رابطه‌ بین فراگیر و معلم با تأکید بر رویکردهای نوین آموزشی

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 استادیار گروه آموزشی علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، تهران، ایران.

2 دانشیار گروه آموزشی علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان، ایران.

3 کارشناس ارشد مدیریت آموزشی، ایران.

چکیده

یکی از مهم‌ترین عوامل موثر بر یادگیری، محیط کلاس است. معلم باید بتواند یک محیط شاد و خلاق برای یادگیری فراهم نماید. علاقه و توان معلم و دانش‌آموزان در کلاس، تعاملات رفتاری را موجب می‌شوند که اساس فرآیندهای یاددهی-یادگیری را به وجود می‌آورند. البته روابط بین معلم و دانش‌آموزان، کاملاً تنظیم شده و قابل پیش‌بینی نیست. ارتباط موثر، یکی از وظایف محوری آموزش موثر است، زیرا دانش‌آموزان عمدتاً در ارتباط مؤثر با دیگران است که نحوه‌ی تعامل سازنده و مثبتی که در زندگی آینده‌ی آنان می‌تواند راهگشا باشد را یادگرفته و مطالب علمی را نیز به صورتی اثربخش‌تر یاد می‌گیرند. ارتباط، قلب فرآیندها و فعالیت‌های کلاس است. در این نوشته نویسندگان با رویکردی کیفی و از نوع تحلیلی فلسفی و با نگاهی تأملی مفهوم، جایگاه و نقش موثر معلم و فراگیر را در فرایند تعلیم و تربیت مورد بررسی قرار داده و سپس به تبیین رابطه معلم با فراگیر و برعکس پرداخته و در ادامه مشکلات معلم در برقراری رابطه اثر‌بخش با فراگیران و همچنین مشکلات فراگیر در برقراری رابطه موثر با معلم و دیگران، مورد بحث و بررسی و تحلیل قرار می‏دهند.

کلیدواژه‌ها