2024-03-29T17:05:39Z
https://researchbt.cfu.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=298
آموزش پژوهی
2588-4182
2588-4182
1400
7
27
اثربخشی آموزش مبتنی بر الگوی تدریس پنج مرحله ای بایبی 5E بر شایستگی تحصیلی و شیفتگی تحصیلی دانش آموزان
فاضل
رستم نژاد
باقر
سرداری
هدف از انجام پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش مبتنی بر الگوی تدریس پنج مرحلهای بایبی 5E بر شایستگی تحصیلی و شیفتگی تحصیلی دانشآموزان بود. روش پژوهش شبهآزمایشی (نیمهتجربی) با طرح پیشآزمون- پسآزمون بود. جامعه آماری تحقیق کلیه دانشآموزان پسر مقطع متوسطه دوره دوم شهر ماکو در سالتحصیلی 99-1398 بود که 30 نفر به روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب گردید. برای گردآوری دادهها از مقیاس ارزیابی شایستگی تحصیلی (ACES) دی پرنا و الیوت (1999) و مقیاس شیفتگی مارتین و جکسون (2008) فرم کوتاه (FSS) استفاده شد. گروه آزمایش طی 7 جلسه به روش الگوی تدریس پنج مرحلهای بایبی و گروه کنترل به روش سنتی آموزش دیدند. دادهها از طریق تحلیل کواریانس چندمتغیره (مانکوا) در نرمافزار SPSS تحلیل شد. نتایج نشان داد آموزش مبتنی بر الگوی تدریس پنج مرحلهای بایبی بر بهبود شایستگی تحصیلی (با ضریب ایتای 5/26%) و شیفتگی تحصیلی (با ضریب ایتای 1/33%) دانشآموزان اثر مثبت دارد. در مجموع، نتایج این پژوهش برتری آموزش مبتنی بر الگوی تدریس پنج مرحلهای بایبی (5E) در افزایش شایستگی تحصیلی و شیفتگی تحصیلی دانشآموزان را نسبت به روش سنتی نشان داد.
الگوی تدریس پنج مرحله ای بایبی 5E
شایستگی تحصیلی
شیفتگی تحصیلی
2021
11
22
1
20
https://researchbt.cfu.ac.ir/article_1809_f5d54e689e075f007836add371222096.pdf
آموزش پژوهی
2588-4182
2588-4182
1400
7
27
بررسی میزان دانش معلمان مدارس عادی شهر بیجار دربارۀ دانشآموزان با نیازهای ویژه و آموزش فراگیر و آمادگی آنها برای پذیرش این دانشآموزان در کلاس خود
ناصر
غلامی
آموزش فراگیر با حضور دانشآموزان با نیازهای ویژه در کلاس عادی در راستای عدالت آموزشی، برای موفقیت نیازمند شرایطی است که یکی از این الزامات، دانش معلمان دربارۀ این گروه از دانشآموزان و داشتن آمادگی برای پذیرش آنها در کلاس خود است. در پژوهش توصیفی - پیمایشی حاضر، پرسشنامهای برگرفته از خرده مقیاس "میزان دانش معلمان دربارۀ دانشآموزان با نیاز ویژه و آموزش فراگیر" پرسشنامهی نگرش سنجی استفاده شد. خرده مقیاس ذکر شده به صورت یک پرسشنامۀ طراحی و پس از اجرای مقدماتی، در میان 107 نفر از معلمان ابتدایی شهر بیجار که به صورت نمونه در دسترس انتخاب شده بودند توزیع گردید. و میزان دانش معلمان دربارۀ دانشآموزان با نیازهای ویژه، آموزش فراگیر و آمادگی آنها برای پذیرش این دانشآموزان در کلاس بررسی شد. یافتهها نشان دادند که معلمان حاضر در نمونه، در این زمینه دانش کافی نداشتند و با توجه به نتایج آزمون t تک نمونهای، دانش معلمان به طور معناداری پایینتر از میانگین فرضی بود و اکثر آنها آمادگی تدریس در یک محیط فراگیر را نداشتند. بنابراین برای بهبود این وضعیت توصیه میشود که معلمان داوطلب برای آموزش فراگیر شناسایی و پس از گذراندن دورههای آموزشی مناسب، در این جهت به کار گرفته شوند.
آموزش فراگیر
دانش معلمان
دانشآموزان با نیازهای ویژه
2021
11
22
21
38
https://researchbt.cfu.ac.ir/article_1817_602e24aad30cc8493e93d60f8d0292ae.pdf
آموزش پژوهی
2588-4182
2588-4182
1400
7
27
طراحی برنامه درسی سازندهگرا و تأثیر آن بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان پایه ششم ابتدایی در درس علوم تجربی
مریم
شفیعی
عابدین
دارابی عمارتی
هدف از این پژوهش ترکیبی دو مرحلهای اکتشافی متوالی، طراحی برنامه درسی سازندهگرا و تأثیر آن بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان پایه ششم ابتدایی در درس علوم تجربی بود. در مرحله اول با رویکرد کیفی و با واکاوی متون مختلف، به روش تحلیل مضمون دادهها استخراج شد سپس جهت ساخت شبکه مضامین و مدل برنامه درسی سازندهگرا با خبرگان و اساتید حوزه برنامه درسی مصاحبه به عمل آمد. مضمونهای احصایی از دادههای کیفی به صورت یک مدل آموزشی ارائه گردید. در مرحله دوم به روش آزمایشی و با استفاده از طرح پیشآزمون و پسآزمون با گروه کنترل عملکرد تحصیلی دانشآموزان مقایسه شد. جامعه آماری در بخش کمی تمامی دانشآموزان مقطع ابتدایی پایه ششم ابتدایی شهرستان صحنه بود که به صورت خوشهای چند مرحلهای دو کلاس به عنوان نمونه انتخاب گردید. از آزمون محقق ساخته جهت سنجش عملکرد تحصیلی استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس چند متغیره(یا یک راهه) نشان داد که برنامه درسی سازندهگرا موجب بهبود عملکرد یادگیرندگان در ابعاد محتوایی، شناختی و تحقیق علمی میشود.
برنامه درسی
سازندهگرایی
عملکرد تحصیلی
علوم تجربی
2021
11
22
39
66
https://researchbt.cfu.ac.ir/article_1819_9b49683f18239c20bc6d739458a3190b.pdf
آموزش پژوهی
2588-4182
2588-4182
1400
7
27
پیامدهای طنز در آموزش : مروری بر پیامد های مثبت، منفی و چالش های آن در کلاس
محمد
دریکوند
هدف از پژوهش حاضر، ارائه خلاصهای از تحقیقات در مورد طنز و پیامدهای آن در کلاس درس است. روش تحقیق این مقاله کیفی و به روش مرور توصیفی است. در این تحلیل مقالات کمی و کیفی مرتبط، با محوریت طنز آموزشی که در 6 سال اخیر در پایگاههای علمی خارجی مانند الزویر، اسپرینگر، اریک، ساینس دایرکت و پایگاههای داخلی سید و دانش لینک به چاپ رسیده بودند مورد بررسی قرار گرفتند. در این پژوهش ابتدا 35 مقاله شناسایی شد اما در ادامه با توجه به کیفیت و ارتباط مقالات با موضوع طنز در آموزش در مجموع 16 مطالعه به همراه نام محقق، نوع مطالعه، تعدادنمونه، محل پژوهش، سال و یافتهها در تحلیل نهایی قرارگرفت. در مجموع طنز آموزشی پیامدهای مثبت، منفی و چالشهایی را به همراه دارد. پیامدهای مثبت طنز در آموزش در سه مؤلفه اصلی روانشناختی، فیزیولوژیکی و اجتماعی خلاصه شد. علاوه بر نکات مثبت، طنز در آموزش میتواند با پیامدهایی منفی مانند حواسپرتی دانشآموزان و عدم انتقال مفاهیم اصلی همراه گردد. همچنین اگر توهین آمیز یا پرخاشگرانه محسوب شود باعث کاهش احساس تعلق و احساس اضطراب و ملالت در دانشآموزان میشود. بنابراین هنگام استفاده از طنز در کلاس باید جنبههای مثبت و منفی آنرا در نظر بگیرند.
طنز
طنز آموزشی
مرور توصیفی
2021
11
22
67
86
https://researchbt.cfu.ac.ir/article_1823_f614b0bd7aa341ee569cbdccf3b174f4.pdf
آموزش پژوهی
2588-4182
2588-4182
1400
7
27
مشکلات و چالشهای آموزش مجازی در دوران شیوع ویروس کرونا در مقطع ابتدایی
ملیحه
مصیبی
یاسر
رضاپور میرصالح
فاطمه
بهجتی اردکانی
هدف از این پژوهش شناسایی مشکلات و چالشهای آموزش مجازی در دوران شیوع کرونا در مقطع ابتدایی است. پژوهش حاضر، کیفی و از نظر ماهیت پژوهش از نوع پدیدارشناسی اکتشافی است. جامعه هدف پژوهش شامل کلیه خانوادههای دانشآموزان مقطع ابتدایی ساکن شهرستان اردکان بود که در سال تحصیلی 1400-99 دارای حداقل یک دانشآموز در این مقطع بودند. نمونهگیری به صورت هدفمند انجام شده و مصاحبه نیمه ساختار یافته تا رسیدن به اشباع دادهها ادامه پیدا کرد که درنهایت نمونه به 10 نفر رسید. مصاحبهها با استفاده از روش تحلیل مضمون کدگذاری شد. با تجزیه و تحلیل دادهها، مشکلات آموزش مجازی در حوزههای «آموزش»، «معلم و مدرسه»، «والدین»، «دانشآموزان» و «زیرساختهای آموزش مجازی» شناسایی شد. نتایج نشان داد که مشکلات آموزش مجازی در دوران شیوع ویروس کرونا، نه تنها متفاوت از مشکلات آموزش حضوری است؛ بلکه، به دلیل عدم آمادگی خانوادهها برای مواجهه با این مشکلات، گستردگی بیشتری نیز نسبت به آموزشهای مجازی پیش از این دارند. با درنظر گرفتن این مشکلات، میتوان جهت فراهمکردن زیرساختهای آموزش مجازی و پایهریزی بستر فرهنگی برای پذیرش آن اقدام کرد به طوری که در آموزشهای مجازی بعد از دوران پاندمی نیز مفید واقع شود.
آموزش مجازی
چالشها
یادگیری الکترونیکی
کرونا
2021
11
22
87
108
https://researchbt.cfu.ac.ir/article_1830_23b730c61d088bb7ce301639e2f1f748.pdf
آموزش پژوهی
2588-4182
2588-4182
1400
7
27
مقایسه تأثیر روش تدریس همیاری و آزمایشگاهی بر عملکرد علوم تجربی ششم ابتدایی
محمد
باردل
رامین
مطلبی
پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی روش تدریس همیاری با روش تدریس آزمایشگاهی بر پیشرفت تحصیلی علوم تجربی و شاخصهای شناختی فراگیران اجرا شد.روش تحقیق این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با گروههای مقایسه است. جامعه آماری این تحقیق را 1560 نفر از دانش آموزان پسر پایه ششم ابتدایی شهرستان خوی که در سال تحصیلی1399-1398 مشغول به تحصیل بودهاند تشکیل میدهد.برای نمونهگیری از روش نمونهگیری در دسترس استفادهشده است که 60 نفر از دانش آموزان پسر پایه ششم انتخاب شد. ابزارهای مورداستفاده در این پژوهش آزمونهای پیشرفت تحصیلی محقق ساخته از تمام مطالب کتاب درسی علوم پایه پنجم (پیشآزمون) با پایایی 73/0 به روش کودر ریچاردسون 21 و مطالب تدریس شده از کتاب درسی علوم تجربی پایه ششم(پسآزمون) با پایایی 75/0 به روش کودر ریچاردسون21 است. یادداری، درک و کاربست مطالب آموختهشده بهعنوان شاخصهای شناختی در نظر گرفته شدند. نتایج تحلیل کوواریانس دادهها نشان داد که استفاده از روش تدریس همیاری در مقایسه با روش تدریس آزمایشگاهی تأثیر برتر معناداری بر پیشرفت تحصیلی علوم تجربی شاخصهای درک(25/7=F و 05/0≥P) و کاربست(71/34=F و 05/0≥P) دارد ولی بر دانش(46/0=F و 05/0≤P) تفاوتی مشاهده نشد
روش تدریس
همیاری
آزمایشگاهی
پیشرفت تحصیلی
علوم تجربی
2021
11
22
109
122
https://researchbt.cfu.ac.ir/article_1841_ee5059ebe687768acd187333465dc627.pdf