2024-03-29T11:56:24Z
https://researchbt.cfu.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=137
آموزش پژوهی
2588-4182
2588-4182
1398
5
20
نقش آموزش ریاضی پایه ششم با استفاده از تخته هوشمند بر میزان یادگیری، یادداری و شوق یادگیری دانش آموزان
فرانک
موسوی
بتول
افسری سرداری
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش آموزش ریاضی با استفاده از تخته های هوشمند بر یادگیری، یادداری و شوق یادگیری دانش آموزان پایه ی ششم انجام می شود. این تحقیق از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل است. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانش آموزان دختر و پسر پایه ششم ناحیه دو کرمانشاه در سال تحصیلی 1397-1396 است. حجم نمونه 30 دانش آموز که در دو گروه آزمایش و کنترل قرار داده شدند. گروه آزمایش شامل 15 نفر و گروه کنترل نیز شامل 15 نفر بودند. روش نمونه گیری خوشه ای است که به صورت هدفمند از نمونه ی در دسترس انجام شد. جهت سنجش مؤلفه نقش تخته هوشمند بر یادگیری و یادداری از پیش آزمون و پس آزمون استفاده گردید و برای سنجش میزان شوق به یادگیری دانش آموزان، پرسش نامه 8 گویه ای Hoyle و همکاران استفاده شد و به کمک نرم افزار spss22 مورد تجزیه وتحلیل قرارگرفت. در مرحله نهایی داده های حاصل با استفاده از آمار توصیفی و آزمون کلموگروف - اسمیرنف متغیرها مورد تجزیه و تحلیل و نتایج نشان داد که تخته هوشمند بر یادگیری، یادداری و شوق یادگیری مؤثر است.
آموزش ریاضی
پایه ششم
تخته هوشمند
یادگیری و یادداری
شوق یادگیری
2020
02
20
11
24
https://researchbt.cfu.ac.ir/article_978_2aa29b28cb4b05cc0afb3b9bf4e5a2f3.pdf
آموزش پژوهی
2588-4182
2588-4182
1398
5
20
ارزیابی خوانایی و قابلیت فهم کتاب جغرافیای کاربردی(3) پایه دوازدهم رشته انسانی با استفاده از شاخص های فلش،فرای و گانینگ
محمد جواد
یوسفی
پروین
اله کرم تاجدی
محمد رضا
صالحی
پژوهش حاضر با هدف تحلیل محتوایی کتاب جدید التالیف جغرافیای(3)کاربردی پایه دوازدهم انسانی( چاپ اول 97)وبررسی قابلیت درک وفهم آن توسط دانش آموزان براساس سه شاخص خوانایی سنجی فلش، فرای وگانینگ انجام گرفته است.تحلیل محتوا با رویکرد سنجش خوانایی یکی از شیوه های ارزشیابی قابلیت فهم پیام های متنی است. این مطالعه در پی دستیابی به این مهم بود که کتاب نام برده از نظر اصول برنامه ریزی محتوایی ،تا چه میزان با فرمول های خوانایی سنجی مذکور مطابقت دارد. جامعه آماری، محتوای کتاب جغرافیای کاربردی (3)پایه دوازدهم انسانی بودکه سه نمونه صد کلمه ای از اول، وسط وآخر کتاب انتخاب شد.نتایج پژوهش نشان داد که میزان خوانایی منبع مورد نظر با توجه به تکنیک فلش وگانینگ با سطح پایه دوازدهم و کمی بالاترتناسب دارد اما براساس روش فرای سطح خوانایی این کتاب درسطح اوایل دانشگاه است.فرایند تنظیم مطالب از نظر تعداد جملات در بخش های ابتدایی وسط وانتهایی نشاندهنده این است که اصل ساده به دشواری مطالب با توجه به تکنیک های خوانایی سنجی فلش وفرای رعایت نشده ومحتوای متن کتاب از سطح دشوار به ساده پیش می رود ولی مطابق با شاخص گانینگ همگی جملات در سطح خیلی ساده قرار میگیرد.
خوانایی سنجی
جغرافیا پایه دوازدهم
فرمول خوانایی فلش
فرای وگانینگ
2020
02
20
25
42
https://researchbt.cfu.ac.ir/article_979_17a6fc202121ef345b495834d34615d1.pdf
آموزش پژوهی
2588-4182
2588-4182
1398
5
20
تحلیل نشانهشناسی برساخت تصویر زن در کتب درسی با تأکید بر دیدگاه بارت
محمد حسین
ابتکاری
مطالعه حاضر به تحلیل نشانهشناسی برساخت تصویر زن در کتب درسی میپردازد. برای تحلیل موضوع، از دیدگاه نشانهشناسی بارت کمک گرفته شد. رویکرد و روش تحقیق، رویکردی کیفی و استفاده از روش مطالعه اسناد بود. روشهای انتخاب تصاویر، بر اساس روش نمونهگیری هدفمند و روش تحلیل موضوعی است. دادههای مورد بررسی، تصاویر مربوط به زنان در کتب مطالعات اجتماعی متوسطه 1 بوده است. مقولههای ناشی از تحلیل نشانهشناسی تصاویر را میتوان حول محورهای فرعیٍ زن موجودی خانگی، فعالیت سنتی، فاصلهگیری اجتماعی، موجودی غیرسیاسی و ضعف مدیریت اجتماعی؛ و مقوله محوری " دیگری کمتر مهم" دستهبندی و تحلیل کرد. بر اساس تحلیل تصاویر، میتوان گفت تصاویر ارائه شده از زنان در کتب درسی، به شکلگیری و تقویتِ نوعی نگاه جنسیتگرا و کردار تبعیضآمیز جنسیتی در جامعه میانجامد. در نتیجه، بازنمایی تصاویر، هم بازگو کنندهی نابرابری بین جنسیتی و هم بازتاب ناتوانی زنان در دستیابی به موقعیتهای مهم و ارزشمند زیست اجتماعشان میباشد.
"کتب درسی"
"نابرابری جنسیتی"
"زن"
2020
02
20
43
60
https://researchbt.cfu.ac.ir/article_980_01d07d04eb6095b2b845b1081fdbfd6f.pdf
آموزش پژوهی
2588-4182
2588-4182
1398
5
20
بررسی تاثیر آموزش درسپژوهی بر توانمندسازی معلمان
احسان
کشت ورز کندازی
عباس
اناری نژاد
پژوهشحاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش درسپژوهی بر توانمندسازی معلمان مقطعابتدایی شهرستان مرودشت انجام گرفت که نظر هدف، پژوهش کاربردی و از نظر روش، پژوهش یکطرح شبهآزمایشی، بهشیوه پیشآزمون و پسآزمون با گروهکنترل بود. جامعهآماری پژوهش شامل کلیهمعلمان ابتدایی شهرستان مرودشت که درسال تحصیلی98-1397 درمدارس محلخدمت خود مشغول به اجرای فرایند درسپژوهی بودند وهمچنین معلمان غیردرسپژوه که دربرنامه درسپژوهی شرکت نکردند، بود. حجمنمونه نیز بااستفاده از فرمولکوکران، شامل 160 نفر بود. بهمنظور نمونهگیری از روش نمونهگیری در دسترس استفادهشد. دادهها با استفاده از پرسشنامه استاندارهای توانمندسازی کنتاکی گردآوریشد. روایی ابزار توسطمتخصصان و پایایی آن با استفاده از آلفایکرونباخ بررسیشد که مقدار اینآزمون برای کلپرسشنامه برابربا 97/0 بهدست آمد. برای تجزیهوتحلیل دادهها از روش آمارتوصیفی و استنباطی استفادهشد. نتایج پژوهش نشانداد که بین نمرات توانمندسازی معلمان شرکت کرده در فرایند درسپژوهی و معلمان شرکتنکرده در اینفرایند تفاوتمعناداری وجود دارد؛ همچنین نتایج نشانداد که بین نمرات معلمان شرکتکرده و شرکتنکرده در فرایند درسپژوهی در استانداردهای طراحی و برنامهریزی آموزشی، ایجاد و حفظ جو یادگیری، اجرا و انجام تدریس، سنجش و برقراری ارتباط با نتایج یادگیری، ارزیابی و انعکاس یادگیریو آموزش، همکاری بیشترمعلمان، فعالیت درجهت تقویت دانشمحتوایی و تکنولوژیآموزشی تفاوتمعناداری وجود دارد. از اینرو میتوانگفت که درسپژوهی میتواند منجر بهتوسعه توانمندیهای معلمان شود.
درسپژوهی
معلمان ابتدایی
شهرستان مرودشت
توانمندسازی
2020
02
20
61
86
https://researchbt.cfu.ac.ir/article_994_b19961b2a8b9d68fa5aa33b5dbfc2515.pdf
آموزش پژوهی
2588-4182
2588-4182
1398
5
20
ضرورت بازاندیشی در برنامه های آموزش صلح
بابک
شمشیری
حسن
اسدی
صلح آرزوی همیشگی بشر بوده و هست و تاکنون تلاشهای زیادی در طول تاریخ از طرف صلحدوستان و صلحجویان برای مهار خشونت و توسعهی صلح صورت گرفته ولی این تلاشها به نتیجهی مطلوبی نینجامیده است. برخی صاحبنظران معتقدند مؤثرترین و بلکه تنها راه ترویج و توسعهی صلح، آموزش صلح است. بههمین خاطر، مطالعات و تلاشهای زیادی نیز برای آموزش صلح در کشورهای مختلف صورتگرفته است. اما طرحهای آموزش صلح نیز موفقیت چندانی نداشتهاند. این مقاله به بیان ضرورت و زمینههایی برای بازاندیشی در برنامههای آموزش صلح میپردازد. در این مقاله که به روش تحلیل تأملی یا تحلیل فکری صورتگرفته است، بهبررسی انتقادی و آسیبشناسی پژوهشها و تلاشهای پیشین درزمینهی آموزش صلح پرداخته؛ سپس از ضرورت نگاه میانفرهنگی و میانرشتهای به صلح میگوید. آنگاه به بیان برخی سازههای مهم که میتواند یک برنامهی آموزش صلح را مؤثرتر نماید می-پردازد. در این راستا، از اهمیت مواردی چون: برنامههای جنبی و فوقبرنامهها در مدرسه، بافت دانشآموزی مدرسه و ویژگیها و مهارتهای معلم بحث میکند.همچنین از ضرورت آموزش تفکر فلسفی، تفکر انتقادی، تربیت شهروندی جهانینگر و آموزش برای ساختن جامعهی دموکراتیک صحبت شده است.
آموزش صلح
بازاندیشی
پیشنیازها
نگاه میانفرهنگی
نگاه میانرشتهای
2020
02
20
87
112
https://researchbt.cfu.ac.ir/article_995_b3b52c023bd61b21ad11027196f81e5f.pdf
آموزش پژوهی
2588-4182
2588-4182
1398
5
20
تحلیل و تبیین عمل تعلیم و تربیت در پرورش هویت بر مبنای مبانی و فرایندهای هویتیابی
مختار
ذاکری
هویت در هر دورهای متاثر از شرایط و ویژگیهای بافتی جوامع و اعصار، مفهوم ویژهای یافته است. تلاش نگارندگان بر این است که در نگاه اول مفهوم هویت را در فضای تعلیم و تربیت مورد تامل قرار داده و چگونگی عملکرد تعلیم و تربیت بر اساس مبانی و فرایندهای هویتی را تبیین کند. سؤال اصلی پژوهش عبارتاستاز اینکه عمل تعلیم و تربیت در پرورش هویت بر مبنای مبانی و فرایندهای هویتیابی چگونه بایستی به انجام رسد؟ این پژوهش از اشکال پژوهشهای فلسفی و با روش تحلیلی استنتاجی انجام شده است. نتایج نشان میدهد که شروع فرایند هویتیابی با قرارگرفتن فراگیر در یک زمینهی مبنایی یادگیری است. پس از مواجهشدن وی با زمینهی یادگیری که همان زمینهی هویتی است، چنانچه شرایط مناسب باشد، فراگیر تصوری از حضور خود را نسبت به آن زمینهی ویژه بدست میآورد. فراگیر در راستای توسعهی این تصویر، نشانههایی از وضعیت جدید هویتی را در خود بروز میدهد که وجود بستر مناسب آموزشی در تحقق این امر ضروری است. چنانچه فراگیر به این مرحله برسد و از طرفی مؤلفههای هویتی در ارتباط با موقعیت آموزشی در وی به ظهور رسیده باشد، امکان درونیشدن وضعیت موردنظر تربیتی در فراگیر ایجاد شده و فرد به مرحلهی تثبیت هویتی میرسد.
هویت
عمل تعلیم و تربیت
مولفه های هویتی
عناصر تعلیم و تربیت
2020
02
20
113
134
https://researchbt.cfu.ac.ir/article_998_0ecec257be05bd8294bfc8b442ab9181.pdf