شیروانی شیری, علی, نوروزی, رضاعلی, نعمت اللهی, سوسن. (1398). رابطه بین فراگیر و معلم با تأکید بر رویکردهای نوین آموزشی. آموزش پژوهی, 5(19), 30-46.
علی شیروانی شیری; رضاعلی نوروزی; سوسن نعمت اللهی. "رابطه بین فراگیر و معلم با تأکید بر رویکردهای نوین آموزشی". آموزش پژوهی, 5, 19, 1398, 30-46.
شیروانی شیری, علی, نوروزی, رضاعلی, نعمت اللهی, سوسن. (1398). 'رابطه بین فراگیر و معلم با تأکید بر رویکردهای نوین آموزشی', آموزش پژوهی, 5(19), pp. 30-46.
شیروانی شیری, علی, نوروزی, رضاعلی, نعمت اللهی, سوسن. رابطه بین فراگیر و معلم با تأکید بر رویکردهای نوین آموزشی. آموزش پژوهی, 1398; 5(19): 30-46.
رابطه بین فراگیر و معلم با تأکید بر رویکردهای نوین آموزشی
1استادیار، گروه آموزشی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان.
2علوم تربیتی دانشگاه اصفهان
3کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، ایران.
چکیده
یکی از مهمترین عوامل موثر بر یادگیری، محیط کلاس است. معلم باید بتواند یک محیط شاد و خلاق برای یادگیری فراهم نماید. علاقه و توان معلم و دانشآموزان در کلاس، تعاملات رفتاری را موجب میشوند که اساس فرآیندهای یاددهی-یادگیری را به وجود میآورند. البته روابط بین معلم و دانشآموزان، کاملاً تنظیم شده و قابل پیشبینی نیست. ارتباط موثر، یکی از وظایف محوری آموزش موثر است، زیرا دانشآموزان عمدتاً در ارتباط مؤثر با دیگران است که نحوهی تعامل سازنده و مثبتی که در زندگی آیندهی آنان میتواند راهگشا باشد را یادگرفته و مطالب علمی را نیز به صورتی اثربخشتر یاد میگیرند. ارتباط، قلب فرآیندها و فعالیتهای کلاس است. در این نوشته نویسندگان با رویکردی کیفی و از نوع تحلیلی فلسفی و با نگاهی تأملی مفهوم، جایگاه و نقش موثر معلم و فراگیر را در فرایند تعلیم و تربیت مورد بررسی قرار داده و سپس به تبیین رابطه معلم با فراگیر و برعکس پرداخته و در ادامه مشکلات معلم در برقراری رابطه اثربخش با فراگیران و همچنین مشکلات فراگیر در برقراری رابطه موثر با معلم و دیگران، مورد بحث و بررسی و تحلیل قرار میدهند.