%0 Journal Article %T مقایسه تفاوت های جنسیتی دانش آموزان دوره دوم متوسطه از لحاظ هوش اجتماعی، تنظیم هیجان و تعلل ورزی تحصیلی %J آموزش پژوهی %I دانشگاه فرهنگیان %Z 2588-4182 %A پیری, موسی %A حبیبی, رامین %A آق آتابای, آمنه %D 2015 %\ 05/22/2015 %V 1 %N 1 %P 41-53 %! مقایسه تفاوت های جنسیتی دانش آموزان دوره دوم متوسطه از لحاظ هوش اجتماعی، تنظیم هیجان و تعلل ورزی تحصیلی %K تفاوت های جنسیتی %K تعلل ورزی تحصیلی %K هوش اجتماعی %K تنظیم هیجان %R %X هدف از پژوهش حاضر مقایسه تفاوت دانش‌آموزان دختر و پسر دوره دوم متوسطه از لحاظ متغیرهای هوش اجتماعی، تنظیم هیجان و تعلل‌ورزی تحصیلی می‌باشد. روش پژوهش حاضر توصیفی واز نوع همبستگی بود. نمونه پژوهش 276 دانش‌آموز پسر و دختر بودند که به شیوه‌ی نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای نسبتی، از بین دانش آموزان دبیرستان‌های دوره‌ی متوسطه شهر گنبد کاووس انتخاب شدند. پرسشنامه های تعلل‌ورزی تحصیلی، هوش اجتماعی و تنظیم هیجانی به روش گروهی توسط آزمودنی ها تکمیل شد . روایی پرسشنامه ها با استفاده از تحلیل عاملی و پایایی آنها از طریق آلفای کرونباخ احراز شدند. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روش‌های آماری توصیفی و استنباطی استفاده شد. نشان داد که بین گروه‌های دختر و پسر از لحاظ متغیرهای هوش اجتماعی، تنظیم هیجان تفاوت وجود دارد، اما از نظر تعلل‌ورزی تحصیلی تفاوت معناداری مشاهده نشد. همچنین یافته‌ها مؤید آن است که دانش-آموزان پسر در هوش اجتماعی بالاتر از دختران است و میانگین نمرات دانش‌آموزان دختر در متغیر تنظیم هیجان بالاتر از دانش-آموزان پسر می‌باشد.این پژوهش دارای تلویحاتی برای معلمین، مربیان و مشاورین مدرسه می باشد که می توانند از نتایج آن برای بهبود پیشرفت دانش آموزان استفاده نمایند. %U https://researchbt.cfu.ac.ir/article_147_291c7a3559259ffb6fe1e2802945d575.pdf