TY - JOUR ID - 161 TI - پیش بینی اضطراب امتحان بر اساس مؤلفه‏ های صبر با واسطه گری مؤلفه های اهداف پیشرفت در دانشجویان JO - آموزش پژوهی JA - TRJ LA - fa SN - 2588-4182 AU - خرمائی, فرهاد AU - ازادی دهبیدی, فاطمه AU - زابلی, مصطفی AD - دانشگاه شیراز AD - اموزش و پرورش Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 1 IS - 2 SP - 52 EP - 70 KW - صبر KW - اهداف پیشرفت KW - اضطراب امتحان DO - N2 - هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطه ی بین مؤلفه‏های صبر(متعالی شدن، شکیبایی،استقامت، رضایت ودرنگ) و اضطراب امتحان با واسطه گری مؤلفه های اهداف پیشرفت(اهداف یادگیری ، عملکردگرایی ،عملکردگریزی و بلاتکلیفی) در دانشجویان دانشگاه شیراز بود. بدین منظور281 دانشجو(161پسر و120 دختر) دوره کارشناسی ارشد ساکن در خوابگاه های دانشگاه شیراز با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی انتخاب شدند و به پرسشنامه صبر، پرسشنامه هدف گرایی و مقیاس اضطراب امتحان پاسخ دادند. برای تحلیل داده ها از تحلیل مسیر در مدل معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج تحلیل مسیر نشان داد که از بین مؤلفه‏های صبر، مؤلفه‏های شکیبایی، رضایت و استقامت به گونه منفی و مؤلفه متعالی شدن به گونه مثبت پیش بینی کننده اضطراب امتحان بوده است. علاوه بر این هدف عملکردگریزی در رابطه بین مؤلفه‏های صبر و اضطراب امتحان نقش واسطه ای را ایفا می کند. با توجه به نتایج این پژوهش پیشنهاد می‏شود با آموزش صبر اضطراب امتحان را در یادگیرندگان کاهش داد. UR - https://researchbt.cfu.ac.ir/article_161.html L1 - https://researchbt.cfu.ac.ir/article_161_3ed4291c6573b1be2175f744100a3291.pdf ER -