تأملی آینده پژوهانه بر تربیت‏ حرفه‏ ای در نظام آموزشی ایران

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.

2 دکتری فلسفه تعلیم و تربیت، مدرس دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.

چکیده

تربیت‏ حرفه‏ ای در ایران از فقر پژوهشی بویژه در حوزه‏ ی پژوهش‏های بنیادی و کاربردی به معنای کاربرد نظریه‏ ها در حوزه‏ ی عمل در تنگنا قرار دارد. لذا بدیهی است که این تنگناها مانع از ترسیم آینده تربیت‏ حرفه‏ای در کشور شده است. تا جایی‏ که نمی ‏توان در مورد آن تحلیلی نزدیک به نقطه هدف ارائه‏ داد. با عنایت به این محدودیت و تأکید مطالعه بر مرور پژوهش‏ ها و اسناد موجود نگارنده را بر آن داشت که تمام منابع مرتبط با تربیت‏ حرفه‏ ای را که به صورت پژوهش، مرورادبیات، مقاله، کتاب، توصیه ‏نامه‏ های بین المللی، تجارب تربیت‏ حرفه‏ ای سایر کشورها (نگاه تاریخی) را مطالعه نقادی- تحلیلی کرده و نتایج آن را بررسی نماید. در پایان به این نتیجه رسید که نظام آموزش و پرورش حرفه‏ ای رسمی در ایران به لحاظ اجرا، مدرسه محور و به لحاظ برنامه‏ ریزی از سطح تمرکز بالایی برخوردار است.

کلیدواژه‌ها