دانشگاه فرهنگیان
آموزش پژوهی
2588-4182
2645-3673
2
5
2016
05
21
تاثیرآموزش مهارت های مطالعه بر عملکرد تحصیلی با نقش تعدیل کنندگی اسنادها در دانش آموزان دبیرستان های شهر کرمانشاه
9
22
FA
کامران
یزدانبخش
عضو هیئت علمی گروه روانشناسی دانشگاه رازی ،ایران.
parvane.kareme1367@gmail.com
آسیه
مرادی
0000000179820252
عضو هئیت علمی گروه روانشناسی دانشگاه رازی، ایران.
asie.moradi@razi.ac.ir
مهدی
سلیمانی
کارشناسی ارشد روانشناسی دانشگاه رازی، ایران.
mehdi.soleymani33@yahoo.com
پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش مهارت های مطالعه بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان با نقش تعدیل کنندگی سبکهای اسنادی انجام شد. جامعه پژوهش شامل کلیه دانش آموزان پسر سال اول متوسطه دوم دبیرستان های شهر کرمانشاه( 4350 نفر) بود که بصورت خوشه ای انتخاب شد. برای نمونه گیری با رعایت ملاک ورود وملاک خروج تعداد 36 نفر انتخاب و پرسشنامه پژوهش(سبک اسناد سلیگمن، 1982) بین این افراد توزیع شد. سپس آزمودنی ها با توجه به نتایج پرسشنامه و معدل در دو گروه آزمایش و کنترل به صورت تصادفی جایگزین شدند. نتایج نشان داد که بین نمرات پیش آزمون و پس آزمون تفاوت معناداری وجود دارد(001/0>P). همچنین نتایج نشان داد که آموزش مهارت های مطالعه بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان دارای سبک اسناد مثبت تاثیر معناداری گذاشته است. اما بین نمرات پیش آزمون و پس آزمون در دانش آموزان دارای سبک اسناد منفی تفاوت معناداری وجود نداشت، از یافته پژوهش می توان نتیجه گرفت که سبک اسناد مثبت و داشتن مهارت های مطالعه باعث افزایش عملکرد تحصیلی می شود. بنابراین این احتمال وجود دارد که رابطه بین مهارت های مطالعه و عملکرد تحصیلی به وسیله سبک اسناد میانجی گری شود.
مهارت های مطالعه,سبک های اسناد,عملکرد تحصیلی
https://researchbt.cfu.ac.ir/article_278.html
https://researchbt.cfu.ac.ir/article_278_98a79fd9529de819f46cec965215a4e5.pdf
دانشگاه فرهنگیان
آموزش پژوهی
2588-4182
2645-3673
2
5
2016
05
21
بررسی تأثیر آموزش مهارتها و روشهای مطالعه با الگوی مدیریت آموزش بر خودراهبری دانشجویان پسر دانشگاه فرهنگیان
23
48
FA
امیر
مرادی
دانشجوی دکتری فلسفهی تعلیم و تربیت دانشگاه خوارزمی، ایران.
amirmoradi8@yahoo.com
محمدرضا
بهرنگی
استاد گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه خوارزمی تهران، ایران.
behrangimr@yahoo.com
هدف پژوهش حاضر، بررسی تأثیر آموزش مهارتها و روشهای مطالعه با الگوی مدیریت آموزش بر خودراهبری دانشجویان دانشگاه فرهنگیان است. روش پژوهش شبه آزمایشی از نوع پیشآزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعهی آماری شامل کلیهی دانشجویان پسر رشتهی علومتربیتی دانشگاه فرهنگیان (740 نفر) میباشد. که به روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شدند. آزمودنیهای پژوهش شامل تعداد 60 دانشجو میباشد که از بین آنها30 دانشجوی شرکتکننده در کارگاه مهارتهای مطالعه و یادگیری با الگوی مدیریت آموزش به عنوان گروه آزمایش و دانشجویانی با ویژگیهای همسان به عنوان گروه کنترل انتخاب شدند. در ابتدا پرسشنامهی خودراهبری فیشر به عنوان پیشآزمون به دانشجویان هر دو کلاس ارائه شد. سپس آزمودنیهای گروه آزمایش به مدت شش جلسهی هفتاد دقیقهای طبق الگوی مدیریت آموزش به یادگیری مهارتها و روشهای مطالعه پرداختند، اما گروه گواه هیچ مداخلهای دریافت نکرد. در پایان، پرسشنامهی خودراهبری به عنوان پسآزمون مجدداً به هر دو گروه ارائه شد. دادههای آماری با استفاده از آزمونهای T مستقل، فرمول اندازهی اثر و تحلیل کوواریانس تحلیل شد. یافتهها و نتایج پژوهش نشان داد؛ آموزش مهارتها و روشهای مطالعه با الگوی مدیریت آموزش بر یادگیری خودراهبر دانشجویان تأثیر معنادار و مثبتی دارد. لذا میتوان با این آموزش، خودراهبری یادگیری دانشجویان را ارتقاء داد.
مهارتهای مطالعه","روشهای مطالعه","الگوی مدیریت آموزش","یادگیری خودراهبر
https://researchbt.cfu.ac.ir/article_300.html
https://researchbt.cfu.ac.ir/article_300_379ad0611633d9b519fac1924f02b1ff.pdf
دانشگاه فرهنگیان
آموزش پژوهی
2588-4182
2645-3673
2
5
2016
05
21
آموزش اثربخش از دیدگاه اساتید دانشگاه فرهنگیان فارس؛ یک مطالعه کیفی
49
68
FA
اسماعیل
جوکار
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی ، کارمند اداره آموزش و پرورش شهرستان فراشبند، ایران.
cr.esmail@yahoo.com
سیده نجمه
مولایی
کارشناسی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، ایران.
molayinajmeh@gmail.com
زهره
عمادی
دانشجوی کارشناسی علوم تربیتی, دانشگاه فرهنگیان, ایران.
zohreemadi9217@gmail.com
عباس
اناری نژاد
استادیار دانشگاه فرهنگیان, ایران.
anarinejad@gmail.com
هدف از این مطالعه توصیف تجارب و درک اساتید دانشگاه فرهنگیان فارس دربارهی عوامل و شرایط ویژگیهای آموزش اثر بخش است. جهت جمع آوری اطلاعات از مصاحبه استفاده گردید و هنگامی که دادهها به اشباع رسید، نمونهگیری خاتمه یافت. تعداد 22 نفر اساتید در مدت 1 ماه مورد مصاحبه قرار گرفتند. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از راهبرد تجزیه و تحلیل مداوم و مقایسهای استفاده گردید. یافتههای مربوطه نشان داد، مقولههای اساسی آموزش اثر بخش از نظر اساتید شامل: 1) مهارت تدریس؛ 2) خصوصیات آموزش دهنده و آموزش گیرنده؛ 3) ارتباط بین فردی و 4) عوامل زمینهای است. اکثر اساتید «مهارت تدریس استاد» را اساسی ترین عامل موثر در آموزش اثربخش معرفی کردند؛ ضمن اینکه مشارکت کنندگان در این مطالعه، تسلط بر محتوا و مهارت ارتباط با فراگیران را در آموزش اثربخش بسیار مهم می دانستند؛ رعایت قوانین و مقرارت آموزشی مؤلفهای بود که شرکت کنندگان اشاره چندانی به آن نکردند؛ ضمن اینکه در این مطالعه، محققان به مؤلفه-های نسبتاً جدیدی در حیطه« عوامل زمینهای» اشاره کردند؛ براساس نتایج این تحقیق، آموزش اثر بخش زمانی محقق میشود که، تمامی عوامل محیطی و سازمانی با یکدیگر مشارکت کنند و برنامههای سازمان یافتهای را اجرا کنند.
آموزش اثربخش,اساتید,مصاحبه,دانشگاه فرهنگیان,مطالعه کیفی
https://researchbt.cfu.ac.ir/article_301.html
https://researchbt.cfu.ac.ir/article_301_46c32a87335e348f7024d64ed90ab6cf.pdf
دانشگاه فرهنگیان
آموزش پژوهی
2588-4182
2645-3673
2
5
2016
05
21
اثربخشی آموزش بر اساس تکنیک سکوسازی بر ارتقاء سطح خودکارآمدی در دانش آموزان
69
94
FA
یحیی
صفری
دانشیار گروه رادیولوژی و پزشکی هسته ای، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، ایران
n_yousefpoor@yahoo.com
نسرین
یوسف پور
دستیارپژوهشی گروه رادیولوژی و پزشکی هسته ای، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، ایران.
y.safary@kums.ac.ir
کیوان
عزیزی
دانشجوی دکترای زبان انگلیسی، سرپل ذهاب، کرمانشاه، ایران.
azizi_k1394@yahoo.com
اسلام
محمدی گلینی
کارشناس ارشد ادبیات عرب، دبیرآموزش و پرورش، سرپل ذهاب، کرمانشاه، ایران
eslam.mohamadi1360@yahoo.com
سودابه
رحمانی راد
کارشناس ارشد تکنولوژی آموزشی، دبیر آموزش وپرورش، کرمانشاه، کرمانشاه، ایران.
maghale.elmi88@yahoo.com
پژوهش حاضر، با هدف تعیین میزان تأثیر آموزش بر اساس تکنیک سکوسازی بر ارتقاء سطح خودکارآمدی در دانش آموزان انجام گرفته است. مطالعه به روش شبه تجربی انجام شد. جامعه آماری پژوهش، شامل کلیه دانش آموزان پسر سال سوم دوره متوسطه اول شهرستان سرپل ذهاب در سال تحصیلی 1395 بودند. به روش نمونهگیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای، تعداد60 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند(30آزمایش و 30کنترل). برای گردآوری داده ها از پرسشنامه استاندارد مقیاس خودکارآمدی ((SEQ-C استفاده شد. داده ها با استفاده از آزمون کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته های پژوهش نشان داد بین گروه آزمایش و کنترل در پس آزمون، تفاوت معنی دار یافت شد(p=0.001). همچنین بین گروه ها از لحاظ خرده مقیاسهای خودکارآمدی هیجانی، خودکارآمدی تحصیلی، خودکارآمدی اجتماعی تفاوت معنی دار یافت شد(p<0/05). با توجه به نتایج به دست آمده به نظر می رسد استفاده از روش تدریس سکوسازی، به خوبی توانسته است خودکارآمدی دانش آموزان را ارتقاء دهد.
تدریس سکوسازی,خودکارآمدی,دانش آموزان
https://researchbt.cfu.ac.ir/article_304.html
https://researchbt.cfu.ac.ir/article_304_0c0c7bdaeac6edf784946e9bf7705927.pdf
دانشگاه فرهنگیان
آموزش پژوهی
2588-4182
2645-3673
2
5
2016
05
21
اثربخشی آموزش گروهی ایمنسازی روانی در مقابل استرس بر سلامت عمومی دانشآموزان دختر دوره پیشدانشگاهی
95
108
FA
زهرا
گلرخ کلوزی
کارشناسی ارشد مشاوره, دبیر آموزش و پرورش, مرزن آباد, چالوس, ایران.
m_r 1383@yahoo.com
اثربخشی آموزش گروهی ایمنسازی روانی در مقابل استرس بر سلامت عمومی دانشآموزان دختر دوره پیشدانشگاهی<br /><br />چکیده<br /><br />هدف پژوهش حاضر اثربخشی آموزش گروهی مدیریت استرس بر سلامت عمومی دانشآموزان دختر دوره پیشدانشگاهی شهر شیراز بود. جهت تحقق این هدف، نمونه 30 نفری از دانشآموزان دختر به شیوه نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب شدند و بطور تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه تحت آموزش برنامه گروهی آموزش ایمنسازی روانی در مقابل استرس قرار گرفت. گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. آزمودنیها به وسیله پرسشنامه سلامت عمومی در دو مرحله (قبل و بعد از مداخله) مورد ارزیابی قرار گرفتند. دادهها با استفاده از روش تحلیل کواریانس چندمتغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که اجرای برنامه آموزشی منجر به افزایش معنادار سلامت عمومی دانشآموزان گروه آزمایش در مقایسه با داشآموزان گروه کنترل شده است. در نتیجه برنامه گروهی آموزش ایمنسازی روانی در مقابل استرس در ارتقاء سلامت عمومی مؤثر است. لذا پیشنهاد میگردد درمانگران از این روش برای کمک به دانشآموزان دوره پیشدانشگاهی استفاده نمایند.<br />کلید واژهها: آموزش ایمنسازی روانی در مقابل استرس، سلامت عمومی، ابعاد سلامت عمومی، مدیریت استرس، دانش آموزان دختر پیش دانشگاهی
کلید واژهها: آموزش ایمنسازی روانی در مقابل استرس,سلامت عمومی,ابعاد سلامت عمومی,مدیریت استرس,پیشدانشگاهی
https://researchbt.cfu.ac.ir/article_324.html
https://researchbt.cfu.ac.ir/article_324_6a804a2f6de8c87170077edbb0fee600.pdf
دانشگاه فرهنگیان
آموزش پژوهی
2588-4182
2645-3673
2
5
2016
05
21
رویکرد تربیت معلم : روحیه ی علمی یا روحیه ی معلمی؟
109
130
FA
عبدالرسول
قادری
استادیار دانشگاه فرهنگیان, ایران.
ghaderi10@yahoo.com
محمد
مزیدی
دانشیار دانشگاه شیراز, ایران.
mmazidi52@gmail.com
در عصر حاضر، همانند اعصار گذشته، به جایگاه معلم در عرصه تعلیم و تربیت تأکید زیادی میشود. در سیستم های آموزشی، افراد زیادی مشغول به کارند اما، نقش معلمان از دیگر افراد بسیار برجستهتر می نماید چنانکه بخش مهمی از اوقات را دانش آموزان در مدرسه زیر نظر آنها سپری می شود و عوامل دیگر فراهم آورنده زمینه برای فعالیت معلّمها میباشد از این رو بسیاری از دانش آموختگان نظام آموزشی سنتی و جدید شکل گیری شخصیت خود را مرهون معلمان خود می دانند.در همین راستا، ویژگیهایی گوناگونی را نیز برای معلم برشمردهاند که از میان آنها داشتن روحیهی علمی از مهمترین ویژگیها ذکر میشود. این مقاله با ذکر ویژگیهای روحیهی علمی، به ذکر آثار این روحیه در عرصهی تعلیم و تربیت و کاستی آن پرداخته و با ارائهی مفهومی تحت عنوان روحیه معلمی به نسبتهای ممکن مواجههی این مفهوم با مفهوم روحیهی علمی، بپردازد. این پژوهش از نوع کیفی است و روش آن توصیفی-تحلیلی است. یافتهها نشان میدهد که توجه به پرورش روحیهی معلمی در تربیت معلم اعم بر پرورش روحیهی علمی است. در پایان، با ارائهی رویکردی مناسب برای تربیت معلم، پرورش روحیهی معلمی یا مربیگری با استعلای روحیه علمی نتیجهگیری و پیشنهاد شده است.
تعلیم و تربیت,روحیه ی علمی,روحیه ی معلمی
https://researchbt.cfu.ac.ir/article_347.html
https://researchbt.cfu.ac.ir/article_347_e3f8ab39ce154eaffa9c1b62bba6af23.pdf