TY - JOUR ID - 162 TI - نقش واسطه‌ای هدف‌گذاری را در رابطه بین سبک اسناد و خودکارآمدی معلمان JO - آموزش پژوهی JA - TRJ LA - fa SN - 2588-4182 AU - کریمی, هادی AU - اسماعیلی, بهرام AU - جوانمرد, علی AU - رئیسی, جعفر AU - شفیعی, هادی AD - روانشناس AD - کارشناس ارشد مدیریت منابع انسانی ،دانشگاه فرهنگیان. AD - مدرس دانشگاه فرهنگیان شهید رجایی AD - کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه شیراز AD - روانشناس بالینی Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 1 IS - 2 SP - 71 EP - 98 KW - هدف‌گذاری KW - سبک اسناد KW - خودکارآمدی DO - N2 - هدف از پژوهش حاضر، بررسی رابطه خودکارآمدی، راهبردهای شناختی- فراشناختی با خودناتوان‌سازی تحصیلی در دانش‌آموزان پسر مقطع متوسطه عشایر استان فارس بوده است. روش پژوهش توصیفی- همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش، تمامی دانش‌آموزان پسر مقطع متوسطه عشایر استان فارس می باشد که در سال تحصیلی90-91 مشغول به تحصیل بودند. به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای، نمونه‌ای به حجم 322 نفر انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسشنامه خودکارآمدی شوآرزو و جروسالم ، پرسشنامه راهبردهای شناختی- فراشناختی واحدی و پرسشنامه خودناتوان‌سازی تحصیلی رود‌والت و جونز بوده است. نتایج تحلیل داده‌ها نشان داد که بین خودکارآمدی و خودناتوان‌سازی تحصیلی رابطه منفی معنادار وجود دارد. بین راهبردهای شناختی- فراشناختی و خودناتوان‌سازی تحصیلی نیز رابطه منفی معنادار وجود دارد. بین خودکارآمدی و راهبردهای شناختی- فراشناختی، رابطه مثبت معنادار وجود دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد دو متغیر خودکارآمدی تحصیلی و راهبرد فراشناختی، بطور معناداری خودناتوان‌سازی تحصیلی را پیش بینی می کنند و متغیر راهبردهای شناختی، پیش بینی کننده خوبی برای خودناتوان‌سازی تحصیلی نمی باشد. UR - https://researchbt.cfu.ac.ir/article_162.html L1 - https://researchbt.cfu.ac.ir/article_162_0b83b43e61d2802b168213a6199da6ed.pdf ER -