اثربخشی آموزش گروهی ایمن‌سازی روانی در مقابل استرس بر سلامت عمومی دانش‌آموزان دختر دوره پیش‌دانشگاهی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسنده

کارشناسی ارشد مشاوره, دبیر آموزش و پرورش, مرزن آباد, چالوس, ایران.

چکیده

اثربخشی آموزش گروهی ایمن‌سازی روانی در مقابل استرس بر سلامت عمومی دانش‌آموزان دختر دوره پیش‌دانشگاهی

چکیده

هدف پژوهش حاضر اثربخشی آموزش گروهی مدیریت استرس بر سلامت عمومی دانش‌آموزان دختر دوره پیش‌دانشگاهی شهر شیراز بود. جهت تحقق این هدف، نمونه 30 نفری از دانش‌آموزان دختر به شیوه نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی انتخاب شدند و بطور تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه تحت آموزش برنامه گروهی آموزش ایمن‌سازی روانی در مقابل استرس قرار گرفت. گروه کنترل آموزشی دریافت نکرد. آزمودنی‌ها به وسیله پرسشنامه سلامت عمومی در دو مرحله (قبل و بعد از مداخله) مورد ارزیابی قرار گرفتند. داده‌ها با استفاده از روش تحلیل کواریانس چندمتغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج پژوهش نشان داد که اجرای برنامه آموزشی منجر به افزایش معنادار سلامت عمومی دانش‌آموزان گروه آزمایش در مقایسه با داش‌آموزان گروه کنترل شده است. در نتیجه برنامه گروهی آموزش ایمن‌سازی روانی در مقابل استرس در ارتقاء سلامت عمومی مؤثر است. لذا پیشنهاد می‌گردد درمانگران از این روش برای کمک به دانش‌آموزان دوره پیش‌دانشگاهی استفاده نمایند.
کلید واژه‌ها: آموزش ایمن‌سازی روانی در مقابل استرس، سلامت عمومی، ابعاد سلامت عمومی، مدیریت استرس، دانش آموزان دختر پیش دانشگاهی

کلیدواژه‌ها