دانشگاه فرهنگیانآموزش پژوهی2588-418272620210823STEAM education approaches: Systematic reviewرویکردهای آموزش استیم : مرور نظام مند1201756FAهادیپورشافعیدانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران.محمدعلیرستمی نژاداستادیار علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایران.مینامحمدزادهدانشجوی دکتری علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه بیرجند، بیرجند، ایرانJournal Article20200831STEAM incorporates the idea of interdisciplinary learning that students learn through a real combination of disciplines and can solve problems in a real context. Therefore, the purpose of this article is to take a step towards introducing this new educational approach as much as possible and to provide a clear picture for the implementation of this framework in the educational system. The method of this research is systematic review. The population of this study consists of 567 articles on Steam education that have been published in prestigious scientific journals between 2000 and 2020. The research sample consisted of 10 articles that were purposefully studied and analyzed in a targeted manner based on screening at different stages. The results of systematic review and qualitative analysis of the content of the 10 articles studied indicate that the STEAM educational approach includes scientific research and engineering design process, problem-based learning (PBL), project-based learning, constructive movement approach, collaborative approach And the sequence approach. Using each of the identified approaches, the STEAM teaching method can be implemented in the classroom and the benefits of this teaching method can be used.استیم، ایده یادگیری بینرشتهای را شامل میشود که دانش آموزان از طریق یک ترکیب واقعی رشتهها، یاد میگیرند و میتوانند مسائل را در یک زمینه واقعی حل کنند، لذا هدف این مقاله برداشتن گامی در راستای معرفی هر چه بیشتر این رویکرد نوین آموزشی و ارائه تصویری روشن جهت عملیاتی کردن این چارچوب در سیستم آموزشی است. روش این پژوهش مرور نظاممند میباشد. جامعه این پژوهش متشکل از 567 مقاله درباره آموزش استیم است که بین سالهای 2000 تا 2020 میلادی در مجلات معتبر علمی ارائهشدهاند. نمونه پژوهش، شامل 10 مقاله که بهصورت هدفمند و بر اساس غربالگری در مراحل مختلف، مورد مطالعه عمیق و تحلیل قرار گرفتند. نتایج حاصل از مرور نظاممند و تحلیل کیفی محتوای 10 مقاله مورد مطالعه حاکی از آن است که رویکرد آموزشی استیم شامل تحقیق علمی و فرآیند طراحی مهندسی، یادگیری مبتنی بر مسئله (PBL)، یادگیری مبتنی بر پروژه، رویکرد جنبش سازنده، رویکرد مبتنی بر همکاری و رویکرد توالی است. با استفاده از هر یک از رویکردهای شناساییشده میتوان روش آموزشی استیم را در کلاس درس اجرا نمود و از مزایای این روش آموزش بهره برد.دانشگاه فرهنگیانآموزش پژوهی2588-418272620210823Analyzing the Challenge of University Culture Components in Virtual Education: A Case Studyواکاوی چالش مولفه های فرهنگ دانشگاهی در آموزش مجازی: مطالعه ای موردی21381757FAنازیلاکاظم پورکارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه مازندران، ایران.0000-0001-6092-3921کوثرکیاپاشاکارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه مازندران، ایران.0000-0001-6092-3921محبوبهفرجیکارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه آموزش و پرورش ،دانشگاه مازندران، ایران.0000-0001-6092-3921مهدیهقنبری حمیدابادیکارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.0000-0001-6092-3921سید فاطمهزارع شیخکلاییکارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.0000-0002-2834-9955مرتضیمحمدزادهکارشناسی ارشد مدیریت آموزشی، دانشگده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.0000-0001-6092-3921Journal Article20210318culture is considered as the body of a university, and is reflected in the basic parts of the university. In this study,in order.to discover the.components of.university culture in virtual learning from the perspective of master studentsof educational sciencesof Mazandaran University was studied.The research was applied in.terms.of purpose and survey in.terms.of descriptive method and the.general design of.the research was mixed.The research data were obtained inthe qualitative part using semi-structured interviews with.university professors and.in.the quantitative part using the student population sample questionnaire.In the qualitative.part.of.the.research,12 themes were extracted through interviews.in.the field of components.of.university.culture.in.virtual.education.In.a.small part,.the.samples.were examined.using.a.researcher-made questionnaire.To analyze.the quantitative.data.in.the.statistical part of the t-statistic was analyzed through Spss software.Qualitative findings.were.extracted through semi-structured interviews.in 3 general categories of contextual components,interactions and artifacts. In.the.quantitative part.of the statistical data, students 'views on the context and artifacts were not satisfactory and significant, and in the interaction component, students' views were evaluated as significant and desirable.As a result, the proper use of the capacity of academic culture in virtual education requires a change in the context, and artifacts of cyberspace for its audience.Strengthening Interactions as an Important and Constructive Principle in Virtual Education A good introduction to improving other elements of academic culture in virtual education is an urgent necessity.فرهنگ به عنوان کالبدیک دانشگاه محسوب میشود،و در بخش های اساسی دانشگاه نمودپیدا می کند.دراین پژوهش جهت کشف مولفههای فرهنگ دانشگاهی درآموزش مجازی ازدیدگاه دانشجویان کارشناسی ارشدعلوم تربیتی دانشگاه مازندران موردبررسی واقع شد.پژوهش ازنظرهدف کاربردی وازنظرروش توصیفی پیمایشی بودوطرح کلی پژوهش آمیخته اجراشد.داده های پژوهش دربخش کیفی بااستفاده ازمصاحبه نیمه ساختاریافته بااساتیددانشگاه ودربخش کمی بابهره گیری ازپرسشنامه جامعه نمونه دانشجویان به دست آمد.دربخش کیفی پژوهش ازطریق مصاحبه درحوزه مولفه های فرهنگ دانشگاهی درآموزش مجازی 12مضمون استخراج شد.ودربخش کمی به کمک پرسشنامه محقق ساخته به بررسی نمونه ها پرداخته شد.جهت تحلیل دادههای کمی دربخش آماری ازآماره تی ازطریق نرم افزارSpss موردتجزیه و تحلیل قرار شد.یافته های کیفی ازطریق مصاحبه نیمه ساختارمند،در 3 مقوله کلی مولفه های زمینه و بستر،تعاملات و مصنوعات استخراج شد.و در بخش کمی داده های آماری دیدگاه دانشجویان نسبت به زمینه و بسترومصنوعات رضایت بخش و معنادار نبود، و در مولفه تعاملات دیدگاه دانشجویان معنادار و مطلوب ارزیابی شد.در نتیجه استفاده صحیح از ظرفیت فرهنگ دانشگاهی در آموزش مجازی نیازمند تحول در بستر،و مصنوعات فضای مجازی برای مخاطبان خود است.تقویت تعاملات به عنوان اصل مهم و سازنده درآموزش مجازی مقدمه خوبی جهت بهبود سایر عناصر فرهنگ دانشگاهی در آمورش مجازی ضرورتی مبرم است.دانشگاه فرهنگیانآموزش پژوهی2588-418272620210823The Lived Experience of Elementary Teachers of the Phenomenon of Mobbing and Bullying with a Phenomenological Approachتجربه زیسته معلمان ابتدایی از پدیده موبینگ و بولینگ با رویکرد پدیدارشناسی39601763FAکورشفاتح نژاددانشجوی دکترا مدیریت آموزشی، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت، ایرانرضازارعیاستادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی آزاد اسلامی واحد مرودشت، ایرانJournal Article20200819The purpose of this study is to analyze the lived experience of elementary teachers of the phenomenon of mobbing and organizational bullying in the school environment with a phenomenological approach. The present research is qualitative and with a phenomenological approach. In this study, 20 male and female elementary school teachers in District 2 of Shiraz city were interviewed. The sampling method was purposive. The interview method was semi-structured and the interviews were conducted until data saturation. Data analysis was based on Colaizzi's seven-step strategy. Analysis and in-depth understanding of teachers' statements to identify 3 themes 1) Why this phenomenon (role of Manager and type of management, financial and psychological problems of teachers and the role of education system and education organization), 2) The form of mobbing and bullying behaviors in the environment Educational and school (such as absenteeism and assassination, physical conflict), 3) the effects of mobbing and bullying in the workplace (such as leaving the organization). Finally, according to the results obtained, suggestions are made to prevent this phenomenon.هدف تحقیق حاضر تحلیل تجربه زیسته معلّمان ابتدایی از پدیده موبینگ و بولینگ سازمانی درمحیط مدرسه با رویکرد پدیدارشناسی است. تحقیق حاضر از نوع کیفی و با رویکرد پدیدارشناسی است. در این تحقیق با 20 نفر از معلّمان ابتدایی زن و مرد ناحیه 2 آموزش و پرورش شهرستان شیراز مصاحبه شد. روش نمونهگیری به صورت هدفمند انجام شد. روش مصاحبهها نیمه ساختاریافته و مصاحبهها تا زمان اشباع داده انجام شد. تحلیل دادها بر اساس راهبرد هفت مرحلهای کلایزی صورت پذیرفت. تحلیل و ادارک عمیق گفتههای معلّمان به شناسایی 3 مضمون 1) چرایی ایجاد این پدیده(نقش مدیر و نوع مدیریت، مشکلات مالی و روحی معلّمان و نقش سیستم آموزشی و سازمان آموزش و پرورش)، 2) شکل رفتار های موبینگ و بولینگ در محیط آموزشی و مدرسه (مانند غیبت و ترور شخصیتی، درگیری فیزیکی) ، 3) اثرات موبینگ و بولینگ در محیط کار(مانند ترک سازمان)، منجر شد. در انتها با توجه به نتایجی که بدست آمده، پیشنهاداتی برای جلوگیری از این پدیده ارائه شده است.دانشگاه فرهنگیانآموزش پژوهی2588-418272620210823Educational Position of Physical Education Curriculum Based on Point of Views of Elementary School Principals, Teachers, Students, and Parentsموقعیت آموزشی درس تربیت بدنی ازدیدگاه مدیران، معلمان، والدین و دانش آموزان دوره ابتدایی61761798FAسعیدعبدیدانشجوی دکتری مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی وعلوم ورزشی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران.رحیمرمضانی نژاداستاد گروه مدیریت ورزشی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه گیلان، رشت، ایران.Journal Article20210126The purpose of the present study was to investigate the position of physical education among other subjects in managers, teachers, parents, and students’ views. The statistical population of the study consists of all managers and both male and female teachers and all male and female students of Elementary Schools of Rasht. The sample consists all the managers, 310 teachers, 400 male and female students among their parents. The instrument to gather the data was a researchermade questionnaire that different Educational position of physical education compared to other school subjects tested Elementary Schools. content and face validity have been approved by University professors, leaders of different subject groups and experienced teachers, and reliability has also been approved by Cronbach Alpha Method. The result of the study showed significant difference between the position of physical education subject and other school subjects in students, parents, managers, and teacher’ views. The results were as follows: Students ranked physical education in fourth, parents ranked physical education in third, and principals and teachers ranked physical education in first. Due to the fundamental transformation plan, the development of a national curriculum and various plans in the elementary school, the physical education course was of considerable importance.هدف این پژوهش، مقایسه موقعیت آموزشی درس تربیت بدنی در میان سایر دروس از دیدگاه مدیران، معلمان، والدین ودانش آموزان بود. جامعهی آماری پژوهش را کلیهی مدیران و معلمان زن و مرد،کلیهی دانشآموزان مدارس ابتدایی شهر رشت و والدین آنها تشکیل می دادند. نمونه آماری شامل کلیهی مدیران، 310 معلم، 400 دانش آموز به همراه والدین آنها بودند. ابزار جمع آوری داده ها، پرسش نامه ی محقق ساخته ای بود که موقعیت های مختلف آموزشی این درس را در مقایسه با دیگر دروس دوره ی ابتدایی می سنجید. روایی صوری ومحتوایی این ابزار به وسیله اساتید دانشگاه، سرگروه های درسی و معلمان با تجربه و پایایی آن نیز با روش آلفای کرونباخ تایید شد. نتایج پژوهش نشان داد تفاوت معنی داری بین موقعیت درس تربیت بدنی و موقعیت سایر دروس از دیدگاه دانش آموزان، والدین، مدیران ومعلمان وجود دارد. بدین ترتیب که دانش آموزان درس تربیت بدنی را در رتبه چهارم، والدین نیز درس تربیت بدنی را در رتبه سوم و مدیران ومعلمان درس تربیت بدنی را دررتبه اول قرار دادند. با توجه به طرح تحول بنیادین، تدوین برنامه درس ملی و طرح های مختلف در دوره ی ابتدایی، درس تربیت بدنی اهمیت قابل ملاحظه ای داشت.دانشگاه فرهنگیانآموزش پژوهی2588-418272620210823Mobile learning instruction and its effect on the lack of motivation caused by the corona virus(How I got Saman interested in learning)آموزش به شیوه یادگیری سیار و تاثیر آن بر بی انگیزگی ناشی از دوره کرونا (چگونه سامان را به یادگیری علاقه مند کردم)77921791FAرضاشیبانی فردبیر آموزش و پرورش شهر بروجرد، ایران.0000-0002-0807-7892Journal Article20210117Unmotivated or lacking in motivation also refers to people who do not receive any motivation - inner satisfaction and value or external incentives - for their activities and therefore avoid doing them. The difficult conditions of education in the corona course had made students unmotivated to learn. Therefore, a study was conducted with the aim of teaching in a mobile learning style and its effect on students' lack of motivation towards school. The research method was action research and study on an elementary school student in Ashtrinan region in the academic year 2020-2021. Information about lack of motivation that was a student problem was collected through observations, interviews and questionnaires; One of the main solutions was the new teaching and mobile learning technologies that were done for him. The obtained information was analyzed using descriptive method and the relationship between mobile learning and motivation was confirmed. As the results of this study showed, mobile learning that has been done through new technologies has a significant effect on the formation of motivation and can reduce the student's lack of motivation from school.بی انگیزشی یا فاقد انگیزش بودن نیز اشاره به افرادی دارد که هیچ گونه انگیزه ای- خشنودی و ارزشمندی دورنی یا مشوق های بیرونی- برای فعالیت های خود دریافت نمی کنند و در نتیجه از انجام آنها اجتناب می کنند. شرایط سخت آموزش در دوره کرونا دانش آموزان را نسبت به یادگیری بی انگیزه کرده بود.لذا پژوهشی با هدف آموزش به شیوه یادگیری سیار و تاثیر آن بر بی انگیزگی دانش آموز نسبت به مدرسه انجام شد. روش تحقیق از نوع اقدام پژوهی و مطالعه بر روی دانشآموز مقطع ابتدایی منطقه اشترینان در سال تحصیلی1400-99 بود. در مورد بی انگیزگی که مشکل آن دانشآموز بود اطلاعاتی از طریق مشاهدات،مصاحبه و پرسشنامه جمعآوری گردید.؛ یکی از اصلیترین راهحلها فناوریهای نوین آموزشی و یادگیری سیار بود که در مورد او انجام گرفت. اطلاعات بهدستآمده با استفاده از شیوه ی توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند و رابطه بین یادگیری سیار و انگیزه تایید شد. آنگونه که نتایج این پژوهش نشان داد یادگیری سیار که از طریق فناوریهای نوین انجامشده است تاثیر بسزایی در شکل گیری انگیزه داشته و میتواند بی انگیزگی دانش آموز از مدرسه را کاهش دهد.دانشگاه فرهنگیانآموزش پژوهی2588-418272620210823Investigating the challenges in the executive and educational dimensions of the sixth grade work and technology courseبررسی چالش های موجود در ابعاد اجرایی و آموزشیِ درس کار و فناوری پایه ششم931071790FAمریمفلاحیدانشجوی دکتری تکنولوژی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.0000-0002-3327-314Xمهدیواحدیاستادیار گروه علوم تربیتی ، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.Journal Article20201215the purpose of this study is to investigate the administrative and educational problems of sixth grade work and technology course from the students' point of view.The statistical population of the present study includes all sixth grade elementary students in Afshar region in2009-2010with142 students. Simple random sampling method was used to determine the sample;The statistical sample size of34 students in this grade is 17female students and17male students. The data collection tool in this study was a researcher-made questionnaire. In order to determine the face and content validity of the questionnaire, the opinion of three teachers with sixth grade experience about the questionnaire was asked and approved. Descriptive statistics (mean, standard deviation, minimum and maximum)and inferential statistics (one-sample t-test and independent t-test) were used to analyze the data. SPSS24 software was used for data analysis. The results of independent t-test show that there is no significant difference between male and female students in the variables of teacher teaching and mastery, student input information,student attitude, needs assessment, book usefulness, homework,educational space and facilities and evaluation(But there is a significant difference between the views of male and female students in the variables of individual and gender differences (P <0.01).هدف پژوهش حاضر بررسی مشکلات اجرایی و آموزشی درس کار و فناری پایه ششم از نظر دانش آموزان می باشد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی دانش آموزان پایه ششم ابتدایی منطقه افشار در سال99-1398به تعداد142نفر می باشد. جهت تعیین نمونه از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شده است؛ حجم نمونه آماری 34 نفر از دانش آموزان این پایه، به تفکیک17نفر دانش آموز دختر و17نفر دانش آموز پسر می باشند.ابزار جمع آوری اطلاعات در این پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته بود. جهت تعیین روایی صوری و محتوایی پرسشنامه، نظر سه معلم باسابقه پایه ششم در خصوص پرسشنامه پرسیده شد و به تایید ایشان رسید. جهت تحلیل داده ها از آمار توصیفی (میانگین،انحراف معیار،حداقل و حداکثر) و آمار استنباطی (آزمون تی تک نمونه ای و تی مستقل) استفاده شده است.برای تحلیل داده ها از نرم افزارSPSS24استفاده شده است.نتایچ آزمونTمستقل نشان می دهد که نظر دانش آموزان دختر و پسر در متغیرهای تدریس و تسلط معلم، اطلاعات ورودی دانش آموز، نگرش دانش آموز،نیازسنجی،مفید بودن کتاب،تکالیف،فضای آموزشی و امکانات و ارزشیابی اختلاف معنی داری وجود ندارد(05/ 0p>)ولی در متغیرِ تفاوت های فردی و جنسیتی بین نظر دانش آموزان دختر و پسر اختلاف معنی داری وجود دارد(01/0 p <)