دانشگاه فرهنگیانآموزش پژوهی2588-418283120221122The role of whole-word reading method in the development of preschool children's language skillsنقش آموزش کل خوانی در توسعه ی مهارت زبانی خواندن کودکان پیش دبستانی192403FAپریا ساداتمعراجی سعیددانش آموخته آموزش و پرورش پیش دبستان دانشگاه علامهآمنهعالیاستادیار روانشناسی تربیتی، گروه آموزش و پرورش، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.Journal Article20211206The present study was conducted to investigate the role of the whole-word reading method in the development of reading language skills of preschool children. The research method is qualitative, regular library review. The research community includes all scientific sources, including books and articles related to research concepts, which have been published in domestic and foreign databases from 2011 to 2020. From them, resources related to research objectives and accessibility were selected as a research sample. The results of the analysis indicate that teaching in a holistic way leads to meaningful language learning. Children can easily use new words in different situations, read more fluently and memorize their spelling more easily. Therefore, it is suggested that the preschool reading method be used to develop reading skills in the early years of primary school.<br />The present study was conducted to investigate the role of the whole-word reading method in the development of reading language skills of preschool children. The research method is qualitative, regular library review. The research community includes all scientific sources, including books and articles related to research concepts, which have been published in domestic and foreign databases from 2011 to 2020.مطالعهی حاضر در راستای بررسی نقش روش کلخوانی در توسعهی مهارت زبانی خواندن کودکان پیشدبستانی صورت گرفته است. روش پژوهش از نوع کیفی، مرور منظم کتابخانهای میباشد. جامعه پژوهش شامل کلیه منابع علمی اعم از کتاب و مقاله مربوط به مفاهیم پژوهش میباشد که در پایگاههای اطلاعاتی داخلی و خارجی از سال 2011 تا 2020 انتشاریافته است. از بین آنها منابع مرتبط با اهداف پژوهش و قابلدسترس بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. نتایج حاصل از تحلیل حاکی از آن است که آموزش به شیوه کل خوانی منجر به یادگیری معنادار زبان می شود. کودکان میتوانند واژگان جدید را در موقعیتهای مختلف بهراحتی به کار برند، روانتر بخوانند و املای آنها را سادهتر به خاطر بسپارند. بنابراین، پیشنهاد می شود از روش کلخوانی در پیشدبستان برای توسعهی مهارت خواندن در سالهای اولیه دبستان بهره گرفته شود.مطالعهی حاضر در راستای بررسی نقش روش کلخوانی در توسعهی مهارت زبانی خواندن کودکان پیشدبستانی صورت گرفته است.https://researchbt.cfu.ac.ir/article_2403_fd4b34fe7eadf67acbdf8fa95bd08e46.pdfدانشگاه فرهنگیانآموزش پژوهی2588-418283120221122The effect of two-way questioning on self-efficacy, self-esteem and academic achievement of sixth grade elementary studentsتأثیر آموزش به روش پرسش دوجانبه بر خود کارآمدی، عزتنفس و پیشرفت تحصیلی ریاضی دانش آموزان پایه ششم ابتدایی10222404FAمسعودطاهرپور کلانتریدانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی دانشگاه بیرجند، خراسان جنوبی، ایرانهادیپورشافعیدانشیار دانشکده علوم تربیتی دانشگاه بیرجند، ایران.Journal Article20211209The aim of this study was to investigate the effect of two-way question teaching method on self-efficacy, self-esteem and academic achievement of sixth grade students in the city of Sarayan. This research was applied in terms of purpose and quasi-experimental in terms of method. The total research population of sixth grade elementary school students in Sarayan and the research sample was random sampling method which was estimated to be 30 people using Morgan table. The research tools were three questionnaires of student self-efficacy of Jink and Morgan (1999), Coopersmith self-esteem (1967) and academic achievement. The content validity of the questionnaires and their reliability based on Cronbach's alpha coefficient are 0.83, 0.81 and 0.89, respectively. Descriptive statistics (mean, standard deviation) and inferential statistics (analysis of covariance) were used to analyze the data in SPSS software version 22. The results showed that two-way questioning training on the components of talent with a significant level (0.024) and effort with a significant level (0.009) and components of general self-esteem with a significant level (0.001), family self-esteem with Level of significance (0.001), social self-esteem with a significant level (0.001) and academic achievement with a significant level (0.002) are effective.تدریس، محورتعامل معلم و فراگیران در کلاس درس که انواع گوناگون دارد و هر یک ماهیت وکاربردهای خاص خود را دارد. پژوهش حاضر با هدف تأثیر روش آموزش پرسش دوجانبه بر خود کارآمدی، عزتنفس و پیشرفت تحصیلی درس ریاضی دانش آموزان پایه ششم شهر سرایان انجام گردید. این پژوهش ازنظر هدف کاربردی و از نظر شیوه شبه آزمایشی بود. جامعه پژوهش کل دانشآموزان پایه ششم ابتدایی شهر سرایان و نمونه پژوهش به روش نمونهگیری تصادفی انجام شد که با استفاده از جدول مورگان حجم نمونه 30 نفر برآورد گردید. ابزار پژوهش سه پرسشنامه خودکارآمدی دانشآموز جینک و مورگان (1999)، عزت نفس کوپراسمیت (1967) و پیشرفت تحصیلی بود. روایی پرسشنامهها محتوایی و پایایی آنها بر مبنای ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب 83/0، 81/0 و 89/0 است. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی (میانگین، انحراف معیار) و آمار استنباطی (تحلیل کوواریانس) در محیط نرمافزاری spss نسخه 22 استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان داد آموزش به شیوه پرسش دوجانبه بر مؤلفههای استعداد با سطح معنیداری (024/0) و کوشش با سطح معنیداری (009/0) و مؤلفههای عزتنفس عمومی با سطح معنیداری (001/0)، عزتنفس خانوادگی با سطح معنیداری (001/0)، عزتنفس اجتماعی با سطح معنیداری (001/0) و پیشرفت تحصیلی با سطح معنیدار (002/0) تأثیر دارد.https://researchbt.cfu.ac.ir/article_2404_89169fde461ab2849ce328b11f5e35a1.pdfدانشگاه فرهنگیانآموزش پژوهی2588-418283120221122Analysis of national identity in the implemented curriculum from the perspective of first and second secondary school teachers
(Case study: Naghadeh city)بررسی میزان توجه برنامه درسی اجرا شده به ابعاد هویت ملی از دیدگاه دبیران متوسطه اول و دوم (مطالعه موردی: شهرستان نقده)23332405FAیوسفرضاپورگروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایرانفیروزمحمودیگروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز، تبریز، ایرانمریمبیرام زادهکارشناس ارشد برنامه ریزی درسی، دبیر آموزش و پرورش0000-0002-0267-600xJournal Article20211229The current research was to investigate the amount of implemented curriculum to the dimensions of national identity from the high school teachers perspective. This research was a type of descriptive-survey and Statistical population of this research includes all male and female high school teachers in Naghdeh who teach the textbooks of history, geography, literature and educational science And taught social sciences in the first and second years of high school who were 140 people. Also, the Statistical sample of this research includes 103 number of male and female teachers who were selected coincidental and based on the Morgan table. the research data collection tools was a researcher made questionnair. In order to Statistically data analysing, indicators and descriptive and inferential statistic methods were used. Singular sample of T testing coefficient was used to data analysing. Generally, the research findings showed that the amount of the implemented curriculum is low in the content and objective. In addition, the results show that there is a significant difference between the perspective of the male and female teachers in the dimensions of national identity and the amount of the teachers attention to dimensions of national identity for male teachers is at the higher level.پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان توجه برنامه درسی اجرا شده به ابعاد هویت ملی، از دیدگاه دبیران مقطع متوسطه انجام شده است. این مطالعه از نوع توصیفی – پیمایشی است. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیهی دبیران مرد و زن دورهی متوسطه شهرستان نقده به تعداد 140نفر بود که کتابهای درسی تاریخ، جغرافیا، ادبیات و علوم اجتماعی را در دوره اول و دوم متوسطه تدریس میکردند. از این تعداد،103 نفر به عنوان نمونه به صورت تصادفی ساده و بر اساس جدول مورگان انتخاب شده است. ابزار گرداوری دادههای پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته بود. برای تحلیل دادهها از آزمون تی تک نمونهای استفاده شد. به طور کلی یافتههای پژوهش نشان داد که میزان توجه برنامه درسی اجرا شده به ابعاد هویت ملی درهر چهار عنصر(هدف، محتوا، روش تدریس و ارزشیابی) در سطح پایینی قرار دارد. همچنین نتایج نشان داد که دبیران زن توجه بیشتری نسبت به دبیران مرد به ابعاد هویت ملی دارندhttps://researchbt.cfu.ac.ir/article_2405_1a2ddfca81558650904bb766df2f0ba5.pdfدانشگاه فرهنگیانآموزش پژوهی2588-418283120221122Teachers' experiences of the challenges and difficulties of teaching elementary school cyberspaceتجارب معلمان از چالش ها و مشکلات تدریس در فضای مجازی دوره ابتدایی34512407FAداودطهماسب زاده شیخلاردانشیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی دانشگاه تبریز، ایراناسماغفاریدانشجوی کارشناسی ارشد رشته برنامه ریزی درسی دانشگاه تبریز، ایران.پگاهایران پروردانشجوی کارشناسی ارشد رشته برنامه ریزی درسی دانشگاه تبریز، ایران.حمزهبرزگردانشجوی کارشناسی ارشد رشته برنامه ریزی درسی دانشگاه تبریز، ایران.Journal Article20220103Following the outbreak of the Corona virus, the virtualization of schools and the need to continue education in the school year, teachers were forced to provide education on social networks (Shad). The main purpose of this study was to understand the lived experience of elementary school teachers of the challenges of e-learning in social networks due to the prevalence of coronavirus, which was done using a qualitative approach and phenomenological method. Semi-structured interviews were used for data collection method. Accordingly, with the purposeful sampling approach and standard method, teachers and schools that were in the forefront of virtual education and experienced teachers were selected and based on theoretical saturation, finally 20 people were interviewed. The interviews were analyzed using the Claysian model and the content analysis method. After thematic extraction and categorization, the challenges of e-learning in social networks fall into five main categories: problems for students and parents; Problems with teachers; Problems with content production; Organizational problems and evaluation problems were classified, each of which had subcategories. Based on these findings, it can be concluded that despite the problems and challenges mentioned by teachers, designing a coherent and effective infrastructure to provide virtual education is necessary.. هدف اصلی از انجام پژوهش حاضر، فهم تجربه زیسته معلمان دانش آموزان دوره ابتدایی از چالش های آموزش مجازی در شبکه های اجتماعی به دلیل شیوع ویروس کرونا بود که با استفاده از رویکرد کیفی و روش پدیدارشناسی انجام یافت. برای روش گردآوری داده ها از مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده شد. بر این اساس، با رویکرد نمونه گیری هدفمند و روش معیار، معلمان و مدارسی که در آموزش مجازی پیشتاز و معلمان باسابقه بودند، انتخاب و بر اساس اشباع نظری نهایتا با ۲۰ نفر مصاحبه انجام شد. تحلیل مصاحبه ها، با استفاده از الگوی کلایزی و روش تحلیل مضمون انجام شد. پس از استخراج و دسته بندی موضوعی، چالش های آموزش مجازی در شبکه های اجتماعی در پنج مقوله اصلی : مشکلات مربوط به دانش آموزان و والدین؛ مشکلات مربوط به معلمان؛ مشکلات مربوط به تولید محتوا؛ مشکلات سازمانی و مشکلات مربوط به ارزشیابی طبقه بندی شدند که هریک از این مقوله ها دارای مقوله های فرعی نیز بودند. بنابر این یافته ها می توان نتیجه گرفت که با وجود مشکلات و چالش هایی که توسط معلمان عنوان گردید، طراحی زیرساخت های منسجم و اثربخش جهت ارائه آموزش مجازی ضرورت دارد.https://researchbt.cfu.ac.ir/article_2407_c14553e5f8634d01f29245bc86583ce1.pdfدانشگاه فرهنگیانآموزش پژوهی2588-418283120221122The effect of integrated curriculum (content-based and skill-based) on self-esteem and academic achievement of students in multi-grade classes in Piranshahrبررسی تاثیر برنامه درسی تلفیقی (محتوا محور و مهارت محور) بر میزان عزت نفس و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان کلاس های چندپایه شهرستان پیرانشهر52642408FAافسانهاحمدی علی آبادیدانش آموخته کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی دانشگاه پیام نور مرکز ارومیه، ایران.محسنایزاندکتری مدیریت آموزشی دانشگاه کردستان، ایرانJournal Article20220210The aim of this study was to investigate the integrated curriculum effect on students self-esteem and academic achievement in multi-grade classes in Piranshahr.Method of this study was quasi-experimental and with pretest-posttest with two control groups and two experimental groups.The study statistical population was all students in the sixth grade of multi-grade classes in Piranshahr.Using multi-stage cluster sampling, two primary schools were randomly selected from two groups of multi-grade schools in Lajan and Markazi, and finally, from each primary school, the second grade class in which the sixth grade was located was selected. It was elementary and the sixth grade was selected.Therefore, the research samples include four classes (60people), ie two classes of experimental group (30people), and two classes of control group (30people).The Cooper-Smith Self-Esteem Questionnaire (SEI) was used to assess students' self-esteem.The questionnaire is first administered to 30 people experimentally and after removing some of questions, the Cronbach's alpha coefficient of the questionnaire was 91%.To measure academic achievement, a teacher-made math test with 15 questions was used, which was designed for the sixth grade of elementary school. In order to analyze the data, in addition to descriptive statistics methods (mean and standard deviation), inferential statistics method (ANCOVA) was used.این پژوهش با هدف بررسی تاثیر برنامهدرسی تلفیقی بر میزان عزتنفس و پیشرفتتحصیلی دانشآموزان کلاسهای چندپایه شهرستان پیرانشهر انجامگرفت. روشپژوهش، شبهتجربی و از نوع طرح پیشآزمون-پسآزمون با دو گروهآزمایش و دو گروهکنترل بود. جامعهآماری تحقیق کلیه دانشآموزان پایهششم کلاسهای چندپایه شهرستان پیرانشهر بودند. با استفاده از نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای، از دو گروه مدارس -چندپایه بخش لاجان و مرکزی، دو دبستان بهصورت تصادفی گزینش و نهایتاً از هر دبستان، کلاس دورهدوم که پایه ششم درآن قرارداشت انتخابگردید. لذا نمونههای تحقیق شامل چهار کلاس(60نفر) یعنی دوکلاس گروهآزمایشی(30نفر) و دو کلاس گروهکنترل(30نفر) میباشند. از پرسشنامه عزت نفس کوپراسمیت (SEI) برای سنجش میزان عزتنفس دانشآموزان استفاده شد. پرسشنامه ابتدا برروی 30 نفر بهشیوه آزمایشی اجرا میشود و پس از حذف تعدادی از سوالات ضریبآلفای کرانباخ پرسشنامه برابر با 91% بدستآمد. برای سنجش پیشرفت-تحصیلی نیز از آزمونی معلمساخته درسریاضی با 15 سؤال که برای پایه ششم ابتدایی طراحی شد، استفاده گردید. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها، علاوه بر روشهای آمار توصیفی (میانگین و انحرافمعیار) از روش آمار استنباطی (ANCOVA) نیز استفاده شد. نتایج نشانداد که میزان عزتنفس و پیشرفتتحصیلی درس ریاضی دانشآموزانی که با اجرای برنامهدرسی تلفیقی آموزش دیدهبودند بیشتر از دانشآموزان کلاسی بود که با رویکردهای معمول موضوع محور، مجزا و تک بعدی آموزش دیده بودند.https://researchbt.cfu.ac.ir/article_2408_069812be5495240d092166ed9ea30811.pdfدانشگاه فرهنگیانآموزش پژوهی2588-418283120221122The dilemma of Children’s citizenship education: locating the child in the two approaches of "educating the future citizen" and "educating the active citizen"بررسی تطبیقی جایگاه کودک در دو رویکرد آموزشی «تربیت شـهروند آینده» و «تربیت شـهروند کنشگر»: دوراهی آموزش شهروندی در دورهکودکی65772425FAزهراهوشیاردانشجوی کارشناسی ارشد فلسفه تعلیموتربیت دانشگاه شیراز، ایرانبابکشمشیریدانشیار دانشکده روانشناسی و علومتربیتی، دانشگاه شیراز، ایران.امینایزدپناهاستادیار دانشکده روانشناسی و علومتربیتی، دانشگاه شیراز، ایران.0000-0002-0485-8982Journal Article20220309Generally, there exists a latent futuristic approach in almost every education which assumes childhood as a station to achieving a so-called ideal adulthood. The dominance of this view in citizenship education, which distinguishes the child as a future citizen, entering the society and acting actively only happens in adulthood. However, two major approaches in citizenship education can be identified in educational systems; the conservative approach and the progressive approach. In this study, we have tried to investigate the position of the child in these approaches through a reflective analysis. We have also embarked on identifying and analyzing each of these approaches’ goals in citizenship education. findings show that in the conservative approach, focuses on educating future citizens and the child has a passive position since children are educated for adulthood. The progressive approach, maintains an active position for the child, focuses on empowering the child to be an active member of society while being a child. This study concludes with a proposition of a life-world approach to children’s citizenship education which takes into account the goals of the active/progressive approach, considering the realities of the community in which the child lives, and the child is accepted as a social actor.در تربیت کودکان عموما دیدگاهی آیندهنگر غالب است که دورانکودکی را مقدمهای برای دستیابی به بزرگسالی ایدهآل میداند. این دیدگاه در آموزششهروندی، کودک را به مثابه شـهروندی برای آینده و دورانکودکی را بهسان مرحلهای برای تبدیلشدنِ کودکان به شـهروندانی میبیند که تنها در دوره بزرگسالی میتوانند وارد جامعه شده و فعالانه به کنش بپردازند. <br />به نظر میرسد برای آموزششهروندی، با توجه به نظام حاکم بر تعلیموتربیت هر جامعه، دو رویکرد کلی قابل تصور است؛ رویکرد محافظهکارانه و رویکرد فعال یا پیشرفتگرا. در این پژوهش با بهرهگیری از تحلیل تأملی کوشیدهایم جایگاه کودک را در هریک از این دو رویکردها بررسیکرده و نیز اهداف این دو رویکرد را تحلیل کنیم. در آنچه بدست آمد، دو جایگاه برای کودک مطرح است؛ یکی جایگاه منفعل که با تمرکز اهداف بر آینده، کودک را شهروندی برای بزرگسالی (شهروند آینده) تربیتمیکند و دوم جایگاه فعال که اهدافش متمرکز بر توانمند ساختن کودک برای حضور و کنش فعال در جامعه است. با توجه به یافتههای این بررسی تطبیقی، در ادامهی پژوهش، رویکردی زیستجهانی به شهروندی کودک بررسی شد که با نگاهی به مشارکت و شایستگی اجتماعی، امکان شهروندی واقعی کودک به مثابه کنشگر اجتماعی را در نظر گرفته است.https://researchbt.cfu.ac.ir/article_2425_3c0f910d240b5801eb1acc5bb1fd70ae.pdfدانشگاه فرهنگیانآموزش پژوهی2588-418283120221122Identify the opportunities and challenges of virtual school education In the Corona: A qualitative study based on a meta-hybrid modelشناسایی فرصت ها و چالش های آموزش مجازی مدارس در دوران کرونا:یک مطالعه کیفی بر اساس مدل فراترکیب781022426FAمحسننیازیاستاد گروه علوم اجتماعی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان، ایران.احسانصنعتکاردانشجوی دکتری بررسی مسائل اجتماعی ایران، دانشگاه کاشان، ایرانJournal Article20220511The purpose of this study is to identify the opportunities and challenges of virtual education in schools during the outbreak of coronavirus using a combination of findings and results of published research with the method of qualitative meta-analysis. Accordingly, after reviewing numerous articles from various domestic scientific databases and based on ten criteria, among 188 researches in this field, 17 articles were selected as the final sources for review, analysis, interpretation and classification. Based on the results of the present study, which is the result of reviewing all selected articles, a total of 126 codes were extracted, which were determined in 6 components and 3 levels, 47 codes as opportunities and 79 codes as challenges. The findings of this study indicate that among the existing components, except the productivity component, which has nearly twice the opportunities and the organizational component, whose opportunities and challenges are exactly equal to each other, among others Components, challenges from 1.5 to more than 3 times more than the opportunities available in that component among different sources.هدف پژوهش حاضر، شناسایی فرصت ها و چالش های آموزش مجازی مدارس در دوران شیوع ویروس کرونا با استفاده از ترکیب یافته ها و نتایج پژوهش های منتشر شده با روش تحلیل کیفی فراترکیب است. بر این اساس، پس از بررسی مقالات متعدد از پایگاه های علمی مختلف داخلی و بر اساس معیارهای ده گانه، از میان188پژوهش در این حوزه، 17 مقاله به عنوان منابع نهایی جهت بررسی،تحلیل،تفسیر و طبقه بندی انتخاب گردید. بر پایه نتایج پژوهش حاضر که حاصل بررسی تمامی مقالات منتخب است، در مجموع 126 کد استخراج گردید که در ۶ مولفه و ۳ سطح تعیین و 47 کد به عنوان فرصت و 79 کد آن به عنوان چالش معین شد. یافته های حاصل از این پژوهش حاکی از آن است که از میان مولفه های موجود به جز مولفه بهره وری که میزان فرصت های آن نزدیک به دو برابر چالش هایش بوده و مولفه سازمانی که فرصت ها و چالش هایش با یکدیگر کاملا برابر است در میان سایر مولفه ها، چالش ها از 1.5 تا بیش از 3 برابر بیشتر از فرصت های موجود در آن مولفه در میان منابع مختلف بوده است.https://researchbt.cfu.ac.ir/article_2426_0328d6f1e082ba22e5e0212a196f6119.pdfدانشگاه فرهنگیانآموزش پژوهی2588-418283120221122Develop action plan of integrated curriculum in the first grand of elementary schoolتدوین و تولید راهنمای عمل برنامه درسی تلفیقی پایه اول ابتدایی1031212430FAزهرااسماعیلیدانش آموخته کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایرانپرویناحمدیگروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.0000000333981653پروینصمدیگروه مدیریت و برنامه ریزی آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران.Journal Article20220526The main purpose of the present study is to develop a practical guide for the integrated first- grade elementary curriculum. The research approach was qualitative (qualitative content analysis method) and the research community was all first- grade elementary textbooks and the teacher’s teaching guide for each book. The research sample was the same as the community. The theme-based integrated curriculum approach (concept based and skill-based) was chosen. Concepts and skills were extracted from the textbook and objectives of each lesson were extracted from the teacher’s teaching guide and coded simultaneously. Codes that had a common theme were categorized into curriculum themes. 81 initial codes were obtained and classified into 43 categories, and finally, 19 combined themes were formed. Topics include: The journey to the past, wonders of creation, science and life, the essence of life, our motherland, Iran, science learning, jobs, Muslim child, change, our family, senses, fauna, assortment, health, modeling skills, measuring skills, drawing skills, counting skills, Life skills. Class lesson plans (annual and daily) are based on these common themes; if the book's concept and content are not included in these themes, it will be taught in the same traditional (separate) way.هدف پژوهش حاضر، تدوین راهنمای عمل برنامه درسی تلفیقی پایه اول ابتدایی است. رویکرد پژوهش، کیفی و روش تحلیل محتوا و جامعه پژوهش، کلیه کتابهای درسی و کتاب معلم پایه اول ابتدایی و نمونه پژوهش با جامعه یکسان بود. روش نمونه گیری تمام شماری وابزار پژوهش چک لیست بود. الگوی برنامه درسی تلفیقی مضمونمحور (مفهوممحور و مهارتمحور) انتخاب شد. مفاهیم و مهارتها از کتاب درسی واهداف از کتاب معلم استخراج شد وهم زمان کدگذاری صورت گرفت. کدهای مشترک در یک مقوله قرار گرفته ومضامین (تم) تلفیقی برنامه درسی را تشکیل دادند. 81 کد اولیه بدست آمد که با طبقهبندی آنها 43 مقوله حاصل شد ودر آخر، 19 مضمون تلفیقی شکل گرفت. مضامین بدست آمده عبارتند از: سفر به گذشته، شگفتیهای آفرینش، علم وزندگی، مایه حیات، سرزمین مادری ما(ایران)، علم آموزی، مشاغل، کودک مسلمان، تغییر، خانواده ما، حواس، جانوران، طبقهبندی، سلامت، مهارت الگویابی، مهارت اندازهگیری، مهارت رسم شکل، مهارت شمارش، مهارتهای زندگی. طرح درسهای کلاس(سالانه و روزانه) بر اساس این مضمونهای مشترک شکل میگیرد وچنانچه مفهوم ومطلبی از محتوای کتاب در این مضمونها وارد نشود به همان صورت سنتی(مجزا) تدریس میشود.https://researchbt.cfu.ac.ir/article_2430_8beb76bf590c157441b89977b94b449f.pdf