معیارهای طراحی فضاهای آموزشی با تاکید بر قابلیت‌های محیطی موثر بر ذهن و رفتار دانش‌آموزان

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانشیار گروه معماری، دانشکده مهندسی معماری و شهرسازی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران.

2 پژوهشگر دکتری معماری، دانشکده مهندسی معماری و شهرسازی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران.

3 دانش آموخته کارشناسی ارشد معماری، دانشکده مهندسی معماری و شهرسازی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، تهران، ایران.

چکیده

هدف پژوهش، دستیابی به معیارهای طراحی فضاهای باز و نیمه‌باز در مدارس راهنمایی مبنی بر قابلیت محیطی موثر بر ذهن و رفتار نوجوانان به منظور ارتقا اجتماع‌پذیری این فضاها می‌باشد. در این تحقیق بر پایه تلفیق نظریات مرتبط با موضوع تحقیق از روش تحقیق مطالعه موردی استفاده شده است و بر اساس نتایج تحقیق معیارهای معمارانه ای برای طراحی فضاهای باز و نیمه‌باز مدارس در جهت ارتقا اجتماع‌پذیری این فضاها استنتاج گردیده است. جامعه آماری در این پژوهش شامل کلیه‌ی دانش‌آموزان پسر مقطع راهنمایی شهر ری تهران در سال تحصیلی 90-91 می‌باشد. روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای است و نمونه‌ی آماری در این تحقیق 102 دانش‌آموز و 49 دبیر می‌باشد. برای جمع‌آوری اطلاعات تحقیق از پرسشنامه‌ی محقق استفاده شده است. اطلاعات حاصله پس از طبقه‌بندی با استفاده از نرم‌افزار SPSS به مقتضای نوع متغییرها و ارتباط آن‌ها با یکدیگر مورد بررسی قرارگرفته و پس از تحلیل داده‌ها نتایج زیر به دست آمده است:
درجه اول اهمیت: عناصر غیرثابت یا پویا / به ترتیب : فضای سبز، بو، دما، نور، صدا
درجه دوم اهمیت: عناصر نیمه ثابت فضا/ به ترتیب: تزیین، نقوش، رنگ، بافت، مصالح، شکل، علائم، و نشانه‌ها.
درجه سوم اهمیت: موقعیت و وسعت فضا در سازمان فضایی کل بنا.

کلیدواژه‌ها