ارزیابی رضایت تحصیلی مهارت آموزان ماده 28 دانشگاه فرهنگیان استان فارس

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دکتری برنامه ریزی درسی، اموزگارابتدایی شهرستان مرودشت، ایران.

2 دکتری رشته روان شناسی تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، ایران.

3 دانش اموخته کارشناسی ارشد رشته فلسفه اموزش و پرورش دانشگاه تربیت مدرس. اموزگارابتدایی شهرستان مرودشت، ایران.

4 دانش اموخته کارشناسی ارشد رشته متالورژی دانشگاه علم و صنعت. دبیر حرفه و فن، شهرستان کنارک، ایران. .

چکیده

هدف از انجام این پژوهش، ارزیابی میزان رضایت تحصیلی مهارت‌آموزان ماده 28 دانشگاه فرهنگیان استان فارس بود. روش تحقیق، آمیخته(کمّی-کیفی) بود. برای جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه‌ رضایت تحصیلی دانشجویان(ترک‌زاده،1386؛ به نقل از محترم،1390) بود؛ روایی و پایایی این پرسشنامه مورد تأیید قرار گرفت. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مهارت‌آموزان ماده 28 دانشگاه فرهنگیان استان فارس که در چهارمین آزمون استخدامی آموزش و پرورش پذیرفته شده‌اند، بود(250نفر) نتایج پژوهش نشان داد که:میانگین رضایت تحصیلی دانشجویان در همه ابعاد، در سطح مطلوبند و در سطح 001/ معنادار می‌باشند. بیشترین میانگین بعد رضایت تحصیلی دانشجویان، مربوط به بعد رضایت همکلاسی و کمترین میانگین مربوط به رضایت از محیط تحصیلی است که در سطح 001/ معنادار است. بین میانگین بعد رضایت از همکلاسی با ابعاد رضایت از ارتقاء و پیشرفت تحصیلی در محل تحصیل، رضایت از ارزیابی و پیشرفت تحصیلی و رضایت از محیط تحصیلی تفاوت معناداری وجود دارد؛ اما بین بعد رضایت از تحصیل با ابعاد رضایت از استاد و همکلاسی، تفاوت زیادی بین میانگین‌ها وجود ندارد. تفاوت معناداری میان میانگین رضایت تحصیلی دانشجویان زن و مرد؛ مجرد و متأهل وجود ندارد. بین رضایت تحصیلی دانشجویان بر حسب مدرک تحصیلی؛ و دانشجویان با سهمیه آزاد و ایثارگر تفاوت معنادار وجود دارد.

کلیدواژه‌ها