دانشگاه فرهنگیانآموزش پژوهی2588-418231120171122Dictation Disturbances in Elementary School(Case Study: Specific Dictation Moeinاختلالات دیکته نویسی در مقطع ابتدایی (مطالعه موردی: اختلال دیکته نویسی معین)930602FAرحیمشبانیاستادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، ایران.سعیدخدایاری شوطیآموزگار مقطع ابتدایی شهرستان ماکو، ایران.0000000220094206زهرابابا زاده هاسونیدانشجوی مقطع کارشناسی دانشگله پیام نور ماکو، ایران.Journal Article20180827 Dictation is one of the most important educational and writing skills that needs a lot of mental processes. Any defect in any part or process can lead to a written error. Identifying common errors can help to better understanding of the sources of these errors and provide effective ways to remove or modify them in elementary school children. This study examines the problem of the dictation module for a student named Moeen who is studying at the first grade in elementary school. By examining the sources and symptoms of dictation disorder in Moeen, it was found that his disorder was due to dysfunction, duplication, or reversal, a lack of concentration ,and reluctance. I presented several solutions to treat this disorder. Using these solutions had great impact on the treatment of dyslexic disorder in the student. Finally, I found that the strategies had been able to prevent to a large extent the repetition of his repeated duplication errors, in particular Dysfunctional, reverse-digitizing, and other lessons, so that the students themselves, family, teachers and colleagues at school expressed satisfaction with the treatment of student dictation disorder. In this regard, suggestions are being made for the treatment of student dictation disorders. Accordingly, in this paper, through using action research and analytical method, and reviewing the existing literature, we tried to explain the issues of dictation disorders to take effective steps to improve the problems of dictation. Due to the lack of quantitative or other scoring methods in the elementary period, direct observation of classroom and home assignment is used to measure writing and detecting the student’s dictation disorder.دیکته از جمله مهارتهای آموزشی و نوشتنی بسیار مهمی است که نیاز به پرداز های متعدد ذهنی دارد. نقص در هر بخش یا فرآیند میتواند منجر به یک خطای نوشتاری شود، شناسایی خطاهای شایع میتواند به فهم بهتر علل این خطاها و ارائه ی راه کارهای موثر برای حذف یا تعدیل آنها در کودکان ابتدایی کمک شایانی کند. در این پژوهش در مورد درمان مشکل درس دیکته نویسی دانشآموزی به نام معین که در پایه اول مشغول به تحصیل است میباشد. با بررسی دلایل و علائم اختلال دیکتهنویسی در دانشآموز متوجه شد که دچار اختلال دانشآموز ناشی از نارسانویسی، قرینه نویسی یا وارونه نویسی و عدم تمرکز حواس و بیرغبتی میباشد. راه حل-هایی جهت حل و درمان این اختلال ارائه نمودم که با بکاربستن این راهحلها تأثیر فراوانی در درمان اختلال دیکته دانشآموز رویت نمودم و متوجه شدم که کارهای صورت گرفته توانسته است تا حدود زیادی از تکرار اشتباهات مکرر وی در دیکتهنویسی به ویژه نارسانویسی، وارونه-نویسی و قرینهنویسی و سایر دروس جلوگیری داشته باشد به طوری که خود دانشآموز، خانواده، معلم و همکاران در مدرسه از درمان اختلال دیکته نویسی دانشآموز ابراز خوشحالی کردند. در این زمینه جهت درمان با اختلالات دیکته نویسی دانشآموزان پیشنهاداتی ارائه شده است.دانشگاه فرهنگیانآموزش پژوهی2588-418231120171122The Pathology of Training Courses for Employees in Ministry of Education Called ( Maddeh 28) from the Viewpoints of Students, Educators and Organizersآسیب شناسی دوره مهارتآموزی استخدامیهای ماده (28) از دیدگاه مهارتآموزان،مدرسان و برگزارکنندگان3162603FAمجتبیزارع خلیلیدانشجوی دکترای مدیریت آموزشی دانشگاه شیراز و مهارت آموز ماده 28سهرابصادقیهیات علمی دانشگاه فرهنگیان0000-0002-9354-0350امینباقری کراچیاستادیار، گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، ایران.علیرضاعلیدادیگروه علوم تربیتی، عضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان، ایران.Journal Article20180706The present study was conducted to have a pathology of the training courses for employees in ministry of education called ( maddeh 28) . Accordingly, qualitative research project and qualitative case study method were used. The research participants included 20 trainees, 11 instructors and 3 officials at Farhangian university (Salman Farsi college) who were selected through targeted sampling with Theoretical saturation criterion. The research tool was semi-structured interviews ., Continuous comparison and thematic analysis methods were used in data analysis and the findings were presented in the framework of the thematic network. Participant review was used to validate the data. The results of the study indicated that the course had not been effective. The findings which confirm the ineffectiveness of the course include: lack of quality of the content, lack of effective communication, inappropriate scheduling, lack of qualified instructors, lack of proper planning, lack of qualified students, lack of effective evaluation, failure to finance costs , lack of enough equipment and facilities; lack of proper accountability of the officials from the viewpoints of the trainees. Factors such as input, process, and output ones from the viewpoints of the instructors, as well as those such as inside or outside the organization from the perspective of the course officials were also identified.پژوهش حاضر با هدف آسیبشناسی دوره مهارتآموزی استخدامیهای ماده (28) از دیدگاه مهارتآموزان، مدرسان و برگزارکنندگان انجام گرفت. بر این اساس از طرح پژوهش کیفی و روش مطالعه موردی کیفی استفاده گردید. مشارکتکنندگان حاضر در پژوهش شامل 20 نفر از مهارتآموزان، 11 نفر از مدرسان و 3 نفر از برگزارکنندگان دوره مهارتآموزی در دانشگاه تربیت معلم مرکز سلمان استان فارس بودند که براساس روش نمونهگیری هدفمند با معیار اشباع نظری انتخاب شدند. ابزار پژوهش، مصاحبههای عمیق نیمهساختاریافته بوده و برای تجزیه و تحلیل دادهها نیز از تکنیک تحلیل مضمون بهره گرفته شد و یافته ها در قالب شبکهمضامین ارائه گردید. برای اعتباریابی دادههای کیفی از روش بازبینی مشارکتکنندهکنندگان استفاده گردید. نتایج حاصل از پژوهش حاکی از آن بود که دوره برگزار شده از اثربخشی لازم برخوردار نبوده است. همچنین از دیگر نتایج پژوهش میتوان به چالشها و آسیبهایی از جمله عوامل یازدهگانهای تحت عنوان(عدم کیفیت محتوا، ارتباطات اثربخش، زمانبندی نامناسب، وجود مدرسان با کیفیت، برنامهریزی مناسب، کیفیت مهارت آموزان، ارزشیابی اثربخش، وجود جو و فرهنگ قوی، هزینهها، تجهیزات و امکانات؛ عدم پاسخگویی مسئولان از دیدگاه مهارتآموزان؛ عوامل چهارگانه زمینه، درونداد، فرایند، برونداد از دیدگاه مدرسان و همچنین عوامل درونسازمانی و برون-سازمانی از دیدگاه مسئولان برگزاری دوره اشاره کرد.دانشگاه فرهنگیانآموزش پژوهی2588-418231120171122Providing a Model for the Role of Teachers' Skill, Need and Attitude Towards ICT on its use During Teaching Process with the Mediator of the Quality of the Technology Services in Smart Schoolsارائه مدلی برای نقش مهارت، نیاز و نگرش دبیران به فاوا بر کاربست آن در جریان تدریس با میانجی کیفیت خدمات فناوری در مدارس هوشمند6382614FAسیده سمیرامیرفرجود لنگرودیدانشجوی کارشناسی ارشد، دانشگاه محقق اردبیلی، ایران.عادلزاهد بابلاندانشیار دانشگاه محقق اردبیلی، ایران.مهدیمعینی کیااستادیار دانشگاه محقق اردبیلی، ایران.علیخالق خواهاستادیاردانشگاه محقق اردبیلی، ایران.Journal Article20160501The purpose of this study is to provide a model for the role of teachers' skill, need and attitude towards ICT on its use during teaching process with the mediator of the quality of the technology services in smart schools . Statistical population includes 34 smart schools (16 girls high school and 18 boys) with 714 male and female teachers in districts one and two in Rasht in the secondary high schools in the academic year 93-94. Out of this community, 17 high schools were selected through cluster sampling from both districts. Of these high schools, 250 teachers (114 women and 136 men) were selected as sample using Krejcie and Morgan table. The research was descriptive, correlational in structural equation modeling. A questionnaire was used to collect data from Hamedi, Tandvyak and Ganjevi (1393) To measure the attitude toward ICT , a standard questionnaire for computer attitude assessment CAS (Lloyd and Gersard ) and finally a questionnaire used to measure the quality of services based on the SERVQUAL SERVICE QUALITY QUESTIONNAIRE. Findings showed that despite the low utilization of technology by the teachers and their moderate need feeling toward skills, they have a positive attitude toward technology in the classroom. Regarding the quality of service, the results indicate a good status of service in schools. Also, the output taken from the LaserL software suggests an excellent fit of the model, and the results indicate that the skill of the teachers in ICT has a direct and indirect effect on the use of technology, but the need for teachers to use ICT is not meaningful. Also, teachers' attitude toward ICT has an indirect effect.هدف ازاین پژوهش، ارائه مدلی برای نقش مهارت، نیاز و نگرش دبیران به فاوا برکاربست آن در جریان تدریس با میانجی کیفیت خدمات فناوری در مدارس هوشمند بود.جامعهی آماری پژوهش، شامل34دبیرستان هوشمند با714دبیر زن ومرد شاغل، دوره دوم متوسطه ناحیه یک ودوشهر رشت در سال93-94 بود. ازمیان این جامعه، تعداد 17دبیرستان به شیوه خوشه ای از نواحی یک و دو شهر رشت انتخاب شد از این تعداد دبیرستان، با استفاده از جدول کرجسی و مورگان تعداد250دبیر شاغل (114زن و 136مرد) به عنوان نمونه انتخاب شدند.روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی است. نتایج نشان داد که وضعیت کاربست دبیران از فناوری در جریان تدریس پایین است و مهارت و نیازدبیران به فناوری از سطح متوسط تفاوت معنی داری ندارد، وضعیت نگرش آنها به فناوری نیزازحدمتوسط به گونه ای معناداربالاتراست یعنی دبیران نگرش مثبتی نسبت به فناوری در کلاس دارند.درموردکیفیت خدمات نتایج بیانگر وضعیت مناسب خدمات در مدارس هوشمندبود. همچنین خروجی به دست آمده از نرم افزار لیزرل حاکی از برازش عالی مدل است و نتایج بیانگر این بود که مهارت دبیران به فاوا(05/0 p<)، اثر مستقیم و غیر مستقیم بر کاربست فناوری دارد امانیاز دبیران به فاوا(05/0 p>)برکاربست معنی دار نیست.نگرش دبیران به فاوا نیز(05/0 p<)اثر غیر مستقیم بر کاربست دارددانشگاه فرهنگیانآموزش پژوهی2588-418231120171122Content Analysis of the Biology Textbook in Grade 10 High School Based on William Romani's Methodتحلیل محتوای کتاب زیست شناسی پایه دهم بر اساس روش ویلیام رومی83101616FAمحمدرضاقربانیدانشجوی مقطع کارشناسی زیست شناسی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.اعظمغلامیاستادیار گروه زیست شناسی، دانشگاه فرهنگیان، ایران.امینداداش زادهزیست شناسی. مرکز اموزش عالی شهید بهشتی، دانشگاه فرهنگیان تهرانJournal Article20180822The present study was conducted to analyze the content of the biology textbook of the high school gade 10 in the academic year 1969-97 in terms of being active and inactive based on William Rumi method. The statistical population was the entire content of biology textbook in high school grade 10 including its text, pictures and questions. In this research, sampling was not used, so all the pages of the book were examined. In the book's compilation, periodic exercises, questions at the end of the chapters are exempted. Therefore, the questions in the text were examined in the content section. According to the findings of the study, the determination of the conflictf coefficients (0.19 ),( 0.06) for the text and the images ,respectively show that both the text and the images are inactive. Also, the comparison between animal and plant chapters content indicates that both sections are written inactively and the rate of inactivness in animal subjects is higher.پژوهش حاضر با هدف تحلیل محتوای کتاب زیست شناسی پایه دهم دوره دوم متوسطه سال 97-1396 از منظر فعال و غیرفعال بودن بر اساس روش ویلیام رومی انجام شد. جامعه آماری پژوهش کل محتوای کتاب زیست شناسی پایه دهم شامل متن، تصاویر و سوالات بود. در این تحقیق از نمونه گیری استفاده نشد لذا تمام صفحات کتاب مورد بررسی قرار گرفت. در تألیف این کتاب تمرین های دوره ای، فعالیت و پرسش های پایان فصل گنجتانده نشده است. لذا پرسش های داخل متن در بخش محتوا مورد بررسی قرار گرفت. با توجه به یافته های تحقیق محاسبه ضریب درگیری 19/0 برای متن و ضریب درگیری 06/0 برای تصاویر، نشان می دهد هم متن کتاب و هم طراحی تصاویر آن به صورت غیرفعال است. همچنین مقایسه بین محتوای بخش جانوری و گیاهی نمایانگر آن است که هر دو بخش به صورت غیر فعال نگاشته شده اند و میزان غیر فعال بودن در مباحث جانوری بیشتر است.دانشگاه فرهنگیانآموزش پژوهی2588-418231120171122Assessment of the Academic Satisfaction of the skill Trainees ( called madeh28) of Farhangian University in Fars Provinceارزیابی رضایت تحصیلی مهارت آموزان ماده 28 دانشگاه فرهنگیان استان فارس103120624FAسمیهزارعدکتری برنامه ریزی درسی، اموزگارابتدایی شهرستان مرودشت، ایران.سهیلاجاهدیدکتری رشته روان شناسی تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، ایران.سیدیعقوبموسویدانش اموخته کارشناسی ارشد رشته فلسفه اموزش و پرورش دانشگاه تربیت مدرس. اموزگارابتدایی شهرستان مرودشت، ایران.بشیرعجمی بافرانیدانش اموخته کارشناسی ارشد رشته متالورژی دانشگاه علم و صنعت. دبیر حرفه و فن، شهرستان کنارک، ایران.
.Journal Article20180905The purpose of this research was to assess the academic satisfaction of the skill trainees ( called madeh28) of Farhangian University in Fars Province. The research method was a sequential exploratory blend (quantitative-qualitative). To collect data, a student satisfaction questionnaire (Turk-ezadeh, 2007; quoted from Mohtaram, 2011) which has six dimensions such as: satisfaction with education, teacher's satisfaction, satisfaction from classmates, satisfaction with promotion and Academic achievement, satisfaction with the assessment of educational progress and satisfaction with the educational environment;as well as two explanatory questions were used. Validity and reliability of this questionnaire were confirmed. The statistical population of the study include all male and female skill trainees of Farhangian university in Fars province who were admitted through the fourth educational employment test (250 trainees). Through Cochran formula and simple random sampling method, 120 subjects were selected as Statistical samples. The data were analyzed using descriptive and inferential statistics. The results of this study showed that: Students' academic satisfaction average in all dimensions was at the desired level and at 0/01 significance level. The highest average of students' satisfaction was in the satisfaction of the classmates and the lowest mean of satisfaction was in the educational environment. There is a significant difference between the average satisfaction level of the classmate and the dimensions of satisfaction with promotion and academic achievement at the place of study, satisfaction with assessment and academic achievement and satisfaction with the educational environment; There is no significant difference between the average academic satisfaction of female and male students, single and married. There is a significant difference between students' academic satisfaction in terms of degrees and students with free and self-sacrificing quotas. The first priority in the list of trainees' suggestions for improving the quality of education was to invite experienced teachers to provide teaching methods in all courses, and their first priority in the list of the biggest family problem during the training course was financial problem. <br /> هدف از انجام این پژوهش، ارزیابی میزان رضایت تحصیلی مهارتآموزان ماده 28 دانشگاه فرهنگیان استان فارس بود. روش تحقیق، آمیخته(کمّی-کیفی) بود. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه رضایت تحصیلی دانشجویان(ترکزاده،1386؛ به نقل از محترم،1390) بود؛ روایی و پایایی این پرسشنامه مورد تأیید قرار گرفت. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مهارتآموزان ماده 28 دانشگاه فرهنگیان استان فارس که در چهارمین آزمون استخدامی آموزش و پرورش پذیرفته شدهاند، بود(250نفر) نتایج پژوهش نشان داد که:میانگین رضایت تحصیلی دانشجویان در همه ابعاد، در سطح مطلوبند و در سطح 001/ معنادار میباشند. بیشترین میانگین بعد رضایت تحصیلی دانشجویان، مربوط به بعد رضایت همکلاسی و کمترین میانگین مربوط به رضایت از محیط تحصیلی است که در سطح 001/ معنادار است. بین میانگین بعد رضایت از همکلاسی با ابعاد رضایت از ارتقاء و پیشرفت تحصیلی در محل تحصیل، رضایت از ارزیابی و پیشرفت تحصیلی و رضایت از محیط تحصیلی تفاوت معناداری وجود دارد؛ اما بین بعد رضایت از تحصیل با ابعاد رضایت از استاد و همکلاسی، تفاوت زیادی بین میانگینها وجود ندارد. تفاوت معناداری میان میانگین رضایت تحصیلی دانشجویان زن و مرد؛ مجرد و متأهل وجود ندارد. بین رضایت تحصیلی دانشجویان بر حسب مدرک تحصیلی؛ و دانشجویان با سهمیه آزاد و ایثارگر تفاوت معنادار وجود دارد.دانشگاه فرهنگیانآموزش پژوهی2588-418231120171122Determining the Effect of Self-regulation Strategy- training on the Ability of Solving Unusual Problemsتعیین تأثیر آموزش راهبردهای خودگردانی بر توانایی حل مسائل غیرمعمولی121136625FAمهرانعزیزی محمودآباددانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی دانشگاه اصفهان ،یران.خدیجهحسینی خواهدانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه شیراز، ایران.طاهرهمظفریکارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، معلم ابتدایی شهرستان بویراحمد، ایران.Journal Article20181003The purpose of this study was to investigate the effect of self-regulation strategies training on the ability to solve unusual problems among elementary school students grade 5. This research is a pre-test-post-test-follow-up with control group. After studying and designing, 40 female students of fifth grade elementary school studying in a school in Yasouj city in the academic year 1397-98, were selected by random sampling method and were randomly assigned into two experimental and control groups. After the pre-test, the subjects of the experimental group were trained for 12 sessions (one session per week) around the eight problem-solving strategies, and the control group did not receive any training. Two groups were re-evaluated with post-test. For analysis of data, repeated measures were used to analyze variance. The results of repeated measure ANOVA showed that there is a significant difference in ability mean to solve unusual problems (P <0.05) between the control and experimental groups. Therefore, teaching self-regulation strategies has increased the ability to solve unusual problems in students. In addition, these results indicate that the ability to solve unusual problems over time is steady.هدف این مطالعه، بررسی تأثیر آموزش راهبردهای خودگردانی بر توانایی حل مسائل غیرمعمولی در میان دانش آموزان پایه پنجم ابتدایی است. این پژوهش از نوع طرح های شبه آزمایشی از نوع پیش آزمون- پس آزمون- پیگیری با گروه کنترل است. پس از مطالعه و طراحی آموزشی، 40 نفر از دانش آموزان دختر پایه پنجم ابتدایی مشغول به تحصیل در یک آموزشگاه در سال تحصیلی 97-1396 در شهر یاسوج به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و در دو گروه آزمایش و گواه، بهصورت تصادفی گمارده شدند. پس از انجام پیشآزمون، آزمودنیهای گروه آزمایش به مدت 12 جلسه (هر هفته یک جلسه) پیرامون هشت مورد از راهبردهای حل مسئله تحت آموزش قرار گرفتند و گروه کنترل هیچ آموزشی دریافت نکردند. مجدداً دو گروه با پسآزمون ارزیابی شدند. برای تجزیهوتحلیل داده ها از آزمون تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر استفاده شد. نتایج تحلیل واریانس با اندازه گیری مکرر نشان داد که تفاوت معناداری در میانگین توانایی حل مسائل غیرمعمولی (05/0 P<) بین گروه کنترل و آزمایش وجود دارد؛ لذا آموزش راهبردهای خودگردانی باعث افزایش توانایی حل مسائل غیرمعمولی در دانش آموزان شده است. به علاوه این نتایج نشان می دهد که توانایی حل مسائل غیرمعمولی در گذر زمان پایدار می باشد.