دانشگاه فرهنگیان
آموزش پژوهی
2588-4182
2645-3673
4
16
2019
02
20
تدریس درس علوم پایه اول دوره ابتدایی به روش برنامه ی آموزش فلسفه برای کودکان
11
27
FA
فاطمه
هوشمندی
دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه فرهنگیان، ایران.
hooshmandifatemeh@gmail.com
بابک
شمشیری
هیات علمی دانشگاه شیراز
bshamshiri@rose.shirazu.ac.ir
چکیده:<br /> پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر تدریس درس علوم پایه اول ابتدایی به روش برنامهی آموزش فلسفه برای کودکان انجام گرفت. ابتدا دو مدرسه به روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند و سپس پایه اول یک مدرسه به عنوان گروه کنترل و پایه اول مدرسه دیگر به عنوان گروه آزمایش انتخاب شدند. از هر دو گروه پیش آزمون گرفته شد و سپس گروه آزمایش به مدت دو ماه طبق روش آموزش فلسفه برای کودکان (لیپمن،1970) آموزش دیدند و گروه کنترل به روش معمول مدرسه آموزش را ادامه دادند و پس از دو ماه از هر دو گروه پس آزمون گرفته شد. ابزار پژوهش آزمون محقق ساخته از درس علوم بود و نتایج نشان داد که نمرات گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل در پیشآزمون و پسآزمون تفاوت معناداری داشته است و تدریس علوم به روش برنامهی آموزش فلسفه برای کودکان باعث افزایش یادگیری دانشآموزان میشود. بنابراین پیشنهاد میگردد از روش برنامهی آموزش فلسفه برای کودکان به عنوان روش تدریس درس علوم استفاده شود.<br /> کلمات کلیدی: درس علوم، پایه اول دورهی ابتدایی، فلسفه برای کودکان
کلمات کلیدی: درس علوم,پایه اول دورهی ابتدایی,فلسفه برای کودکان
https://researchbt.cfu.ac.ir/article_774.html
https://researchbt.cfu.ac.ir/article_774_df22f79c4c195082d669e14ce4246838.pdf
دانشگاه فرهنگیان
آموزش پژوهی
2588-4182
2645-3673
4
16
2019
02
20
تجربه زیسته من در دانشگاه فرهنگیان برای معلم شدن
29
52
FA
عباس
اناری نژاد
عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان، ایران.
anarinejad@gmail.com
زهرا
حاتمی آبادشاپوری
آموزگار، دانش آموخته دانشگاه فرهنگیان، آموزش و پرورش خفر، ایران.
zahrahatamiabadshapoori@gmail.com
هدف از این پژوهش بیان و تحلیل تجارب معلمی بنده از تحصیل در دانشگاه فرهنگیان با روش خودکاوی روایتی بود.منبع داده های پژوهش، تجارب و خاطرات اینجانب؛ دانش آموخته ی دانشگاه فرهنگیان است که به شیوه ی روایت نگاری تنظیم گردید. یافته های پژوهش نشان می دهد آشنایی با حرفه ی معلمی از طریق علاقه ی خود نویسنده نسبت به این حرفه، از طریق خانواده، برخی معلمان، امنیت شغلی و ... باعث شد تا اینجانب به معلمی گرایش یابم. این متن شامل مجموعه ای از علل و انگیزه های انتخاب و ورود به شغل معلمی، تجربیات کسب شده در طول دوره ی تحصیلی و تجربیات طول دوره ی آموزشی، کارورزی، فرصت های یادگیری، تجربیات پیشین، تشریح معلمی کردن خود در آینده، تعهدات حرفه ای و ... می باشد. یعنی عواملی که در «من حرفه ای» من تاثیر گذار بوده اند؛ مانند: تاثیر دوستان، معلمان، کتاب هایی که خوانده ام، نقش خانواده، خاطرات، فیلم هایی که در این باره مشاهده کرده ام و ... را آورده ام و در واقع مسیر حرفه ای خود را تبیین نموده ام. همچنین افق دیدی که برای آینده در مسیر معلمی ام مدنظر دارم نیز متذکر شده ام.
معلم,دانشگاه فرهنگیان,تجربه زیسته,دانش آموز
https://researchbt.cfu.ac.ir/article_775.html
https://researchbt.cfu.ac.ir/article_775_033b0d6fd2034ce9ae8e4defc0203dea.pdf
دانشگاه فرهنگیان
آموزش پژوهی
2588-4182
2645-3673
4
16
2019
02
20
تأثیر تدریس به روش آزمایشگاهی بر یادگیری مفاهیم زیست شناسی و مقایسه بین دانش آموزان دختر و پسر
53
68
FA
اعظم
غلامی
استادیار گروه زیست شناسی، دانشگاه فرهنگیان، ایران.
azam.gholami@gmail.com
محمدرضا
قربانی
دانشجوی مقطع کارشناسی رشته زیست شناسی، دانشگاه فرهنگیان، ایران.
mohamad626reza@gmail.com
هدف از پژوهش حاضر بررسی میزان تأثیر تدریس به روش آزمایشگاه بر یادگیری مفاهیم زیست شناسی است. جامعه آماری، کلیه دانش آموزان پسر و دختر پایه هفتم سال تحصیلی 96-95 شهرستان دامغان بود. نمونه آماری شامل 4 کلاس 28 نفری و به صورت تصادفی از هر گروه پسران و دختران یک کلاس به عنوان گروه آزمایش و کلاس دیگر به عنوان گروه گواه انتخاب شد. روش پژوهش، شبه آزمایشی و ابزار پژوهش، آزمون محقق ساخته 10 سوالی بود. روایی صوری و محتوایی سوالات پژوهش با اعمال نظر دست اندرکارن علوم زیستی بررسی شد. طرح پژوهش به صورت پیش آزمون-پس آزمون و برای گروه آزمایش از تدریس به روش آزمایش و برای گروه گواه از تدریس به روش سخنرانی استفاده شد. تحلیل داده ها با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس انجام شد. نتایج نشان داد دانش آموزان گروه آزمایش در مقایسه با گواه به طور معنا داری نمره بالاتری کسب کردند و همچنین مشخص شد که پسران نسبت به دختران نمره بالاتری را کسب نمودند اما تفاوت معنادار نبود و اثر تعاملی وجود نداشت؛ یعنی جنسیت تاثیر زیادی در یادگیری نداشته است.
" آزمایشگاه","یادگیری","زیست شناسی","تدریس"
https://researchbt.cfu.ac.ir/article_792.html
https://researchbt.cfu.ac.ir/article_792_d0fea798989dc8e2810bb38e8b64f4fb.pdf
دانشگاه فرهنگیان
آموزش پژوهی
2588-4182
2645-3673
4
16
2019
02
20
چگونه توانستم بی علاقگی و بی توجهی مهدی (فراگیر پایه ششم) نسبت به انجام تکالیف را رفع نمایم: اقدام پژوهی
69
79
FA
مریم
شفیعی سروستانی
استادیار دانشگاه شیراز، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، ایران.
maryam.shafiei@gmail.com
حبیب
کشاورز
دانشجوی دکترا دانشگاه شیراز، ایران.
habib90um@yahoo.com
پژوهش حاضر به منظور رفع مشکل یکی از دانش آموزان پایه ششم دبستان صورت گرفته است . در این مطالعه به بررسی عدم توجه این فراگیر به انجام تکالیف، بی دقتی در تکالیف منزل ،داشتن غیبت زیاد پرداخته شده است و هدف، هدایت دانش آموز جهت رفع این مشکلات و ایجاد علاقه در انجام تکلیف بوده است. پژوهش حاضر، پژوهش کیفی و از نوع اقدام پژوهی می باشد . داده ها از طریق مشاهده ، مصاحبه با والدین ، جلسه با همکاران و جستجو در پایگاه های اطلاعاتی جمع آوری شد . در نتیجه جمع آوری اطلاعات، علت این امر تنبلی و لجبازی دانش آموز تشخیص داده شد. در مرحله بعد راهکارهای مناسب در طول سال تحصیلی 97-96 ، ارائه شد. نتایج نشان داد دانش آموزی که در ابتدای سال از نظر انجام تکالیف در مدرسه و خانه دچار مشکل بود و همیشه بهانه می آورد و در این زمینه بطور مستمر رتبه ی نیاز به تلاش را در دفتر تکلیف یا پوشه ی کار کسب می نمود موفق به دریافت رتبه ی خوب تا قبل از تعطیلات نوروز گردید و بعد از تعطیلات به کسب رتبه ی بسیار خوب نائل شد.
اقدام پژوهی,انجام تکلیف,بی علاقگی,تنبلی,لجبازی
https://researchbt.cfu.ac.ir/article_793.html
https://researchbt.cfu.ac.ir/article_793_cc0d43423652f5f108b80a635e8fdf54.pdf
دانشگاه فرهنگیان
آموزش پژوهی
2588-4182
2645-3673
4
16
2019
02
20
بررسی موانع معلمان در ارتقای نیازهای روانشناختی اساسی دانشآموزان مقطع متوسطه اول
81
98
FA
ژیلا
حیدری
عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان،ایران.
zh_heidari@yahoo.com
محسن
نظرپور
کارشناس ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه خلیج فارس، بوشهر، ایران.
nazarpour2019@gmail.com
مطالعه حاضر با هدف بررسی موانع معلمان در ارتقای نیازهای روانشناختی اساسی دانشآموزان مقطع متوسطه اول انجام گردید. در این مطالعه با بهرهگیری از روششناسی آمیخته تبیینی -متوالی تلاش گردید فهم مناسبی از موانع به دست آید. بر همین اساس بهمنظور مشخص کردن وضعیت نیازهای روانشناختی دانشآموزان از پرسشنامه نیازهای روانشناختی اساسی دانشآموزان در مدرسه (تیان و همکاران، 2014) استفاده شد. در بخش کیفی بر اساس شیوه نمونهگیری تصادفی ساده از بین معلمها، نمونهها انتخاب شدند. در بخش کمی 150 دانشآموز از طریق شیوه نمونهگیری تصادفی ساده پرسشنامه پاسخ دادند. در بخش کیفی نیز 15 نفر از معلمان از مدارس بخش انتخاب شدند. نتایج بهدستآمده نشان داد که میزان ارضای نیازهای روانشناختی اساسی در دانشآموزان دختر و پسر منطقه نسبتاً پایین است. علاوه بر این نتایج مصاحبهها نشان داد که فرهنگ و بافت مدرسه و سازمان، عدم توجه به انگیزش درونی دانشآموزان، دانش ناکافی معلمان در زمینه نیازها و ابهام نقش در این زمینه و انگیزش ناکافی معلمان از مهمترین عوامل بازدارنده بودند.
نیازهای روانشناختی اساسی,دبیرستان,موانع معلمان
https://researchbt.cfu.ac.ir/article_795.html
https://researchbt.cfu.ac.ir/article_795_f3bf783a1df91e3f00cfd8939e4aba7a.pdf
دانشگاه فرهنگیان
آموزش پژوهی
2588-4182
2645-3673
4
16
2019
02
20
تحلیل محتوای مطالعات اجتماعی پایه پنجم و ششم ابتدایی بر اساس مؤلفههای آموزش شهروندی
99
111
FA
پویا
نیکی
دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی،دانشگاه فرهنگیان، ایران.
سبحان
مرادی
دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی،دانشگاه فرهنگیان، ایران.
سیروس
زارعی
دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی،دانشگاه فرهنگیان، ایران.
مهدی
بسطام کیش
دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی،دانشگاه فرهنگیان، ایران.
مهران
عزیزی محمودآباد
دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی دانشگاه اصفهان
azizi8175@yahoo.com
هدف پژوهش حاضر بررسی کتب مطالعات اجتماعی پنجم و ششم ابتدایی از حیث میزان برخورداری از مقولههای تربیت شهروند ایرانی-اسلامی، اجتماعی– سیاسی، قانونپذیر و قانونگرا میباشد. در این پژوهش از روش تحلیل محتوای کمی برای تحلیل متن کتب و از روش آنتروپی شانون جهت تحلیل اهمیت مقولههای تربیت شهروندی استفاده شده است. برای محاسبه قابلیت اعتماد از روش کدگذاری استفاده شد. نتایج تحلیلهای انجام شده نشان میدهد همه مولفههای تربیت شهروند ایرانی-سلامی در کتب مطالعات اجتماعی مورد توجه قرار گرفته و در این بین، نوعدوستی، ارزشمندی و وطن دوستی در زمره مهمترین مقولهها در این کتب محسوب میشود. همچنین نتایج حوزه تربیت شهروند جتماعی– سیاسی نشان میدهد که مؤلفههای تقویت و ترویج عواطف انسانی و سجایایی اخلاقی و اخلاق نیکو و پسندیده، مشارکت در تصمیمگیریها و اظهارنظر در مدرسه و کلاس، وجود حس همنوع دوستی در رفتار با غیر ایرانیها و نزاکت و تعامل سازنده بر جلوگیری از مجادلات به صورت مشترک در هر دو کتاب مورد تأکید قرار گرفته است؛ ولی همه مولفههای تربیت شهروند قانون پذیر و قانونگرا در کتب مذکور مورد توجه قرار نگرفته است و در این حیطه فقط تقویت روحیه حاکمیت قانون و مقررات اجتماعی در زمره مهمترین مقوله در این کتب محسوب میشود.
تحلیل محتوا,مطالعات اجتماعی,شهروند ایرانی- اسلامی,اجتماعی-سیاسی,قانون پذیر و قانونگرا
https://researchbt.cfu.ac.ir/article_796.html
https://researchbt.cfu.ac.ir/article_796_d5e3201b31a43f7935589be5429668b4.pdf