دانشگاه فرهنگیانآموزش پژوهی2588-418251820190823Improving the quality of teaching Distribution multiplicity and meaningful learning using pre-organizer teaching pattern (study)ارتقاء کیفیت آموزش خاصیت توزیعپذیری ضرب و یادگیری معنادار با استفاده از الگوی تدریس پیش سازماندهنده( درس پژوهی)1130862FAحجتافتخاریدبیر آموزش و پرورش شهرستان نی ریز، ایران.مریممکی ابادیآموزگار شهرستان نی ریز، ایران.Journal Article20190623The method of this research is lesson research. The present study was performed on third grade students of Shohadaye Meshkan School (two classes with 15 and 18 students) in Neyriz city who were studying at this school in 2018 - 2019. Quantitative and qualitative data were used. Qualitative data include active observation of two math classes of third grade in the lesson research process, interviewing teachers to understand the impact of research on improving the quality of teaching and achieving meaningful learning, examining lesson plans, teacher self-assessment, external observers and evaluators of third grade students to see the impact of lesson study on their learning the multiplicative distributive properties. The quantitative data include the results of the third grade math test before and after the study. To teach the concept of multiplicative multiplication, paying attention to students' preconceptions about multiplications and their ability to multiply multiplicities and multiplicative properties to find a starting point for teaching and using these concepts as comparative and demonstrative precursors reinforces constructivism , Meaningful and integrated learning.روش پژوهش حاضر، درس پژوهی است. پژوهش حاضر بر روی دانشآموزان پایه سوم آموزشگاه شهدای مشکان ( دو کلاس 15 و 18 نفره) شهرستان نیریز که در سال تحصیلی98-97 در این مدرسه مشغول به تحصیل بودهاند، انجام گرفت و از دادههای کمی و کیفی استفاده شد. دادههای کیفی شامل مشاهده فعال دو کلاس درس ریاضی پایه سوم در فرایند درس پژوهی، مصاحبه با معلمان جهت درک تاثیر درس پژوهی بر ارتقاء کیفیت آموزش و دستیابی به یادگیری معنادار، بررسی طرح درسها، خودارزیابی معلمان، نظرات ناظران و ارزیابان بیرونی و دانشآموزان پایه سوم در مورد تاثیر درسپژوهی بر یادگیری آنها از خاصیت توزیعپذیری ضرب است. دادههای کمی شامل نتایج آزمون ریاضی پایه سوم قبل و بعد از اجرای درسپژوهی است.<br /> جهت آموزش با کیفیت مفهوم خاصیتتوزیعپذیری ضرب، توجه به پیشدانستههای دانش-آموزان درباره جمعها و توانمندی آنان در ضربها و خاصیتهای آموختهشده ضربها برای پیدا کردن نقطه شروع تدریس و استفاده از این مفاهیم به عنوان پیشسازماندهندههای مقایسهای و نمایشی موجب تحکیم ساختارشناختی و یکپارچهسازی مفهومی مطالب و یادگیریمعنادار و تلفیقی این مبحث میشود.https://researchbt.cfu.ac.ir/article_862_cbce575e570215be71694dab2ef2d566.pdfدانشگاه فرهنگیانآموزش پژوهی2588-418251820190823Evaluating the relevance of the content of the experimental science textbooks of the primary schools with different orientations of the basic sciencesارزیابی میزان ارتباط محتوای درسی کتاب های علوم تجربی مقطع ابتدایی با گرایش های مختلف علوم پایه3145868FAحسینفراستاستادیار گروه علوم پایه دانشگاه فرهنگیان، ایران.0000-0001-7457-9965Journal Article20190624The general purpose of this study was to analyze the content of elementary science textbooks in terms of relation with different orientations in basic sciences. The research method is descriptive and of content analysis type. The statistical society consisted of all science textbooks in the first and second primary courses and the entire statistical society was considered as an example. In this research, addition to analyzing the data at the descriptive statistics level, Shannon entropy content analysis method was used to evaluate four fundamental sciences trends including physics, chemistry, biology and geology. The unit of text analysis is visual and written subjects and the reliability of the research tool has been confirmed. The results of the Shannon analysis show that of a total of 1,628 units recorded for visual subjects, the highest information load related to biology (0.99) and of 5940 recorded items for written subjects, the highest information load was on biology and geology tendencies (0.96).پژوهـش حاضـر بـا هـدف تحلیـل محتـوای کتابهـای درسـی علوم تجربی ابتدایی از لحاظ ارتباط با گرایش های مختلف علوم پایه انجــام شــده اســت. روش تحقیــق توصیفـی و از نـوع تحلیـل محتواسـت. جامعه آمـاری مشـتمل بـر تمـام کتابهـای درسـی علوم تجربی دوره اول و دوم ابتدایی بـود و کل جامعه آمـاری بـرای نمونــه در نظــر گرفتــه شــده اســت. در ایــن تحقیــق علاوه بر آمار توصیفی، از روش تحلیــل محتــوای آنتروپــی شــانون برای ارزیابی چهار گرایش علوم پایه شامل فیزیک، شیمی، زیست شناسی و زمین شناسی اســتفاده شــده است. واحــد تحلیــل متــن، موضوعات تصویــری و نوشتاری بــوده و پایایــی ابــزار پژوهـش تأییـد شـده اسـت. نتایج تجزیه و تحلیل شانون نشان می دهد از مجمـوع 1682 واحـد ثبت شـده بـرای موضوعات تصویری، بالاترین بار اطلاعاتی مربوط به گرایش زیست شناسی (0.99) و از مجموع 5940 واحد ثبت شده برای موضوعات نوشتاری، بالاترین بار اطلاعاتی مربوط به گرایش زیست شناسی و زمین شناسی (0.96) بوده است.https://researchbt.cfu.ac.ir/article_868_728a27d2d46cf5bd13094d177690003b.pdfدانشگاه فرهنگیانآموزش پژوهی2588-418251820190823Analysis of the content of the tenth book of biology based on Gardner's multiple intelligence theory and the effect of its teaching on learningتحلیل محتوای کتاب زیست شناسی دهم بر اساس تئوری هوش های چندگانه گاردنر و تأثیر تدریس مبتنی بر آن در میزان یادگیری4767870FAمحمدرضاقربانیدانشجوی رشته زیست شناسی، دانشگاه فرهنگیان، ایران.اعظمغلامیاستادیارگروه زیست شناسی ،دانشگاه فرهنگیان، ایران.Journal Article20190617The purpose of this study was to investigate the application of intelligence components in the content of the tenth biology book and the effectiveness of teaching based on it. In the content analysis section, all the content of the book, including text, form, and activity, has been marketed and reviewed in certain categories. The quasi-experimental method was used to assess the effectiveness of teaching based on typesof intelligence in academic achievement. The statistical population included all 10th grade students in Tehran and the statistical sample included 2 classes of 24students. The instrument for measuring academic achievement, the researcher-made test, was 16 questions, with the formal validity of the questions approved by the professors of the field of biology. The design was done as a pretest-posttest with two groups of control and experiment. The results of the content analysis show that the book focuses more on verbal-linguistic intelligence and, at a later stage, on logical-mathematical intelligence. Also, the use of intelligence in content formats and their use in the seasons of the book is not one. Teaching results based on multiple-intelligences show that the experimental group got higher scores compared to the controlgroup, which indicates the effectiveness of experimental interventionپژوهش حاضر با هدف بررسی میزان به کارگیری مؤلفه های هوش در محتوای کتاب زیست شناسی دهم و اثر بخشی تدریس مبتنی بر آن صورت گرفته است. در بخش تحلیل محتوا تمام محتوای کتاب شامل متن، شکل و فعالیت در مقوله های معین نشانه گذاری و بررسی شد. برای بررسی میزان اثربخشی تدریس مبتنی بر انواع هوش در پیشرفت تحصیلی از روش شبه آزمایشی استفاده شد. جامعه آماری کلیه دانش آموزان پایه دهم شهر تهران و نمونه آماری شامل 2 کلاس 24 نفری بود. ابزار اندازه گیری پیشرفت تحصیلی، آزمون محقق ساخته 16 سوالی بود که روایی صوری سؤالات مورد تأیید اساتید حوزه زیست شناسی قرار گرفت. طرح به صورت پیش آزمون-پس آزمون با دو گروه شاهد و آزمایش انجام شد. نتایج تحلیل محتوا نشان می دهد که در این کتاب ، بیشتر به هوش کلامی-زبانی و در مرتبه بعدی به هوش منطقی-ریاضی توجه شده است. همچنین میزان استفاده از مؤلفه های هوش در قالب های ارائه محتوا و میزان کاربست آنها در فصول مختلف کتاب به یک اندازه نیست. نتایج تدریس بر اساس هوش های چندگانه نشان می دهد گروه آزمایش در مقایسه با گروه شاهد نمرات بالاتری کسب کردند که نشان از مؤثر بودن مداخله آزمایشی دارد.https://researchbt.cfu.ac.ir/article_870_f01a00bd8eac8d7fa30e28520d9a5048.pdfدانشگاه فرهنگیانآموزش پژوهی2588-418251820190823Relationship between time management and creativity and self-regulation of the students of the sixth elementary school of Saadabadرابطه مدیریت زمان با خلاقیت و خود تنظیمی دانش اموزان پایه ششم ابتدایی سعدآباد6990872FAحسینافلاکی فرداستادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان، ایران.محمدرضااکبریآموزگار، سعد آباد بوشهر، ایران.Journal Article20181111The purpose of the research was to investigate the relationship between time management and creativity and self-regulation of elementary school students. The present study was carried out in accordance with the purpose and nature of the application which has been used for descriptive-correlative method. The statistical population of this study was 730 students of Saadabad primary school. The sample was selected using a multistage cluster sampling method. A sample size of this study was three questionnaires: self-regulation learning strategies, creativity Torrance and Time Management Questionnaire. For data analysis, descriptive statistics (mean and standard deviation) and inferential statistics of correlation coefficient and multiple regression were used. The results showed that there is a meaningful relationship between time management and creativity and self-regulation of students. Time management has significant relationship with students' creativity dimensions. There is a meaningful relationship between time management and self-regulatory dimensions of students.<br /> <br /> Keywords: time management, creativity, self-regulationهدف پژوهش رابطه مدیریت زمان با خلاقیت و خود تنظیمی دانش اموزان پایه ششم ابتدایی بود. پژوهش حاضر با توجه به هدف و ماهیت کاربردی بود که برای انجام ان از روش توصیفی – همبستگی استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل 730 نفر دانش آموزان پایه ششم ابتدایی سعد آباد بوده است که با استفاده روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای تعداد 150 نفر به عنوان نمونه انتخاب گردید .ابزار اندازه گیری در این پژوهش شامل سه پرسشنامه راهبردهای یادگیری خودتنظیمی ، خلاقیت تورنس و پرسشنامه مدیریت زمان بوده است. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی(میانگین و انحراف استاندارد) و در سطح آمار استنباطی از ضریب همبستگی و رگرسیون چند متغیره به روش همزمان استفاده شد. نتایج نشان داد که بین مدیریت زمان با خلاقیت و خود تنظیمی دانش اموزان رابطه معنادار وجود دارد .بین مدیریت زمان با ابعاد خلاقیت دانش اموزان رابطه معنادار وجود دارد .بین مدیریت زمان با ابعاد خود تنظیمی دانش اموزان رابطه معنادار وجود دارد. <br /> <br /> کلید واژه ها: مدیریت زمان، خلاقیت، خود تنظیمیhttps://researchbt.cfu.ac.ir/article_872_1ee162eb7a8f779de537b914966af9e6.pdfدانشگاه فرهنگیانآموزش پژوهی2588-418251820190823Prediction of Social Intelligence Based on Study Style and Academic Performance of Secondary Secondary School Students in Shirazپیشبینی هوش اجتماعی بر اساس سبک مطالعه و عملکرد تحصیلی دانشآموزان مقطع متوسطه دوم شهر شیراز91105888FAمحمدباصریکارشناس ارشد برنامه ریزی درسی، پرسنل دانشگاه فرهنگیان، ایران.محمدرضارستگارکارشناسی ارشد تحقیقات آموزشی، دانشگاه فرهنگیان، ایران.احسانطالبیدانشجوی کارشناسی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، ایران.مصطفیمزارعیدانشجوی کارشناسی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، ایران.Journal Article20190709This study aimed to investigate the prediction of social intelligence based on the study style and academic performance of secondary school students in Shiraz. The statistical population of this study included all high school students of second year of Shiraz who were studying in the academic year 1398-1397. The statistical sample of this study consisted of 200 people who were selected through multi-stage cluster sampling. Two schools were randomly selected from four educational districts of Shiraz, two boys 'high schools and two girls' high schools were randomly selected from each district, and one class was randomly selected from each school. Tromso's social intelligence questionnaires, Pham's and Taylor's academic performance questionnaires, and Marton's and Seljo's study styles questionnaires were administered to them. The data were analyzed using regression and stepwise method. The results showed that study style had a positive relationship with social intelligence levels. The dimensions of being interested in topics, progress and success, and monitoring effectiveness are positively correlated with levels of social intelligence. Academic performance is positively correlated with levels of social intelligence.<br /> این پژوهش به دنبال بررسی پیشبینی هوش اجتماعی بر اساس سبک مطالعه و عملکرد تحصیلی دانشآموزان متوسطه دوم شهر شیراز بود. جامعه آماری این پژوهش شامل تمامی دانشآموزان دوره متوسطه دوم شهر شیراز که در سال تحصیلی 1398-1397 مشغول به تحصیل بودند. نمونه آماری پژوهش حاضر متشکل از 200 نفر بود که نمونهگیری در این پژوهش بهصورت خوشهای چندمرحلهای انجام شد. به این صورت که از بین چهار ناحیه آموزشوپرورش شهر شیراز، ناحیه 2 و 4 بهصورت تصادفی انتخاب شدند و از هر ناحیه دو دبیرستان متوسطه دوم پسرانه و دو دبیرستان متوسطه دوم دخترانه بهصورت تصادفی انتخاب شد و از هر مدرسه یک کلاس بهصورت تصادفی انتخاب شد و پرسشنامههای هوش اجتماعی ترومسو، عملکرد تحصیلی فام و تیلور و پرسشنامه سبکهای مطالعه مارتون و سلجو روی آنان اجرا شد و دادهها با استفاده از رگرسیون به روش همزمان و گامبهگام تجزیهوتحلیل شدند. نتایج نشان داد که سبک مطالعه با سطوح هوش اجتماعی رابطه مثبتی دارد. همچنین ابعاد علاقهمند بودن به موضوعات، پیشرفت و موفقیت و نظارت بر اثربخشی با میزان سطوح هوش اجتماعی رایطه مثتی دارد. میزان عملکرد تحصیلی با سطوح هوش اجتماعی رابطه مثبت دارد.https://researchbt.cfu.ac.ir/article_888_3e367c24122ecb4fbbd127a8cd7434ad.pdf