TY - JOUR ID - 191 TI - مقایسه تاثیر گروه مشارکتی رسمی و غیر رسمی تدریس در پیشرفت تحصیلی و یادداری JO - آموزش پژوهی JA - TRJ LA - fa SN - 2588-4182 AU - هدایتی, اکبر AU - رضایی, احمد AU - یوسفی افراشته, مجید AU - رضایی, هادی AD - دانشگاه علامه طباطبایی AD - دانشگاه علامه طباطبائی AD - دانشگاه زنجان AD - دانشگاه خوارزمی Y1 - 2015 PY - 2015 VL - 1 IS - 3 SP - 1 EP - 20 KW - الگوی مشارکتی رسمی KW - الگوی مشارکتی غیر رسمی KW - پیشرفت تحصیلی KW - یادداری KW - جیگساو DO - N2 - هدف پژوهش حاضر مقایسه تاثیر گروه‌های مشارکتی رسمی و غیر رسمی تدریس در پیشرفت تحصیلی و یادداری دانش‌آموزان بود. به این منظور از بین 680 دانش‌آموز پسر پایه نهم ناحیه 4 شهر کرج به روش نمونه گیری خوشه‌ای، نمونه‌ای به حجم 60 نفر انتخاب شده و در سه گروه قرار گرفتند. گروه اول به روش سنتی، گروه دوم با الگوی مشارکتی رسمی و گروه سوم با الگوی مشارکتی غیر رسمی در درس مطالعات اجتماعی مورد آموزش قرار گرفتند. داده‌های حاصل از اجرای سه راهبرد مذکور، با استفاده از تحلیل کوواریانس و آزمون تعقیبی توکی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته‌ها نشان می‌دهد که پیشرفت تحصیلی و میزان یادداری دانش‌آموزانی که با الگوی مشارکتی رسمی و غیر رسمی آموزش دریافت کرده‌اند، بیشتر از دانش‌آموزانی است که به روش سخنرانی مورد آموزش قرار گرفته‌اند؛ اما در یادداری دانش‌آموزان بین الگوی مشارکتی رسمی و غیر رسمی تفاوت معناداری مشاهده نشد. با توجه به یافته‌های این پژوهش، الگوهای مشارکتی رسمی و غیر رسمی می‌تواند در پیشرفت تحصیلی و میزان یادداری دانش‌آموزان موثر واقع شود. UR - https://researchbt.cfu.ac.ir/article_191.html L1 - https://researchbt.cfu.ac.ir/article_191_d3ac97076b229c139d3b270c669b72c3.pdf ER -