مدل‌سازی عوامل مؤثر بر هوشمندسازی مدارس با رویکرد (ISM)

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دبیرآموزش و پرورش ناحیه ۲ یزد، ایران.

2 کارشناسی ارشد مدیریت فناوری اطلاعات، دانشگاه علم و هنر یزد، ایران.

چکیده

به‌ کارگیری گسترده فناوری اطلاعات و ارتباطات در فرآیند آموزش، هم‌زمان با تحول در رویکردهای آموزشی در جهان، زمینه شکل‌گیری مدارس هوشمند را فراهم آورده است. این مدارس از جمله نیازمندی‌های کلیدی جوامع دانش‌محور می‌باشند و رویکردهای توسعه مهارت‌های دانشی و کارآفرینی دانش‌آموزان را دنبال می‌نمایند. هدف این پژوهش، ارائه مدلی جهت سطح‌بندی عوامل مؤثر بر هوشمندسازی مدارس است. با مرور ادبیات پژوهش و جلب نظر خبرگان، موضوع در قالب 10 عامل و 36 شاخص شناسایی شد. روایی پرسش‌نامه محقق ساخته توسط خبرگان مورد تأیید قرار گرفت و برای تعیین ارتباط بینابینی عامل‌ها در اختیار 8 متخصص در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات، تکنولوژی آموزشی و نوآوری قرار داده شد. داده‌های حاصل از پرسش‌نامه‌ها با استفاده از مدل‌سازی ساختاری تفسیری، تحلیل و از نظر تأثیرگذاری یا تأثیرپذیری در 5 سطح در یک شبکه تعاملی ترسیم گردید که نهایتا عوامل سخت‌افزار، نرم‌افزار، نیروی انسانی و منابع مالی و هزینه‌ای مؤثرترین و در بالاترین سطح و امنیت اطلاعات در پایین‌ترین سطح قرار دارند.

کلیدواژه‌ها