحیهی علمی است. در پایان، با ارائهی رویکردی مناسب برای تربیت معلم، پرورش روحیهی معلمی یا مربیگری با استعلای روحیه علمی نتیجهگیری و پیشنهاد شده است.
Nowadays, as in the past, the role of the teacher in the field of education is highly emphasized. In educational systems, a lot of people are effectively working and their activities either directly or indirectly affect students but in the meantime, the role of teachers and professors is prominent among the others because students spend most of their time in schools and universities under the supervision of the teachers while other factors make the situations ready for the teachers to do their duties well. So, that is why many of the graduated students from both traditional and modern education see themselves in debt to their teachers in the case of the formation of their personalities. Among the variety of features are considered for the teachers, scientific morale is the most outstanding one. The purpose of this study is ,through the features of scientific morale, to mention the effects of such morale in education and its shortcoming as well. This is a qualitative study with descriptive-analytic method. The findings show that paying attention to the development of a teacher's morale is a matter of developing a scientific spirit. In the end, by providing a suitable approach to teacher training, developing a teacher's mentality or coaching, it is concluded and proposed by translating the scientific spirit.
https://researchbt.cfu.ac.ir/article_347_e3f8ab39ce154eaffa9c1b62bba6af23.pdf
تعلیم و تربیت
روحیه ی علمی
روحیه ی معلمی
Education
Scientific Spirit
The Teacher's morale