ORIGINAL_ARTICLE
اثربخشی آموزش رویکرد وجودی بر کیفیت زندگی و رضایت شغلی معلمان
پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش رویکرد وجودی بر کیفیت زندگی و رضایت شغلی معلمان دوره متوسطه اول انجام شد. این مطالعه با روش نیمه ازمایشی از نوع پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل انجام شده است. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی معلمان مقطع متوسطه اول شهرستان تاکستان در سال تحصیلی 96-1395 بود که تعداد آنها400 نفر بود. با استفاده از روش نمونه گیری در دسترس تعداد 20 نفر به عنوان نمونه انتخاب شده و به صورت تصادفی در گروه آزمایش وگواه جایگذاری شدند. به منظور جمع آوری داده ها از پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی– فرم کوتاه (WHOQOL-BREF) و رضایت شغلی بری فیلدوروث استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون کوو اریانس تک متغیره استفاده شد. نتایج نشان داد اموزش رویکرد وجودی بر افزایش کیفیت زندگی معلمان تاثیر معناداری دارد(p<0.001). . همچنین نتایج نشان داد اموزش رویکرد وجودی بر افزایش رضایت شغلی معلمان تاثیرمعناداری دارد(p<0.001). بنابراین می توان گفت آموزش رویکرد وجودی در افزایش کیفیت زندگی و رضایت شغلی معلمان موثر بوده است.
https://researchbt.cfu.ac.ir/article_1166_c14771f5049a424c5b3fe6be0cf86d16.pdf
2020-08-22
1
13
رویکرد وجودی
کیفیت زندگی
رضایت شغلی
حسین
ایلانلو
hosseinelanloo@gmail.com
1
دانشجوی دکتری دانشگاه خوارزمی، دانشکده روانشناسی وعلوم تربیتی، تهران، ایران.
LEAD_AUTHOR
علی
دلاور
delavarali@yahoo.com
2
استاد گروه سنجش و اندازه گیری دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده روانشناسی وعلوم تربیتی، تهران، ایران.
AUTHOR
آسیه
شریعتمدار
shariatmadar@yahoo.com
3
استادیار گروه مشاوره دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده روانشناسی وعلوم تربیتی، تهران، ایران.
AUTHOR
صدیقه
احمدی
sedahmadi1390@gmail.com
4
استادیار گروه مشاوره دانشگاه خوارزمی، دانشکده روانشناسی وعلوم تربیتی، تهران، ایران.
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بازخوانی مفاهیم معلم پژوهنده و درس پژوهی از نگاه دانشجویان علوم تربیتی
هدف این مقاله بررسی شناختی مفاهیم معلم پژوهنده و درس پژوهی در نگاه دانشجویان علوم تربیتی پردیس طالقانی قم بود. این مطالعه به روش کیفی انجام و دادههای آن به کمک تبیین تجربیات زیسته دانشجویان علوم تربیتی از دوره تحصیلی آنان به روش مصاحبه جمع آوری شده است. دانشجویان علوم تربیتی با دو تجربه برنامه درسی قدیم و جدید و عملیاتی شدن آن از نیمه راه روبهرو بودند. آنان چندین درس با رویکرد پژوهشی پشت سر گذاشتند. یافته عمده این مقاله نشان داد که دانشجویان نتوانستهاند بین مفهوم معلم پژوهنده و درس پژوهی تفاوت عمده ای قائل شوند. تبیین تجربیات زیسته آنان در دروس مختلف با رویکرد پژوهشی، حاکی از آن است که آنان نتوانستهاند به صورت شناختی و کاربردی، درک درست و مستقلی از دروس معلم پژوهنده و درس پژوهی کسب نمانید. تحلیل تجربیات دانشجویان در دروس عملی که مهمترین آنها، کارورزی بوده و میبایست به صورت کاربردی در دروس معلم پژوهنده و درس پژوهی، مهارت کافی به دست آورند، علم و مهارت لازم به دست نیامده است. تحلیل یافتههای این مطالعه نشان داد که تغییر برنامه درسی از نیمهراه، مطلوب نبوده و به نوعی هم برنامه قبلی آسیب دید و هم برنامه جدید به کفایت لازم نرسید.
https://researchbt.cfu.ac.ir/article_1180_3b5b73b83539d2ff6cdcfbe369da9c02.pdf
2020-08-22
14
24
معلم پژوهنده
درس پژوهی
دانشجوی علوم تربیتی
پژوهش
حمید
جعفریان یسار
h.jafarian@cfu.ac.ir
1
استادیار گروه علوم پایه دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
LEAD_AUTHOR
فرزانه
جعفریان یسار
farzane.jafarian74@gmail.com
2
آموزگار آموزش و پرورش ناحیه 2 قم، ایران.
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
مقایسه گرایش به تفکر انتقادی وخودکارامدی تحصیلی دردانشجویان دانشگاه فرهنگیان خرم آباد
پژوهش حاضر با هدف بررسی مقایسه ای گرایش به تفکر انتقادی وخودکارآمدی تحصیلی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان خرمآباد انجام گرفت. این پژوهش به لحاظ هدف، در زمره پژوهش های کاربردی و به لحاظ روش گردآوری داده ها، از نوع پژوهش های کمی و مبتنی بر رویکرد علی - مقایسه ای است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان دختر و پسر دانشگاه فرهنگیان خرمآباد ( 948 نفر) بود. حجم نمونه با استفاده از جدول کرجسی و مورگان 274 نفرتعیین و به روش نمونهگیری طبقهای انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه خودکارآمدی تحصیلی اون و فرامن (1988) و پرسشنامه تفکر انتقادی ریکتس (2003) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون کلموگروف – اسمیرنوف، آزمون t گروههای مسقل ، تحلیل واریانس چند متغیره و تحلیل واریانس تک متغیره استفاده شد. نتایج نشان داد میانگین نمرات گرایش به تفکر انتقادی دانشجویان پسر از دانشجویان دختربیشتراست و ازبین مولفه های گرایش به تفکر انتقادی، تنها میانگین نمرات خلاقیت دانشجویان پسر از میانگین نمرات دانشجویان دختربیشتر بوده است. همچنین میانگین نمرات خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان دختر از میانگین نمرات دانشجویان پسر بیشتر بود. بنابراین افزایش سطح گرایش به تفکر نقاد وخودکارامدی تحصیلی دانشجویان رابایستی در تدوین برنامه های آموزشی دانشگاه مورد توجه قرارداد.
https://researchbt.cfu.ac.ir/article_1223_8757a0a54180d12115dd91cd220eac79.pdf
2020-08-22
25
36
گرایش به تفکر انتقادی
خودکارآمدی تحصیلی
دانشجویان
دانشگاه فرهنگیان
مسلم
قبادیان
mghobadiyan@yahoo.com
1
استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
روش تدریس معکوس؛ شیوه ای نوین بر کاهش کمرویی در دانش آموزان
تدریس فعالیتی است به ظاهر آسان ولی در واقع کاری پیچیده، دقیق و تخصصی است، زیرا معلم در امر تدریس با عوامل متعدد در هم پیچیدهای مواجه است که تفکیک آنها از یکدیگر و تغییر آنها برای تدریس مطلوب دشوار است. یکی از این عوامل برقراری ارتباط با دانشآموزان است، به خصوص دانشآموزان کمرو و نحوه مشارکت آنها در دروس؛ همیشه از مباحث و دغدغههای معلمین بوده است. از همین رو هدف تحقیق حاضر ارائه روش تدریسی موثر بر کمرویی دانشآموزان است. روش پژوهش حاضر از نوع مطالعه کیفی به شیوه مطالعه موردی است که از طریق طراحی پروتکل آموزشی به شیوه معکوس همراه با مشاهده مشارکتی به رفع کمرویی دانش-آموزان پرداخته شده است. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشآموزان پایه ششم ابتدایی شهر تهران در دبستان دخترانه شهدای رسانه است که پنج نفر به عنوان دانشآموزان کمرو شناسایی شدند و به صورت غیرمستقیم مورد بررسی قرار گرفتند. یافتهها نشان داد که از طریق یک شاخص و سه مقوله میتوان به رفع کمرویی دانش-آموزان اقدام کرد از جمله؛ پذیرش در سطح شاخص و اعتماد، احترام و صمیمیت به عنوان مقولات استخراج شدند، نتایج نشان داد از طریق شاخص و مقولات؛ دانشآموزان کمرو به مشارکت در درس ترغیب
https://researchbt.cfu.ac.ir/article_1224_83943b9a19012244693dbc46d2bf6b65.pdf
1970-01-01
37
48
روش معکوس
کمرویی
دانش آموزان
آرزو
احمدآبادی
ahmadiarezoo10@gmail.com
1
دانشجوی دکترای مدیریت آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران.
LEAD_AUTHOR
محمود
صفری
mahmood_safari50@yahoo.com
2
استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
AUTHOR
حمیده
علیزاده
hamidealizade@gmail.com
3
فوق لیسانس تکنولوژی آموزشی، تهران، ایران.
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی رابطه ذهنیت فلسفی و بلوغ حرفهای معلمان علوم اجتماعی با سبک تدریس آنان در مدارس دوره اول متوسطه شهر تبریز
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه ذهنیت فلسفی و بلوغ حرفهای معلمان علوم اجتماعی با سبک تدریس آنان انجام گرفت. این پژوهش توصیفی – همبستگی بوده است. نمونه آماری طبق جدول کرجسی و مورگان به تعداد 87 نفر به شیوهی نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شده است. ابزار گردآوری اطلاعات در پژوهش حاضر شامل پرسشنامههای ذهنیت فلسفی هاشمی ، بلوغ حرفه ای سوپر ، سبک تدریس گراشا بود. نتایج این تحقیق نشان داد که بین ذهنیت فلسفی و سبک تخصصی یا خبره، سبک مدل شخصی یا فردی، سبک تسهیلکننده و سبک وکالتی یا تعاملی معلمان رابطه وجود دارد . بین مؤلفه های جامعیت، تعمق و انعطافپذیری با سبکهای تخصصی یا خبره، مدل شخصی یا فردی، تسهیلکننده و وکالتی یا تعاملی معلمان رابطه وجود دارد. بلوغ حرفه ای با سبکهای تخصصی یا خبره، مدل شخصی یا فردی، تسهیلکننده و سبک وکالتی یا تعاملی معلمان رابطه دارد .بین مؤلفه های اکتشاف و سبکهای تخصصی یا خبره و اقتدار رسمی یا آمرانه معلمان؛ ثبات با سبکهای تخصصی یا خبره، تسهیلکننده و سبک وکالتی یا تعاملی معلمان؛ ابقاء و سبکهای تخصصی یا خبره، تسهیلکننده و سبک وکالتی یا تعاملی معلمان؛ افول و سبکهای تخصصی یا خبره، تسهیلکننده و سبک وکالتی یا تعاملی معلمان رابطه دارد.
https://researchbt.cfu.ac.ir/article_1226_e96527aabf31299f06021c71f087ce2f.pdf
2020-08-22
48
59
ذهنیت فلسفی
بلوغ حرفهای
سبکهای تدریس
معلمان
علوم اجتماعی
متوسطه
صدیقه
اکبرزاده
azimpour_e@tabrizu.ac.ir
1
کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی دانشگاه آزاد ، اسلامی، تبریز، ایران.
AUTHOR
سهراب
یزدانی
s_yazdani2003@yahoo.com
2
استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
AUTHOR
احسان
عظیم پور
ehsan.azimpoor1366@gmail.com
3
دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایران.
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
ارزیابی میزان اثر بخشی دوره آموزشی ماده 28 در ارتقاء نگرش، آگاهی و توانایی دانشجویان در دانشگاه فرهنگیان
این تحقیق با هدف بررسی میزان آگاهی، نگرش، و توانایی حاصل از برگزاری دوره برای دانشجویان ماده 28 در دانشگاه فرهنگیان انجام شده است. در این تحقیق از روش توصیفی – پیمایشی استفاده گردید. جامعه آماری این تحقیق 129 نفری از دانشجویان جذب شده از طریق ماده 28 در رشته های آموزش ابتدایی و متوسطه دانشگاه فرهنگیان استان فارس (واحد شهید رجایی) بوده اند که به روش نمونه گیری طبقه ای نسبتی انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از 3 پرسشنامه استفاده شد که روایی و پایایی آن توسط محققین تعیین گردید. حداکثر نمره ای که فرد می تواند از پرسشنامه آگاهی، نگرش و توانایی حاصل از برگزاری دوره بگیرد به ترتیب 125 ،45 و 35 است. یافته های تحقیق نشان داد که میانگین نگرش دانشجویان 11/4± 42/88 بود که بیانگر نگرش در حد متوسط دانشجویان نسبت به برگزاری دوره است. میانگین آگاهی دانشجویان 52/4±29 بود که بیانگر آگاهی خوب دانشجویان است. میانگین توانایی حاصل از برگزاری دوره در دانشجویان 68/4± 95/26 بود که بیانگر ایجاد توانایی در حد متوسط دانشجویان است. با توجه به یافته های پژوهش، ارتقای نگرش و توانایی دانشجویان ماده 28 در طول برگزاری دوره دانشگاهی و بعد از آن بایستی مورد توجه بیشتری قرار گیرد.
https://researchbt.cfu.ac.ir/article_1227_23c2c12a1c3cd5ad7a6f0fe0246aacb3.pdf
2020-08-22
60
75
"آگاهی"
"نگرش"
"توانایی"
"دانشجویان ماده 28"
"دانشگاه فرهنگیان"
حسین
فراست
hussein.farasat@gmail.com
1
استادیار گروه علوم پایه دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
LEAD_AUTHOR
غلامحسین
روشن
husseinroshan66@gmail.com
2
عضو هیات علمی گروه علوم پایه دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
AUTHOR