دانشگاه فرهنگیانآموزش پژوهی2588-41821120150522The mediating role of goal orientation and learned helplessness in the relationship between implicit theories of intelligence and academic achievementنقش واسطهای جهتگیری هدف و درماندگی آموختهشده در رابطهی بین نظریههای ضمنی هوش و پیشرفت تحصیلی113136FAمیرمحمودمیرنسبدانشیار/ دانشگاه تبریزسعیدقره آغاجیدانشجوی دکتری/ دانشگاه تبریزJournal Article20150706This study aimed to investigate assumed model of relationship between implicit theories of intelligence and academic achievement with mediating goal orientation and learned helplessness. To test the model, 253 boys and girls students in the first grade of high school including from five regions of Tabriz were selected by multistage cluster sampling. For collecting data, Achievement Goal Questionnaire, Implicit Theories of Intelligence Scale and Learned Helplessness Scale were used. The results of path analysis indicated that the theory of entity intelligence related with performance goals and incremental theory associated with mastery goals. The negative effect of entity theory on achievement through learned helplessness and its positive effect is through performance goals. Incremental theory of intelligence in addition to direct effect on achievement has indirect positive effect through mastery goals. Learned helplessness has negative effect on achievement both direct as well as indirect through performance and mastery goals. Performance and mastery goals both have positive and significant relationship with academic achievement. Based on results of this study suggested that, for attaining higher academic achievement, schools promote incremental beliefs of intelligence and reduce learned helplessness among students.این پژوهش با هدف بررسی الگوی مفروض رابطهی نظریههای ضمنی هوش و پیشرفت تحصیلی با واسطهگری جهتگیری هدف و درماندگی آموخته شده، انجام شد. بهمنظور آزمودن این الگو، تعداد 253 دانشآموز پسر و دختر سال اول دوره دوم متوسطه نواحی پنجگانه تبریز به روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه اهداف پیشرفت، مقیاس نظریهی ضمنی هوش و مقیاس درماندگی آموخته شده استفاده گردید. نتایج حاصل از تحلیل مسیر نشان داد که نظریهی ذاتی هوش با اهداف عملکردی، و نظریهی افزایشی با اهداف تسلط ارتباط دارند. تأثیر منفی نظریهی ذاتی هوش بر پیشرفت تحصیلی به واسطهی درماندگی آموخته شده و تأثیر مثبت آن از طریق اهداف عملکردی است. نظریهی افزایشی هوش علاوه بر ارتباط مستقیم با پیشرفت تحصیلی، با واسطهگری اهداف تسلط نیز تأثیر مثبت غیرمستقیمی بر پیشرفت تحصیلی دارد. تأثیر منفی درماندگی آموخته شده بر پیشرفت تحصیلی هم بهصورت مستقیم و هم با واسطهی اهداف عملکردی و اهداف تسلط مشاهده گردید. اهداف عملکردی و اهداف تسلط هر دو رابطهی مثبت و معنیداری با پیشرفت تحصیلی دارند. بر اساس نتایج پژوهش، پیشنهاد میشود محیطهای آموزشی برای ارتقای پیشرفت تحصیلی دانشآموزان، زمینه رشد باورهای افزایشی هوش و همچنین کاهش درماندگی آموخته شده را مورد توجه قرار دهند.دانشگاه فرهنگیانآموزش پژوهی2588-41821120150522The Relationship between Mindfulness and Educational Status within the Framework of the Role of Gender in high school students of Shiraz cityرابطه ذهنآگاهی و وضعیت تحصیلی در چارچوب نقش جنسیت بین دانشآموزان دبیرستانی پایه سوم شهر شیراز1425137FAاحمدولیخانیدانشگاه شیرازمهدی رضاسرافرازدانشگاه شیرازJournal Article20150707Objective: First, the present study was to investigated gender differences students on mindfulness and its components; second, study of the relationship between mindfulness and its component and educational status within the framework of the role gender. <br />Methods: To do so, 280 students (140 females, 140 males) were recruited using multi-stage cluster sampling, and they completed Kentucky Mindfulness Inventory and researcher-maid questionnaire. The data were analyzed using series of variance and regression analysis. <br />Findings: The results showed that there was no significant gender differences on total mindfulness scores, but there was significant gender differences on its components: act with awareness and acceptance. Another results indicated that mindfulness positively, its components of act with awareness positively and acceptance negatively could predicted school student’s educational status beyond the demographics variables.<br />Discussion and Conclusion: With regard of the results of the present study it can be claimed that mindfulness, particularly act with awareness, can play an important role in educational progress in school students.هدف: هدف از مطالعهی حاضر ابتدا بررسی تفاوت جنسیتی دانشآموزان در ذهنآگاهی و مؤلفههای آن است، ثانیاً بررسی رابطهی ذهن-آگاهی و مؤلفههای آن با وضعیت تحصیلی دانشآموزان در چارچوب نقش جنسیت بوده است. روش: بدین منظور به صورت نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای تعداد 280 دانشآموز (140= دختر و 140= پسر) انتخاب و به پرسشنامههای ذهنآگاهی و محققساخته پاسخ گفتند. دادهها با استفاده از مجموعهای از تحلیلهای واریانس و رگرسیون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج نشان داد بین دختران و پسران تفاوت معناداری در میزان ذهنآگاهی وجود ندارد، امّا بین آنان در مؤلفههای عمل با آگاهی و پذیرش ذهنآگاهی تفاوت معناداری یافت شد. نتایج دیگر نشان داد که ذهنآگاهی (مثبت) و مؤلفههای عمل با آگاهی (مثبت) و پذیرش (منفی) توانستند معدل دانشآموزان را فرای متغیرهای جمیعتشناختی پیشبینی نمایند. ب بحث و نتیجهگیری: طبق نتایج بهدست آمده از پژوهش حاضر میتوان گفت که ذهنآگاهی (به ویژه مؤلفهی عمل با آگاهی) میتواند به عنوان یکی از عوامل پیشرفت تحصیلی در بین دانش-آموزان اثربخش باشد. همچنین توجه به مؤلفهی پذیرشِ ذهنآگاهی به عنوان یکی از عوامل مانع در پیشرفت تحصیلی دانشآموزان (بهخصوص در پسران) و نقش جنسیت در این زمینه، در آموزش ذهنآگاهی توصیه میشود.دانشگاه فرهنگیانآموزش پژوهی2588-41821120150522The relationship between cognitive styles and learning styles of students with mathematics anxietyرابطه سبک های شناختی و سبک های یادگیری با اضطراب ریاضی در دانش آموزان2640143FAخدامرادمومنیدانشگاه رازیکامرانیزدان بخشدانشگاه رازیفرحنازفرامرزیدانشگاه رازیJournal Article20150720This study aimed to investigate the relationship between cognitive styles and learning styles was done with mathematics anxiety. This study is a correlation research that is descriptive of the categories. The study sample consisted of all high school female students in the first grade of a public school education in the academic year in Kermanshah was 94-1393. The sample size was based on Morgan 357 people. The spatial multi-stage cluster sampling was conducted. Participants in the questionnaire Vytkyn cognitive styles, learning styles Kolb and pelicans and Parker have completed mathematics anxiety. The results showed that the learning styles and cognitive styles unrelated to areas of mathematics anxiety, there was a significant correlation as well as learning styles and cognitive styles can predict Field Independence of mathematics anxiety are independent. In general, it can be concluded from the findings that the variation in cognitive structure and learning styles in mind institutionalized students Mathematics influences and can be one of the reasons is the parent mathematics anxiety.پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه سبک های شناختی و سبک های یادگیری با اضطراب ریاضی انجام شد. پژوهش حاضر از نوع تحقیقات همبستگی است که در مقوله طرح های توصیفی قرار می گیرد. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه ی دانش آموزان دختر پایه اول دوره ی دوم متوسطه مدارس دولتی آموزش و پرورش شهر کرمانشاه در سال تحصیلی 94-1393 بود. حجم نمونه براساس جدول مورگان 357 نفر بود. روش نمونه گیری به صورت خوشه ایی چند مرحله ای انجام شد. شرکت کنندگان در پژوهش، پرسشنامه سبک های شناختی ویتکین، سبک های یادگیری کلب و اضطراب ریاضی پلیک و پارکر را تکمیل نمودند. نتایج نشان داد که بین سبک های یادگیری و سبک شناختی ناوابسته به زمینه با اضطراب ریاضی همبستگی معناداری وجوددارد و همچنین سبک های یادگیری و سبک شناختی ناوابسته به زمینه توان پیش بینی اضطراب ریاضی را دارند. در مجموع می توان از یافته های پژوهش این نتیجه را گرفت که تنوع در ساختارهای شناختی و سبک های یادگیری که در ذهن دانش آموزان نهادینه شده است یادگیری ریاضی را تحت تاثیر قرار می دهد و می تواند یکی از دلایل به وجود آورندۀ اضطراب ریاضی باشد.دانشگاه فرهنگیانآموزش پژوهی2588-41821120150522Comparing Gender Difference of High School Students in Social Intelligence, Emotional Regulation and Academic Procrastinationمقایسه تفاوت های جنسیتی دانش آموزان دوره دوم متوسطه از لحاظ هوش اجتماعی، تنظیم هیجان و تعلل ورزی تحصیلی4153147FAموسیپیریهیات علمی دانشگاه شهید مدنی آذربایجانرامینحبیبیهیات علمی دانشگاه شهید مدنی آذربایجانآمنهآق آتابایبیکارJournal Article20150729Aim of this research was to determine the differences between male and female students in social intelligence and emotional regulation and academic procrastination. Research method was correlation. Research participants included 276 high Female third grade middle school students in Gonbad Kavous City in the academic year of 2013-14 who were selected using stratified random sampling. For data analysis, MANOVA were used. Procrastination Assessment Scale- Student, social intelligence and emotional regulation questionnaires were used. Validity of questionnaires were approved with factor analysis & reliability of questionnaires were approved with Cronbach's Coefficient Alpha. Results showed that the relationship between academic procrastination and social intelligence is significant but the relationship between academic procrastination and emotional regulation is not significant. Results showed that there is a difference between male and female students regarding social intelligence and emotional regulation but there is no difference regarding academic procrastination.and so, result revealed that mean scores of male students in social intelligence higher than female students and mean scores of female students in emotional regulation was higher than male. This research has implications for teachers & educators & consultants whom can use these results for students achievement.هدف از پژوهش حاضر مقایسه تفاوت دانشآموزان دختر و پسر دوره دوم متوسطه از لحاظ متغیرهای هوش اجتماعی، تنظیم هیجان و تعللورزی تحصیلی میباشد. روش پژوهش حاضر توصیفی واز نوع همبستگی بود. نمونه پژوهش 276 دانشآموز پسر و دختر بودند که به شیوهی نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبتی، از بین دانش آموزان دبیرستانهای دورهی متوسطه شهر گنبد کاووس انتخاب شدند. پرسشنامه های تعللورزی تحصیلی، هوش اجتماعی و تنظیم هیجانی به روش گروهی توسط آزمودنی ها تکمیل شد . روایی پرسشنامه ها با استفاده از تحلیل عاملی و پایایی آنها از طریق آلفای کرونباخ احراز شدند. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از روشهای آماری توصیفی و استنباطی استفاده شد. نشان داد که بین گروههای دختر و پسر از لحاظ متغیرهای هوش اجتماعی، تنظیم هیجان تفاوت وجود دارد، اما از نظر تعللورزی تحصیلی تفاوت معناداری مشاهده نشد. همچنین یافتهها مؤید آن است که دانش-آموزان پسر در هوش اجتماعی بالاتر از دختران است و میانگین نمرات دانشآموزان دختر در متغیر تنظیم هیجان بالاتر از دانش-آموزان پسر میباشد.این پژوهش دارای تلویحاتی برای معلمین، مربیان و مشاورین مدرسه می باشد که می توانند از نتایج آن برای بهبود پیشرفت دانش آموزان استفاده نمایند.دانشگاه فرهنگیانآموزش پژوهی2588-41821120150522The relationship between organizational citizenship behavior and ethical behavior of teachersبررسی رابطه بین رفتار شهروندی سازمانی با رفتار اخلاقی معلمان5467140FAمهدیامیریعضو هیات علمی دانشگاه پیام نوراکبرپرتابیانپیام نورJournal Article20150818The aim of this study was to investigate the relationship between organizational citizenship behavior and ethical behaviors are secondary school teachers. The study population consisted of 280 secondary school teachers in the Galedar city and the sample consisted of 160 subjects who use Morgan and were selected through stratified random sampling method. The instruments consisted of a researcher made questionnaire of ethical behavior and organizational citizenship behavior Podsakoff et al Respectively by Cronbach's alpha coefficient ./75 and ./85 nnd validity of the questionnaire was confirmed by experts, is. The results of the study indicate that a significant relationship between organizational citizenship behavior and ethical behavior of teachers there. Independent t-test results indicate a significant difference in terms of gender and ANOVA also showed no significant differences between teachers in terms of education and work experience on their moral behavior score. The results of stepwise regression showed that in two steps, chivalry and altruism variables had a significant relationship with teacher's ethical behavior.هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه رفتار شهروندی سازمانی با رفتار اخلاقی معلمان دوره متوسطه می باشد. جامعه پژوهش شامل 280 نفر از معلمان مدارس متوسطه شهر گلهدار بوده و نمونه آماری آن شامل 160 نفر از این افراد بوده که با استفاده از جدول مورگان و از طریق روش نمونه گیری تصادفی طبقهای انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه محقق ساخته رفتار اخلاقی و پرسشنامه رفتار شهروندی سازمانی پودساکف و همکاران به ترتیب با ضریب آلفای کرونباخ 75/. و 85/. و روایی این دو پرسشنامه نیز توسط متخصصان تأیید شده است، می باشد. نتایج تحقیق مبین آن است که بین رفتار شهروندی سازمانی با رفتار اخلاقی معلمان ارتباط معنادار وجود دارد. نتیجه آزمون تی گروه های مستقل نشانگر وجود تفاوت معنادار از نظر متغیر جنسیت و آزمون آنوا نیز نشانگر عدم تفاوت معنادار بین نظر معلمان از نظر متغیر تحصیلات و سابقه کار در خصوص نمره رفتار اخلاقی آنها است. همچنین نتایج رگرسیون گام به گام نشان داد که طی دو گام، متغیرهای جوانمردی و نوعدوستی رابطه معناداری با رفتار اخلاقی معلمان داشتهاند.دانشگاه فرهنگیانآموزش پژوهی2588-41821120150522The Effectiveness of Super's theory on the academic motivation of girl's students the junior high schoolاثربخشی آموزش نظریه سوپر بر انگیزش تحصیلی دانش آموزان دختر پایه اول متوسطه شهر خمین6885141FAکاترینفکریاستادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشتمعصومهرنجبردانش آموخته کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد علوم و تحقیقات ، گروه مشاوره، تهران، ایرانJournal Article20150812This study aimed to was investigate the effect of Super's theory on the academic motivation of student's girls. Research method was semi-experimental with pre-test, post-test and control group. Statistical community included all high schools girl students in for girls city Khomein . cluster sampling was used in current work. After performing the questionnaire of academic motivation, 40 students with lower scores in the questionnaire were randomly selected and placed into two experimental and control groups, each with 20 members. Then, the experimental group received teaching according to Super’s Theory in 6 sessions of 1.5 hours. No intervention was made in the control group. Data was analyzed using covariance analysis method. The results indicated that The significant difference between the two groups increased motivation and some of its aspects: the tendency to progress, social affiliation, fame, power, material rewards, power, self-esteem and self-confidence is to say training at post-test theory Super had a significant impact on student motivation.هدف تحقیق حاضر تبیین اثر بخشی نظریه سوپر بر انگیزش تحصیلی دانش آموزان دختر دوره اول متوسطه در شهرستان خمین بود. روش این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی است. جامعه آماری کلیه ی دانش آموزان دخترپایه اول متوسطه شهرستان خمین بوده اند. به شیوه خوشه ای تک مرحله ای از میان مدارس دولتی شهرستان خمین دو مدرسه دخترانه مقطع متوسطه به تصادف انتخاب و پرسشنامه انگیزش تحصیلی روی دانش آموزان اجراشد و از بین کسانی که نمره کمتری گرفتند تعداد 40 نفر انتخاب شدند و بطور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. گروه آزمایشی به مدت شش هفته 5/1 ساعته تحت آموزش نظریه سوپر قرار گرفتند و گروه گواه در طول این مدت هیچ درمانی دریافت نکردند. پس آزمون اجرا و یک و نیم ماه بعد پیگیری انجام شد. داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شدند. نتایج نشان داد که تفاوت معنی داری بین دو گروه در افزایش انگیزش تحصیلی و برخی از ابعاد آن: گرایش به پیشرفت، وابستگی اجتماعی، شهرت طلبی، پاداش های مادی، قدرت طلبی، عزت نفس و اتکاء به نفس در مرحله پس آزمون وجود دارد به عبارتی آموزش نظریه سوپر بر انگیزش تحصیلی تاثیر معنادار داشته است.دانشگاه فرهنگیانآموزش پژوهی2588-41821120150522The study of the effectiveness of problem-based learning on academic performance, motivational beliefs and self-regulated learning strategies in gifted high school girls.بررسی اثربخشی یادگیری مبتنی بر حل مسئله بر عملکرد تحصیلی، باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خودگردان در دانش آموزان دبیرستان های دخترانه تیزهوشان8698142FAسمیرافیروزبختدانشجو/ دانشگاه شیرازمحبوبهفولادچنگاستاد/دانشگاه شیرازفاطمه ساداتطباطباییدبیر/ آموزش و پرورشJournal Article20150711The objective of this study was to examine the effectiveness of problem based learning which is one of the student-centered teaching methods on enhancing academic performance and motivation of high school talented students. It was a quasi-experimental design. Nonequivalent pretest-posttest control-group design was used in order to check the role of PBL on academic performance and to investigate the effect of PBL on motivational beliefs and self-regulated learning strategies, nonequivalent posttest-only design was used. The instruments were two equivalent forms of second grade high school chemistry lessons and motivational beliefs and self-regulated learning strategies questionnaire (Pintrich and De Groot, 1990).<br />The results of analysis of covariance (ANCOVA) showed that there were not any significant differences in academic performance between control group and experimental group. Furthermore, the results of multivariate analysis of variance (MANOVA) showed that PBL could decrease test anxiety and could increase intrinsic value. ،The results were discussed in the paper.هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر روش یادگیری مبتنی بر حل مسئله به عنوان یک روش آموزشی دانش آموز محور، بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان دختر مدارس تیزهوشان در درس شیمی است. این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی بود. برای بررسی تأثیر روش PBL بر عملکرد تحصیلی از طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل نامعادل استفاده شد. برای بررسی تأثیر روش PBL بر باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خودگردان، طرح پس آزمون با گروه کنترل مورد استفاده قرار گرفت. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش، دو فرم همتای آزمون معلم ساخته درس شیمی سال دوم دبیرستان و پرسشنامه راهبردهای انگیزشی برای یادگیری (پینتریچ و دیگروت،1990) بود.<br />نتایج تحلیل کواریانس یک متغیری نشان داد که بین دو گروه کنترل و آزمایشی از لحاظ عملکرد تحصیلی تفاوت معناداری وجود ندارد. نتایج تحلیل واریانس چندمتغیری نشان داد که روش مبتنی بر حل مسئله موجب کاهش اضطراب امتحان و افزایش ارزش گذاری درونی می شود. نتایج در مفاله به تفصیل مورد بحث قرار گرفته است.