دانشگاه فرهنگیانآموزش پژوهی2588-418262319700101Investigating the realization of equal learning opportunities based on the elimination of class distance according to the law of the Fifth Five-Year Development Plan in Iranian Educationبررسی تحقق فرصتهای برابر یادگیری مبتنی بر حذف فاصله طبقاتی بر اساس قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه در آموش و پرورش ایران1131238FAاسدحجازیاستادیار گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.مریمحسین زادهدانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران، تهران، ایران.Journal Article19700101The main objective of the present study was to investigate the extent to which equal opportunities for learning based on the elimination of class gap were realized under the Fifth Development Plan of the country. The research method was foundation data (Strauss Corbin method). The participants in this study were specialists, experts, policy makers and executives of the Ministry of Education, Tehran Education and the plan and Budget Organization. According to the main purpose of the study, was used the case by chain sampling method. Due to the data saturation in the present study, the sample size was 15 persons. The data collection tool was a semi-structured interview form with ten main questions. The validity of this interview was confirmed by face and content validity using the opinions of 5 experts in the field of education. The reliability of the instrument has also been verifiable. In this regard, an expert has reviewed and confirmed the raw data obtained along with the researcher. Findings were analyzed by using inductive method and Max Keyuda software. The findings showed that there is Efficient training of Manpower based on different areas,هدف از انجام این پژوهش بررسی میزان تحقق فرصتهای برابر یادگیری مبتنی بر حذف فاصله طبقاتی بر اساس قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه اقتصادی،اجتماعی، سیاسی و فرهنگی کشور ایران بود. شرکت کنندگان در پژوهش حاضر متخصصان، کارشناسان، سیاست گذاران و مسئولان اجرایی وزارت آموزش و پرورش، اداره کل آموزش و پرورش شهر تهران و مدیران و کارشناسان دفتر آموزش و پرورش سازمان برنامه و بودجه کشور بودند. با توجه به هدف اصلی پژوهش، از روش نمونه گیری هدفمند استفاده شد، که مستلزم مشورت با افراد مطلع بوده تا آنها موارد مناسب تحقیق را معرفی نمایند، این تعداد شامل 15 نفر شده که علت آن رسیدن به اشباع اطلاعات بود. ابزار جمع آوری داده ها، مصاحبه نیمه ساختاریافته بود. یافته های جمع آوری شده از طریق روش استقرایی مورد تحلیل قرار گرفت. یافته ها نشان داد که در تربیت نیروی انسانی کارآمد بر اساس مناطق مختلف، رعایت استانداردها بر اساس مناطق مختلف، توزیع نامساوی نیروی انسانی مجرب بر اساس مناطق مختلف و در منابع مالی تخصیص داده شده بر اساس مناطق مختلف ناکارآمدی وجود دارد. از اینرو فرصتهای برابر یادگیری مبتنی بر حذف فاصله طبقاتی بر اساس قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه کشور در شاخصهای یادشده تحقق نیافته است.دانشگاه فرهنگیانآموزش پژوهی2588-418262319700101Meta-analysis of language learning through ITفراتحلیل زبانآموزی به کمک فناوری اطلاعات و ارتباطات14281243FAوحیدمیرزاییاناستادیار گروه زبان انگلیسی، دانشکده ادبیات دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.مجتبیمقصودیاستادیار گروه زبان انگلیسی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.Journal Article19700101Computer Assisted Language Learning (CALL) began in the 1960s with the development of mainframe computers and continued to mature with the developments in the field of information and communication technology. Now, it is focused on the use of mobile technology in language learning. Since opposing views regarding the application of this technology to language learning are expressed, the current meta-analysis tries to provide a better picture of the state of CALL. The time span covered in this meta-analysis covers the years 2008 to 2018. In addition to calculating the general effect size of this technology on language learning, other variables related to both educational and motivational aspects have been included. The effect sizes for the major variables have been calculated. At the end, it has been concluded that this technology has had a positive effect on the status of language learning. Some suggestions are also given for further research in this fieldزبانآموزی به کمک فناوری اطلاعات و ارتباطات در دههی 60 میلادی با اختراع ابر رایانهها شروع شد و پا به پای تحولات در این حوزه پیشرفت نمود و هم اکنون پژوهشگران در حال پژوهش بر روی تاثیر گوشیهای هوشمند، شبکه اینترنت و شبکههای اجتماعی بر زبانآموزی هستند. با توجه به نتایج متنوع و گاها متناقضی که در این حوزه بدست آمدهاست، فراتحلیل حاضر قصد بررسی وضعیت پژوهشها در این حوزه را داشتهاست. بازه زمانی انتخاب شده برای این فراتحلیل ده سال اخیر یعنی 2008 الی 2018 میلادی بودهاست. علاوه بر محاسبهی میزان اثر کلی این فناوری بر زبانآموزی از طریق پژوهشهای صورت گرفته، میزان اثر در جنبههای انگیزشی زبانآموزان نیز محاسبه گردیدهاست. میزان اثر متغیرهای مهم در این حوزه همچون طول مدت پژوهش، زبان مورد پژوهش، دستگاههای به کار رفته در این پژوهشها، مهارتهای زبانی، زبان اول یا دوم و ردههای سنی زبانآموزان نیز گزارش شدهاست. در خاتمه به این جمع بندی رسیدهایم که زبانآموزی به کمک فناوری اطلاعات و ارتباطات دارای اندازهی اثر موثر بوده و حاکی از موفقیت این فناوری در زبانآموزی بودهاست.دانشگاه فرهنگیانآموزش پژوهی2588-418262319700101An Analysis of Middle School History Textbooks from the Perspective of the Second Pahlavi Period from the Viewpoint of Comparison of the Components of National Identity with Religiousتحلیل کتابهایِ درسیِ تاریخِ مقطع متوسطة نظام آموزشی ایران دورة پهلویِدوم از منظر بررسی و مقایسة مؤلفههای هویّت ملّی با هویّت دینی29451245FAفرهادپروانهدانشجوی دکترای تاریخ، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه لرستان، ایران.Journal Article19700101The most important tool of education system for the formation of national and religious identity in the minds of students is textbooks. From the perspective of program planners, "history" textbooks are one of the most important tools to achieve this goal.<br /> The main issue of research is to answer this question: Which aspects of national identity are more prominent in high school history textbooks before the Islamic revolution(Pahlavi second)?<br /> This study is done with the aim of describing and comparing of attention and emphasis on the components and symbols related to national identity and religious identity in the intended textbooks. For this purpose, using content analysis method, 15 textbook has been selected and analyzed. Based on the findings of the study, in the intended textbooks the greatest emphasis is on the components and concepts related to national identity than a religious identity. Among the components of national identity the most repetition and attention to the components such as: national and mythical heroes of Iran, the personalities and sages of Iran and among the components of religious identity the most repetition and attention to the components such as Prophet (PBUH) and Imam Ali (AS) ), Found in the books in question.مهم ترین ابزار نظام آموزش و پرورش برای شکلگیری هویّت ملّی و دینی در ذهن و ضمیر دانشآموزان، کتابهای درسی است. از دیدگاه برنامهریزان درسی، کتابهای درسی «تاریخ» یکی از ابزارهای مهم رسیدن به این هدف هستند.<br /> مسئلة اصلی پژوهش پاسخ به این سؤال است: در محتوای کتابهای درسی تاریخ مقطع متوسطه نظام آموزشی ایران در دوران پهلوی دوم مؤلفةهای هویّت ملّی و دینی به چه میزان مورد توجه و تکرار قرار گرفتهاند ؟<br /> پژوهش حاضر با هدف توصیف و مقایسة میزان توجه و تأکید به مؤلفهها و نمادهای مرتبط با هویّت ملّی و هویّت دینی در کتابهای درسی مورد نظر انجام شده است. به این منظور با استفاده از روش تحلیل محتوا، 15 عنوان کتاب درسی، انتخاب و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. بر اساس یافتههای پژوهش، در کتابهای درسی مؤلفه ها و مفاهیم مرتبط با هویّت ملی از بیشترین درجه توجه برخوردار است؛ همچنین .از میان مؤلفههای هویّت ملی بیشترین تکرار و توجه به مؤلفههای مانند: قهرمانان ملی و اسطورهای ایران، شخصیتها و فرزانگان ایرانی و از میان مؤلفههای هویّت دینی بیشترین تکرار و توجه به مؤلفههای مانند: پیامبر اکرم(ص) و امام علی (ع)، در کتابهای مورد نظر مشاهده گردید.دانشگاه فرهنگیانآموزش پژوهی2588-418262320201121Investigating the Role of Instructional Learning Using Memory Measurement on Self-Confidence and Problem Solving Skills in Preschool Children in Marvdashtواکاوی نقش آموزش خلاقیت با استفاده از سنجش حافظه کاری در خودباوری و مهارت حلمسئله در کودکان46661246FAاحسانکشت ورز کندازیدانشجوی کارشناسی ارشد گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران.https://orcid.org/00محمد جعفرشکوهیدانشجوی دکتری گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایران.علیرضاعلیدادیعضو هیات علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.Journal Article20191120the purpose of this study was to investigate the role of instructional initiative using memory measurements in self esteem and problem solving skills in 4-4 years old children in Marvdasht city. The research method was pre-test and post-test with control group. The statistical society was comprised of all 4-6 year old children attending kindergartens in the city of Marvdasht.A total of 40 individuals were randomly selected using multi-stage sampling method and were randomly assigned into two experimental and control groups. A semi-organized clinical interview was conducted on self-esteem and ability to solve children's problems. Then, an educational program using memory measurement as a pilot was performed in 9 sessions of 60 minutes in three sessions per week for the experimental group. The results of multivariate covariance analysis showed that the children in the experimental group had self-confidence and ability to solve a higher problem than the control group after the completion of the educational period; therefore, the initiative training increased self-esteem and problem-solving skills in preschool children.هدف پژوهش حاضر، واکاوی نقش آموزش خلاقیت با استفاده از سنجش حافظه در خودباوری و مهارت حل مسئله کودکان پیشدبستانی شهرستان مرودشت بود. روش پژوهش آزمایشی از نوع پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعة آماری را تمامی کودکان 6-4 سالة شرکتکننده در مهد کودکهای شهرستان مرودشت تشکیل دادند. جمعاً 40 نفر به صورت تصادفی با روش نمونهگیری چندمرحلهای انتخاب شدند و به تصادف در دو گروه 20 نفرة آزمایش و کنترل قرار گرفتند. از مصاحبة نیمهسازمانیافتة بالینی در خصوص ارزیابی میزان خودباوری و توانایی حل مسئلة کودکان استفاده شد؛ سپس برنامة آموزش خلاقیت با استفاده از سنجش حافظه کاری به عنوان عامل آزمایشی در 9 جلسة 60 دقیقهای به صورت سه جلسه در هفته برای گروه آزمایش اجرا شد. نتایج حاصل از تحلیل کواریانس چندمتغیره نشان داد که کودکان گروه آزمایش از خودباوری و توانایی حل مسئلة بالاتری نسبت به گروه کنترل پس از اتمام دورة آموزشی برخوردار بودهاند؛ بنابراین آموزش خلاقیت با استفاده از سنجش حافظه کاری باعث افزایش خودباوری و مهارت حل مسئله در کودکان پیشدبستانی میشود.دانشگاه فرهنگیانآموزش پژوهی2588-418262320201121Investigating the Relationship between the Application Curriculum Innovations and Metacognitive Skills in elementary teachersبررسی ارتباط بین میزان کاربست نوآوریهای برنامه درسی با مهارتهای فراشناختی در معلمان دوره ابتدایی67801248FAستارهموسویدانش آموخته دکتری برنامه درسی و معلم ابتدایی شهر اصفهان، ایران.Journal Article20200309Escalating pressures for change are evident across a broad spectrum of vocational education fields, as education are increasingly viewed as critical resources in competition for power in a globalizing world economy. Since education quality is widely viewed as one of the most important factors affecting educational outcomes, the effectiveness of curricula has become a focal point of concern in many national policy contexts. This study aimed to investigate the relationship between curriculum innovations and metacognitive skills were elementary teachers Isfahan in. The statistical population consisted of 1969 teachers of districts 1, 3 and 4 of Isfahan, 170 of whom were selected according to Morgan's volume formula and proportional sampling. Research data has been collected through standard questionnaire of metacognitive awareness MAI(1994) and curricula innovations which is prepared by research. In order to analyze the data, descriptive statistics including frequency, percentage, mean, standard deviation and of inferential statistics, Pearson correlation coefficient, ANOVA, t-test was used and not a single groupp. Results showed that significant relationship between Application of Art Curriculum Innovations and Metacognitive Skills in teachers. Teachers' metacognitive skills were above average.از آنجایی که کیفیت آموزش به عنوان یکی از مهمترین عوامل مؤثر بر نتایج آموزشی دیده می شود، اثربخشی برنامههای درسی در بسیاری از زمینههای سیاست ملی به کانون توجه تبدیل شده است در این راستا پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین نوآوریهای برنامههای درسی و مهارت فراشناختی در معلمان دوره ابتداییانجام شد. روش تحقیق مورد استفاده در این نوع پژوهش از نوع همبستگی و جامعه آماری شامل 1969 نفر از معلمان ناحیههای 1، 3 و 4 اصفهان بود که تعداد 170 به عنوان نمونه مورد مطالعه از طریق فرمول حجم مورگان و به صورت نمونهگیری متناسب با حجم انتخاب شدهاند. دادههای پژوهش از طریق پرسشنامه گردآوری گردید. ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته نوآوری برنامه درسی با 33 گویه و پرسشنامه مهارتهای فراشناختی (1994) و همچنین برای تعیین روایی پرسشنامه از روایی محتوا، و برای برآورد پایایی پرسشنامه از ضریب آلفای کرانباخ استفاده شد. یافتههای پژوهش بر این امر دلالت داشت که بین نوآوریهای برنامههای درسی با مهارت فراشناختی(دانش و تنظیم شناختی) و ابعاد آن در بین معلمان دوره ابتدایی رابطه معنیدار وجود دارد. میزان مهارت فراشناختی معلمان بالاتر از سطح متوسط بود.دانشگاه فرهنگیانآموزش پژوهی2588-418262319700101The Effect of Study on Academic Performance on Social Studies in Elementary School Students in Sariبررسی تاثیر درسپژوهی بر عملکرد تحصیلی درس مطالعات اجتماعی دانشآموزان سال پنجم ابتدایی شهر ساری81981255FAمریمتقوایی یزدیدانشیار گروه مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران.0000 0003 0066 7078Journal Article19700101The purpose of this study was to investigate the impact of the study on the academic performance of fifth grade students in Sari. The research method was quasi-experimental. The statistical population consisted of fifth grade students. The sample consisted of 52 students who were in two classes of 26 students in which the instrument was administered (experimental group) and the other group was not used (control group). After training in both traditional and traditional teaching methods, academic performance in both groups was measured by a written test with similar content and cognitive levels one week after training and the results were compared between the two groups. The questions were designed at six levels of learning to remember, understand, apply, analyze, critique and evaluate and create and create and the test scores ranged from zero to 20. The results showed that the study approach has a significant effect on the academic performance of social studies in elementary fifth grade students. This effect was significant at six levels of learning, remembering, understanding, applying, analyzing, critiquing and evaluating and creating and creating. Overall, the results showed that using a research approach would improve students' academic performance in social studies.هدف پژوهش تاثیر درسپژوهی بر عملکرد تحصیلی درس مطالعات اجتماعی دانشآموزان سال پنجم ابتدایی شهر ساری بوده است. روش پژوهش، شبه آزمایشی بوده است. جامعه آماری دانش آموزان پایه پنجم تشکیل دادند. نمونه آماری 52 نفر بود که در دو کلاس 26 نفره مشغول به تحصیل بودند که ابزار اجرا شد(گروه آزمایش) و در گروه دیگر ابزار مورد استفاده قرار نگرفت(گروه گواه). پس از آموزش به دو شیوه درسپژوهی و سنتی، عملکرد تحصیلی در هر دو گروه از طریق آزمون کتبی با محتوا و سطوح شناختی مشابه، یک هفته پس از آموزش اندازه گیری شد و نتیجه آزمون در دو گروه مورد مقایسه قرار گرفت. سئوالات در شش سطح یادگیری به یاد سپردن، فهمیدن، کاربرد، تحلیل، نقد و ارزیابی و خلق و آفرینش طراحی شده و بازه نمره آزمون از صفر تا 20 بود. نتایج تحقیق نشان داد که رویکرد درسپژوهی بر عملکرد تحصیلی درس مطالعات اجتماعی در دانشآموزان پایه پنجم ابتدایی تاثیر معناداری دارد. این تاثیر در شش سطح یادگیری به یاد سپردن، فهمیدن، کاربرد، تحلیل، نقد و ارزیابی و خلق و آفرینش معنادار بوده است. به طور کلی نتایج تحقیق نشان داد استفاده از رویکرد درسپژوهی موجب بهبود عملکرد تحصیلی دانشآموزان در درس مطالعات اجتماعی می شود.