دانشگاه فرهنگیان
آموزش پژوهی
2588-4182
2645-3673
2
8
2017
02
19
بررسی وضعیت موجود صلاحیت های حرفه ای عمومی مربیان پیش دبستانی و مقایسه با وضع مطلوب
9
24
FA
فرانک
موسوی
استادیار گروه مدیریت آموزشی ، دانشکده ادبیات وعلوم انسانی، واحد کرمانشاه ، دانشگاه آزاد اسلامی ، کرمانشاه ، ایران
roz.maghaleh@yahoo.com
سلیمه
عبدالحسینی
کارشناس ارشد تکنولوژی آموزشی، دانشکده ادبیات وعلوم انسانی، واحد کرمانشاه ، دانشگاه آزاد اسلامی ، کرمانشاه ، ایران.
abdolhasani@yahoo.com
پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت موجود صلاحیت حرفه ای عمومی مربیان پیش دبستانی و مقایسه با وضع مطلوب انجام شد. جامعه آماری این پژوهش شامل مربیان پیش دبستانی شهرستان ایلام به تعداد 58 نفر بودند که کل جامعه به روش نمونه گیری سرشماری انتخاب شد. ابزار گرد آوری پرسشنامه محقق ساخته و بسته پاسخ بود . جهت ارزشیابی ماتریس همبستگی از آزمون KMO و آزمون کرویت بارتلت، جهت مقایسه وضع موجود ومطلوب از آزمون tوابسته استفاده گردید. پس از بررسی های لازم و مطالعه منابع نظری و پیشینه های پژوهش همچنین نظر کارشناسان و اساتید مجرب و انجام تحلیل عامل در نهایت 75 سؤال شناسایی شد در نهایت 8 مؤلفه اصلی آموزشی، علمی، شخصیتی، اجتماعی، فکری، مدیریتی، اخلاقی، وفن آوری دسته بندی شد. یافته های پژوهش نشان داد مربیان پیش دبستانی از نظر صلاحیت های آموزشی، علمی، اخلاقی از سطح متوسط کمتر است و همچنین بین وضع موجود و مطلوب صلاحیت های حرفه ای عمومی مربیان پیش دبستانی در تمام مؤلفه ها تفاوت معنا دار وجود دارد و به عبارتی برای رسیدن به وضع مطلوب فاصله وجود داردیافته ها نشان داد صلاحیت حرفه ای مربیان کمی بالاتر از حد متوسط ارزیابی می شود.
صلاحیت حرفه ای,مربیان پیش دبستانی,دوره ی پیش دبستانی
https://researchbt.cfu.ac.ir/article_398.html
https://researchbt.cfu.ac.ir/article_398_2b60e31688e9116998767c647e8d9c8a.pdf
دانشگاه فرهنگیان
آموزش پژوهی
2588-4182
2645-3673
2
8
2017
02
19
رابطه تجارب دانشگاهی با دستاوردهای تحصیلی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان فارس
25
52
FA
اسماعیل
جوکار
کارمند اداره آموزش و پرورش شهرستان فراشبند، فارس، ایران.
cr.esmail@yahoo.com
سیده نجمه
مولایی
دانشجوی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، فارس، ایران.
molayinajmeh@gmail.com
عباس
اناری نژاد
عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان، ایران.
anarinejad@gmail.com
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه تجارب دانشگاهی با دستاوردهای تحصیلی دانشجویان دانشگاه فرهنگیان استان فارس بود. این تحقیق از نوع توصیفی همبستگی بود که به روش مقطعی انجام گرفت. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان سال آخر(1400 نفر)مشغول به تحصیل در نیمسال دوم سال تحصیلی 95-94 در دانشگاه فرهنگیان استان فارس بودند که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی طبقهای بر حسب جنسیت و رشته تحصیلی تعداد 302 نفر طبق جدول مورگان به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش، پرسشنامه تجربیات دانشجویان دانشکده (CSEQ)بود و برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی، رگرسیون چندگانه، ضریب همبستگی و آزمون t مستقل استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که هر سه بعد تجارب دانشجویان شامل، ادراک از کیفیت تلاش دانشجو، انسجام اجتماعی و کیفیت محیط به ترتیب پیشبینی کننده معنادار دستاوردهای دانشگاهی آنان میباشد؛ درضمن بر اساس جنسیت، وضعیت تاهل و محل سکونت تفاوت بین دستاوردهای تحصیلی آنها معنیدار نیست؛ اما بر حسب رشته تحصیلی، محل تحصیل و عملکرد تحصیلی، قدرت ابعاد تجارب دانشجویان در پیشبینی دستاوردهای آنان متفاوت است. با توجه به نتایج حاصل شده، ایجاد شرایط و امکانات آموزشی و پژوهشی مطلوب در جهت رشد و شکوفایی استعدادها و تواناییهای دانشجویان دانشگاه فرهنگیان امری ضروری میباشد.
تجارب دانشگاهی,دستاوردهای تحصیلی,دانشجویان,دانشگاه فرهنگیان فارس
https://researchbt.cfu.ac.ir/article_419.html
https://researchbt.cfu.ac.ir/article_419_f33e535cfbf7cf06e87b7b54eaa60b3c.pdf
دانشگاه فرهنگیان
آموزش پژوهی
2588-4182
2645-3673
2
8
2017
02
19
تأثیر الگوی تدریس بدیعه پردازی و الگوی چرخه یادگیری هفت مرحله ای بر بهبود تفکر خلاق دانش آموزان
53
74
FA
جعفر
بهادری خسروشاهی
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
jafar.b2010@yahoo.com
ابوالفضل
فرید
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان، تبریز، ایران
zakeri.ba65@gmail.com
هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر الگوی تدریس بدیعهپردازی و الگوی چرخه یادگیری هفت مرحلهای بر بهبود تفکر خلاق دانشآموزان بود. طرح پژوهش به شیوه تجربی و از نوع طرح پیشآزمون- پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشآموزان دختر دوره متوسطه شهر تبریز در سال تحصیلی 96-1395 بودند که از این جامعه تعداد 60 دانشآموز انتخاب و به روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای خوشهای در 3 گروه، 2 گروه آزمایش و 1 گروه کنترل قرار گرفتند. آزمودنیهای گروه آزمایش اول (الگوی تدریس بدیعهپردازی) و آزمودنیهای گروه آزمایش دوم (الگوی چرخهی یادگیری هفت مرحلهای) تحت آموزش قرار گرفتند و در مقابل، گروه کنترل هیچ آموزشی را دریافت نکرد. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه تفکر خلاق تورنس استفاده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با روش آماری تحلیل کواریانس و آزمون تعقیبی LSD انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد که الگوی تدریس بدیعهپردازی و چرخهی یادگیری هفت مرحلهای بر تفکر خلاق دانشآموزان تأثیر دارد. معلمان میتوانند در تدریس دروس و آموزش بسیاری از مفاهیم جدید از الگوی تدریس بدیعهپردازی به منظور افزایش خلاقیت و نوآوری دانشآموزان استفاده کنند.
الگوی تدریس بدیعهپردازی,چرخه یادگیری هفت مرحلهای,تفکر خلاق
https://researchbt.cfu.ac.ir/article_421.html
https://researchbt.cfu.ac.ir/article_421_5dc55093c29e36466724676aa8c955bd.pdf
دانشگاه فرهنگیان
آموزش پژوهی
2588-4182
2645-3673
2
8
2017
02
19
ارزیابی وضعیت اخلاق حرفه ای تدریس اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج در سال1396
75
86
FA
هوشنگ
جدیدی
گروه روانشناسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج، ایران.
n_yousefpoor@yahoo.com
محسن
اسماعیلی
کارشناس ارشد علوم سیاسی، معلم آموزش پرورش، کرمانشاه، ایران.
سیداسمعیل
محمدیان نصرآبادی
کارشناس ارشد روانشناسی بالینی، کارمند اداره بهداشت قصرشیرین، ایران.
roz.maghaleh@yahoo.com
زهره
سلطانی راد
مدیردبیرستان، آموزش و پرورش شهرستان بروجرد، ایران.
مسعود
عظمی
مدیر عامل مرکز آموزش زبان های خارجی، کرج، ایران .
nasrin212121@yahoo.com
فرید
الماسی
کارشناس ارشد تکنولوژی آموزشی، دانش آموخته دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه، ایران.
nasrin.yousefpoor@yahoo.com
کیوان
عزیزی
دانشجوی دکترای زبان انگلیسی، معلم آموزش و پرورش سرپل ذهاب، ایران.
azizi_k1394@yahoo.com
زمینه: اخلاق حرفه ای تدریس در مدرسان باعث رشد تعالی و بالندگی آموزش کشور می شود. براین اساس پژوهش پیش رو به بررسی و ارزیابی وضعیت اخلاق حرفه ای اساتید می پردازد. <br /><br />ابزار و روش ها: مطالعه حاضر توصیفی – مقطعی بود. جامعه مورد مطالعه شامل کل دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج بود که به صورت تصادفی200نفر به عنوان نمونه آماری در نظر گرفته شد. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه استاندارد اخلاق حرفهای تدریس سبحانینژاد و همکاران در قالب 48 گویه و 6 مولفه داده ها با کمک نرمافزار آماری SPSS 21 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.<br /><br />یافته ها: بررسی امتیاز های نشان داد که بالاترین امتیاز اخلاق حرفه ای تدریس مدرسان در ابعاد بعد ویژگی های شخصیتی با امتیاز(78/3)در سطح مطلوب و بعد تسلط بر روش های تدریس با امتیاز(04/3)، بعد رعایت قوانین آموزشی با امتیاز(97/2)، بعد اشراف برمحتوا با امتیاز(5/2) در سطح نسبتآ مطلوب ، بعد شناخت وجوه مختلف یادگیرنده با امتیاز(06/2) بعد ارزشیابی استاندارد با امتیاز(93/1) سطح نامطلوب قرار داشتند. <br />نتایج: بررسی میانگین امتیاز عوامل شش گانه ارزیابی اخلاق حرفه ای مدرسان نشان داد در مجموع،گروه با کسب امتیاز33/2 از امتیاز کل 5 و بر اساس معیار رتبه بندی در وضعیت نسبتا مطلوب قرار داشت.
اخلاق حرفه ای,تدریس,اساتید,دانشجویان
https://researchbt.cfu.ac.ir/article_422.html
https://researchbt.cfu.ac.ir/article_422_76481cd71948eb64c267478bfac8a7cd.pdf
دانشگاه فرهنگیان
آموزش پژوهی
2588-4182
2645-3673
2
8
2017
02
19
خلاقیت در کتب فرهنگ و هنر متوسطه اول: یک تحلیل محتوی
87
110
FA
حمید
بارانی
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه شیراز، ایران.
hbarani50@gmail.com
حمیدرضا
جوکار
دانشجوی کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه شیراز، ایران
hrjokar2@gmail.com
هدف از پژوهش حاضر، بررسی میزان محتوای کتب فرهنگ و هنر دوره متوسطه اول از نظر میزان برخورداری از مولفههای خلاقیت بوده است. این پژوهش با رویکرد توصیفی و روش تحلیل محتوا انجام شده است و محتوی کتب مذکور با استفاده از سیاهه مولفههای خلاقیت گیلفورد و بیکاردز مورد بررسی قرار گرفتهاند. نمونه و جامعه آماری کتب فرهنگ و هنر متوسطه اول میباشد. واحد تحلیل جملات و تصاویر موجود در کتاب بوده که با توجه به بررسیهای انجام شده میزان فراوانی و درصد جملات و تصاویر مرتبط با مولفههای خلاقیت نشان میدهد که کل کتب فرهنگ و هنر دوره متوسطه اول در متون 59/2 درصد، در تصاویر 32/26 درصد و در مجموع 5.19 درصد به مولفههای خلاقیت توجه داشته است. در مورد متون کتاب فرهنگ و هنر هفتم برابر 3.18 درصد، کتاب فرهنگ و هنر هشتم برابر 12/2 درصد و کتاب فرهنگ و هنر نهم برابر 2.48 را شامل می شود. میزان توجه به مولفههای خلاقیت در تصاویر نیز در پایه هفتم، هشتم و نهم به ترتیب 13.06، 33.71و 32.21 درصد است. در نهایت نتایج نشان میدهد که کتب مذکور از نظر میزان برخورداری از مولفههای خلاقیت در سطح مطلوبی قرار دارد.
"تحلیل محتوا","خلاقیت","دانشآموزان","کتب فرهنگ و هنر دوره متوسطه اول"
https://researchbt.cfu.ac.ir/article_443.html
https://researchbt.cfu.ac.ir/article_443_c0435700f439f3ea8f6926ecec4e5c39.pdf
دانشگاه فرهنگیان
آموزش پژوهی
2588-4182
2645-3673
2
8
2017
02
19
تأثیر بکارگیری اپلیکیشنهای هوشمند آموزش ریاضی، بر مهارت حل مسأله و گرایش اجتناب-حل مسأله دانشجویان
111
128
FA
جواد
حاتمی
دانشیار، عضوهیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
hatami@tabrizu.ac.ir
نرگس
ساعدی
دانش آموخته کارشناسی ارشد تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبایی، ایران.
nargessaedi92@gmail.com
عباس
تقی زاده
دانشجوی دکتری تکنولوژی آموزشی دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
ataghizade672@gmail.com
چکیده: از مزایای آموزش مجازی، اپلیکیشنهای هوشمند است که در آموزش رسمی و غیر رسمی به دلیل سهولت استفاده، فضای جذاب و بازخورد فوری میزان کاربردشان زیاد است. باکمک این اپلیکیشنها فضای ارتباط و مشارکت و یادگیری می-توان ایجاد کرد. هدف از اجرای این پژوهش، بررسی تأثیر بکارگیری اپلیکیشنهای هوشمندآموزش ریاضی ، بر مهارت های حل مساله دانشجویان مقطع کارشناسی بود. روش پژوهش نیمه آزمایشی و بر اساس طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانشجویان دختر سال اول دانشگاه علامه طباطبایی در سال تحصیلی 96-1395 بودند که به روش نمونه گیری دردسترس سی نفر انتخاب و بصورت تصادفی ساده در دو گروه آزمایش و گواه گمارده شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه مهارتهای حل مسأله هپنر و پترسون با پایایی 76/ و پرسشنامه گرایش اجتناب-حل مسأله لانگ و کسیدی با پایایی 77/ بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش تحلیل کوواریانس استفاده شد. یافته ها حاکی از عملکرد بهتر گروه آزمایش در متغیر حل مسأله و گرایش-اجتناب بود.
اپلیکیشنهای هوشمند,آموزش ریاضی,حل مسأاله,دانشجویان
https://researchbt.cfu.ac.ir/article_444.html
https://researchbt.cfu.ac.ir/article_444_d48a1d39aea0399b20e81e85aa9e04bc.pdf