تأملی در معنای "صدق" در قرآن و دلالت‌های آن در تربیت و آموزش

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 مدرس دانشگاه فرهنگیان، ایران.

2 لیسانس آموزش ابتدایی، آموزگار ابتدایی، شهرستان داراب، ایران.

3 لیسانس آموزش ابتدایی، آموزگار ابتدایی، شهرستان اقلید، ایران.

چکیده

از مؤثرترین و مهم‌ترین اقدامات در مطالعات حوزه آموزش و تعلیم و تربیت اسلامی، تحلیل مفاهیم بنیادی قرآنی و استنتاج دلالت‏های تربیتی آن‏هاست. با تحلیل دقیق و بر هم‏نهی مفاهیم بنیادی قرآنی و معانی مختلف می‌توان به استنتاج موثق‌تری دست ی‏افت. این اقدامات می‌تواند گامی در جهت طراحی نظام آموزش و تعلیم و تربیت اسلامی و نظریه‌پردازی در این حوزه باشد. پژوهش حاضر در پی بررسی مفهوم صدق در قرآن و استنتاج دلالت‏های تربیتی آن است. سؤالهای پژوهش عبارتند از: 1. صدق در قرآن بر چه معناهایی دلالت دارد؟ 2. دلالت‏های تربیتی و آموزشی مفهوم صدق چه هستند؟ برای پاسخگویی به سؤالهای فوق از روش اسنادی و کتابخانه‏ای در گردآوری داده‏ها و از شیوه‏ی تحلیل مفهومی در تحلیل داده‏ها استفاده شده‏ است. مطالعه حاضر از نوع مطالعات کیفی تلقی می‌شود. بر اساس تحلیلی که از آیات قرآن و تفاسیر مختلف از آن‏ها گذشت، می‌توان گفت که دایره "صدق" نه تنها در گفتار که در نیت و عمل نیز گسترده است. همچنین "صدق" دارای دو حوزه معنایی کلی؛ یکی به معنای راستگویی و پیروی از حق و دیگری به معنای وفاداری به عهد و پیمان است.

کلیدواژه‌ها