TY - JOUR ID - 1942 TI - تأثیر آموزش مبتنی بر مغزمحوری بر یادگیری ضرب و تقسیم دانش‏ آموزان پایه چهارم ابتدایی شهر بیرجند JO - آموزش پژوهی JA - TRJ LA - fa SN - 2588-4182 AU - حامدی نسب, صادق AU - طاهرپور کلانتری, مسعود AU - قرونه, داود AD - دکتری برنامه ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه بیرجند، ایران. AD - دانشجوی دکتری برنامه‌ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه بیرجند، ایران. AD - استادیار گروه مدیریت آموزشی و توسعه منابع انسانی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران. Y1 - 2022 PY - 2022 VL - 7 IS - 28 SP - 101 EP - 115 KW - آموزش KW - یادگیری مغز محور KW - دانش ‏آموزان KW - ریاضی DO - N2 - در چند دهه اخیر پژوهشگران شناختی در رابطه با آموزش ریاضی پژوهش‏های قابل توجّهی انجام داده و رویکرد شناختی را به عنوان یکی از رویکردهای مهم در آموزش مؤثر ریاضی معرفی نموده‏اند. به دلیل اهمیّت این رویکرد در این حوزه، پژوهش حاضر به بررسی تاثیر آموزش مبتنی بر رویکرد مغز محوری بر یادگیری ریاضی دانش‏آموزان پایه چهارم ابتدایی می‏پردازد. برای این کار، 50 نفر از دانش‏آموزان پایه چهارم ابتدایی شهر بیرجند به روش تصادفی در گروه‏های آزمایش و کنترل قرار گرفتند و مفهوم ضرب و تقسیم از کتاب ریاضی پایه چهارم ابتدایی انتخاب گردید. با استفاده از پژوهش‏های صورت گرفته در نحوه به کارگیری رویکرد مغز محوری برای آموزش ریاضی، روش آموزش مبتنی بر این رویکرد برای مفهوم ضرب و تقسیم طراحی شد. ابتدا از دانش‏آموزان پیش آزمون محقق ساخته ریاضی به عمل آمد و سپس برای گروه کنترل به روش معمول و برای گروه آزمایش براساس رویکرد مغز محوری، آموزش ارائه گردید. در پایان، پس آزمون ریاضی اجرا شد. یافته‏های پژوهش نشان داد که آموزش ریاضی با رویکرد مغز محوری نسبت به روش معمول بر سطوح درک و فهم و کاربرد حیطه شناختی یادگیری و توجه و پاسخ دادن حیطه عاطفی یادگیری ریاضی دانش‏آموزان تأثیر مثبت و معناداری دارد. UR - https://researchbt.cfu.ac.ir/article_1942.html L1 - https://researchbt.cfu.ac.ir/article_1942_8161b6c72372c6246f23e1861f15f687.pdf ER -