طراحی برنامه درسی سازنده‌گرا و تأثیر آن بر عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان پایه ششم ابتدایی در درس علوم تجربی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیاردانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز، ایران.

2 دانشجوی دکتری مطالعات برنامه درسی دانشگاه شیراز و عضو هیات علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه پیام نور، تهران، ایران

چکیده

هدف از این پژوهش ترکیبی دو مرحله‌ای اکتشافی متوالی، طراحی برنامه درسی سازنده‌گرا و تأثیر آن بر عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان پایه ششم ابتدایی در درس علوم تجربی بود. در مرحله اول با رویکرد کیفی و با واکاوی متون مختلف، به روش تحلیل مضمون داده‌ها استخراج شد سپس جهت ساخت شبکه مضامین و مدل برنامه درسی سازنده‌گرا با خبرگان و اساتید حوزه برنامه درسی مصاحبه به عمل آمد. مضمون‌های احصایی از داده‌های کیفی به صورت یک مدل آموزشی ارائه گردید. در مرحله دوم به روش آزمایشی و با استفاده از طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان مقایسه شد. جامعه آماری در بخش کمی تمامی دانش‌آموزان مقطع ابتدایی پایه ششم ابتدایی شهرستان صحنه بود که به صورت خوشه‌‌ای چند مرحله‌ای دو کلاس به عنوان نمونه انتخاب گردید. از آزمون محقق ساخته جهت سنجش عملکرد تحصیلی استفاده شد. نتایج حاصل از تحلیل کوواریانس چند متغیره(یا یک راهه) نشان داد که برنامه درسی سازنده‌گرا موجب بهبود عملکرد یادگیرندگان در ابعاد محتوایی، شناختی و تحقیق علمی می‌شود.

کلیدواژه‌ها