دانشگاه فرهنگیان
آموزش پژوهی
2588-4182
2645-3673
4
13
2018
05
22
ارزیابی کیفیت خدمات آموزشی دانشگاه فرهنگیان بر اساس مدل شکاف کیفیت خدمات: پردیسهای استان قم
11
22
FA
اکبر
هدایتی
عضو هیات دانشگاه علامه طباطبایی، ایران
hedayati.a@ut.ac.ir
احمد
رضایی
دانشجوی دکتری، دانشگاه علامه طباطبائی، ایران
amdrezaee@yahoo.com
علیرضا
رضایی آبگلی
عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
rezaei640@yahoo.com
مصطفی
هدایتی
دانشگاه فرهنگیان، ایران.
hedayati.ut2008@gmail.com
هدف این پژوهش ارزیابی کیفیت خدمات آموزشی دانشگاه فرهنگیان بر اساس مدل شکاف کیفیت خدمات در پردیسهای استان قم بود. به این منظور از بین دانشجو-معلمان پردیس پسرانه آیت آلله طالقانی و پردیس دخترانه حضرت معصومه قم به حجم 967 نفر، به روش نمونهگیری طبقهای نسبتی، و با استفاده از فرمول کوکران، نمونهای به حجم 275 نفر (182 پسر و 93 دختر) انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه سروکوآل متناسب با بافت دانشگاهی استفاده شد و دادهها در دو زمینه ادراکات و انتظارات بدست آمد. داده های گردآوری شده با استفاده از t تک نمونه ای و t وابسته تجزیه و تحلیل شد. یافته ها نشان داد که در ادراکات و انتظارات دانشجو-معلمان از کیفیت خدمات، به جز بعد اطمینان، بقیه ابعاد بیشتر از حد متوسط است. همچنین بررسی شکاف بین انتظارات و ادراکات نشان داد که بین ابعاد پاسخگویی و تضمین و همدلی شکاف معناداری بین انتظارات و ادراکات وجود ندارد اما در ابعاد ملموسات و اطمینان، بین انتظارات و ادراکات دانشجو-معلمان شکاف منفی معناداری وجود دارد.
خدمات آموزشی,دانشگاه فرهنگیان,مدل شکاف کیفیت خدمات
https://researchbt.cfu.ac.ir/article_644.html
https://researchbt.cfu.ac.ir/article_644_1eac840a961775e4a6d755fb2cc59ed9.pdf
دانشگاه فرهنگیان
آموزش پژوهی
2588-4182
2645-3673
4
13
2018
05
22
آسیبشناسی درس هنر از دیدگاه معلمان و دانشآموزان ابتدایی شهرستان مسجدسلیمان
23
41
FA
خسرو
نظری
308101206259511
مدیریت آموزشی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید چمران
nazarikey@gmail.com
اسد
حجازی
استادیار دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
azer1383@yahoo.com
محمد حسین
محبی
استادیار، دانشگاه آزاد واحد مسجد سلیمان، ایران.
mmohebi8392@gmail.com
فرشته
صناعی
کارشناسی ارشد فقه و مبانی حقوق، ایران.
f.sanaei@ymail.com
مهدی
قاسمی
0000-0002-7671-550X
کارشناس ارشد علوم تربیتی، ایران.
cfu.journal@gmail.com
پژوهش حاضر با هدف آسیبشناسی درس هنر از دیدگاه معلمان و دانشآموزان ابتدایی شهرستان مسجدسلیمان صورت گرفته است. روش پژوهش توصیفی غیرآزمایشی و جامعه آماری شامل 6450 دانشآموز و 685 آموزگار بود که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای و جدول کرجسی و مورگان حجم نمونه برابر 363 دانشآموز و 246 آموزگار انتخاب گردید. بهمنظور گردآوری دادهها از پرسشنامه خسروی و همکاران (1391) استفاده شد. نتایج بهدستآمده نشان داد:<br /> الف) متغیرهای مطلوبیت زمان درس هنر، فضای درس هنر و راهبردهای یاددهی – یادگیری هم از دیدگاه معلمان و هم از دیدگاه دانشآموزان در وضعیت نامطلوبی قرار دارد.<br /> ب) متغیرهای مطلوبیت گروهبندی درس هنر و ارزشیابی درس هنر هرچند از دیدگاه معلمان مطلوبیت بود اما از دیدگاه دانشآموزان در وضعیت مطلوبی قرار ندارد.<br /> ج) متغیرهای مطلوبیت مواد و منابع آموزشی، محتوای درس هنر و فعالیتهای یادگیری هرچند از دیدگاه دانشآموزان مطلوب بود اما از دیدگاه معلمان در وضعیت نامطلوبی قرار دارد.
درس هنر,فعالیتهای یادگیری,معلمان,دانش آموزان
https://researchbt.cfu.ac.ir/article_645.html
https://researchbt.cfu.ac.ir/article_645_cd5bcbdbf0376e90f09b82459086f430.pdf
دانشگاه فرهنگیان
آموزش پژوهی
2588-4182
2645-3673
4
13
2018
05
22
اثربخشی آموزش مهارت های زندگی بر خود تنظیمی هیجانی دانش آموزان پسر متوسطه شهر شیراز
43
52
FA
محمد
وحیدی
دانشجوی دکتری، پرسنل دانشگاه فرهنگیان، ایران.
vahidi.ramin@gmail.com
وجیهه
ابویی مهریزی
دانشجوی دکتری، مدرس موسسه آموزش عالی آبیک،قزوین،ایران
v.aboee@yahoo.com
عبدالرسول
قادری
عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان
ghaderi10@yahoo.com
آنوشا
مهیمنی
آموزش و پرورش فارس،شیراز، ایران.
ghoghnoos.1358@gmail.com
پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر خودتنظیمی هیجانی دانش آموزان پسر متوسطه شهر شیراز بود. این پژوهش، نیمه تجربی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. به همین منظور از بین دانش آموزان شهر شیراز 30 نفر به روش نمونه گیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. 15 نفر در گروه آزمایش و 15 نفر در گروه گواه جایگزین شدند. از پرسشنامه خود تنظیمی هیجانی (گرانفسکی و همکاران، 2007) استفاده شد. گروه آزمایش در 12 جلسه، هر جلسه به مدت 90 دقیقه آموزش مهارتهای زندگی دریافت کرد. برای تحلیل داده-ها از تحلیل کواریانس چند متغیره و یک متغیره استفاده شد. یافتهها نشان داد بین دانش آموزان گروه آزمایش و گروه گواه از لحاظ خودتنظیمی هیجانی (0001/0 p<و 04/18 F) تفاوت معنیداری وجود دارد. آموزش مهارتهای زندگی باعث بهبود خودتنظیمی هیجانی دانش آموزان شده است. میتوان از نتایج پژوهش حاضر برای کمک به بهبود هیجان دانش آموزان استفاده کرد و برنامه آموزش مهارتهای زندگی را برای افزایش خودتنظیمی هیجانی به کار برد.
مهارت های زندگی,خودتنظیمی هیجانی,دانش آموزان
https://researchbt.cfu.ac.ir/article_646.html
https://researchbt.cfu.ac.ir/article_646_bb3aa8dd2268631910ee6a5a35d0b8f8.pdf
دانشگاه فرهنگیان
آموزش پژوهی
2588-4182
2645-3673
4
13
2018
05
22
مقایسه اثر بخشی نظریه عقلانی عاطفی رفتاری الیس با نظریه تصمیم گیری تیدمن برعملکرد شغلی معلمان
53
68
FA
امید علی
شیبانی
دانشجوی کارشناسی ارشد گروه مشاوره ، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت ، ایران
sheybani.omidali@yahoo.com
کاترین
فکری
گروه مشاوره، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت ، ایران.
katrin_fekri@yahoo.com
هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی نظریه الیس با نظریه تیدمن برعملکرد شغلی معلمان بود. روش پژوهش آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری تمامی دبیران مدارس متوسطه ناحیه 4 شهر شیراز در سال تحصیلی95 -1394 بودند.نمونه گیری به شیوه خوشه ای چند مرحله ای انجام گردید. به گروه آزمایش شماره 1 هفت جلسه 5/1 ساعته آموزش بر اساس نظریه عقلانی عاطفی رفتاری الیس و گروه آزمایش شماره 2 هفت جلسه 5/1 ساعته آموزش براساس نظریه تصمیم گیری تیدمن دریافت کردند وبه گروه کنترل آموزشی داده نشد. پس آزمون اجرا و یکماه بعد پیگیری انجام شد و داده ها با روش های آماری مناسب تجزیه و تحلیل شدند. نتایج مطالعه نشان داد که نظریه عقلانی عاطفی رفتاری الیس بر عملکرد شغلی معلمان و ابعاد آن تاثیر معنادار دارد و نتایجش در طول زمان پایدار است. نظریه تصمیم گیری تیدمن بر عملکرد شغلی معلمان و ابعاد آن تاثیر معنادار دارد و نتایجش در طول زمان پایدار است. بین اثر بخشی و پایداری اثر بخشی نظریه عقلانی عاطفی رفتاری الیس ونظریه تصمیم گیری تیدمن بر عملکرد شغلی معلمان و ابعاد آن تفاوت معنادار وجود ندارد.
نظریه عقلانی –عاطفی- رفتاری الیس,نظریه تصمیم گیری تیدمن,عملکرد شغلی
https://researchbt.cfu.ac.ir/article_649.html
https://researchbt.cfu.ac.ir/article_649_c257f5f9f362235e1a52a557a33185c2.pdf
دانشگاه فرهنگیان
آموزش پژوهی
2588-4182
2645-3673
4
13
2018
05
22
تحلیل محتوای کتاب های علوم دوره ابتدایی از نظر مقوله های سه گانه سواد تغذیه ای
69
90
FA
اعظم
غلامی
عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان تهران، ایران.
azam.gholami@gmail.com
معصومه
محمودی قوژدی
کارشناسی ارشد رشته آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.
masum_mahmudi@yahoo.com
مرضیه
دهقانی
گروه برنامه های آموزشی دانشگاه تهران، ایران.
dehghani_m33@ut.ac.ir
یکی از ارکان سلامت جامعه، تأمین نیازهای جسمی و ذهنی از طریق تغذیه مطلوب است. هدف پژوهش حاضر، بررسی میزان توجه کتاب های درسی علوم ابتدایی نسبت به مقوله ها ی سواد تغذیه ای است. جامعه آماری پژوهش، کتابهای علوم تجربی دوره ابتدایی و 255 نفر از آموزگاران شهرستان کرمانشاه بودند. روش آماری این پژوهش، تحلیل توصیفی داده ها بود .به این منظور از روش تحلیل محتوای کریپندوروف و روش های آمار توصیفی استفاده شد. مقوله ها از نظر سه هدف دانشی، مهارتی و نگرشی مورد بررسی قرار گرفتند. ابزارتحلیل کتابها، سازه تحلیل محتوا و ابزار گردآوری داده ها برای بررسی نظرات معلمان، پرسشنامه محقق ساخته بود. نتایج تحلیل محتوا نشان داد میزان توجه به مقوله ها در متن کتابها 44%، سؤالات 1/22% وتصاویر9/33% است.میزان توجه به مقوله های دانشی درمتن، تصویرو سؤالات کتابها 2/82 % ، مقوله های مهارتی 6/16% و مقوله های نگرشی 2/1 % می باشد. در بررسی نظرات معلمان مشخص شد که مقوله-های دانشی و تصاویر در کتاب علوم دوم و سوم و مقوله های مهارتی و ارزشی در کتاب علوم پایه سوم بیشتر از سایر کتاب ها بوده است.
" تحلیل محتوا","علوم","دوره ابتدایی","سواد تغذیه ای","مهارت","نگرش"
https://researchbt.cfu.ac.ir/article_656.html
https://researchbt.cfu.ac.ir/article_656_de1c4b652e37991ddff27a48a3e22f52.pdf
دانشگاه فرهنگیان
آموزش پژوهی
2588-4182
2645-3673
4
13
2018
05
22
درس پژوهی؛ چالشها، پیامدها و راهکارها
91
103
FA
حجت
افتخاری
دبیر آموزش و پرورش، ایران.
hojjat.eftekhari18@gmail.com
جابر
افتخاری
0000-0001-7745-9678
دانشجوی کارشناسی ارشد فلسفه تعلیم تربیت دانشگاه شیراز، ایران.
jaber.eftekhari@gmail.com
پژوهش حاضر از منظر هدف؛ کاربردی است و روش پژوهش کیفی از نوع پدیدار شناسی با جامعهای شامل اعضای گروههای برگزیده در درس پژوهی شهرستان نیریز که با نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند؛ صورت پذیرفت. روش و ابزار جمعآوری اطلاعات، مصاحبه و روش تجزیه و تحلیل اطلاعات تحلیل موضوعی ون مانن که شامل گامهای«انجام تحلیل مضمونی، کشف جنبههای مضمونی، جداکردن بیانات مضمونی، انجام تغییر و تبدیلهای لازم و تفاوت قائل شدن بین مضامین اصلی و فرعی» بود. نمونهگیری تا زمان رسیدن به اشباع ادامه داشت. پس از مصاحبه با 15 نفر اطلاعات به دست آمده تکراری شد. جهت بررسی صحت دادهها در پژوهش حاضر از معیار مقبولیت و تاییدپذیری استفاده شد. <br /> نتایج نشان داد برگزاری کارگاه ها و ضمن خدمت به موقع و باکیفیت، حمایت و تامین منابع مالی، در اختیار قراردادن نمونههای موفق، ایجاد مجله الکترونیکی درس پژوهی فرهنگیان، تقدیر و تشویق درخور همکاران برتر، مشخص کردن محورها و موضوعهای کارنشده و انتخاب مدیران مدارس که علاقهمند و مشوق به کار پژوهشی باشند، نهادینه شدن روحیه حل مساله و پژوهش و اینکه معلمان ضمن خدمت، به آموزش مستمر خود بپردازند، اشاره کرد.
"درس پژوهی"," معلم"," بهسازی تدریس"
https://researchbt.cfu.ac.ir/article_657.html
https://researchbt.cfu.ac.ir/article_657_67b3b8d841935b4caaead72c48980d7c.pdf