TY - JOUR ID - 174 TI - رابطه بین سبک تدریس مدرسان و توسعه مهارت‌های سطوح برتر تفکر فراگیران JO - آموزش پژوهی JA - TRJ LA - fa SN - 2588-4182 AU - محمدی, مهدی AU - ترک زاده, جعفر AU - شفیعی, لاله AD - دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز-بخش مدیریت آموزشی AD - دانشگاه شیراز Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 1 IS - 2 SP - 167 EP - 189 KW - سبک تدریس KW - مهارت های سطوح برتر تفکر KW - مؤسسات آموزشی غیر انتفاعی گردشگری KW - سبک تدریس تفویض کننده KW - سبک تدریس متخصص DO - N2 - هدف کلی، بررسی رابطه بین سبک تدریس مدرسان و توسعه مهارت های سطوح برتر تفکر فراگیران بود. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری شامل 30% از مؤسسات آموزشی از کل کشور تعیین گشت. با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای ساده کلیه مدرسان و با روش نمونه گیری تصادفی ساده 5 نفر از فراگیران هر مدرس برگزیده شدند. نمونه آماری شامل 72 نفر از مدرسان و 360 نفر از فراگیران بود. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه سبک تدریس(گراشا ،ریچمن،1996) و مقیاس مهارت های سطوح برتر تفکر فراگیران(ذاکری،1392)بود. نتایج شامل: 1.بیشترین میانگین مربوط به سبک شخصی و پائین ترین مربوط به سبک تفویض کننده می باشد. 2. مهارت های سطوح برتر تفکر فراگیران در چهار بعد از حد کفایت قابل قبول بالاتر و از حد کفایت مطلوب پائین تر می باشد. 3. بین انواع سبک تدریس و مهارت های سطوح برتر تفکر رابطه معنا دار وجود دارد. 4. بیشترین قدرت تبیین مربوط به سبک تدریس تفویض کننده و پیش بینی کننده مثبت و معنا دار مهارت های سطوح برتر تفکر می باشد، و سبک تدریس متخصص پیش بینی کننده معنا دار مهارت های سطوح برتر تفکر نمی باشد.واژگان کلیدی: سبک تدریس ، مهارت های سطوح برتر تفکر UR - https://researchbt.cfu.ac.ir/article_174.html L1 - https://researchbt.cfu.ac.ir/article_174_fefd9cd871092ee994e0072a296333a9.pdf ER -