ORIGINAL_ARTICLE
نقش خودکارآمدی، ارزش تکلیف و جهت گیری هدف در پیشبینی هیجانهای تحصیلی ریاضی
هدف پژوهش حاضر تعیین رابطهی خودکارآمدی، ارزش تکلیف و جهتگیری هدف درونی- بیرونی با هیجانهای تحصیلی لذت، ملالت، غرور و شرم در درس ریاضی بود. در این تحقیق از روش همبستگی استفاده گردید. جامعهی آماری شامل کلیهی دانشآموزان دختر و پسر دبیرستانهای دولتی نواحی پنجگانه تبریز بود که در سال تحصیلی 93-92 به تحصیل اشتغال داشتند. از این جامعه، نمونهای شامل 345 نفر (167 دختر، 178 پسر) به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب گردید. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه هیجانهای تحصیلی و پرسشنامه یادگیری خودتنظیم استفاده شد. دادهها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام تجزیه و تحلیل گردید. ماتریس همبستگی بین متغیرها حاکی از ارتباط مثبت و معنیدار هیجانهای لذت و غرور با متغیرهای انگیزشی بود. نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که ارزش تکلیف و خودکارآمدی 35 درصد واریانس هیجان تحصیلی لذت در درس ریاضی را تبیین نمودند. عوامل انگیزشی ارزش تکلیف، خودکارآمدی و جهتگیری هدف بیرونی، پیشبینی کننده 21 درصد از واریانس ملالت در کلاس ریاضی بودند. درمورد هیجان تحصیلی غرور، تنها پیشبینی کننده معنیدار، خودکارآمدی با تبیین واریانس 8 درصد بود. خودکارآمدی، و جهتگیری هدف بیرونی پیشبینی کننده 12 درصد از واریانس هیجان شرم بودند.
https://researchbt.cfu.ac.ir/article_153_e49646bec8ba69ee15b125bbf34ecb9c.pdf
2015-08-23
1
25
هیجانهای تحصیلی
جهتگیری هدف
خودکارآمدی
ارزش تکلیف
ریاضی
رحیم
بدری گرگری
badri_rahim@yahoo.com
1
دانشیار/ دانشگاه تبریز
AUTHOR
سعید
قره آغاجی
saeedaghaji@gmail.com
2
دانشجو/ دانشگاه تبریز
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
نقش واسطهای باورهای انگیزشی در رابطه بین حمایت اجتماعی ادراک شده و سرزندگی تحصیلی
هدف پژوهش حاضر، در قالب یک مدل علّی، بررسی رابطهی بین حمایت اجتماعی ادراک شده و سرزندگی تحصیلی با واسطهی باورهای انگیزشی بود. روش پژوهش از نوع همبستگی و جامعه آماری متشکل از کلیه دانشآموزان دبیرستانی شهر شیراز بود. شرکتکنندگان در پژوهش شامل 320 نفر (157 پسر و 163 دختر) دانشآموز بودند که بر اساس روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب گردیدند و پرسشنامههای حمایت اجتماعی ادراک شده (زیمت، داهلم، زیمت و فارلی، 1988)، باورهای انگیزشی (پنتریچ و دیگروت،1990) و سرزندگی تحصیلی (حسینچاری و دهقانیزاده،1391) را تکمیل نمودند. روایی و پایایی ابزارها احراز شد. تجزیه و تحلیل دادهها در این پژوهش با روش تحلیل مسیر انجام شد. نتایج تحلیل دادهها نشان داد که مدل با دادههای این پژوهش برازش مناسبی دارد و تأثیر مستقیم حمایت اجتماعی بر سرزندگی تحصیلی، حمایت اجتماعی بر باورهای انگیزشی و نیز باورهای انگیزشی بر سرزندگی تحصیلی تأیید گردید. در نهایت، بررسی ضرایب تحلیل مسیر نشان داد که باورهای انگیزشی در رابطهی بین حمایت اجتماعی ادراک شده و سرزندگی تحصیلی نقش واسطهای ایفا میکند. بر این اساس، منابع حمایتی میتوانند با ارتقا سطح باورهای انگیزشی دانشآموزان، سرزندگی تحصیلی آنها را افزایش دهند.
https://researchbt.cfu.ac.ir/article_154_d9d9482a0e9339ccc4714ae4d50c941e.pdf
2015-08-23
26
51
حمایت اجتماعی ادراک شده
باورهای انگیزشی
سرزندگی تحصیلی
ندا
سبزی
n.sabzi@yahoo.com
1
دانشجو/دانشگاه شیراز
LEAD_AUTHOR
محبوبه
فولادچنگ
foolad@shirazu.ac.ir
2
استاد/ دانشگاه شیراز
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
پیش بینی اضطراب امتحان بر اساس مؤلفه های صبر با واسطه گری مؤلفه های اهداف پیشرفت در دانشجویان
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه ی بین مؤلفههای صبر(متعالی شدن، شکیبایی،استقامت، رضایت ودرنگ) و اضطراب امتحان با واسطه گری مؤلفه های اهداف پیشرفت(اهداف یادگیری ، عملکردگرایی ،عملکردگریزی و بلاتکلیفی) در دانشجویان دانشگاه شیراز بود. بدین منظور281 دانشجو(161پسر و120 دختر) دوره کارشناسی ارشد ساکن در خوابگاه های دانشگاه شیراز با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی انتخاب شدند و به پرسشنامه صبر، پرسشنامه هدف گرایی و مقیاس اضطراب امتحان پاسخ دادند. برای تحلیل داده ها از تحلیل مسیر در مدل معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج تحلیل مسیر نشان داد که از بین مؤلفههای صبر، مؤلفههای شکیبایی، رضایت و استقامت به گونه منفی و مؤلفه متعالی شدن به گونه مثبت پیش بینی کننده اضطراب امتحان بوده است. علاوه بر این هدف عملکردگریزی در رابطه بین مؤلفههای صبر و اضطراب امتحان نقش واسطه ای را ایفا می کند. با توجه به نتایج این پژوهش پیشنهاد میشود با آموزش صبر اضطراب امتحان را در یادگیرندگان کاهش داد.
https://researchbt.cfu.ac.ir/article_161_3ed4291c6573b1be2175f744100a3291.pdf
2015-08-23
52
70
صبر
اهداف پیشرفت
اضطراب امتحان
فرهاد
خرمائی
khormaei@shirazu.ac.ir
1
دانشگاه شیراز
LEAD_AUTHOR
فاطمه
ازادی دهبیدی
fatemeazadi320@gmail.com
2
اموزش و پرورش
AUTHOR
مصطفی
زابلی
zaboli_90@yahoo.com
3
دانشگاه شیراز
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
نقش واسطهای هدفگذاری را در رابطه بین سبک اسناد و خودکارآمدی معلمان
هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه خودکارآمدی، راهبردهای شناختی- فراشناختی با خودناتوانسازی تحصیلی در دانشآموزان پسر مقطع متوسطه عشایر استان فارس بوده است. روش پژوهش توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش، تمامی دانشآموزان پسر مقطع متوسطه عشایر استان فارس می باشد که در سال تحصیلی90-91 مشغول به تحصیل بودند. به روش نمونهگیری خوشهای، نمونهای به حجم 322 نفر انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه خودکارآمدی شوآرزو و جروسالم ، پرسشنامه راهبردهای شناختی- فراشناختی واحدی و پرسشنامه خودناتوانسازی تحصیلی رودوالت و جونز بوده است. نتایج تحلیل دادهها نشان داد که بین خودکارآمدی و خودناتوانسازی تحصیلی رابطه منفی معنادار وجود دارد. بین راهبردهای شناختی- فراشناختی و خودناتوانسازی تحصیلی نیز رابطه منفی معنادار وجود دارد. بین خودکارآمدی و راهبردهای شناختی- فراشناختی، رابطه مثبت معنادار وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد دو متغیر خودکارآمدی تحصیلی و راهبرد فراشناختی، بطور معناداری خودناتوانسازی تحصیلی را پیش بینی می کنند و متغیر راهبردهای شناختی، پیش بینی کننده خوبی برای خودناتوانسازی تحصیلی نمی باشد.
https://researchbt.cfu.ac.ir/article_162_0b83b43e61d2802b168213a6199da6ed.pdf
2015-08-23
71
98
هدفگذاری
سبک اسناد
خودکارآمدی
هادی
کریمی
hadikarimi@yahoo.com
1
روانشناس
AUTHOR
بهرام
اسماعیلی
esmaeili_ba@yahoo.com
2
کارشناس ارشد مدیریت منابع انسانی ،دانشگاه فرهنگیان.
AUTHOR
علی
جوانمرد
ali.javanmard.s@gmail.com
3
مدرس دانشگاه فرهنگیان شهید رجایی
LEAD_AUTHOR
جعفر
رئیسی
r.jafar65@gmail.com
4
کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه شیراز
AUTHOR
هادی
شفیعی
shafiee.psy@gmail.com
5
روانشناس بالینی
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
اثربخشی آموزش راهکارهای مقابله ای اسلام بر گرفته از آیات قرآن کریم بر کاهش اضطراب دانش آموزان
هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی آموزش راهکارهای مقابله ای اسلام برگرفته ازآیات قرآن کریم برکاهش اضطراب دانش آموزان پایه هشتم شهر شازند بود.روش پژوهش ازنوع پژوهش نیمه آزمایشی باطرح پیش آزمون-پس آزمون باگروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزانی بود که درشرایط بالینی قرار داشتند،تعداد50نفربصورت تصادفی انتخاب شدندودردوگروه آزمایش وکنترل قرارگرفتند.ابزارپژوهشی آزمون40سوالی اضطراب کتل بود.برای تجزیه وتحلیل داده ها،ازروش های آمارتوصیفی وآماراستنباطی(آزمونt )استفاده شد.یافته های پژوهش نشان دادکه درمرحله پس آزمون،بین دوگروه آزمایش وگواه درمیزان اضطراب تفاوت معناداروجوددارد.باتوجه به یافته های این پژوهش می توان گفت که آموزش راهکارهای مقابله ای اسلام برگرفته ازآیات قرآن کریم روش وراهکار موثری درکاهش اضطراب است. همچنین براساس یافته های این پژوهش می توان نتیجه گرفت که برای پیشگیری ودرمان اختلالات اضطرابی در دانش آموزان،می توان روش های درمانی غیر آسیب رسان راجایگزین روش های آسیب رسان ماننددارو ودرمان های شیمیایی وخشونت وتنبیه که هنوز هم دربرخی مدارس دیده می شود،نمود. پیشنهاد می شود آموزش راهکارهای مقابله ای اسلام برگرفته از آیات قرآن کریم رامدیران ، مشاوران و مربیان مدارس آن را در جهت تربیت صحیح ، پیشگیری و درمان مشکلات دانش آموزان به کار گیرند .
https://researchbt.cfu.ac.ir/article_163_4da54f91a69ef9ff2867f7ecd4daa913.pdf
2015-08-23
99
118
راهکارهای مقابله ای اسلام
آیات قرآن کریم
اضطراب
مجتبی
محمدی جلالی
mohammadi1349@yahoo.com
1
هیات علمی دانشگاه فرهنگیان
LEAD_AUTHOR
فاطمه
احمدی
ac.ahmady@gmail.com
2
مدرس مدعو دانشگاه پیام نور
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
پیش بینی راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و نشاط ذهنی براساس جهت گیری هدف پیشرفت در دانش آموزان دبیرستانی
هدف پژوهش حاضر بررسی قدرت پیش بینی کنندگی متغیر جهت گیری هدف در استفاده دانش آموزان از راهبردهای شناختی و فراشناختی و همچنین نشاط ذهنی آنان بود. برای رسیدن به این هدف 300 دانش آموز (150 نفر پسر و 150 نفر دختر) از بین کلیه دانش آموزان دوره متوسطه و پیش دانشگاهی شهر شیراز با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای انتخاب شدند. در این پژوهش برای سنجش هدف پیشرفت از پرسشنامه الیوت و مک گریگور (2001) و به منظور ارزیابی راهبردهای شناختی و فراشناختی از مقیاس پینتریچ و دیگروت (1990) و از مقیاس نشاط ذهنی موقعیتی ریان و فردریک (1997) برای سنجش نشاط ذهنی استفاده گردید. یافته ها نشان دادند به غیر از بعد تسلط- اجتنابی سایر ابعاد جهت گیری هدف، راهبردهای شناختی و فراشناختی دانشآموزان را به صورت مثبت و معنی داری پیش بینی می کردند. همچنین از بین ابعاد جهت گیری هدف، بعد عملکرد گرایشی به صورت مثبت و معنی دار پیش بینی کننده نشاط ذهنی بود. . * دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی دانشگاه شیراز و عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان فارس* * دانشیار روان شناسی تربیتی دانشگاه شیراز (نویسنده مسئول foolad@shirazu.ac.ir ).
https://researchbt.cfu.ac.ir/article_164_bcb04be8e09d0e11faac9073bae7205e.pdf
2015-08-23
119
143
واژگان کلیدی: یادگیری خودتنظیمی
شناخت
فراشناخت
جهت گیری هدف
نشاط ذهنی
دانش آموزان
حسن
آب روشن
hassanabroshan@yahoo.com
1
عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
پیش بینی موفقیت تحصیلی براساس سبک های هویت و خودکارآمدپنداری (فردی و جمعی) دانش آموزان
هدف از تحقیق حاضر تعیین نقش سبک های هویت و خودکارامدپنداری (فردی و جمعی) در پیش بینی موفقیت تحصیلی دانش آموزان پسر دبیرستانی شهر اصفهان در سال تحصیلی 93-1392 بود. جامعه مورد مطالعه شامل کلیه دانش آموزان پسر دبیرستانی شهر اصفهان و نمونه مورد مطالعه شامل 274 دانش آموز پسر دبیرستانی شهر اصفهان بودکه با استفاده از نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای مورد مطالعه قرار گرفت. ابزار پژوهش آزمون سبک های هویت برزونسکی(1989)، پرسشنامه خودکارآمدپنداری فردی بندورا(1997) و پرسشنامه خودکارآمدپنداری جمعی کیم و پارک(1999) بود. داده ها با آزمونهای همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام تحلیل شد. نتایج در سطح 99/. اطمینان نشان داد که رابطه بین سبک هویت اطلاعاتی و سبک هویت هنجاری، خودکارآمدپنداری فردی و جمعی و نیز رابطه دو متغیر موفقیت تحصیلی و تعهد هویت بالا و معنادار بود. نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که به ترتیب متغیرهای تعهد هویت، خودکارآمدپنداری فردی و سبک هویت هنجاری توانایی پیش بینی بیشترین واریانس موفقیت تحصیلی را دارا بودند.
https://researchbt.cfu.ac.ir/article_165_4cbe0a7bb777493ca42cef26d76ce076.pdf
2015-08-23
144
166
واژگان کلیدی : سبک های هویت
خودکارآمدپنداری
دانش آموزان پسر دبیرستانی
شهر اصفهان
ژاله
رفاهی
zhalehrefahi210@gmail.com
1
مدیرگروه مشاوره/ دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت
LEAD_AUTHOR
عباس
پناهنده
abas.panahande@gmail.com
2
آموزش و پرورش استان اصفهان
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
رابطه بین سبک تدریس مدرسان و توسعه مهارتهای سطوح برتر تفکر فراگیران
هدف کلی، بررسی رابطه بین سبک تدریس مدرسان و توسعه مهارت های سطوح برتر تفکر فراگیران بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری شامل 30% از مؤسسات آموزشی از کل کشور تعیین گشت. با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای ساده کلیه مدرسان و با روش نمونه گیری تصادفی ساده 5 نفر از فراگیران هر مدرس برگزیده شدند. نمونه آماری شامل 72 نفر از مدرسان و 360 نفر از فراگیران بود. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه سبک تدریس(گراشا ،ریچمن،1996) و مقیاس مهارت های سطوح برتر تفکر فراگیران(ذاکری،1392)بود. نتایج شامل: 1.بیشترین میانگین مربوط به سبک شخصی و پائین ترین مربوط به سبک تفویض کننده می باشد. 2. مهارت های سطوح برتر تفکر فراگیران در چهار بعد از حد کفایت قابل قبول بالاتر و از حد کفایت مطلوب پائین تر می باشد. 3. بین انواع سبک تدریس و مهارت های سطوح برتر تفکر رابطه معنا دار وجود دارد. 4. بیشترین قدرت تبیین مربوط به سبک تدریس تفویض کننده و پیش بینی کننده مثبت و معنا دار مهارت های سطوح برتر تفکر می باشد، و سبک تدریس متخصص پیش بینی کننده معنا دار مهارت های سطوح برتر تفکر نمی باشد.واژگان کلیدی: سبک تدریس ، مهارت های سطوح برتر تفکر
https://researchbt.cfu.ac.ir/article_174_fefd9cd871092ee994e0072a296333a9.pdf
2015-08-23
167
189
سبک تدریس
مهارت های سطوح برتر تفکر
مؤسسات آموزشی غیر انتفاعی گردشگری
سبک تدریس تفویض کننده
سبک تدریس متخصص
مهدی
محمدی
m48r52@gmail.com
1
دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز-بخش مدیریت آموزشی
LEAD_AUTHOR
جعفر
ترک زاده
torkzadeh@shirazu.ac.ir
2
دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز-بخش مدیریت آموزشی
AUTHOR
لاله
شفیعی
lshafiee@yahoo.com
3
دانشگاه شیراز
AUTHOR