بررسی برنامه درسی اجرا شده و کسب شده در درس مطالعات اجتماعی پایه ششم دبستان های شهر مشکان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

دانشجوی دکترای برنامه ریزی دانشگاه هرمزگان و معلم آموزش و پرورش نی ریز، ایران.

چکیده

هدف پژوهش بررسی برنامه درسی اجرا شده وکسب شده درس مطالعات اجتماعی پایه ششم دبستان‌های شهر مشکان در سال تحصیلی 1396- 1395 بود. تحقیق از لحاظ هدف کاربردی و ازلحاظ نحوه گرد‌آوری داده‌ها توصیفی پیمایشی است جامعه‌ی پژوهش، کلیه‌ی دانش‌آموزان ششم (72 نفر) شهر مشکان، که در سال تحصیلی 96- 1395 مشغول به تحصیل بودند. در پژوهش حاضر از روش« تمام شماری» استفاده شد. برای جمع‌آوری داده‌ها از دو پرسشنامه محقق ساخته که با نظر اساتید با روش الفای کرونباخ مورد تایید قرار گرفتند، استفاده شد. برای توصیف داده‌ها از جداول توزیع فراوانی و میانگین و «آمار استنباطی» t تک نمونه ای استفاده شد.
یافته‌های پژوهش نشان دهنده آن است که در برنامه درسی اجرا‌شده آمادگی و توجیه آموزگاران در حد مطلوب قرار ندارد همچنین حوزه امکانات و تجهیزات مورد حمایت قرار نگرفته است اما اهداف پیش‌بینی شده در کلاس‌های درس مطالعات اجتماعی، در برنامه درسی اجرا شده پیگیری می‌شود از سوی دیگر در برنامه درسی اجرا شده مطالعات اجتماعی ، محتوای تعیین شده مناسب بوده است و در حد مطلوب اجرا شده است. همچنین دانش آموزان در پاسخ دهی به انواع سوال‌های آزمون دانشی، مهارتی و نگرشی عملکرد مورد انتظار و مطلوب را داشته‌اند.

کلیدواژه‌ها