ORIGINAL_ARTICLE
اثربخشی آموزش الکترونیکی در انگیزه و پیشرفت تحصیلی درس زیست شناسی
هدف این تحقیق شناخت تاثیر آموزش الکترونیکی با تاکید بر استفاده از تابلوی هوشمند در پیشرفت تحصیلی و انگیزه ی پیشرفت و مقایسه آن با روش سخنرانی در دانش آموزان در درس زیست شناسی است. روش این پژوهش، شبه آزمایشی در طرح دو گروهی مستقل(آزمایش و گواه)و با اجرای آزمون است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانشآموزان پسر در حال تحصیل در پایه دهم رشته علوم تجربی دوره متوسطه دوم شهر بروجن در سال تحصیلی 96-95می باشد. برای جمعآوری مبانی نظری و ادبیات تحقیق از روش اسنادی و برای ارزیابی فرضیهها، از ابزار پرسشنامه(امتحان کتبی محقق ساخته) برای پیشرفت تحصیلی و از ابزار پرسشنامه استاندارد انگیزش تحصیلی هارتر برای سنجش انگیزش تحصیلی استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل و ارزیابی فرضیهها از نرمافزار آماری spss21 و با توجه به نرمال بودن داده ها از آزمون پارامتریک تفاوت میانگین دو جامعه (Tمستقل) استفاده گردید. یافتهها حاکی از تفاوت معنادار بین دانشآموزان گروه گواه و آزمایش از نظر انگیزش تحصیلی و پیشرفت تحصیلی درس زیست شناسی با استفاده از تابلوی هوشمند میباشد، این نتایج نقش واهمیت استفاده از فناوری به ویژه تابلوی هوشمند را به عنوان یک ابزار آموزش الکترونیکی در امر تدریس نشان می دهد.
https://researchbt.cfu.ac.ir/article_578_bde25404324f0880879faedf9997f17b.pdf
2017-08-23
9
30
آموزش الکترونیکی
تابلوی هوشمند
انگیزش
پیشرفت تحصیلی
آموزش زیست شناسی
زهرا
زارع
zahrazarebio@gmail.com
1
استادیار گروه آموزش زیست شناسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
LEAD_AUTHOR
پرویز
انصاری راد
ansarirad1346@gmail.com
2
استادیار گروه تربیت حرفه ای، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
AUTHOR
محمد
صفاری بروجنی
saffari.mohammad54@gmail.com
3
گروه آموزش زیست شناسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
AUTHOR
ماهرخ
حسن زادگان رودسری
mahrokh_th77@yahoo.com
4
استادیار گروه تربیت حرفه ای، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی پایبندی به عقاید مذهبی و مطالعه ی غیردرسی بر مشارکت سیاسی دانشجو معلمان
با توجه به اهمیت مشارکت سیاسی دانشجومعلمان، هدف از این پژوهش، بررسی دو عامل میزان پایبندی به عقاید مذهبی و مطالعهی غیر درسی بر مشارکت سیاسی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان فارس بوده. جامعهی آماری پژوهش تمامی دانشجو معلمان مرکز آموزش عالی سلمان فارسی شهرستان شیراز بود. تعداد نمونه آماری با بکارگیری جدول کرچسی و مورگان 196 نفر تعیین شد. در این تحقیق از روش نمونه گیری طبقه ای تصادفی با توجه به تعداد دانشجومعلمان ورودی 91 و 92 استفاده شد. روش جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه بود که روایی و پایایی آن مورد بررسی و تأیید قرار گرفت. در تحلیل داده ها از ضریب همبستگی پیرسون و آنوا و آمار توصیفی، در نرم افزار SPSS استفاده گردید. نتایج نشان داد که بین میزان پایبندی به عقاید مذهبی و مشارکت سیاسی دانشجومعلمان رابطه مثبت و معنیداری وجود دارد؛ همچنین بین میزان مطالعه غیر درسی و میزان مشارکت سیاسی دانشجومعلمان رابطه مثبت معنیداری وجود دارد.
https://researchbt.cfu.ac.ir/article_579_745be543ecbf68a8697d3de8d6d6a603.pdf
2017-08-23
31
44
مشارکت سیاسی
عقاید مذهبی
مطالعه غیر درسی
دانشجومعلمان
شهرستان شیراز
پایبندی
سهراب
صادقی
sohrab369@gmail.com
1
هیات علمی دانشگاه فرهنگیان، ایران.
LEAD_AUTHOR
مهران
سرمدی پور
sarmadi.mehran@gmail.com
2
کارمند دانشگاه فرهنگیان، ایران.
AUTHOR
زهرا
نوروزی
zahranouruzi@gmail.com
3
آموزگار مقطع ابتدایی، ایران.
AUTHOR
فاطمه
اسماعیلی
shadi.esmaeili2012@gmail.com
4
لیسانس علوم تربیتی، دبیر آموزش و پرورش شهرستان زرین دشت، ایران.
AUTHOR
سهیلا
جاهدی
soheyla81@yahoo.com
5
کارمند دانشگاه فرهنگیان، ایران.
AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
زاویه دید و نمای دوری و نزدیکی در ژرفانمایی لوحهای کتاب ریاضی اول دبستان و تناسب آن ویژگیهای رشدی دانش آموزان
این پژوهش باهدف تحلیل تصاویر لوحههای کتاب ریاضی اول دبستان از لحاظ تناسب زاویه دید و نمای دوری و نزدیکی با ویژگیهای رشدی دانش آموزان اجرا شد. روش پژوهش بر اساس تحلیل محتوای مقولهای بود. مجموع لوحههای کتاب ریاضی اول دبستان بهعنوان جامعه پژوهش ارزیابی شد. نتایج نشان داد که از لحاظ زاویه دید عمودی، 40، 32 و 28 درصد لوحهها به ترتیب دارای زاویه دید روبهرو، روبه پائین و تلفیقی بودند. از لحاظ زاویه دید محور افقی، 52 درصد لوحههای تمامرخ، 36 درصد لوحهها زاویه دید دوسوم رخ، 8 درصد زاویه دید تلفیقی و 4 درصد زاویه دید تلفیقی داشتند. از لحاظ نمای دوری و نزدیکی، 36 درصد لوحهها دارای نمای دور متوسط، 24 درصد نمای دور،16 درصد نمای متوسط و 12 درصد نمای متوسط نزدیک بودند. نتیجه اینکه تصاویر برخی لوحهها کتاب ریاضی اول دبستان با ویژگیهای رشدی دانش آموزان تناسب نداردو به بازنگری بیشتری نیاز دارد. .
https://researchbt.cfu.ac.ir/article_588_f1393b6631bbbd2f86f20b9b4536caa7.pdf
2017-08-23
45
64
تحلیل محتوا
نقطه دید
لوحهها
ریاضی اول دبستان
سهیلا
شجاع زاده
shojazadehs@gmail.com
1
عضو هیئت علمی دانشگاه فرهنگیان، ایران.
AUTHOR
رحیم
شبانی
rahimshabani@yahoo.com
2
استاد یار، گروه علوم تربیتی، پردیس شهید رجایی ارومیه، دانشگاه فرهنگیان ، ایران
AUTHOR
سید صادق
غلامی
rgolamie@yahoo.com
3
عضو هئیت علمی گروه اموزشی ریاضی، پردیس شهید رجایی ارومیه، دانشگاه فرهنگیان، ایران.
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
اثربخشی ترسیم نقشههای مفهومی گروهی بر حیطههای یادگیری دانش-آموزان در درسشیمی
یکی از جنبههای کلیدی یادگیری، اکتساب و در هم تنیدن دانش جدید و قدیم است، که لازمه آن کسب فرایندها و مهارتهای نوین یادگیری است. نقشه مفهومی به عنوان یک راهبرد یادگیری، میتواند تسلط فراگیران بر پیش نیازهای مطالب درسی، که لازمه یادگیریهای بعدی او هستند را فراهم نماید. هدف این پژوهش تعیین اثربخشی ترسیم نقشههای مفهومی گروهی بر حیطههای یادگیری دانشآموزان در درس شیمی بود. آزمودنیهای پژوهش 145 نفر از دانشآموزان دختر دوره اول متوسطه و محتوای آموزشی مورد نظر کتاب شیمی بوده است. طرح پژوهشی بر اساس یک طرح نیمه آزمایشی با پس آزمون و گروههای مقایسه طراحی شده است. در این پژوهش آزمودنیها به روش نمونهگیری خوشهای تک مرحلهای انتخاب و به گونهای تصادفی در دو گروه آزمایش (60 نفر) و کنترل(85 نفر) تخصیص داده شدند. در گروههای آزمایشی، نقشههای مفهومی گروهی پس از تدریس معلم، توسط آزمودنیها ترسیم شد و در گروه کنترل نیز آزمودنیها به شیوهی مرسوم به یادگیری متنهای درسی مشابه پرداختند. حیطههای یادگیری در این پژوهش براساس یک آزمون محقق ساخته مورد ارزیابی قرار گرفت. یافتههای پژوهش نشان داد ساخت نقشههای مفهومی گروهی تأثیر مثبتی بر سطوح حیطههای یادگیری( یادآوری، کاربرد و کشف و ابداع) فراگیران در درس شیمی داشته است.
https://researchbt.cfu.ac.ir/article_594_a5e8a60247b726d22198d7658e3f62c0.pdf
2017-08-23
65
80
نقشه مفهومی
حیطههای یادگیری
دانش آموزان
لیلا
امیریان
leila.amirian2@yahoo.com
1
کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، ایران.
AUTHOR
تقی
زوار
zavvar@azaruniv.ac.ir
2
دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، ایران.
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
بررسی رابطه بین نگرش به فناوری آموزشی ویدیوپروژکتور و میزان استفاده ازآن از منظر معلمان استان کهگیلویه و بویراحمد
فنّاوری آموزشی ویدیوپروژکتور به دلیل فعّال نمودن حواس مختلف، دارای کارکردهای متعددی است اما میزان استفاده از آن در بین معلّمان در سطح مطلوبی نیست. هدف پژوهش حاضر، بررسی نگرش معلَمان به فنّاوری آموزشی ویدیوپروژکتور است. روش تحقیق، پیمایشی و جامعهی آماری، معلَمان سه شهر یاسوج، دهدشت و گچساران است که 304 نفر به عنوان نمونه از 56 مدرسه و با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. جهت سنجش متغیر وابسته از پاسخگویان خواسته شد پاسخ دهند آیا در سال تحصیلی جاری از دستگاه ویدیوپروژکتور استفاده کردهاند؟ یا خیر؟ و جهت سنجش نگرش به ویدیوپروژکتور از پرسشنامهی محقق ساخته استفاده گردید که به روش اعتبار سازهای، تعیین اعتبار و به روش آلفا کرانباخ تعیین پایایی گردید. براساس یافتههای توصیفی، میزان استفاده از ویدیوپروژکتور در حد پایینی است و فقط1/39 درصد معلَمان از این دستگاه استفاده کردهاند. آزمون رگرسیون لجستیک نشان داد، نگرش شناختی به ویدیو پروژکتور رابطهی معناداری با نسبت شانس استفاده از ویدیوپروژکتور دارد و قادر است 15/0 واریانس آن را تبیین نماید. نتیجهگیری مقاله حاضر این است که در راستای افزایش استفاده از فنّاوری آموزشی ویدیو پروژکتور لازم است، ابتدا نگرش معلَمان به این فنّاوری آموزشی به ویژه، نگرش شناختی آنان، تغییر یابد.
https://researchbt.cfu.ac.ir/article_596_83e8de471cc405d76a422349fd0cc113.pdf
2017-08-23
81
100
نگرش
ویدیوپروژکتور
معلّمان
سیروس
احمدی
sahmadi@yu.ac.ir
1
دانشیار گروه علوم اجتماعی دانشگاه یاسوج، ایران.
AUTHOR
محمد حسین
ابتکاری
mh.ebtkari@yahoo.com
2
دکترای جامعه شناسی، گروه علوم اجتماعی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه یاسوج، ایران.
LEAD_AUTHOR
ORIGINAL_ARTICLE
اثربخشی آموزش کنترل خشم بر میزان تاب آوری، برکیفیت زندگی و کاهش رفتار ناسازگارانه دانش آموزان
این پژوهش با هدف تعیین میزان تأثیر بررسی آموزش کنترل خشم بر میزان تاب، آوری؛ کیفیت زندگی و کاهش رفتار ناسازگارانه دانش آموزان انجام گرفته است. مطالعه به روش شبه آزمایشی انجام شد. جامعه آماری پژوهش، شامل تمامی دانش آموزان در سال1396بودند. به روش نمونهگیری خوشه ای جند مرحله ای، تعداد60 نفر به شیوه دردسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند(30نفرآزمایش و 30نفرکنترل). برای گردآوری داده ها از 3 پرسشنامه استاندارد تاب آوری و پرسشنامه کیفیت زندگی و پرسشنامه رفتار ناسازگارانه استفاده شد. داده ها با استفاده از آزمون تحلیل آزمون کوواریانس مورد تحلیل قرار گرفت. یافته ها نشان داد بین گروه آزمایش و کنترل در پس آزمون، تفاوت معنی دار وجود دارد(p=0.001). همچنین بین گروه ها از لحاظ خرده مقیاسهای تاب آوری، کیفیت زندگی و کاهش رفتار ناسازگارانه تفاوت معنی دار یافت شد(p<0/05). به نظر می رسد استفاده از آموزش مهارت های کنترل خشم، به خوبی توانسته است در افزایش تاب آوری ، کیفیت زندگی و کاهش رفتارهای ناسازگارانه آموزش دیدگان تأثیر گذار باشد.
https://researchbt.cfu.ac.ir/article_597_376c538204f3e3927182a388e0298348.pdf
2017-08-23
101
122
آموزش
کنترل خشم
تاب آوری
کبفیت زندگی
رفتارناسازگارانه
دانش آموزان
سعید
الیاسی
1
کارشناس ارشد تکنولوژی آموزشی، دبیرآموزش وپرورش کرمانشاه، ایران.
AUTHOR
مهناز
بیژندی
2
دبیر مطالعات اجتماعی مقطع متوسطه شهرستان سرپل ذهاب، ایران.
AUTHOR
قباد
بیژندی
roz.maghaleh@yahoo.com
3
کمیته امداد امام خمینی، شهرستان سرپل ذهاب، ایران.
LEAD_AUTHOR
سمیه
عبدالمالکی
4
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسالمی واحد تهران جنوب، ایران.
AUTHOR