2024-03-28T19:58:29Z
https://researchbt.cfu.ac.ir/?_action=export&rf=summon&issue=56
Quarterly Journal of Education Studies
2588-4182
2588-4182
1394
1
3
مقایسه تاثیر گروه مشارکتی رسمی و غیر رسمی تدریس در پیشرفت تحصیلی و یادداری
اکبر
هدایتی
احمد
رضایی
مجید
یوسفی افراشته
هادی
رضایی
هدف پژوهش حاضر مقایسه تاثیر گروههای مشارکتی رسمی و غیر رسمی تدریس در پیشرفت تحصیلی و یادداری دانشآموزان بود. به این منظور از بین 680 دانشآموز پسر پایه نهم ناحیه 4 شهر کرج به روش نمونه گیری خوشهای، نمونهای به حجم 60 نفر انتخاب شده و در سه گروه قرار گرفتند. گروه اول به روش سنتی، گروه دوم با الگوی مشارکتی رسمی و گروه سوم با الگوی مشارکتی غیر رسمی در درس مطالعات اجتماعی مورد آموزش قرار گرفتند. دادههای حاصل از اجرای سه راهبرد مذکور، با استفاده از تحلیل کوواریانس و آزمون تعقیبی توکی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها نشان میدهد که پیشرفت تحصیلی و میزان یادداری دانشآموزانی که با الگوی مشارکتی رسمی و غیر رسمی آموزش دریافت کردهاند، بیشتر از دانشآموزانی است که به روش سخنرانی مورد آموزش قرار گرفتهاند؛ اما در یادداری دانشآموزان بین الگوی مشارکتی رسمی و غیر رسمی تفاوت معناداری مشاهده نشد. با توجه به یافتههای این پژوهش، الگوهای مشارکتی رسمی و غیر رسمی میتواند در پیشرفت تحصیلی و میزان یادداری دانشآموزان موثر واقع شود.
formal cooperative group
informal cooperative group
academic achievement
knowledge retention
Jigsaw
2015
11
22
1
20
https://researchbt.cfu.ac.ir/article_191_d3ac97076b229c139d3b270c669b72c3.pdf
Quarterly Journal of Education Studies
2588-4182
2588-4182
1394
1
3
بررسی میزان کاربست مولفه های نظریه انسان گرایی توسط معلمان ابتدایی شهرستان بابل
هادی
مصلح امیردهی
سیدعلی
سیادت
هدف از پژوهش حاضر، بررسی میزان کاربست مولفه های نظریه انسان گرایی توسط معلمان ابتدایی شهرستان بابل است.این پژوهش با روش توصیفی- پیمایشی و با جامعهای شامل کلیه معلمان دوره ابتدایی شهرستان بابل اعم از زن و مرد، به تعداد 1100 نفر صورت گرفت. نمونهگیری به روش خوشهای متناسب با حجم انجام شد و تعداد 350 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری این پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته، شامل 19 سوال، براساس طیف لیکرت پنج درجهای بوده است. روایی پرسشنامه، با استفاده از روایی محتوا مشخص گردید و پایایی آن براساس ضریب آلفای کرونباخ 96/0برآورد گردید. نتایج پژوهش نشاندهنده آن است که معلمان در کلاس درس به دانشآموزان بازخوردی ارائه میدهند که صادقانه و یاری رساننده باشد و همچنین فضایی دلسوزانه و سرشار از اعتماد را در کلاس فراهم میکنند. نتایج بخش استنباطی این حیطه نشان داد که آماره دوجملهای در سطح 05/≥p معنیدار بوده است. بنابراین میتوان ادعا کرد که میزان استفاده معلمان ابتدایی از مولفههای انسانگرا بیش از سطح متوسط است. همچنین در مورد مقایسه میزان به کارگیری مولفههای نظریه انسانگرا، آماره فریدمن در سطح 05/≥p معنیدار بوده، بنابراین بین میزان استفاده مولفههای نظریه انسانگرایی تفاوت وجود دارد.
curriculum
humanism theory
Elementary School Teachers
city Babol
2015
11
22
21
35
https://researchbt.cfu.ac.ir/article_200_a6bea8c8641755c3d33f436fa8518401.pdf
Quarterly Journal of Education Studies
2588-4182
2588-4182
1394
1
3
تحلیل محتوای کتاب کار و فناوری پایه ششم ابتدایی بر اساس مؤلفه ی هوشهای چندگانه گاردنر و میزان فعال بودن
مهوش
خسروی
هادی
مصلح امیردهی
بی بی عشرت
زمانی
روش مورد استفاده در این پژوهش، تحلیل محتوا است. جامعه آماری پژوهش، کتاب کار و فناوری پایه ششم ابتدایی سال ۱۳۹4 بود، واحد مطالعه، درس های مندرج در کتاب ذکرشده است. واحد تجزیه و تحلیل، متن، فعالیتها و تصویر است که برمبنای هوش های چندگانه و مقولههای فعال کتاب مشخص شده است. نتایج به دست آمده در ابعاد هوش چندگانه نشان میدهد که محتوای کتاب کارو فناوری ششم ابتدایی بیشتر به هوش دیداری با (36/40) درصد و کمتر به هوش موسیقیایی میپردازد. در بخش تحلیل، برمبنای فعال و غیرفعال بودن کتاب، ضریب درگیری متن 036/0 است که نشان میدهد متن کتاب کار و فناوری پایه ششم ابتدایی به شیوه فعالی نوشته نشده است. ضریب درگیری تصاویر نیز 22/0 تعیین شد که نشان داد تصاویر کتاب، دانشآموز را درگیر در یادگیری نمیکند. همچنین در بخش تحلیل شاخص فعالیت محور بودن کتاب، ضریب درگیری 9/0 تعیین شد که نشان میدهد کتاب، فعالیت محور است.
Content Analysis
being active or passive
Gardner's multiple intelligences
Work and Technology textbook of the sixth grade of elementary school
2015
11
22
36
56
https://researchbt.cfu.ac.ir/article_206_abde878f5c5588b7a0336aa83064a29f.pdf
Quarterly Journal of Education Studies
2588-4182
2588-4182
1394
1
3
طراحی و اعتباربخشی مقیاس راهبردهای انضباطی معلمان
احسان
عظیم پور
جواد
مصرآبادی
پیمان
یارمحمد زاده
این پژوهش با هدف طراحی و اعتبار بخشی به مقیاس راهبردهای انضباطی معلمان انجام شد. براى انجام پژوهش از روش جمعآوری نظرات معلمان و تحلیل مضمون برای ساخت مقیاس و روش توصیفی- پیمایشی برای اعتباربخشی به مقیاس طراحی شده استفاده شد. این پژوهش شامل دو نمونه آمارى بود که براى هدف اول 43 نفر معلم به روش نمونهگیری هدفمند و براى هدف دوم 354 نفر معلم به روش خوشهای چندمرحلهای طبقهای به عنوان آزمودنى انتخاب شدند. براى جمعآوری دادهها از دو ابزار محقق ساخته استفاده شد. اولین پرسشنامه داراى یک سؤال باز بود که در آن از معلمان نمونه اول خواسته شد تا راهبردهای انضباطی خود را در کلاس فهرست نمایند. دومین پرسشنامه یک مقیاس 35 سؤالى بود که آیتمهاى آن به طریق تحلیل مضمون و براساس نظرات معلمان از بین راهبردهای انضباطی آنها انتخاب شده بود. برای تعیین مولفههای این پرسشنامه از آزمون تحلیل عاملی اکتشافی به روش تجزیه مؤلفههای اصلی و چرخش متعامد واریماکس استفاده شد. نتایج تحلیل عاملى اکتشافى نشان داد که راهبردهای انضباطی معلمان را در هفت نوع راهبرد دستهبندی کرد که عبارتند از: قیمی(مستقیم)، پیشگیری مبتنی بر قانون گذاری، انسانی( غیرمستقیم)، واکنش سریع، مبتنی بر رابطه و شناخت، غیرکلامی و نمونه و مدلسازی.
indiscipline
teachers' disciplinary strategies
classroom management
2015
11
22
57
76
https://researchbt.cfu.ac.ir/article_218_f05929c38e599ea8cdf1b84101c581c9.pdf
Quarterly Journal of Education Studies
2588-4182
2588-4182
1394
1
3
بررسی تطبیقی آموزش و پرورش در دو مکتب طبیعت گرایی و اسلام؛ ویژگی ها و عناصر برنامه درسی
مهدی
امیری
بی شک یکی از راههای دستیابی به شناخت بهتر از اوضاع کنونی بخصوص در حوزه آموزش و پرورش بررسی تطبیقی نظامهای آموزشی و بررسی وجوه اشتراک و افتراق بین آن نظام ها است. یک نظام آموزشی برای اینکه بتواند نقاط قوت و ضعف خود را بهتر شناسایی کند، باید اجراء و زیر سیستم های خود را مورد بررسی و کنکاش قرار دهد تا بتواند ضمن دست یابی به نقاط قوت و مثبت خود وارج نهادن به آنها، نقاط ضعف خود را شناسایی و سعی دررفع آنها کند. لذا در این نوشتار، پس از معرفی اجمالی مکتب طبیعت گرایی ، به بیان انسان شناسی و ویژگی های آن در طبیعت گرایی و اسلام پرداخته ایم، سپس هریک از وجوه آموزشی و پرورشی شامل هدف ها، معلم ودانش آموز، برنامه درسی و روش آموزش را در این دو مکتب مورد بررسی قرار داده ایم. روش انجام پژوهش تحلیل اسنادی و به شیوه تطبیقی بوده ودر آن از منابع کتابخانه ای استفاده شده است. جامعه پژوهش شامل کلیه اسناد، مدارک و منابع مرتبط با موضوع مورد بررسی می باشد و از فرم های فیش برداری جهت گرد آوری داده ها استفاده شده و داده ها به صورت کیفی مورد تحلیل قرار گرفته اند.
naturalism
Islam
Goals
curriculum
2015
11
22
77
100
https://researchbt.cfu.ac.ir/article_219_2823d922a9354dbeae434f690081c227.pdf
Quarterly Journal of Education Studies
2588-4182
2588-4182
1394
1
3
تبیین پدیدار شناسی آموزگاران از تفکر خلاق کودکان در دبستان.
محمد رضا
شهبازی
پژوهش حاضر با هدف تبیین پدیدار شناسی معلمان ابتدایی از چگونگی پرورش تفکر خلاق انجام گرفت. روش پژوهش، کیفی از نوع پدیدارشناسی بود. شرکت کنندگان درپژوهش معلمان مقطع ابتدایی شهرستان آباده بودند که با روش نمونه گیری هدفمند از نوع « مورد مطلوب »انتخاب شدند. حجم نمونه بعداز انجام مصاحبه و عدم دستیابی به اطلاعات جدیددر نهایت به9نفر رسید.اطلاعات با استفاده از مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته گردآوری و با به کارگیری روش7مرحله ای کلایزی مورد تفسیر قرار گرفت.از مجموع یافته های این پژوهش بعد ازحذف کدهای مشترک، شامل 220 کدمفهومی که بیانگر تجارب شرکت کنندگان درپژوهش بود استخراج گردیدکه در سه «تم اصلی» به شرح زیر دسته بندی شدند. 1.« تفاوت در ویژگی ها »2.« استراتژی های دانش آموز محور »3.« موانع آموزشی رشد تفکر خلاق ».یافته ها بیانگر آن است که معلمان، مدارس و جو عاطفی خانواده می تواندتفکر خلاق را شناسایی و باعث رشدو شکوفایی آن دردانش آموزان شود،که به زعم آموزگاران، این مهم نیازمندبهبودروش های تدریس وپیوندبیشتر اولیاء با آموزشگاه می باشد.آگاهی از این یافته ها راه را برای تصمیم گیری برنامه ریزان درسی هنگام تدوین برنامه یا محتوا وچگونگی آن روشن تر و به تبع آن فرآیند یاددهی خلاقانه را برای معلمان سهل تر می سازد.
Key words:phenomenological
Creative Thinking
primary school
2015
11
22
101
123
https://researchbt.cfu.ac.ir/article_235_0461f576cd032a962db279c19491245b.pdf