دانشگاه فرهنگیانآموزش پژوهی2588-41821420160220Relationship training course experience and thoughtful approach to the studyرابطه تجربه دوره آموزشی و رویکرد مطالعه عمل فکورانه در دانشجویان دانشگاه فرهنگیان فارس.121236FAعباساناری نژادهیات علمی دانشگاه فرهنگیانJournal Article20160803پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه تجربهی دورهی آموزشی و رویکرد مطالعه عمل فکورانه در دانشجویان فرهنگیان فارس انجام گرفت. این مطالعه یک بررسی توصیفی- همبستگی است که در نیمسال اول سال تحصیلی 94-1393 اجرا گردید. جامعهی آماری پژوهش شامل کلیه دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان فارس بود. نمونه پژوهش شامل 310 نفر بود که به شیوه نمونه گیری طبقهای تصادفی انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه دوره آموزشی و پرسشنامه رویکرد مطالعهی عمل فکورانه استفاده شد که روایی و پایایی آن-ها مورد تایید قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل دادهها، از آمار توصیفی و استنباطی(ضرایب همبستگی، تحلیل واریانس و تحلیل رگرسیون) استفاده گردید. بر اساس نتایج به دست آمده، بین تجربه دوره آموزشی و رویکرد مطالعهی عمل فکورانه در دانشجویان همبستگی معناداری مشاهده شد (001/0P= و 53/0r=). یافتههای حاصل از تجزیه و تحلیل رگرسیون چندگانه نیز نشان داد که از بین مؤلفههای پیشبین(تجربهی دوره آموزشی و مؤلفههای آن)، تنها مؤلفه مهارتهای کلی از توان پیشبینی مناسبی برای مطالعه عمل فکورانه برخوردار است(001/0P=). با توجه به رابطه تجربه دوره آموزشی و میزان بهرهگیری از مطالعهی عمل فکورانه پیشنهاد میگردد برنامهریزان و اساتید به مطالعهی عمل فکورانه و تاثیرگذاری آن بر میزان حرفهای شدن دانشجو معلمان توجه بیشتری مبذول نمایند.پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه تجربهی دورهی آموزشی و رویکرد مطالعه عمل فکورانه در دانشجویان فرهنگیان فارس انجام گرفت. این مطالعه یک بررسی توصیفی- همبستگی است که در نیمسال اول سال تحصیلی 94-1393 اجرا گردید. جامعهی آماری پژوهش شامل کلیه دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان فارس بود. نمونه پژوهش شامل 310 نفر بود که به شیوه نمونه گیری طبقهای تصادفی انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه دوره آموزشی و پرسشنامه رویکرد مطالعهی عمل فکورانه استفاده شد که روایی و پایایی آن-ها مورد تایید قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل دادهها، از آمار توصیفی و استنباطی(ضرایب همبستگی، تحلیل واریانس و تحلیل رگرسیون) استفاده گردید. بر اساس نتایج به دست آمده، بین تجربه دوره آموزشی و رویکرد مطالعهی عمل فکورانه در دانشجویان همبستگی معناداری مشاهده شد (001/0P= و 53/0r=). یافتههای حاصل از تجزیه و تحلیل رگرسیون چندگانه نیز نشان داد که از بین مؤلفههای پیشبین(تجربهی دوره آموزشی و مؤلفههای آن)، تنها مؤلفه مهارتهای کلی از توان پیشبینی مناسبی برای مطالعه عمل فکورانه برخوردار است(001/0P=). با توجه به رابطه تجربه دوره آموزشی و میزان بهرهگیری از مطالعهی عمل فکورانه پیشنهاد میگردد برنامهریزان و اساتید به مطالعهی عمل فکورانه و تاثیرگذاری آن بر میزان حرفهای شدن دانشجو معلمان توجه بیشتری مبذول نمایند.https://researchbt.cfu.ac.ir/article_236_3451c1d6b75d5adba349648d3cd643e2.pdfدانشگاه فرهنگیانآموزش پژوهی2588-41821420160220The relationship between university atmosphere and religious beliefs of happiness male students of Shiraz University Teachersرابطه بین جو دانشگاه با باورهای دینی و شادکامی دانشجویان پسر دانشگاه فرهنگیان شیراز2240254FAحمیدبذرافکنپرسنل دانشگاه فرهنگیانحسینافلاکی فرداستادیار دانشگاه فرهنگیان شیرازJournal Article20160806The aim of this study was to examine the relationship between university atmosphere and religious beliefs of happiness male students of Shiraz University Teachers. The nature and objectives, the study and application of correlation method is used to implement. The study sample consisted of all male students of Shiraz University academics that 168 people using stratified random cluster sampling were selected as the sample size. To collect the data, a University of oats oven (1377), religious beliefs and dust Khodayari BONAB (1374) and Oxford (1990) was used That the validity and reliability have been confirmed. Analysis of data from the questionnaires was conducted at two levels of descriptive and inferential statistics. Inferential statistics test, Pearson correlation and regression analysis were used. The results showed a significant relationship between the environment of universities with religious beliefs and happiness there As well as a student-centered partnership between dimensions and there is a significant positive relationship with religious beliefs The connection between the university and the dimensions of the atmosphere, and student participation There is a significant positive correlation with happinessهدف از انجام پژوهش حاضر بررسی رابطه بین جو دانشگاه با باورهای دینی و شادکامی دانشجویان پسر دانشگاه فرهنگیان شیراز بود. به لحاظ ماهیت و اهداف، این پژوهش از نوع کاربردی و برای اجرای آن از روش توصیفی - همبستگی استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانشجویان پسر دانشگاه فرهنگیان شهر شیراز در سال تحصیلی 95-1394 بود که تعداد 168 نفر با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای تصادفی طبقه ای به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه های جو دانشگاه اجاقی (1377)، باورهای دینی خدایاری و غباری بناب (1374) و شادکامی آکسفورد (1990) استفاده شد. تجزیه و تحلیل اطلاعات حاصل از پرسشنامه ها در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی انجام شد. در سطح آمار توصیفی از آمارهایی نظیر میانگین و انحراف معیار و در سطح آمار استنباطی از آزمون ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون استفاده شد. نتایج نشان داد که بین جو دانشگاه با باورهای دینی و شادکامی رابطه معناداری وجود دارد همچنین بین بعدهای مشارکت و دانشجو محوری با باورهای مذهبی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد و از بین ابعاد جو دانشگاه بین بعدهای ارتباطات، مشارکت و دانشجومحوری با شادکامی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.https://researchbt.cfu.ac.ir/article_254_a1b7d2d767d4745c8dd0a9c31e651ea5.pdfدانشگاه فرهنگیانآموزش پژوهی2588-41821420160220What is the opportunities and limitations of Thought and research course in opinion of Sixth grade teachers in Chaharmahal va Bakhtiari state? :a qualitative studyمعلمان پایه ششم ابتدایی استان چهارمحال و بختیاری فرصتها و محدودیتهای درس تفکّر و پژوهش را چه چیزی میدانند؟: یک مطالعهی کیفی4153261FAمهدیقنبریآموزش و پرورشمجیدبحرینیدانشگاه آزادکبریسپهریدانشگاه آزادJournal Article20160912This study has been performed by researchers in order to access to opportunities and limitations of Thought and research course in opinion of Sixth grade teachers in Chaharmahal va Bakhtiari state. This study has been performed in qualitative method. Statistical populate of this studyStatistical populate populate of this study consists of 18 Sixth grade teachers in Chaharmahal Bakhtiari state samples. Data gathering tool is semi-structural interview. Results show that best opportunities of thought and research course are : using diverse evaluating methods , supporting students to ask many questions, improving the diction of students, decreasing their stress, increasing their confidence and make them familias of researching and skills of utilizing the up-to-date technology. Limitations of thought and research course are: shortcoming of educational equipment, lack of evaluation of execution method of thought and research course, lack of special teacher and lack of teachers fond to teaching, shortcoming of allocated time.این مطالعه را پژوهشگران با هدف بررسی فرصتها و محدودیتهای درس تفکر و پژوهش از دیدگاه معلمان پایهی ششم ابتدایی انجام دادند. مطالعهی حاضر در قالب روشکیفی انجام پذیرفت. جامعهی آماری شامل معلمان کلاس ششم ابتدایی چهارمحال و بختیاری بودهاست. نمونهگیری از روش هدفمند و با رعایت قاعدهی اشباع نظری انجام شد، بهاین صورت تعداد 18 نفر معلم پایهی ششم بهعنوان نمونه برگزیده شدند. ابزار گردآوری دادهها مصاحبهی نیمهساختاریافته بوده که برای بررسی روایی آن از روایی سازه، درونی و بیرونی و برای پایایی از روش بررسی اعضا، بررسی همکار و ناظر بیرونی استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از روش تحلیل محتوا استفاده شد. نتایج نشان داد که بهنظر افراد پاسخدهنده امکان استفاده از روشهای متنوع ارزشیابی، تقویت روحیهی پرسشگری دانشآموزان و تقویت مهارتهای بیان آنها، کاهش استرس و افزایش اعتماد بهنفس دانشآموزان، آشناسازی دانشآموزان با روشهای مناسب پژوهش و آشناسازی دانشآموزان با مهارتهای استفاده از فناوری روز، از جمله فرصتهای موجود در درس تفکر و پژوهش میباشد. پاسخدهندگان کمبود امکانات کمکآموزشی، عدم ارزیابی علمی از نحوهی اجرای درس تفکر و پژوهش، کمبود معلم متخصص و علاقهمند برای تدریس این درس و کمبود زمان اختصاص داده شده را بهعنوان محدودیتهای درس تفکر و پژوهش پایهی ششم ابتدایی دانستند.https://researchbt.cfu.ac.ir/article_261_945b9056acde968a9483aa95c6b8dcff.pdfدانشگاه فرهنگیانآموزش پژوهی2588-41821420160220Molla Sadra’s Philosophy and Resolving “is” and “must” Challenges in Educationفلسفه ملاصدرا و حل چالش "هست" و "باید" تربیتی5467262FAعلیشیروانی شیریدبیر آموزش و پرورش0000-0002-0871-5735Journal Article20160204This article searching for a way to solve “is” and “must” challenges in education. <br /> Educators are faced a logical challenge that cannot be solved based on scientific principles of education. In this way an educator cannot use educational “must” according to scientific defaults of evident. Therefore, we should find a way in order to resolve the relationship between “must” and “is” in education. This explanation is soluble in Molla Sadra’s philosophy that will be discussed in the present article. <br /> According to Molla Sadra, acts of self can be divided in to natural and optional categories. Because the self-absorption and excretion in natural acts is the main source and export act of self is the self intrinsic effects, so the pre-scientific assumptions will be used. But in optional acts of self which based on science and will, self acts need perspective end and explanation that is soluble in Molla Sadra‘s viewpoints. Using this explanation, “is” and “must” challenges are soluble in educational acts.هدف این مقاله جستجوی راهکاری است که بتواند چالش "هست" و "باید" را در تعلیم و تربیت حل نماید. از این نظرگاه مربیان تربیتی با یک چالش منطقی روبرو هستند که در مبانی تعلیم و تربیت قابل حل نیست. به این صورت که یک مربی نمیتواند با پیش فرضهای علمی پدیدهها به "باید" تربیتی برسد. لذا در تعلیم و تربیت باید به دنبال تبیینی بود که بتواند ارتباط بین "هست" و"باید" را حل نماید. این تبیین در فلسفه ملاصدرا به شیوهای تحلیلی –استنتاجی ممکن میشود. <br />از نظر ملاصدرا اعمال نفس را میتوان به دو دسته طبیعی و اختیاری تقسیم کرد. در اعمال طبیعی چون جذب و دفع نفس مبدأ اصلی است و صدور عمل از نفس تابع آثار ذاتی نفس است در اینجا پیش فرضهای علمی میتواند کارساز باشد. اما در اعمال اختیاری که مسبوق به علم و اراده میباشد افعال نفس نیازمند تبیینی غایتنگر است که بتواند "باید" تربیتی را با توجه به جهت مشخص شده تعیین نماید. این مقوله در دیدگاه ملاصدرا با نگاه غایتمندانه به تربیت انسان قابل حل است که در این مقاله به آن پرداخته شده است.https://researchbt.cfu.ac.ir/article_262_5498775113de6e53720dfc99e2f9186c.pdfدانشگاه فرهنگیانآموزش پژوهی2588-41821420160220The effectiveness of teaching positive thinking on improving the quality of life marital satisfaction of married women Fahangian Shiraz Universityاثربخشی آموزش تفکر مثبت بر ارتقاء کیفیت زندگی و رضایتمندی زناشویی دانشجویان متأهل دانشگاه فرهنگیان شیراز6884376FAلیلاانصاریدانش آموخته کارشناسی ارشدنوشادقاسمیاستادیار. گروه علوم تربیتی. واحد مرودشت. دانشگاه آزاد اسالمی. مرودشت.عباسحبیب پورپرسنل دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.Journal Article20160720The present research aims making clear at clarifying be effectiveness of teaching positive thinkings on spouse's satisfaction and the promotion of life quality. This research, a semi – empirical in nature with pre- and post – testing design was done with a control group, the population includes all married female students in Shiraz shahid bahonar farhangin university. Through proposing sampling 6 subjects were selected from among the population and put into 2 groups. Each containing 30 subject the tools used in this research included spouse's satisfaction and life quality questionnaires. Firstly, the two minutes sessions but the other group doesn't receive any training. After the training both group has post- test. The data gathered was slivered by a covariation analysis. The results showed that teaching positive thinking had meaning full effects on spouse's satisfaction and then promotion of life qulity. The results showed that teaching positive thinking had meaning full effects on spouse's satisfaction and then promotion of life qulity.هدف پژوهش حاضر تبیین اثربخشی آموزش تفکر مثبت بر رضایت زناشویی و ارتقاء کیفیت زندگی میباشد. این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون، پسآزمون با گروه گواه و شاهد انجام شد. جامعه آماری شامل تمامی زنان متأهل دانشجوی دانشگاه فرهنگیان شیراز (پردیس شهید باهنر) است. از طریق نمونهگیری تصادفی تعداد 60 زن از جامعه آماری انتخاب شدند که با استفاده از روش نمونهگیری در دو گروه آزمایش و گواه (هر گروه 30 آزمودنی) جایگزین شدند. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامه رضایت زناشویی (اینریچ) و پرسشنامه کیفیت زندگی (WHOQOL)بود. ابتدا در جامعه آماری دو گروه شاهد و کنترل که به صورت تصادفی انتخاب شد و گروه آزمایش در 10 جلسه 60 دقیقهای آموزش دیدند ولی گروه گواه هیچ گونه مداخلهای دریافت نکردند. پس از اتمام دوره آموزش، پسآزمون روی هر دو گروه اجرا شد. دادههای بدست آمده به روش تحلیل کوواریانس بررسی شد. نتایج پژوهش نشان داد آموزش تفکر مثبت بر رضایت زناشویی و ارتقاء کیفیت زندگی تأثیر معنادار دارد. همچنین اثر بخشی جلسات اموزش تفکر مثبت بر خورده مقیاسهای کیفیت زندگی(سلامت فیزیکی،روانی،اجتماعی)مورد بررسی قرار گرفت.https://researchbt.cfu.ac.ir/article_376_1f1a9350c80152b0b3f58c183cc81648.pdfدانشگاه فرهنگیانآموزش پژوهی2588-41821420160220The relationship between parenting practices and family communication patterns with student self-regulationرابطه بین شیوه های فرزند پروری و الگوهای ارتباطی خانواده با خود تنظیمی دانش آموزان85103377FAحسینافلاکی فردهیئت علمی دانشگاه فرهنگیانفاطمهبیژنیدانشجوی کارشناسی ارشد مشاوره مدرسهJournal Article20170709Abstract<br /> The aim of this study was to investigate the relationship between parenting style and family communication patterns with self-tuning is sixth grade girls. The nature and objectives, the study and application of correlation method is used to implement. The study population included all sixth grade girls were studying in 1395 the city was Darab. Using multi-stage cluster sampling, 150 students were selected as sample. Parenting Styles responded to the questionnaire (1973), family communication patterns Ritchie and Fitzpatrick (1990) Self Regulated Boufard et al (1995). The reliability and validity were approved. Analysis of data from the questionnaires was conducted at two levels of descriptive and inferential statistics. Descriptive statistics such as mean and standard deviation statistics are used. Inferential statistics test, Pearson correlation and multiple regression were used. The results showed that between authoritarian and permissive parenting style motivational beliefs significant inverse relationship exists, Communication pattern dialogue is a direct and significant relationship with motivational beliefs, Permissive parenting styles significantly able to predict motivational beliefs is reversed. Dialogue and communication patterns are able to predict significant positive motivational beliefs and communication patterns of conformity to significantly reverse motivational beliefs are unable to predict.<br /> Keywords: parenting style, family communication patterns, self-regulation.هدف ازانجام پژوهش حاضربررسی رابطه بین شیوه های فرزند پروری والگوهای ارتباطی خانواده با خود تنظیمی دانش آموزان بود. این پژوهش از نوع کاربردی و برای اجرای آن از روش همبستگی استفاده شده است.جامعه آماری این پژوهش تمامی دانشآموزان دختر پایه ششم ابتدایی شهر داراب درسال 1395 بودند و با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای تعداد 150 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه های سبک های فرزندپروری بامریند(1973)، الگوی ارتباطات خانواده ریچی و فیتزپاتریک (۱۹۹۰) پرسشنامه خود تنظیمی بوفارد ( 1995) استفاده شد که روایی و پایایی آنها مورد تأیید قرار گرفته است. تجزیه و تحلیل اطلاعات حاصل از پرسشنامهها با استفاده ازآزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه انجام شد. نتایج نشان داد که بین شیوههای فرزند پروری سهل گیرانه و مستبدانه با باورهای انگیزشی رابطه معکوس معنادار وجود دارد،الگوی ارتباطی گفت و شنود با باورهای انگیزشی رابطه مستقیم معنادار دارد،سبک فرزند پروری سهل گیرانه به طور معنیدارقادر به پیشبینی معکوس باورهای انگیزشی میباشد و الگوهای ارتباطی گفت و شنودبه طور معنی دار قادر به پیشبینی مثبت باورهای انگیزشی و الگوهای ارتباطی همنوایی به طور معنیدار قادر به پیشبینی معکوس باورهای انگیزشی میباشند.<br /> کلید واژهها:شیوه های فرزندپروری،الگوهای ارتباطی خانواده،خودتنظیمی.https://researchbt.cfu.ac.ir/article_377_7f7c7f46562e61aff6b9b0518a34edc0.pdf