ORIGINAL_ARTICLE
تأملی آینده پژوهانه بر تربیت حرفه ای در نظام آموزشی ایران
تربیت حرفه ای در ایران از فقر پژوهشی بویژه در حوزه ی پژوهشهای بنیادی و کاربردی به معنای کاربرد نظریه ها در حوزه ی عمل در تنگنا قرار دارد. لذا بدیهی است که این تنگناها مانع از ترسیم آینده تربیت حرفهای در کشور شده است. تا جایی که نمی توان در مورد آن تحلیلی نزدیک به نقطه هدف ارائه داد. با عنایت به این محدودیت و تأکید مطالعه بر مرور پژوهش ها و اسناد موجود نگارنده را بر آن داشت که تمام منابع مرتبط با تربیت حرفه ای را که به صورت پژوهش، مرورادبیات، مقاله، کتاب، توصیه نامه های بین المللی، تجارب تربیت حرفه ای سایر کشورها (نگاه تاریخی) را مطالعه نقادی- تحلیلی کرده و نتایج آن را بررسی نماید. در پایان به این نتیجه رسید که نظام آموزش و پرورش حرفه ای رسمی در ایران به لحاظ اجرا، مدرسه محور و به لحاظ برنامه ریزی از سطح تمرکز بالایی برخوردار است.
https://researchbt.cfu.ac.ir/article_1533_958c2597f4c253f4ca385ed021041ba9.pdf
2021-05-22
1
22
آینده پژوهی
"تربیت حرفه ای "
نظام آموزشی
علی
صحبت لو
alisohbatlo@gmail.com
1
استادیار گروه گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
LEAD_AUTHOR
مهدی
نادری
mehdi_0581@yahoo.com
2
دکتری فلسفه تعلیم و تربیت، مدرس دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
جستاری در برگزاری دورههای آموزش ضمن خدمت مجازی فرهنگیان در استان چهارمحال و بختیاری
هدف این پژوهش، کاوشی در برگزاری دورههای آموزش ضمن خدمت مجازی فرهنگیان بودهاست. پژوهش از نوع توصیفی- تحلیلی و پیمایشی(پرسشنامه و مصاحبه) بوده است. جامعهآماری بخش پرسشنامهای پژوهش شامل تمامی فرهنگیان مدیران، معاونان آموزشی و پرورشی، معلمان و سایر کارکنان اداره کل و مناطق/نواحی 17 گانه آموزش و پرورش استان چهارمحال و بختیاری بوده که از روش نمونه-گیری طبقهای 407 نفر از آنها انتخاب شدند. جامعهآماری بخش مصاحبه شامل تمامی مسئولان و کارشناسان آموزش نیروی انسانی و فناوری ادارههای آموزش و پرورش استان بوده که به روش نمونهگیری هدفمند، همه آنها به عنوان نمونه آماری محسوب شده و با آنان به صورت هدایت کلیات مصاحبه شده است(30 نفر). روایی پرسشنامه را کارشناسان تاًیید نموده و پایایی آن حدود 96/ محاسبه شد. پایایی مصاحبهها از روش بررسی همکار، بررسی اعضا و سهسوسازی تاًمین گشت. در مجموع طبق نتایج این پژوهش، آزمونهای مجازی ضمن خدمت الکترونیکی استان از وضعیت چندان مناسبی در زمینههای مورد بررسی برخوردار نبودهاند و برای رسیدن این آزمونها به وضعیت مناسب تلاشهای زیادی لازم است که از طرف افراد و گروههای مختلف صورت پذیرد.
https://researchbt.cfu.ac.ir/article_1534_f045c29b3b6f96cf4ca219d9097405a9.pdf
2021-05-22
23
48
آموزش مجازی
ضمن خدمت
فرهنگیان
محمد
نیکخواه
m.nikkhah22@gmail.com
1
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
AUTHOR
مهدی
قنبری
ghanbary73@gmail.com
2
دانشجوی کارشناسی ارشد مطالعات برنامه درسی، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران.
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی درزمانی ساخت صفتهای فاعلی و مفعولی زبان فارسی و تحلیل محتوای آموزشی آن در کتب متوسطه نظام قدیم و جدید
صفتهای فاعلی و مفعولی که به طبقه معنایی توصیفی-کنشی تعلق دارند، از مباحث مهم دستوری زبان فارسی هستند و آموزش آنها در برنامه درسی گنجانده شدهاست. هدف از نگارش این مقاله توصیفی، بررسی درزمانی ساخت صفت فاعلی و مفعولی در سه دوره زبان فارسی و سیر تحول پسوندهای سازنده آنهاست. بررسی نشان داد از دوره باستان، برخی پسوندهای سازنده صفت فاعلی به میانه نرسیده و پسوند سازنده صفت مفعولی در دوره میانه به صورت d و t و جزئی مرده از ماده ماضی درآمدهاست. پسوندهای صفت فاعلی و مفعولی دوره میانه با تحولات واجی همگی به دوره نو رسیدهاند. مقایسه کتابهای درسی راهنمایی و متوسطه نظام قدیم با متوسطه اول و دوم جدید، مشخص کرد که با انتقال مباحث دستوری به کتب فارسی در متوسطه نظام جدید، آموزش این دو مقوله به بخش قلمروی زبانی در پایان یکی از متون ادبی سال یازدهم محدود شده و انواع ساختواژه این صفات حذف گردیدهاند. همچنین، نشان دادهشد با توجه به حذف «ریشه» که در زبانهای ایرانی باستان برای صرف اسم و فعل کاربرد داشته و جانشینشدن آن با ماده ماضی و مضارع در دوره میانه و نو؛ کاربرد واژه «بُن» به جای ماده فعلی(ستاک)، نمیتواند لفظ دقیقی باشد.
https://researchbt.cfu.ac.ir/article_1535_8b58e87519d10a5f2a377d193b2d65ee.pdf
2021-05-22
49
66
صفت فاعلی
صفت مفعولی
بررسی درزمانی
متوسطه قدیم و جدید
ماده فعلی
روشنک
آذری
azariroshanak@gmail.com
1
استادیار گروه زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
نقش چیدمان عرصهبندی فعالیتها و گردش در فضا بر کاهش استرس و ارتقای کیفیت یادگیری
هدف اصلی سیستمهای آموزشی پروراندن انسان و آمادهسازی ذهن او برای یادگیری مباحث آموزشی است. همواره در طول نظام آموزش یادگیری تجربهای همراه با استرس بوده است، بدین صورت که اگر میزان استرس افراد زیاد و تهدید کننده باشد میتواند موجب بروز مشکلات جدی بر سلامت، عملکرد و موفقیت تحصیلی دانشجویان شود. در دانشگاهها و فضاهای آموزشی عوامل گوناگونی بر اضطراب و استرس دانشجویان تأثیر دارند که یکی از مهمترین آنها محیط اطراف بوده است. در پژوهش حاضر استرس به عنوان یک تعامل پیچیده و پویا بین انسان و محیط اطرافش در نظر گرفته شده و با بهرهگیری از فاکتورها و عوامل کالبدی محیطی مژثر بر ایجاد تنش و اضطراب یا کاهش آن، کارایی کیفیت فضاهای آموزشی مورد بررسی قرار داده شده است. روش پژوهش حاضر در مرحله اول کیفی بوده، سپس با استفاده از ضریب پیرسون میزان همبستگی دو متغیر استرس و کیفیت یادگیری دانشجویان سنجیده شده است و ضریب همبستگی پیرسون عدد -0.703 محاسبه شده که نشاندهندهی رابطهی همبستگی منفی بین این دو متغیر بوده. همچنین با شناخت معیارهای محیطی مؤثر بر کاهش استرس و عوامل مزاحم یادگیری، سعی در طراحی بهینهی محیطهای آموزشی و یادگیری شده است.
https://researchbt.cfu.ac.ir/article_1536_98f4fe828eb0d0ec22fbbfe528f2627e.pdf
2021-05-22
67
82
استرس
فضای آموزشی
محیط
یادگیری
چیدمان
گردش در فضا
هادی
کشمیری
keshmiri@iaushiraz.ac.ir
1
دانشیار گروه معماری، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شیراز، ایران.
LEAD_AUTHOR
خاطره
سجادی
khatereh.sajjadi@gmail.com
2
دانشجوی دکتری، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان ، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شیراز، ایران.
AUTHOR
محمد حسین
جوانمردی
mhj_jav2012@yahoo.com
3
دانشجوی دکتری، باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان، واحد شیراز،دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران.
AUTHOR
زیبا
زره ساز
ziba.zeh@yahoo.com
4
دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه معماری، دانشگاه هنر و معماری، واحد شیراز، دانشگاه آزاد اسلامی، شیراز، ایران.
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
تبیین ماهیت سطوح تصمیم گیری در آزادسازی برنامه درسی دوره ابتدایی: یک مطالعه تلفیقی
هدف از تحقیق حاضر شناسایی سطوح مناسب تصمیم گیری در فرایند اجرای آزادسازی برنامه درسی در دوره ابتدایی است. تحقیق استفاده شده از نوع کیفی بوده و و روش سنتزپژوهی(تحلیل محتوا و مطالعه اسنادی) را در برمی گیرد. جامعه پژوهش شامل معلمان،کارشناسان، اساتید دانشگاه های استان آذربایجان غربی و هم چنین اسناد و متون علمی در حوزه تمرکززدایی در سال تحصیلی 98-97 است. در جامعه اول نمونه ها به صورت هدفمند انتخاب و مصاحبه ساختاریافته تا نقطه اشباع شدگی حجم نمونه ها به تعداد 19 نفر ادامه یافت. در جامعه دوم نیز حجم نمونه انتخاب شده شامل اسناد و متون علمی 15 الی 20 سال اخیر می باشد. یافته ها نشان می دهد که سطوح تصمیم گیری مناسب برای آزادسازی برنامه درسی دارای سطوح چهارگانه اجتماعی، آکادمیک، نهادی و آموزشی است که در آن سطح نهادی به عنوان رابط تصمیم گیری های سطح آکادمیک(نظری) و سطح آموزشی(عملی) عمل می کند و عملکرد آن از بعد نظری- عملی(شبه عملی) جایگاه ویژه ای دارد. در واقع سطح نهادی با تلفیقی از دو سطح تصمیم گیری، به عنوان تدوین کننده نهایی و و فراهم کننده فرصت های یادگیری در کلاس های درس عمل می کند.
https://researchbt.cfu.ac.ir/article_1537_1c1fa49bd5af4fc4df6a8805cfdcc8ff.pdf
2021-05-22
83
116
سطوح تصمیم گیری
آزادسازی
برنامه درسی
دوره ابتدایی
رضا
معصومی نژاد
r.dousti.education64@gmail.com
1
دکتری برنامه ریزی درسی، مدرس دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
LEAD_AUTHOR
اسکندر
فتحی آذر
e_fathiazar@tabrizu.ac.ir
2
استاد دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه تبریز، ایران.
AUTHOR
فیروز
محمودی
firoozmahmoodi@yahoo.com
3
دانشیار دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه تبریز، ایران.
AUTHOR
یوسف
ادیب
yousef_adib@yahoo.com
4
استاد دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه تبریز، ایران.
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی میزان تأکید کتاب درسی ریاضی نهم بر آموزش حل مسائل دنیای واقعی
یکی از اهداف سند برنامه درسی ملی ایران، توانایی دانشآموز در بهکارگیری ریاضیات مدرسهای در زندگی خارج از مدرسه و دنیای واقعی است. به همین دلیل کتاب درسی باید به نوعی تدوین و تألیف شود تا دانشآموزان با این نوع مسائل آشنا شده و همچنین، توانایی حل این نوع مسائل را بیاموزند. به عبارت دیگر، یکی از اهداف اساسی آموزش ریاضی، تربیت افرادی است که بتوانند به کمک سواد ریاضی خود با چالشهای دنیای پیرامونش مواجه شوند و بر حل آنها فائق آیند. هدف پژوهش حاضر بررسی میزان تأکید کتاب درسی ریاضی نهم بر آموزش حل مسائل دنیای واقعی میباشد. برای انجام این پژوهش از شیوه تحلیل محتوا استفاده شده است. ابزار مورد استفاده، فرمهای تحلیل محتوایی است که برای تعیین اعتبار آن از دیدگاه صاحبنظران و متخصصان آموزش ریاضی استفاده شده است. نتایج پژوهش، حاکی از تأکید اندک کتاب درسی ریاضی پایه نهم بر مسائل دنیای واقعی و همچنین توزیع ناهمگون مسائل مذکور در فصلهای گوناگون کتاب است. نتایج این پژوهش میتواند در بازنگری و بهبود کتابهای درسی ریاضی، آموزش معلمان و بازنگری در روشهای ارزشیابی با هدف ارتقاء سواد ریاضی دانشآموزان مورد استفاده دستاندرکاران قرار گیرد.
https://researchbt.cfu.ac.ir/article_1538_c86b6351f88d6e524caf34ca8ef92a3a.pdf
2021-05-22
117
134
سواد ریاضی
مسائل دنیای واقعی
کتاب درسی ریاضی
پایه نهم
نرگس
یافتیان
yaftian@sru.ac.ir
1
استادیار گروه ریاضی دانشکده علوم پایه، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران.
LEAD_AUTHOR
محمد
ابراهیمیعلویجه
ebrahimi.mohamad20@yahoo.com
2
کارشناس ارشد آموزش ریاضی و معلم مدارس شهر اصفهان، ایران.
AUTHOR