TY - JOUR ID - 327 TI - اثربخشی آموزش به سبک مشارکتی از نوع تکنیک جیک ساو در کلاس درس جغرافیا بر رشد مهارت های اجتماعی دانش آموزان JO - آموزش پژوهی JA - TRJ LA - fa SN - 2588-4182 AU - حیدری فر, محمدرئوف AU - پروانه, فرهاد AU - عبدالحسینی, سلیمه AU - همتی, فریما AU - احمدی, مهنوش AD - استادیار گروه جغرافیای سیاسی، دانشگاه پیام نور، ایران. AD - دانشجوی دکتری تاریخ، دبیر آموزش و پرورش، ایران. AD - کارشناس ارشد تکنولوژی آموزشی، آموزگار آموزش وپرورش، ایران. AD - کارشناس مددکاری اجتماعی، کرمانشاه، ایران. AD - کارشناس ارشد تکنولوژی آموزشی، کارمند دانشگاه آزادقصرشیرین، ایران. Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 2 IS - 6 SP - 27 EP - 48 KW - یادگیری مشارکتی KW - تدریس جیک ساو KW - مهارت اجتماعی KW - دانش آموزان DO - N2 - هدف پژوهش حاضر، تعیین میزان ارزیابی آموزش به سبک تکنیک جیک ساو در کلاس درس جغرافیا بر رشد مهارت های اجتماعی دانش آموزان بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان پسر سال دوم دوره متوسطه اول شهرستان سرپل ذهاب بودند. به شیوه نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای ، تعداد 60 نفر انتخاب و در دوگروه کنترل(30 نفر) و آزمایش(30 نفر) به شیوه تصادفی جایگزین شدند. ابزار گرد آوری داده ها پرسشنامه مهارت های اجتماعی ماتسون بود. داده ها با استفاده از آزمون t مستقل و تحلیل واریانس چند متغیره مورد تحلیل قرار گرفت. یافته ها نشان داد بین گروه آزمایش و کنترل در پس آزمون تفاوت معنی دار یافت شد. همچنین بین گروه ها از لحاظ مهارت اجتماعی در مؤلفه های دوری از رفتارهای غیراجتماعی، دوری از پرخاشگری، دوری از برتری طلبی، ارتباط مناسب با همسالان تفاوت معنی دار یافت شد (05/0P<). ولی این تفاوت ها در مؤلفه گرایش به رفتارهای مناسب معنی دار نشد. (05/0