دانشگاه فرهنگیانآموزش پژوهی2588-418262120200521Identifying history Teachers teaching Experience, An phenomenological approachشناسایی تجارب تدریس معلمان تاریخ: رویکرد پدیدار شناسی12161035FAسعیدرومانیاستادیار گروه علوم انسانی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.محمدرضاطالاریپرسنل دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.اسفندیارسپهونداستادیار گروه علوم انسانی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.Journal Article20190425One of the main topics in the education system is how to teach the humanities. History is one of the courses that plays an important role in creating identity and changing people's attitudes towards the social environment. How to teach and the educational process of this lesson is very important for students. This research aims to identify the teaching experiences of veteran history teachers and provide solutions to accelerate the achievement of educational goals and raise the quality level of history education. The research method is qualitative and phenomenological. 11 people were selected using purposive sampling as well as theoretical saturation. Data collection was performed using semi-structured interviews and analyzed by thematic coding method. Out of the total findings of this study, 117 conceptual codes in the field of teachers' professional experiences were categorized. According to the research findings obtained during open, central and selective coding, the two main axes are involved in teaching history. 1) Choosing the best teaching techniques 2) How to do the educational process. In the first part, the use of different teaching methods and the use of skills in teaching history and in the second part, paying attention to learning students' information and spirits during teaching are effective and increases the motivation of students and teachers to achieve the desired results of the teaching and learning processیکی از مباحث اصلی در نظام آموزش و پرورش چگونگی تدریس دروس علوم انسانی است. لذا با توجه به این مسئله، یکی از دروسی که هویت سازی و همچنین، در تغییر نگرش انسان ها به محیط اجتماعی نقش قابل ملاحضه ایی دارد درس تاریخ است. این پژوهش با هدف، شناسایی تجارب تدریس معلمان پیشکسوت تاریخ و ارائه راهکارهایی برای تسریع وصول به اهداف آموزشی و بالا بردن سطح کیفی آموزش تاریخ انجام گرفته است.روش پژوهش،کیفی و از نوع پدیدارشناسی است. جمع آوری اطلاعات با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته انجام و با روش کدگذاری موضوعی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. با توجه به یافته های پژوهش که طی کد گذاری های باز، محوری و انتخابی به دست آمدند دو محور اصلی در تدریس تاریخ نقش دارند.1) انتخاب بهترین فنون تدریس 2) چگونگی انجام فرایند آموزشی. در بخش اول، استفاده از روش های مختلف تدریس و کاربرد مهارت درآموزش تاریخ و در بخش دوم توجه به یادگیری اطلاعات و روحیات دانش آموزان در طول تدریس موثر بوده و موجب افزایش انگیزه دانش آموزان و معلمان نیز به نتایج مطلوب فرایند یاددهی و یادگیری دست پیدا می کنند.https://researchbt.cfu.ac.ir/article_1035_39b5ec1fe012fb86e1cbbca8399b19cd.pdfدانشگاه فرهنگیانآموزش پژوهی2588-418262120200521The Effectiveness of Metacognitive Strategies Training on Students' Self-Concept and Academic Performanceاثربخشی آموزش راهبردهای فراشناختی بر خودپنداره و عملکرد تحصیلی دانشآموزان17311036FAاحسانکشتورز کندازیگروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مرودشت، تهران، ایران.https://orcid.org/00محمد رضاصالحیعضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.بهراماسماعیلیکارشناس ارشد مدیریت منابع انسانی، پرسنل دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.0000-0002-7671-550XJournal Article20200203The aim of the present study was to evaluate the effectiveness of teaching metacognitive strategies on self-concept and academic performance of high school students in Marvdasht city. The research method was semi-experimental with pre-test-post-test design with control group. The statistical population included male students in the first grade of high school, in which 30 students were randomly selected by multi-stage cluster sampling and randomly assigned to two experimental and control groups. Metacognitive strategies were taught to the subjects of the experimental group in eight sessions. Data were collected using Rogers' self-concept study and Dortaj's academic performance questionnaires. The collected data analyzed by using covariance analysis. The results showed that teaching metacognitive strategies could significantly increase the components of academic self-concept and significantly improve self-efficacy, planning and emotional impact on students' academic performance. It did not change the lack of control over motivation. The results also showed that teaching metacognitive strategies increased students' self-concept and academic performance in the experimental group. The present observations confirm the effectiveness of teaching metacognitive strategies on increasing students' self-concept and academic performance.پژوهش حاضر با هدف اثربخشی آموزش راهبردهای فراشناختی بر خودپنداره و عملکرد تحصیلی دانشآموزان مقطع متوسطه شهرستان مرودشت انجام شد. در این راستا، روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل دانشآموزان پسر پایه اول دوره متوسطه بودند که 30 دانشآموز به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چند مرحلهای انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل جایگزین شدند. راهبردهای فراشناختی در هشت جلسه گروهی به آزمودنیهای گروه آزمایش آموزش داده شد. دادهها با استفاده از پرسشنامههای خودپنداره تحصیلی راجرز و عملکرد تحصیلی درتاج جمعآوری و با استفاده از تحلیل کوواریانس تحلیل شدند. نتایج نشان داد که آموزش راهبردهای فراشناختی میتواند مؤلفههای خودپنداره تحصیلی را به طور معنیداری افزایش دهد و خودکارآمدی، برنامهریزی و تأثیرات هیجانی را در عملکرد تحصیلی دانشآموزان به طور معنیداری بهبود بخشد و در فقدان کنترل پیامد و انگیزش تغییری ایجاد نشد. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که آموزش راهبردهای فراشناختی باعث افزایش خودپنداره و عملکرد تحصیلی دانشآموزان در گروه آزمایش، در مقایسه با گروه گواه شد. مشاهدات حاضر مؤید اثربخشی آموزش راهبردهای فراشناختی بر افزایش خودپنداره و عملکرد تحصیلی در دانشآموزان است.https://researchbt.cfu.ac.ir/article_1036_5b586b171454cb3e8a76c7040619b91b.pdfدانشگاه فرهنگیانآموزش پژوهی2588-418262120200521The Relationship between Learning Atmosphere and Teachers' Self-Efficacy with Academic Achievement in Science Class: the Mediating Role of Attitude to Scienceرابطه جو یادگیری و خودکارآمدی معلّم با پیشرفت تحصیلی درس علوم: نقش واسطه ای نگرش به علوم32461068FAمحبوبهالبرزیدانشیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شیراز، ایران.0000-0002-8074-1057فریباخوشبختدانشیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه شیراز، ایران.راضیهمرادیدانشگاه شیراز، ایران.Journal Article20181030The aim of this study was to investigate the relationship between teacher learning atmosphere and self-efficacy with academic achievement of science course with the mediating role of attitude towards science. Participants in the study included 300 male and female students in the sixth grade of elementary school in Behbahan, as well as their teachers, who numbered 50. The students were assessed by the Akpınar et al. (2009) attitude questionnaire, Williams and Desi (1996) learning atmosphere Questionnaire (1996), and the Science Progress Test. The teachers answered the Science Belief Efficiency Questionnaire (1990). In the present study, the validity and reliability of the questionnaires were evaluated and obtained. The results of regression and path analysis showed that positive and significant inquiry predicted the academic progress of science in students, but teacher self-efficacy with two dimensions of individual self-efficacy in teaching and educational consequences of science did not predict significant academic achievement. Also, the positive learning atmosphere was a significant predictor of attitudes toward science, but teacher self-efficacy was not a significant predictor of attitudes toward science. Analysis of the findings showed that attitudes toward science can play a mediating role between the learning environment (teacher-student interaction) with academic achievement in science.پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه جو یادگیری و خودکارآمدی معلّم با پیشرفت تحصیلی درس علوم با نقش واسطهگری نگرش به علوم انجام گردید. شرکتکنندگان در پژوهش شامل 300 نفر از دانشآموزان دختر و پسر کلاس ششم مقطع ابتدایی شهرستان بهبهان و همچنین معلمان آنها که 50 نفر بودند، میباشد. این دانشآموزان به وسیله پرسشنامه نگرش به علوم اکپینر و همکاران ( 2009 )، پرسشنامه جویادگیری ویلیامز و دسی (1996) و آزمون پیشرفت تحصیلی علوم ارزیابی شدند و معلمان آنها به پرسشنامه باورکارآمدی تدریس علوم (1990) پاسخ دادند. د یافتههای حاصل از نتیجه رگرسیون و تحلیل مسیر نشان داد که جویادگیری به صورت مثبت و معناداری پیشبینیکنندهی پیشرفت تحصیلی علوم در دانشآموزان بود امّا خودکارآمدی معلّم با دو بعد خودکارآمدی فردی درتدریس و پیامد آموزشی علوم، پیشبینیکنندهی معنادار پیشرفت تحصیلی نبودند و همچنین جو یادگیری به صورت مثبت، پیشبینیکنندهی معنادار نگرش به علوم بود امّا خودکارآمدی معلّم پیشبینیکنندهی معنادار نگرش به علوم نبود.https://researchbt.cfu.ac.ir/article_1068_3d31cbfef5e78ca458e97730d36200da.pdfدانشگاه فرهنگیانآموزش پژوهی2588-418262120200521Investigate of relationship between to make smart school Implementation and “learning- oriented climate” in Tabriz schoolsبررسی میزان اثربخشی اجرای «طرح هوشمند سازی مدارس» و رابطه آن با جو یادگیری محور47641096FAحمداللهحبیبیاستادیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز، ایران.فیروزمحمودیاستادیار دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه تبریز، ایران.سعیدخدایاری شوطیآموزگار ابتدایی شهرستان ماکو، ایران.0000000220094206زهرابابازاده هاسونیکارشناس علوم تربیتی، ماکو، ایران.Journal Article20190120The main purpose of this research is to determine the effectiveness of the implementation of the school intelligence plan and its relationship with the school learning-oriented atmosphere in Tabriz secondary schools in the academic year of 1392-1393. The present study is a descriptive correlational study. The statistical population of this study consists of all principals and teachers of Tabriz high school intelligent schools, including 460 people and 18 intelligent schools. 210 people and 14 intelligent schools were selected by using Morgan's table. Data collection tools included a researcher-made questionnaire with 38 questions on the level of intelligent implementation with a reliability coefficient (0.90) and the implemented questionnaire with 24 questions on the learning-oriented atmosphere of the school with a reliability coefficient (0.85). The data collected were analyzed by descriptive and inferential statistical methods (single-group T and Pearson correlation coefficient). Findings showed that there is meaningful and posetive relationship between intelligent implementation in the eight components (continuing the learning process outside the school, creating a dynamic and attractive environment for flourishing talents, increasing the presence, support and participation of parents in the learning process, accompanying the teaching staff with Modern teaching methods, creating an environment for continuous evaluation, providing a space for participation and interaction in the learning process, promoting experimental learning and student-centered learning and developing verbal, social and specialized skills) and the school learning -oriented atmosphere.هدف اساسی این تحقیق تعیین اثربخشی اجرای طرح هوشمندسازی مدارس و رابطه آن با جو یادگیری محور مدرسه در مدارس متوسطه شهر تبریز در سال تحصیلی 93- 1392 است. تحقیق حاضر، پژوهش توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری این تحقیق را تمامی مدیران و معلمان مدارس هوشمند مقطع متوسطه شهر تبریز که در سال تحصیلی 93- 1392 مشغول بودند، تشکیل میدهند که از بین (460 نفر و 18 مدرسه هوشمند) به تعداد (210 نفر و 14 مدرسه هوشمند) به صورت خوشهای و با استفاده از جدول مورگان انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها شامل پرسشنامه محققساخته 38 سوالی میزان اجرای هوشمندسازی با ضریب پایایی (90/0) و پرسشنامه اجراشده 24 سوالی جو یادگیری محور مدرسه با ضریب پایایی (85/0) بود؛ که دادههای جمعآوری شده از طریق روشهای آماری توصیفی و استنباطی (t تکگروهی و ضریب همبستگی پیرسون) تحلیل شد. یافتههای پژوهش نشان داد که بین اجرای هوشمندسازی در مولفههای هشتگانه(استمرار فرایند یادگیری در خارج از مدرسه، ایجاد محیط پویا و جذاب برای شکوفایی استعدادها، افزایش حضور و تعامل در فرایند یادگیری، ترویج یادگیری تجربی و دانش-آموز محوری و توسعه مهارت های کلامی، اجتماعی و تخصصی) با جو یادگیری محور مدرسه رابطه مثبت و معنیدار وجود دارد.https://researchbt.cfu.ac.ir/article_1096_feb688246dcab37e1de74b05fc0c0776.pdfدانشگاه فرهنگیانآموزش پژوهی2588-418262120200521Analysis of the content of first grade elementary mathematics textbooks from the perspective of the Gilford Creativity Indexتحلیل محتوای کتابهای ریاضی پایه اول ابتدایی از منظر شاخص خلاقیت گیلفورد65841114FAعلیشیروانی شیریاستادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.0000-0002-0871-5735نفیسهآزادیدانشجوی مقطع کارشناسی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.Journal Article20191016The present study analyzes the content of mathematics textbooks in the first grade of three countries including the United States (California), Japan, and Iran from the perspective of the Gilford Creativity Index. In this analysis, divergent tasks are identified as the cause of creativity and the extent of those tasks in the first grade elementary mathematics textbooks of the three countries is examined. This research is a qualitative content analysis. The divergent tasks in these three books are based on Guilford's creative criteria of cognitive memory, convergent thinking, divergent thinking, and evaluative thinking, and the characteristics of flexibility, originality, and fluidity. The results indicate that the amount of divergent assignments presented in each of these three books is not the same, and each has a different level of Guilford creativity. The content of Japan's first grade math textbook focuses more on convergent thinking. Evaluator thinking is only included in the content of the first grade elementary math textbook in the United States. The content of the first grade elementary mathematics textbook in Iran takes students away from the main topic, and these tasks lead students' thinking to concepts other than the concepts in the mathematics textbook. Not only does it help students' mental creativity, it also tires students from thinking; This is because students do not get the idea they want and become confused by thinking more.پژوهش حاضر به تحلیل محتوای کتابهای ریاضی پایه اول ابتدایی آمریکا، ژاپن و ایران از منظر شاخص خلاقیت گیلفورد میپردازد. در این تحلیل، تکالیف واگرا به عنوان عامل ایجاد خلاقیت تعیین شده و به بررسی میزان آن تکالیف در کتابهای ریاضی کشورهای یادشده پرداخته است. این پژوهش یک تحلیل محتوای کیفی است. تکالیف واگرا در این سه کتاب بر اساس شاخصهای خلاقیت گیلفورد یعنی حافظه شناختی، تفکر همگرا، تفکر واگرا وتفکر ارزشیاب و ویژگیهای انعطافپذیری، اصالت و سیال بودن بررسی شدهاست. نتایج حاکی از آن است که میزان تکالیف واگرا ارائهشده در هر یک از این سه کتاب یکسان نبوده و هر یک، سطح متفاوتی از شاخصهای خلاقیت گیلفورد را دارا هستند. محتوای کتاب ریاضی ژاپن روی تفکر همگرا تمرکز بیشتری دارد. تفکر ارزشیاب تنها در محتوای کتاب ریاضی پایه اول ابتدایی کشور آمریکا گنجانده شدهاست. محتوای کتاب ریاضی پایه اول ایران دانشآموزان را از مبحث اصلی دور میکند و این تکالیف، تفکر دانشآموزان را به سمت مفاهیمی غیر از مفاهیم موجود در کتاب ریاضی و مبحث مورد نظر سوق میدهد و این نه تنها کمکی به خلاقیت ذهنی دانشآموزان نمیکند، بلکه دانشآموزان را از فکر کردن خسته میکند و به مفهوم موردنظر نرسیده، دچار آشفتگی میشوند.https://researchbt.cfu.ac.ir/article_1114_a0770090d775f23f5ba3d96d2db78b22.pdfدانشگاه فرهنگیانآموزش پژوهی2588-418262120200521Causal Study of Claire's Motivational Educational Design Pattern on Students' Learning and Motivationبررسی تاثیر الگوی طراحی آموزشی انگیزشی کلر بر یادگیری و انگیزش پیشرفت تحصیلی دانشآموزان85951129FAمتینقاسمی سامنیدانشجوی دکتری، تکنولوژی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران (نویسنده مسئول)مریمفلاحیدانشجوی دکتری، تکنولوژی آموزشی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران0000-0002-3327-314Xمهدیکماسیکارشناس ارشد، تکنولوژی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران0000-0003-0199-0467Journal Article20160612The aim of the present study was to investigate the effect of Keller motivational design model on learning and motivation of academic achievement of eighth grade female students in experimental sciences. The research method was quasi-experimental and according to the nature of the subject, its objectives and hypotheses were applied. The statistical population of the study consisted of all eighth grade female students in district 4 of Tehran in the academic year 2012-2012, and the statistical sample of the research included all 50 female students of the eighth grade of Tohid School. They were selected and placed in two experimental and control groups. In order to assess the subjects, a learning test and a questionnaire of academic achievement motivation were used. In this study, the experimental group was trained in the method of Keller motivational design training model and the control group was taught in the conventional method. Data analysis was performed using descriptive statistics (mean, standard deviation) and inferential statistics (analysis of covariance and multivariate analysis of variance). The results of the data analysis showed that the rate of learning and motivation of academic achievement of students who were trained using the Keller motivational design model was higher than the control group.
هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر الگوی طراحی آموزشی انگیزشی کلر بر یادگیری و انگیزش پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر پایه هشتم در درس علوم تجربی بود. روش پژوهش، شبه آزمابشی و با توجه به ماهیت موضوع، اهداف و فرضیههای آن از نوع کاربردی بود. جامعه آماری پژوهش را تمامی دانشآموزان دختر پایه هشتم منطقه 4 شهر تهران در سال تحصیلی 92-1391 تشکیل میدادند و نمونه آماری پژوهش شامل تمامی دانشآموزان دختر پایه هشتم مدرسه توحید به تعداد 50 نفر که با روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفنتد. به منظور سنجش آزمودنیها، آزمون یادگیری و پرسشنامه انگیزش پیشرفت تحصیلی مورد استفاده قرار گرفتند. در این پژوهش، گروه آزمایش به روش مدل طراحی آموزشی انگیزشی کلر و گروه کنترل به شیوه مرسوم آموزش دیدند. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از شاخصهای آمار توصیفی (میانگین، انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (تحلیل کوواریانس و تحلیل واریانس چند متغیره) انجام گرفت. نتایج تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد، میزان یادگیری و انگیزش پیشرفت تحصیلی دانشآموزانی که با استفاده از الگوی طراحی آموزشی انگیزشی کلر آموزش دیده بودند، بیشتر از گروه کنترل بود.https://researchbt.cfu.ac.ir/article_1129_c8dbf2b762ed68d53bdb92f3aa177276.pdfدانشگاه فرهنگیانآموزش پژوهی2588-418262120200521Emancipatory or captivity: Students reconstruction of schools meaningرهایی یا اسارت: بازنمایی برساخت دانش آموزان از معنای مدرسه961171130FAحسینقربانیدکتری برنامهریزی درسی، آموزگار مقطع ابتدایی اصفهان، ایران.علیبهنیاآموزگار مقطع ابتدایی،اصفهان، ایران.غلامرضاخضرلومدرس دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.Journal Article20190828Students can be compared to birds whose existence requires them to open their wings in the skies and pick up seeds from the ground and risk a fishing trip so that they can learn about the laws of existence and the secrets of living. Sometimes the background and time provide a platform that threaten the sky, the cage, and the ground of the students. So that they can no longer remember the flight and become acquainted with the ritual of life. In the current education system, the existence of some educational structures and rules can lead schools to cages and classrooms to captivity. The aim of the present study was to enter the students' world and explore and represent the meaning of school through their perspective. To achieve this goal, narrative research method with thematic analysis method was used to analyze students' narratives. The results showed that if the students in the school had five themes: "authoritarian teaching style", "imposed educational structure and regulations", "dead curriculum content", "lack of educational facilities and inappropriate educational equipment" and "unprofessional behavior of the school's executive staff", then the school will become as a prison. The findings also show that the school, as an experience of liberation, is a place where students can learn four topics: "emancipatory teaching style", "live teaching program", "physical facilities and equipment", "appropriate and sympathetic manner of the executive staff of the schools". These results suggest that the context of primary schools, namely educational rules, the teaching process, physical and educational facilities, and curricula, requires a fundamental revision based on the requirements, and living conditions of students.هدف پژوهش حاضر این بود که به زیست جهان دانش آموزان ورود پیدا کند و معنای مدرسه را از دریچۀ نگاه ایشان کاویده و مورد بازنمایی قرار دهد. برای دست یابی به این هدف از روش پژوهش روایی بهره گرفته شد و جهت تجزیه و تحلیل روایت های دانش آموزان از روش تحلیل مضمون استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان داد در صورتی که دانش آموزان در بستر مدرسه پنج مضمون مشتمل بر: «سبک تدریس مستبدانه»، «ساختار و مقررات آموزشی تحمیلی»، «محتوای درسی مُرده»، «کمبود امکانات آموزشی و نامناسب بودن تجهیزات آموزشی» و «رفتار غیرحرفه ای کادر اجرایی مدرسه» را تجربه نمایند؛ آنگاه مدرسه به مثابه فضای اسارت در خواهد آمد. همچنین، یافته ها نشان داد، مدرسه به مثابه تجربۀ رهایی، مدرسه ای است که در بستر آن دانش آموزان بتوانند چهار مضمون شامل: «سبک تدریس رهایی بخش»، «برنامۀدرسی زنده»، «امکانات و لوازم کالبدی مناسب و متناسب» و «کُنش و مَنش مشفقانۀ کادر اجرایی مدرسه» را ادراک و تجربه نمایند. این نتایج حاکی از آن است که بستر مدارس ابتدایی، یعنی قوانین آموزشی، فرایند معلمی، امکانات کالبدی و آموزشی و برنامه های درسی، نیازمند بازنگری بنیادین بر اساس اقتضائات، الزامات و زیست جهان دانش آموزان را دارد.https://researchbt.cfu.ac.ir/article_1130_d600baf3eb9ce53dff19c5f1632b1b71.pdfدانشگاه فرهنگیانآموزش پژوهی2588-418262120200521Evaluation of strategies to increase the level of preparation and language development of primary school students in bilingual areasبررسی راهکارهایی برای افزایش میزان آمادگی و پیشرفت زبانی دانش آموزان درپایه اول ابتدایی در مناطق دو زبانه1181291131FAنورمحمدبراهوئی مقدمعضو هیات علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.Journal Article20191230Bilingualism is a global phenomenon that exists in most countries of the world. The term bilingualism refers to the regular use of two or more languages that are used in an individual and social sense. Relationship between bilingualism and education is one of the important issues facing today educational policymakers, planners, psychologists, linguists and teachers. The results show that bilingualism in Iran, like other multilingual countries, is a controversial issue. Bilingual children are at risk of misunderstanding when entering school due to the abandonment of their mother tongue and the consequent inability to comprehend. They face education and drop out. It seems that teachers' experiences, suggestions and initiatives can be used in the short term to reduce the effects of such problems. For this purpose, in this research, an attempt has been made to collect and summarize the valuable memories, experiences and suggestions of teachers who are studying in Resalat and Motahhari campuses of Sistan and Baluchestan province during their undergraduate courses, as well as Zahedan teachers who have been studying for several years. In the rural and nomadic areas of the province, effective solutions have been provided to reduce the language problems of students in bilingual areas.دو زبانگی پدیده ای جهانی است که در اکثر کشورهای جهان وجود دارد، اصطلاح دو زبانگی به استفاده منظم از دو زبان و یا بیشتر اطلاق می شود که با مفهوم فردی و اجتماعی به کار می رود. نتایج پژوهش ها نشان می دهد که دو زبانگی در کشور ما همچون سایر کشورهای چند زبانه ، از مسایل بحث برانگیز است و کودکان دو زبانه در بدو ورود به مدرسه به دلیل کنار گذاشتن زبان مادری و به تبع آن ناتوانی در درک مطلب با خطر افت تحصیلی و ترک تحصیل مواجه می شوند. به نظر می رسد برای کاهش اثرات این گونه مشکلات می توان در کوتاه مدت از تجارب، پیشنهادات و ابتکارات آموزگاران استفاده کرد. به همین منظور در این تحقیق سعی گردیده است تا با جمع آوری و جمع بندی خاطرات، تجارب و پیشنهادات ارزنده آموزگارانی که در دوره کارشناسی ضمن خدمت در پردیس های رسالت و مطهری استان سیستان و بلوچستان مشغول به تحصیل اند و نیز آموزگاران زاهدانی که چند سالی را در مناطق روستایی و عشایری استان خدمت کرده اند، راهکارهایی مؤثر در جهت کاهش مشکلات زبانی دانش آموزان در مناطق دو زبانه ارائه گردد.https://researchbt.cfu.ac.ir/article_1131_35e7ffa4718f129318d46323a1eae0e2.pdf