TY - JOUR ID - 995 TI - ضرورت بازاندیشی در برنامه های آموزش صلح JO - آموزش پژوهی JA - TRJ LA - fa SN - 2588-4182 AU - شمشیری, بابک AU - اسدی, حسن AD - دانشیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز، ایران. AD - مدرس دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران. Y1 - 2020 PY - 2020 VL - 5 IS - 20 SP - 87 EP - 112 KW - آموزش صلح KW - بازاندیشی KW - پیش‌نیازها KW - نگاه میان‌فرهنگی KW - نگاه میان‌رشته‌ای DO - N2 - صلح آرزوی همیشگی بشر بوده و هست و تاکنون تلاش‌های زیادی در طول تاریخ از طرف صلح‌دوستان و صلح‌جویان برای مهار خشونت و توسعه‌ی صلح صورت گرفته ولی این تلاش‌ها به نتیجه‌ی مطلوبی نینجامیده است. برخی صاحب‌نظران معتقدند مؤثرترین و بلکه تنها راه ترویج و توسعه‌ی صلح، آموزش صلح است. به‌همین خاطر، مطالعات و تلاش‌های زیادی نیز برای آموزش صلح در کشورهای مختلف صورت‌گرفته است. اما طرح‌های آموزش صلح نیز موفقیت چندانی نداشته‌اند. این مقاله به بیان ضرورت و زمینه‌هایی برای بازاندیشی در برنامه‌های آموزش صلح ‌می‌پردازد. در این مقاله که به روش تحلیل تأملی یا تحلیل فکری صورت‌گرفته است، به‌بررسی انتقادی و آسیب‌شناسی پژوهش‌ها و تلاش‌های پیشین درزمینه‌ی آموزش صلح پرداخته؛ سپس از ضرورت نگاه میان‌فرهنگی و میان‌رشته‌ای به صلح می‌گوید. آنگاه به بیان برخی سازه‌های مهم که می‌تواند یک برنامه‌ی آموزش صلح را مؤثرتر نماید می-پردازد. در این راستا، از اهمیت مواردی چون: برنامه‌های جنبی و فوق‌برنامه‌ها در مدرسه، بافت دانش‌آموزی مدرسه و ویژگی‌ها و مهارت‌های معلم بحث می‌کند.همچنین از ضرورت آموزش تفکر فلسفی، تفکر انتقادی، تربیت شهروندی جهانی‌نگر و آموزش برای ساختن جامعه‌ی دموکراتیک صحبت شده است. UR - https://researchbt.cfu.ac.ir/article_995.html L1 - https://researchbt.cfu.ac.ir/article_995_b3b52c023bd61b21ad11027196f81e5f.pdf ER -