دانشگاه فرهنگیانآموزش پژوهی2588-418241320180522Assessing the Quality of Educational Services at the Farhangian University based on the quality of service gap model: Qom branches.ارزیابی کیفیت خدمات آموزشی دانشگاه فرهنگیان بر اساس مدل شکاف کیفیت خدمات: پردیسهای استان قم1122644FAاکبرهدایتیعضو هیات دانشگاه علامه طباطبایی، ایراناحمدرضاییدانشجوی دکتری، دانشگاه علامه طباطبائی، ایرانعلیرضارضایی آبگلیعضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.مصطفیهدایتیدانشگاه فرهنگیان، ایران.Journal Article20181204The purpose of this study was to evaluate the quality of educational services of Farhangian University based on the quality gap model in Qom teacher education centers (N: 967). For this purpose, among teacher candidates of the Ayatollah and Hazrat Masoumeh centers by proportional sampling method, and according to the Morgan table, 275 (182 boys and 93 girls) people was selected. Data were collected using SERVQUAL questionnaire adapted to the academic context and the data were obtained in two areas: perceptions and expectations. For data analysis, one-sample t and t-dependent methods were used. The findings showed that in the perceptions and expectations of teachers candidates about the quality of services, except for the Reliability, the rest of the dimensions are more than average. Also, Checking out of the gap between expectations and perceptions showed that there is no significant gap between expectations and perceptions between dimensions of Responsiveness, assurance and Empathy. But there is a significant negative gap between the expectations and perceptions of teacher candidate in the dimensions of Tangibles and Reliabilityهدف این پژوهش ارزیابی کیفیت خدمات آموزشی دانشگاه فرهنگیان بر اساس مدل شکاف کیفیت خدمات در پردیسهای استان قم بود. به این منظور از بین دانشجو-معلمان پردیس پسرانه آیت آلله طالقانی و پردیس دخترانه حضرت معصومه قم به حجم 967 نفر، به روش نمونهگیری طبقهای نسبتی، و با استفاده از فرمول کوکران، نمونهای به حجم 275 نفر (182 پسر و 93 دختر) انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه سروکوآل متناسب با بافت دانشگاهی استفاده شد و دادهها در دو زمینه ادراکات و انتظارات بدست آمد. داده های گردآوری شده با استفاده از t تک نمونه ای و t وابسته تجزیه و تحلیل شد. یافته ها نشان داد که در ادراکات و انتظارات دانشجو-معلمان از کیفیت خدمات، به جز بعد اطمینان، بقیه ابعاد بیشتر از حد متوسط است. همچنین بررسی شکاف بین انتظارات و ادراکات نشان داد که بین ابعاد پاسخگویی و تضمین و همدلی شکاف معناداری بین انتظارات و ادراکات وجود ندارد اما در ابعاد ملموسات و اطمینان، بین انتظارات و ادراکات دانشجو-معلمان شکاف منفی معناداری وجود دارد.دانشگاه فرهنگیانآموزش پژوهی2588-418241320180522Pathology of the art course from the perspective of teachers and elementary students of Masjed Soleimanآسیبشناسی درس هنر از دیدگاه معلمان و دانشآموزان ابتدایی شهرستان مسجدسلیمان2341645FAخسرونظریمدیریت آموزشی دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید چمران308101206259511اسدحجازیاستادیار دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.محمد حسینمحبیاستادیار، دانشگاه آزاد واحد مسجد سلیمان، ایران.فرشتهصناعیکارشناسی ارشد فقه و مبانی حقوق، ایران.مهدیقاسمیکارشناس ارشد علوم تربیتی، ایران.0000-0002-7671-550XJournal Article20180927The present study was conducted with the aim of pathology of art lessons from the viewpoint of teachers and elementary students of Masjed Soleiman. The research method was non-experimental and the statistical population consisted of 6450 students and 685 teachers. The sample size was 363 students and 246 teachers selected by multi-stage random sampling method and Krejcy and Morgan tables. A questionnaire was used to collect data from Khosravi et al. (2012). The results showed:<br /> A) Variables of the desirability of the lesson of art, the lesson of arts and teaching strategies - Learning both from the point of view of the teachers and from the point of view of the students is in an unfavorable situation.<br /> (B) The utility variables of classifying the arts lessons and assessing the lessons of art were favorable from the teacher's point of view but are not in a favorable situation from the point of view of students.<br /> C) The variables of the desirability of materials and educational resources, the content of the lesson of arts and learning activities were favorable from the viewpoint of the students, but from the point of view of the teachers are in an unfavorable situation.پژوهش حاضر با هدف آسیبشناسی درس هنر از دیدگاه معلمان و دانشآموزان ابتدایی شهرستان مسجدسلیمان صورت گرفته است. روش پژوهش توصیفی غیرآزمایشی و جامعه آماری شامل 6450 دانشآموز و 685 آموزگار بود که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی چندمرحلهای و جدول کرجسی و مورگان حجم نمونه برابر 363 دانشآموز و 246 آموزگار انتخاب گردید. بهمنظور گردآوری دادهها از پرسشنامه خسروی و همکاران (1391) استفاده شد. نتایج بهدستآمده نشان داد:<br /> الف) متغیرهای مطلوبیت زمان درس هنر، فضای درس هنر و راهبردهای یاددهی – یادگیری هم از دیدگاه معلمان و هم از دیدگاه دانشآموزان در وضعیت نامطلوبی قرار دارد.<br /> ب) متغیرهای مطلوبیت گروهبندی درس هنر و ارزشیابی درس هنر هرچند از دیدگاه معلمان مطلوبیت بود اما از دیدگاه دانشآموزان در وضعیت مطلوبی قرار ندارد.<br /> ج) متغیرهای مطلوبیت مواد و منابع آموزشی، محتوای درس هنر و فعالیتهای یادگیری هرچند از دیدگاه دانشآموزان مطلوب بود اما از دیدگاه معلمان در وضعیت نامطلوبی قرار دارد.دانشگاه فرهنگیانآموزش پژوهی2588-418241320180522The Effectiveness of Life Skills Training on Emotional Self-regulation in High School Secondary School Students in Shirazاثربخشی آموزش مهارت های زندگی بر خود تنظیمی هیجانی دانش آموزان پسر متوسطه شهر شیراز4352646FAمحمدوحیدیدانشجوی دکتری، پرسنل دانشگاه فرهنگیان، ایران.وجیههابویی مهریزیدانشجوی دکتری، مدرس موسسه آموزش عالی آبیک،قزوین،ایرانعبدالرسولقادریعضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیانآنوشامهیمنیآموزش و پرورش فارس،شیراز، ایران.Journal Article20181120The purpose of this study was to determine the effectiveness of life skills training on emotional self-regulation in high school students in Shiraz. This research was a quasi-experimental design with pretest-posttest design with control group. For this purpose, 30 students of Shiraz city were selected through multistage cluster sampling. 15 subjects in the experimental group and 15 in the control group were replaced. Emotional self-regulatory questionnaire(Granfsky et al., 2007) was used. The test group received 12 sessions per session for 90 minutes of life skills training. For analysis of data, multivariate covariance and one variables analysis were used. The findings showed that there is a significant difference between the students in the experimental group and the control group in terms of emotional self-regulation. Learning life skills has improved the emotional self-regulation of students. The results of this study can be used to help improve the students' excitement and use the life skills training program to increase emotional self-regulationپژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای زندگی بر خودتنظیمی هیجانی دانش آموزان پسر متوسطه شهر شیراز بود. این پژوهش، نیمه تجربی با طرح پیش آزمون-پس آزمون با گروه کنترل بود. به همین منظور از بین دانش آموزان شهر شیراز 30 نفر به روش نمونه گیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. 15 نفر در گروه آزمایش و 15 نفر در گروه گواه جایگزین شدند. از پرسشنامه خود تنظیمی هیجانی (گرانفسکی و همکاران، 2007) استفاده شد. گروه آزمایش در 12 جلسه، هر جلسه به مدت 90 دقیقه آموزش مهارتهای زندگی دریافت کرد. برای تحلیل داده-ها از تحلیل کواریانس چند متغیره و یک متغیره استفاده شد. یافتهها نشان داد بین دانش آموزان گروه آزمایش و گروه گواه از لحاظ خودتنظیمی هیجانی (0001/0 p<و 04/18 F) تفاوت معنیداری وجود دارد. آموزش مهارتهای زندگی باعث بهبود خودتنظیمی هیجانی دانش آموزان شده است. میتوان از نتایج پژوهش حاضر برای کمک به بهبود هیجان دانش آموزان استفاده کرد و برنامه آموزش مهارتهای زندگی را برای افزایش خودتنظیمی هیجانی به کار برد.دانشگاه فرهنگیانآموزش پژوهی2588-418241320180522The comparison of effectivness Ellis’s rational emotive behavior theory with Tiedeman’s decision making theory on
vocational performance of teachersمقایسه اثر بخشی نظریه عقلانی عاطفی رفتاری الیس با نظریه تصمیم گیری تیدمن برعملکرد شغلی معلمان5368649FAامید علیشیبانیدانشجوی کارشناسی ارشد گروه مشاوره ، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت ، ایرانکاترینفکریگروه مشاوره، واحد مرودشت، دانشگاه آزاد اسلامی، مرودشت ، ایران.Journal Article20170628This study set out to compare the effectives of Ellis’s theory with Tiedeman’s theory on teachers vocational performance .This was an experimental study with pre- and post -test design and a control group. The statistical population included all teachers of middle schools in Region 4 of Shiraz during the school year 2015-2016. Data collection was done using Multistage cluster sampling . Groups 1 and 2 received seven 1.5-hour-long REBT and DMT sessions, respectively. The control group did not receive any intervention. The post-test and 1-month post-intervention follow up were implemented and the obtained data was analyzed using appropriate statistical methods. Analytical results showed that Ellis’s Theory had a significant effect on teacher vocational performance and its dimensions, and produced stable results in the long term. Tiedeman’s Theory also showed a significant effect on teacher vocational performance and its dimensions, and produced stable results in the long term. There was no significant difference was observed between the effectiveness and sustainability of Ellis’s rational emotive behavior theory with Tiedeman’s decision making theory on teachers vocational performance and its dimensions.هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی نظریه الیس با نظریه تیدمن برعملکرد شغلی معلمان بود. روش پژوهش آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون و گروه کنترل بود. جامعه آماری تمامی دبیران مدارس متوسطه ناحیه 4 شهر شیراز در سال تحصیلی95 -1394 بودند.نمونه گیری به شیوه خوشه ای چند مرحله ای انجام گردید. به گروه آزمایش شماره 1 هفت جلسه 5/1 ساعته آموزش بر اساس نظریه عقلانی عاطفی رفتاری الیس و گروه آزمایش شماره 2 هفت جلسه 5/1 ساعته آموزش براساس نظریه تصمیم گیری تیدمن دریافت کردند وبه گروه کنترل آموزشی داده نشد. پس آزمون اجرا و یکماه بعد پیگیری انجام شد و داده ها با روش های آماری مناسب تجزیه و تحلیل شدند. نتایج مطالعه نشان داد که نظریه عقلانی عاطفی رفتاری الیس بر عملکرد شغلی معلمان و ابعاد آن تاثیر معنادار دارد و نتایجش در طول زمان پایدار است. نظریه تصمیم گیری تیدمن بر عملکرد شغلی معلمان و ابعاد آن تاثیر معنادار دارد و نتایجش در طول زمان پایدار است. بین اثر بخشی و پایداری اثر بخشی نظریه عقلانی عاطفی رفتاری الیس ونظریه تصمیم گیری تیدمن بر عملکرد شغلی معلمان و ابعاد آن تفاوت معنادار وجود ندارد.دانشگاه فرهنگیانآموزش پژوهی2588-418241320180522Content analysis of elementary science books in terms of three categories of nutritional literacyتحلیل محتوای کتاب های علوم دوره ابتدایی از نظر مقوله های سه گانه سواد تغذیه ای6990656FAاعظمغلامیعضو هیات علمی دانشگاه فرهنگیان تهران، ایران.معصومهمحمودی قوژدیکارشناسی ارشد رشته آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.مرضیهدهقانیگروه برنامه های آموزشی دانشگاه تهران، ایران.Journal Article20181018One of the pillars of the community health is the provision of physical and mental needs through diserable nutrition. The purpose of the present study was to investigate the importance of science textbooks in elementary school as well as the views of the first to sixth grade teachers of district 2 of Kermanshah toward the categories of nutrition literacy categories in these books. The population which are studied in this research is: <br /> 1-All primary school science books (from the first to sixth grades) in the academic year 1395-1396.<br /> 2-255 teachers from first to sixth grade teachers in district 2 of Kermanshah who were selected as sample size.<br /> The statistical method of this research was descriptive analysis of the data. For this purpose, the content analysis method of Kripendorov (2004) was used and for analyzing the results, descriptive statistics methode were used. Nutrition literacy categories were evaluated for three purposes: knowledge, skill and attitude. The book analysis tool was a content analysis construct based on theoretical foundations and its validity was verified by experts and its reliability was calculated based on the Holstebian reliability coefficient formula. The data collection tool was designed by a researcher-made questionnaire to examineیکی از ارکان سلامت جامعه، تأمین نیازهای جسمی و ذهنی از طریق تغذیه مطلوب است. هدف پژوهش حاضر، بررسی میزان توجه کتاب های درسی علوم ابتدایی نسبت به مقوله ها ی سواد تغذیه ای است. جامعه آماری پژوهش، کتابهای علوم تجربی دوره ابتدایی و 255 نفر از آموزگاران شهرستان کرمانشاه بودند. روش آماری این پژوهش، تحلیل توصیفی داده ها بود .به این منظور از روش تحلیل محتوای کریپندوروف و روش های آمار توصیفی استفاده شد. مقوله ها از نظر سه هدف دانشی، مهارتی و نگرشی مورد بررسی قرار گرفتند. ابزارتحلیل کتابها، سازه تحلیل محتوا و ابزار گردآوری داده ها برای بررسی نظرات معلمان، پرسشنامه محقق ساخته بود. نتایج تحلیل محتوا نشان داد میزان توجه به مقوله ها در متن کتابها 44%، سؤالات 1/22% وتصاویر9/33% است.میزان توجه به مقوله های دانشی درمتن، تصویرو سؤالات کتابها 2/82 % ، مقوله های مهارتی 6/16% و مقوله های نگرشی 2/1 % می باشد. در بررسی نظرات معلمان مشخص شد که مقوله-های دانشی و تصاویر در کتاب علوم دوم و سوم و مقوله های مهارتی و ارزشی در کتاب علوم پایه سوم بیشتر از سایر کتاب ها بوده است.دانشگاه فرهنگیانآموزش پژوهی2588-418241320180522subject research , challenges ,درس پژوهی؛ چالشها، پیامدها و راهکارها91103657FAحجتافتخاریدبیر آموزش و پرورش، ایران.جابرافتخاریدانشجوی کارشناسی ارشد فلسفه تعلیم تربیت دانشگاه شیراز، ایران.0000-0001-7745-9678Journal Article20181212the present study is applicable from the point of view , and the qualitative research method of the type of with the community includes members of selected categories in studies of township with targeted sampling . the method and means of gathering information , interviews and method of analysis of thematic analysis , of thematic analysis , of thematic analysis , of thematic analysis , of thematic analysis , and the difference between main and secondary themes . the sampling was carried the present study is applicable from the point of view , and the qualitative research method of the type of with the community includes members of selected categories in studies of نی township with targeted sampling . the method and means of gathering information , interviews and method of analysis of thematic analysis , of thematic analysis , of thematic analysis , of thematic analysis , of thematic analysis , and the difference between main and secondary themes . the sampling was carried.پژوهش حاضر از منظر هدف؛ کاربردی است و روش پژوهش کیفی از نوع پدیدار شناسی با جامعهای شامل اعضای گروههای برگزیده در درس پژوهی شهرستان نیریز که با نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند؛ صورت پذیرفت. روش و ابزار جمعآوری اطلاعات، مصاحبه و روش تجزیه و تحلیل اطلاعات تحلیل موضوعی ون مانن که شامل گامهای«انجام تحلیل مضمونی، کشف جنبههای مضمونی، جداکردن بیانات مضمونی، انجام تغییر و تبدیلهای لازم و تفاوت قائل شدن بین مضامین اصلی و فرعی» بود. نمونهگیری تا زمان رسیدن به اشباع ادامه داشت. پس از مصاحبه با 15 نفر اطلاعات به دست آمده تکراری شد. جهت بررسی صحت دادهها در پژوهش حاضر از معیار مقبولیت و تاییدپذیری استفاده شد. <br /> نتایج نشان داد برگزاری کارگاه ها و ضمن خدمت به موقع و باکیفیت، حمایت و تامین منابع مالی، در اختیار قراردادن نمونههای موفق، ایجاد مجله الکترونیکی درس پژوهی فرهنگیان، تقدیر و تشویق درخور همکاران برتر، مشخص کردن محورها و موضوعهای کارنشده و انتخاب مدیران مدارس که علاقهمند و مشوق به کار پژوهشی باشند، نهادینه شدن روحیه حل مساله و پژوهش و اینکه معلمان ضمن خدمت، به آموزش مستمر خود بپردازند، اشاره کرد.